Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wachten op Renoir APU + B550 of A520 bordje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De (Zen 2) opvolger van AMD's huidige APU huisvesten. Ik verwacht dat de nieuwe desktop APU samen met de B550 en A520 bordjes zal gelanceerd worden (ten laatste op Computex maar liefst eerder).

https://www.techpowerup.c...-to-begin-only-in-q1-2020

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zoveel mogelijk bang-for-the-buck en heb al enkele koopjes binnengehaald.
Hopelijk zal de nieuwe APU (4200G?) ook voor zo'n €100 in de rekken liggen.
B550 en A520 bordjes werken wellicht out-of-the-box met deze APU en voor +/- €100 wil ik goede audiokwaliteit (ALC1220, geluidsversterking), HDMI 2.0, of beter DisplayPort 1.4, etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing, SSD (nieuw, even gebruikt in mijn huidige PC) en voeding (nieuw).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor en snel geheugen.

Ga je overklokken?
Een optie die ik wil bewaren voor later maar geen dealbreaker.

Wat verwacht je van ons?
Hiermee kan ik meteen aan de slag (echter twijfel bestaat over moederbord en processor):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 95,-€ 95,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 121,-€ 121,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 110,90€ 110,90
1BehuizingenFractal Design Define R2 Grijs€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,65

Heb een lichte voorkeur voor het B450 bordje van Asus (lijkt iets betere geluidsversterking te hebben) maar als ik het andere veel goedkoper kan vinden twijfel ik niet.

Even wachten is geen probleem. Is AMD Ryzen 3 4200G + een B550 bordje (met iets meer bang voor dezelfde buck) of een A520 bordje (gewoon voordeliger dan B450) dat wel waard? 'Renoir' 7nm Zen 2 lijkt een grotere stap dan van Zen naar Zen+ en omdat de PC wat langer mee moet gaan kan een beetje geduld beloond worden.

Goed idee om extra geheugen te kopen nu het goedkoop is? Ik hoor dat de prijs gaat stijgen dit jaar. Bv. voor €120, incl. verzendkosten, heb ik 32GB DDR4-3200 C16 dual rank (Micron E-die; te tweaken naar C14). Echter het is geen kit (die is €30 duurder). Waarom gewoon niet dat geld besparen en 2x exact dezelfde SKU kopen (risico te groot)?

Zit het goed in mekaar (zowel als ik voor AMD's 3200G als de 4200G ga)? Iemand nog suggesties?

Alle reacties

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-11 13:15
@YAYgee Nog steeds hulp nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door Fabulous Gaming op 11-01-2020 22:55 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Aangezien je niet aangeeft wat je met het systeem gaat doen, is het een beetje lastig aan te geven of het passend is.

Je wilt of voor een 3200G gaan, of voor een “4200G”.

De 3200G is een low cost 4 core-4 thread cpu. Het is mijn inziens nog volledig onduidelijk wat AMD precies gaat brengen en tegen welke prijs. Dus het is maar de vraag of er een cpu in de pricerange van de 3200G komt.

En 32 GB en een 3200G? Nogal overdone mij inziens, tenzij je gpu compute doet met losse GPU’s of High Ram/Low cpu-VM’s gaat gebruiken.

Tegen de tijd dat je bij normaal gebruik meer dan 16 GB nodig hebt, dan ben je je 3200G/“4200G” allang ontgroeid.

Rest is ok, alleen waarom zo’n relatief duur moederbord? Daar zou ik de Gigabyte trouwens weglaten, die hebben sommige borden in de B450/X470 reeks nog steeds niet stabiel, voor andere hebben ze 5 bios-versies nodig gehad.

• Uszka
  • Laatst online: 23:33
Een enkele module van 32GB? Die gaat niet werken icm de chipsets die je noemt want hoger dan 16GB per module ondersteunen ze niet. Dat is alleen toebedeeld aan X570.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YAYgee Build ziet er prima uit. Gb bordjes zijn(vaak) al met juiste bios voorzien. Ik zie geen reden om te wachten op 4200G. RAM is ruim voldoende en 2x16GB werkt prima. waarom je 32GB nodig hebt weet ik niet, dat is normaal erg veel.

edit: als je meer gpu power nodig hebt, neem je 3400G met Vega11 ipv 8.

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 12-01-2020 12:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YAYgee
  • Niet online
@White Feather @Hackus

Voor het huidige gebruik zou een 3000G al genoeg hamsters hebben om het wieltje te doen draaien. Eerst dacht ik deze te kopen om als placeholder te gebruiken en wanneer het gebruik verandert... maar ik ga liever meteen voor de extra hamsters van een 3200G (of de 3400G). Echter ik twijfel door de hoge Renoir verwachtingen (of de 4xxxG die zal inlossen, who knows) en ik wil liefst een bordje met DisplayPort 1.4 (eerst een 2160p monitor op aansluiten en wanneer die aan vervanging toe is wordt de nieuwe 8K@60hz), USB type-C, Intel NIC, ALC1220 + geluidsversterking, etc. Een B550 bordje kan beter aan mijn wensen voldoen dan de B450 bordjes op mijn lijst (vooral DisplayPort 1.4 mis ik). De media engine van de nieuwe APU scoort wellicht ook beter op futureproofness (8K monitor komt later). PCIe 4.0 is een plus (wel wachten tot PCIe 4.0 SSD's goedkoper worden...). Bordje mag zo'n €100-€150 kosten en als een 4xxxG van +/- €100 te weinig bang heeft dan wil ik tot €200 gaan.

Als ik een leuke deal vind dan gaat er 2x8GB in. Zelfs dat is overkill voor mijn huidige gebruik maar met de huidige prijzen, hey-ho, 2x16GB mag ook. Ik weet niet of APU's ietsje beter presteren met dual rank maar IIRC was volgens een Tom's Hardware artikel 32GB DDR4-3200 CL14 (na overklok) dual rank perfect (+ in dual channel natuurlijk). Als ik meer uit de APU kan halen, yay, iig ga ik niet meer RAM starved zijn en dit wordt de laatste keer dat ik DDR4 koop.

@Uszka Het is 2x16GB echter apart verkocht/geen kit van twee (die is €30 duurder). Ik zou voor de kit gaan als 't +/- €10 duurder was maar €30...

Is de voeding een probleem? Ze krijgt in dit systeem helemaal geen zware load (heb gelezen dat in andere gevallen, bv. i.c.m. een Vega 64, er wel problemen waren). Met korting was de Seasonic goedkoper dan andere budgetvoedingen (prijs was voor mij niet het enige pluspunt maar wel belangrijk).
Dank je. Hulp is altijd welkom.

• Fabulous Gaming
  • Laatst online: 21-11 13:15
@YAYgee Ik snap je usecase nog niet wat ga je precies met het systeem doen?

Verwijderd

Ik snap de usercase ook niet met 16/32 GB en dan deze processor en die dure moederborden. Ga dan minstens voor een 3400G i.p.v. een 3200G. Onderstaand mobo heeft HDMI 2.0, maar geen displayport. Maar Displayport 1.4 hebben nu alleen die dure mobo's van meer dan 230 euro: categorie: Moederborden

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 65,90€ 65,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine AM4€ 4,90€ 4,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,50

Ik weet niet of die koeler zin heeft, schijnt wel wat stiller te zijn, maar hij is nogal kwetsbaar met er weer af halen lees ik in de reviews.

Als je 8k gaat draaien in de toekomst wellicht een videokaart erin zetten i.p.v. een duur mobo met DP 1.4? Dan kan je meteen ook een nieuwe processor kopen want een 3200G past niet echt meer bij 8k playback dan, ben ik bang. ;)

Daarnaast, je kan gaan wachten op een moederbord omdat ze er DP 1.4 in zouden kunnen zetten. Maar gaan ze dat doen, of plaatst de meerderheid gewoon een DP 1.2? Met HDMI doen ze dat ook. Al jaren is de output die mogelijk is bij de processors HDMI 2.0 en qua chipset op de mobo's ook. Maar het gros van de fabrikanten zet er nog HDMI 1.4 in, slechts een handjevol zet er HDMI 2.0 in, al kan dit makkelijk, al jaren...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2020 19:33 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik vind het een hoop gedroom over de toekomst.

Er is nog weinig over de cpu bekend, de prestaties, de vorm (hoeveel cores), de igpu, de aansluitingen (Displayport versie x.x).

Er zijn op dit moment sowieso maar 6 moederborden in de gehele PriceWatch die met Displayport 1.4 zijn uitgerust. En dat is over alle platforms gerekend.

B550 zal naar alle waarschijnlijkheid maar 1 pci-e m2-slot aan kunnen.

En op de toekomst voorbereid met Displayport 1.4 voor een 8K-monitor, 32 GB en pci-e 4.0? Misschien een beetje overdreven als je in de huidige usercase voldoende hebt aan een 3000G. Alsof je de snelheidsboost van pci-e 4.0 gaat merken de komende jaren met het lage budget (een ssd die nuttig gebruik maakt van pci-e zal de komende jaren niet goedkoop zijn) en core-count dat je voor ogen hebt. Laat staan een 8K-monitor.

• YAYgee
  • Niet online
Ik loop niet echt warm voor de 3200G en 3400G (bij gebrek aan betere opties om meteen...). Anders was er geen twijfel/geen geduld om op de 4xxxG te wachten. Ik verwacht niet dat Renoir al de echte krachtpatser zal zijn (dat kan de Cezanne APU met Zen 3 en RDNA2 worden in 2022?) maar ik gok wel dat Zen 2 een grotere stap gaat zijn dan de vorige.

De 3200G/3400G (of liever de Renoir) wil ik heel lang gebruiken. Eerst zal het overkill zijn voor wat lichte/oudere games, browsen, 4K video/streams afspelen en later zoek ik de limieten op. Een videokaart kan dan bijgekocht worden. Nu meteen heb ik daar geen nood aan (bv. VR games wil ik later wel proberen). Op het einde van de rit eventueel een tweede leven in een ander systeem.

Ik wil, onder andere, goede audiokwaliteit (ALC1220, geluidsversterking) dus blijf ik bij één van de bordjes uit mijn lijst (of Renoir + een B550 die het best mijn wensen invult). Met 16GB ben ik tevreden. Niet dat 32GB kwaad kan maar goed ik zal met dat beetje geld het budget van de APU verhogen naar €250 (Renoir met 8C/16T?).

Apropos, zo slecht ziet die 3000G er ook niet uit. Bang-for-the-buck oogt hij gewoon goed volgens techpowerup (OK weinig bang maar 't volstaat voor het lichte gebruik waarvoor hij tenslotte bedoeld is).

https://www.techpowerup.c...h-vega-3-graphics/23.html =>performance per dollar grafiekje onderaan.
Pagina: 1