OLED/LCD en bewegingsscherpte, welke is beter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Is OLED beter in het weergeven van beweggingsscherpte?
https://www.homecinemamag...gingsscherpte-televisies/

Achtergrond
Mijn bijna 10 jaar oude 50inch Samsung Plasma tv is kapot. Mijn zoontje (2) heeft er een auto tegenaan gegooid.
Dus ik ben op zoek naar een nieuwe televisie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben even in de winkel gaan kijken om schermen te vergelijken. Mijn voorkeur gaat uit naar OLED, maar ik vind het prijsverschil met LCD vrij fors.
Het contrast/kijkhoek etc is bij OLED uiteraard beter.
Maar waar ik me bij LCD altijd aan geërgerd heb is vage beelden bij beweging. Dus het feit dat als iets over het beeld gaat en het lijkt of dat onderdeel een vaag achterlaat.
Ik had het idee in de winkel dat dit bij OLED niet zo is, maar dat lees ik dan weer nergens in reviews en OLED/LCD vergelijkingen.
Is dit meer een software dingetje? Of is dit echt een eigenschap van OLED/LCD?

Update: Volgens Panasonic is het zo te zien wel een voordeel van OLED.
https://www.panasonic.com...van-panasonic-oled.html#K

p.s. QLED,LED en LCD schaar ik hier onder de noemer LCD. Die andere zijn toch maar marketing termen.

[ Voor 12% gewijzigd door NIMIC op 07-01-2020 12:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:25

Mr. Freeze

¡GO!

Kijk anders even op Youtube naar video's van Vincent Teoh. Deze man test allerlei tv's en doet ook vergelijkingen. Dit is ook een nuttige, YouTube: OLED vs QLED - With a Microscope! - What is the best TV?.

Keuze moet je toch zelf maken omdat veel mensen hun persoonlijke voorkeur graag aan andere opleggen.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 15:45
Die vage beelden bij beweging is het gevolg van motion interpolation, zal je op beide technologiën last van hebben. Ik dacht bij OLED iets meer door de snelle pixelrespons.

In ieder geval, de winkels draaien in winkelmodus en daar staat die verschrikkelijke technologie aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:38
Oled heeft veel voordelen:
kijkhoek
zwartwaarde
DSE eigenlijk afwezig
Plastisch beeld en meer plasma-achtig

LCD
betere helderheid overdag
mindere kijkhoek
zwartwaarde minder dan oled
wat minder plastisch beeld tov plasma of oled
goede "afrag" tv voor kinderen en gaming

Bewegingsscherpte kan beter zijn bij LED en met name bij de Sony lcd's die X Motion Clarity functie hebben. Ik heb een tijdje de 65XF9005 gehad met die functie. Daarna toch een Sony oled gekocht (55AF9) omdat ik veel films kijk en een zeer goede zwartwaarde erg kan waarderen. Op de slaapkamer heb ik nog een Panasonic 42GT60 plasma.

Als ik een ranglijst moest maken:
1. Gedeelde plek Panasonic plasma of Sony X Motion Clarity

De Sony X motion Clarity werkt echt heel goed. Met name bij bijv. voetbal blijft het beeld echt scherp tijdens een snelle actie. Plasma blijft heel fijn om naar te kijken, maar kan bij beweging ook steekjes laten vallen (smearing, dubbel lijnen)

2. Sony 55AF9 oled

Alhoewel ik tevreden ben en eraan gewend ben, vind ik beweging toch wat minder dan bij de Sony XF9005 met X Motion Clarity aan.

Nieuw:
De nieuwe Sony Oled modellen gaan ook de functie X Motion Clarity krijgen en die zou wellicht perfect een plasma kunnen vervangen. Maar ze zijn nog niet te koop en zeker in het begin duur.

Ik denk dat in jouw geval je zou moeten kiezen tussen 2 modellen als je puur selecteert op prijs en bewegingsscherpte. Wellicht zou je ook mee moeten nemen in je beslissing of de tv veel overdag gebruikt wordt voor kinder tv, dan zou ik een lcd de voorkeur geven.

1) Sony 55XG9005 (49XG9005) of wellicht uitverkoop 55XF9005 (ouder model).
2) LG 55C9 oled of wellicht een uitverkoopmodel ander merk (Panasonic 55GZ950)

Wil je alles, dan zou ik een goedkoop oud XF9005 modelletje zoeken en verder sparen voor de nieuwe 2020 Sony oleds met X Motion Clarity functie :9

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@Shocked Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Als ik het goed interpreteer is het dan toch vooral de processing.

Voorlopig heb ik tijdelijk weer even een LG HD ready plasma televisie.

Mijn voorkeur gaat nu een beetje uit naar een Philips. Want Google cast en ambilight te synchroniseren met Hue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:38
NIMIC schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:27:
@Shocked Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Voorlopig heb ik tijdelijk weer even een LG HD ready plasma televisie.

Mijn voorkeur gaat nu een beetje uit naar een Philips. Want Google cast en ambilight te synchroniseren met Hue.
Goede beslissing. Overgangsmodel plasma is altijd ok en geeft je wat bedenktijd.

Als het kan, zou ik ook dit jaar even de nieuwe oled modellen van Philips afwachten.
Philips doet al een (goede) truuk met bewegingsscherpte maar het echte knelpunt bij Oled zat in de BFI (Black Frame Insertion) die bij Oled leidt tot geknipper en minder licht opbrengst. De toekomstige modellen oled gaan wellicht dit jaar al naar 240 Hz wat een betere BFI zal geven. Sony ondervangt dat nu al een beetje met X motion Clarity die alleen de "bewegende" delen in beeld analyseert en daar lokaal BFI op toepast - simpel gezegd.
Het zou voor mij een reden zijn om mijn huidige Sony oled AF9 te wisselen als er op een ander model/merk wel een echte 240 Hz met BFI wordt gehaald zonder verlies van lichtopbrengst en geknipper.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:44

D_V

We kijken hier ook nog steeds op een LG 60PK250 Plasma van 10 jaar oud puur vanwege de motion. M'n broer heeft een 65C8 staan en het beeld is prachtig maar die motion is echt verschrikkelijk als je een plasma tv gewend bent. Gewone tv beelden vind ik er persoonlijk niet beter uit zien dan op m'n plasma. Upscaling naar 4K maakt het allemaal niet veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waar jij op doelt wordt motion blur genoemd. Om dit tegen te gaan zijn een hoge frame rate, lage response tijd en effectieve black frame insertion of interpolatie van belang.

Van nature hebben oled's t.o.v. lcd's een (bijna) instant pixel response. Alleen is bij huidige mid/high-end lcd's dit ook zeer laag waardoor dat verschil in de meeste gevallen verwaarloosbaar is. Verder maken beide technologieën, i.t.t. Plasma, gebruik van de sample-and-holdtechniek waardoor men alsnog motion blur kan waarnemen ondanks de lage response tijden. Om bewegingsonscherpte dan toch te beperken gebruikt men motion interpolatie en backlight flickering features. Echter kan dit weer zorgen voor het soap-opera-effect of beeldfouten.

In de basis is een tv met een lage response tijd van belang. Ooggevoeligheid, frame rate en de effectiviteit/implementatie van de 'hulp' features van de fabrikant spelen daarnaast nog een rol. Bij dat laatste zien velen met name Sony als leidend gevolgd door Panasonic en Philips in het high-end segment. Alleen heeft dit ook met net als de rest van het beeld en de verwerking daarvan te maken met persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
D_V schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:33:
We kijken hier ook nog steeds op een LG 60PK250 Plasma van 10 jaar oud puur vanwege de motion. M'n broer heeft een 65C8 staan en het beeld is prachtig maar die motion is echt verschrikkelijk als je een plasma tv gewend bent. Gewone tv beelden vind ik er persoonlijk niet beter uit zien dan op m'n plasma. Upscaling naar 4K maakt het allemaal niet veel beter.
De motion op zo'n midrange Plasma is nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Natuurlijk heeft plasma het voordeel van de langzaamdovende pixels (eigenschap) en natuurlijk heeft OLED het nadeel van de instant response van de pixels, maar het verschil in alle overige beeldeigenschappen is zo groot dat Plasma nu toch echt wel ernstig gedateerd is. Ik heb overigens ook nog een plasma en dan de laatste en beste plasma die ooit gemaakt is, de Pioneer 500A (ok VT60 mag er ook zijn). Ter referentie gebruik ik ook nog een 4 jaar oude high-end LCD (8000 serie Samsung die toen het hoogste was) en dan kijk ik toch liever naar mijn Plasma.

Ben zelf redelijk allergisch voor alle motion/interpolatie technieken dus accepteer ik maar het schokkende beeld bij pan-beelden (bewegende camera). Wachten tot er ooit een hogere refreshrate toegepast gaat worden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Trouwens, mogelijk ben je gedekt tegen je schade door je inboedelverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-09 17:27
Hier recent van een VT60 naar OLED gegaan maar zonder frame interpolatie is het beeld letterlijk niet om aan te kijken (met 24p content). Snap echt niet hoe mensen dit "filmisch" of "zoals het bedoelt is" vinden.

Gelukkig zit er een prima smoothing functie op zodat het weer heerlijk SOE-achtig aandoet.

Ik besef mij terdege dat dit vloeken in de kerk is en 98 procent van de mensen er anders over denkt maar motion op een OLED is, *imho*, een drama :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Bedankt voor alle toevoegingen.

Conclusie is dat overstappers van Plasma naar OLED toch vaak de motion/bewegingsscherpte een achteruitgang vinden.

Intussen heb ik ook een LG OLED gezien bij mijn broer thuis, geen idee wat hij aan instellingen heeft gedaan, maar daar vond ik bewegende beelden niet super. Scherpte, kleuren, contrast, kijkhoeken en smart gedeelte is wel weer uitstekend.

Mijn conclusie is eigenlijk dus dat ik op basis van motion geen OLED hoef aan te schaffen ten opzichte van een goede moderne LCD. Het is echt de modellen die afwijken en de processing en instellingen die je daarin doet.
Als iemand nog externe bronnen heeft voor meer info houd ik me aanbevolen.

@com2,1ghz de plasma staat inderdaad bij een reparatiebedrijf voor een schade inschatting voor de verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor normaal televisiebeeld, dat 50Hz is (als is het dan in de regel 1080i), levert het gewoon een scherper plaatje op. Ik zou het daarom niet direct als een achteruitgang aanduiden, het is meer het feit dat 24Hz uit de prehistorie komt erg goed zichtbaar wordt. En als je veel 24Hz kijkt, ja, dat is op een OLED zonder bewegingsinterpolatie niet goed te kijken meer.

Maar om om die reden voor een LCD te gaan... ik zou het afraden, de filmervaring op de OLED (met bewegingsinterpolatie aan) is mijn inziens toch echt een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:32:

Ik besef mij terdege dat dit vloeken in de kerk is en 98 procent van de mensen er anders over denkt maar motion op een OLED is, *imho*, een drama :)
Gelukkig hoor jij dan tot die 2% die er last van heeft. Of misschien juist erg ongelukkig dat je tot die 2% behoort... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-09 17:27
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:39:
[...]
Gelukkig hoor jij dan tot die 2% die er last van heeft. Of misschien juist erg ongelukkig dat je tot die 2% behoort... :*)
Iedereen die hier komt en zich stoort aan het SOE laat ik even het beeld zien zonder interpolatie. Gelukkig moet dan altijd het weer terug aan. Nog niemand gehad die dat schok schok schok geneuzel prefereerde boven het kunstmatige soepele beeld.

Het is gewoon niet om aan te kijken zonder. Gamen op 30fps (op de PS4) ook niet. De Game Mode is (hier) dan ook geheel zinloos. Ymmv, :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

NIMIC schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:20:
Bedankt voor alle toevoegingen.

Conclusie is dat overstappers van Plasma naar OLED toch vaak de motion/bewegingsscherpte een achteruitgang vinden.

Intussen heb ik ook een LG OLED gezien bij mijn broer thuis, geen idee wat hij aan instellingen heeft gedaan, maar daar vond ik bewegende beelden niet super. Scherpte, kleuren, contrast, kijkhoeken en smart gedeelte is wel weer uitstekend.

Mijn conclusie is eigenlijk dus dat ik op basis van motion geen OLED hoef aan te schaffen ten opzichte van een goede moderne LCD. Het is echt de modellen die afwijken en de processing en instellingen die je daarin doet.
Het hangt er een beetje vanaf. Ik heb op een philips oled prima motion zonder soap opera effect. LG heb ik niet zoveel ervaring mee.

Ook zijn er twee soorten motion:
1. Scherpe van beeld bij beweging, die is op OLED erg goed door de snelle respons van de pixels
2. Schokkerigheid bij afspelen. Oled heeft zeer goede pixelrespons, maar dat zorgt bij 24fps voor soms wat 'stotterig' overkomen van beeld (ik heb daar in de bioscoop ook last van bij pans enzo) als je daar gevoelig voor bent.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het verhaal komt op mij een beetje over als "In HD zie ik nu alle imperfecties die ik in SD helemaal niet zag, dus SD is beter dan HD".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@dmantione welk verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het "LCD is beter in motion". Dat is LCD helemaal niet, doordat het bij LCD ontscherp wordt vallen de fouten alleen minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja toch kan je dat als een voordeel van LCD zien toch .

Het lijkt me trouwens goed te simuleren met een oled. Gewoon elke pixel 3-20ms laten uitdoven ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:53:
Het lijkt me trouwens goed te simuleren met een oled. Gewoon elke pixel 3-20ms laten uitdoven ofzo.
En dat is juist wat ik hoopte te voorkomen met een OLED. Want daardoor krijg je bewegingsonscherpte. Tenminste dat was mijn bescheiden conclusie sinds LCD bestaat.

@dmantione ik heb volgens mij hierboven nergens zien staan dat een LCD beter is. Alleen dat een OLED niet altijd beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, maar bedenk wel dat de onscherpte bij beweging juist één van de grootste nadelen is van LCD is en, naast stoorlicht, verantwoordelijk is voor de "waas" die mensen over het beeld ervaren. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruijf, voor een 24Hz film zorgt dat inderdaad dat je het schokken minder goed ziet. Pas op voor de conclusie dat je daarom een LCD moet hebben voor 24Hz-materiaal, het antwoord is nog steeds nee, de OLED zal de film het mooist weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
dmantione schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:15:
Ja, maar bedenk wel dat de onscherpte bij beweging juist één van de grootste nadelen is van LCD is en, naast stoorlicht, verantwoordelijk is voor de "waas" die mensen over het beeld ervaren. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruijf, voor een 24Hz film zorgt dat inderdaad dat je het schokken minder goed ziet. Pas op voor de conclusie dat je daarom een LCD moet hebben voor 24Hz-materiaal, het antwoord is nog steeds nee, de OLED zal de film het mooist weergeven.
De oled geeft misschien de film het mooiste weer, alleen het is echt onkijkbaar zonder Trumotion op de hoogste stand te hebben, iets wat ik liever helemaal uit heb staan (oogt onnatuurlijker en ook vanwege de onvermijdelijke artifacts wanneer het aanstaat). Maar helaas stoorde ik me echt mateloos aan het beeld zonder trumotion aan..iets waar ik op mijn LCD's nooit last van heb gehad.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
Voor jouw ogen misschien, zeer veel kijkers hebben nergens last van.

Zelf ben ik er ook erg gevoelig voor, maar vriendin, familie en vrienden/kennissen kijken mij allemaal aan; van waar heeft ie het over.

Niet elke Oled is hetzelfde, Panasonic en Sony hebben een beter beeldverwerking dan LG.
Sony is op motion gebied het beste.
Ik kan zeer goed leven met mijn Pana Oled en heb een goede motion instelling gevonden.

Ik heb de Pana plasma ZT60 direct met een Pana EZW Oled vergeleken en buiten de motion wint de Oled het op alle andere fronten(minder ruis, flikkering, kleurechtheid, beeld overdag, hogere resoluties etc.).
Met 1080i en donkere omgeving zijn de verschillen niet groot.
Overdag en met hogere resoluties is de Oled klasses beter.

Ik heb ook topleds van Samsung(9000 serie) en Panasonic(8000 serie) gehad.
Goede tv's, maar de onnatuurlijkheid van beeld(zelfs na isf kalibratie), blooming en edge bleeding gingen mij toch storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47

Tazzios

..

dmantione schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:18:
Voor normaal televisiebeeld, dat 50Hz 24FPS is (als is het dan in de regel 1080i), levert het gewoon een scherper plaatje op. Ik zou het daarom niet direct als een achteruitgang aanduiden, het is meer het feit dat 24FPS uit de prehistorie komt erg goed zichtbaar wordt. En als je veel 24FPS kijkt, ja, dat is op een OLED zonder bewegingsinterpolatie niet goed te kijken meer.

Maar om om die reden voor een LCD te gaan... ik zou het afraden, de filmervaring op de OLED (met bewegingsinterpolatie aan) is mijn inziens toch echt een stuk beter.
Gezien je 1080i noemt achter haakjes zul je wel FPS bedoelen welke bij TV uitzendingen nog altijd 24fps zijn en niet 50.
Hz is hoeveel beelden per seconden de TV kan weergeven, dit staat los van de fps van de content.
of je standpunt nog enig hout snijd na deze correctie hou ik mij buiten. ;)
dmantione schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:15:
Ja, maar bedenk wel dat de onscherpte bij beweging juist één van de grootste nadelen is van LCD is en, naast stoorlicht, verantwoordelijk is voor de "waas" die mensen over het beeld ervaren. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruijf, voor een 24FPS film zorgt dat inderdaad dat je het schokken minder goed ziet. Pas op voor de conclusie dat je daarom een LCD moet hebben voor24 FPS-materiaal, het antwoord is nog steeds nee, de OLED zal de film het mooist weergeven.
En hier ook fps i.p.v. Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Televisie 24 Hz?! Nou ga maar even bijlezen. Televisie is 50 geïnterlacede velden per seconde. Interlacing kun je bij beweging beschouwen als 50 beelden met halve resolutie en bij stilstaand beeld als 25 beelden met volle resolutie. We hebben in dit onderwerp over bewegend beeld en dus is kunnen we voor de scoop van dit onderwerp televisie als 50 fps beschouwen. De problemen die in die onderwerp genoemd worden zijn ook niet van toepassing op televisiebeeld.

Hz is wat mij betreft een uitstekende eenheid om te gebruiken voor het aantal beelden per seconde, de definitie van "hz" is "gebeurtenissen per seconde", dat je het over frames hebt is daar enkel een specialisatie van. Sterker, als ik over fps gesproken zou hebben, dan zou ik niet 100% juist zijn geweest, want frames en velden zijn niet helemaal hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Sta mij toe om -na 2 jaar- op dit topic te reageren.

De reden is de volgende.
Ook ik heb nog een oude plasma tv (Pioneer) en ook ik zal over niet al te lange tijd overstappen op een OLED TV.
Wat mij direct opviel, zowel bij kennissen als in de winkel, is dat bij bewegende beelden een onscherpte optrad.
Ik heb eindeloos gezocht naar een verklaring en met name hoe je dat noemt/hoe het heet.

Voorbeeld: een gezicht van iemand - zolang die niet beweegt, prima, maar op het moment dat de persoon beweegt, wordt het een beetje -ja hoe moet je dat nou noemen- 'vlekkerig' / met vegen. De tekening/het detail verdwijnt grotendeels.

@FlameDB
Hartelijk dank voor het vermelden van 'motion interpolation'! Dat bracht mij (eindelijk) op het juiste spoor.
Op CNET staat een artikel dat hierover gaat.

Ergens halverwege staat wat ik bedoel
"I always notice it when there's a closeup of a face, and then the person turns away. One second you're seeing every eyelash and wrinkle, the next it's a blurry mess. "
Keywords zijn 'motion smoothing' en "soap opera effect" (SOE)

In een TV winkel wees ik de verkoper erop - hij zag het niet direct. Ik duidelijk wel.

Kennelijk is dit op te lossen door de settings van je TV aan te passen..
b.v.
Panasonic settings: intelligent frame creation = off
Philips: Settings>Picture>Expert mode settings>Motion Styles> off

https://www.cnet.com/tech...-tv-solutions-fall-short/

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
tww62 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:09:
Sta mij toe om -na 2 jaar- op dit topic te reageren.

De reden is de volgende.
Ook ik heb nog een oude plasma tv (Pioneer) en ook ik zal over niet al te lange tijd overstappen op een OLED TV.
Wat mij direct opviel, zowel bij kennissen als in de winkel, is dat bij bewegende beelden een onscherpte optrad.
Ik heb eindeloos gezocht naar een verklaring en met name hoe je dat noemt/hoe het heet.

Voorbeeld: een gezicht van iemand - zolang die niet beweegt, prima, maar op het moment dat de persoon beweegt, wordt het een beetje -ja hoe moet je dat nou noemen- 'vlekkerig' / met vegen. De tekening/het detail verdwijnt grotendeels.

@FlameDB
Hartelijk dank voor het vermelden van 'motion interpolation'! Dat bracht mij (eindelijk) op het juiste spoor.
Op CNET staat een artikel dat hierover gaat.

Ergens halverwege staat wat ik bedoel
"I always notice it when there's a closeup of a face, and then the person turns away. One second you're seeing every eyelash and wrinkle, the next it's a blurry mess. "
Keywords zijn 'motion smoothing' en "soap opera effect" (SOE)

In een TV winkel wees ik de verkoper erop - hij zag het niet direct. Ik duidelijk wel.

b.v.

Nogmaals dank!
Kennelijk het artikel verkeerd begrepen ;) . Om die onscherpte te verminderen moeten die instellingen juist aangezet worden al dan niet icm met punt 3 in het artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-09 14:04
apis29 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:03:
[...]

Kennelijk het artikel verkeerd begrepen ;) . Om die onscherpte te verminderen moeten die instellingen juist aangezet worden al dan niet icm met punt 3 in het artikel
BFI (black frame insertion) kan inderdaad helpen bij waargenomen bewegingsonscherpte door voor het oog als het ware je ogen te "resetten" door een (deels) zwart scherm tussen elk afzonderlijk beeld toe te voegen.

MCFI (motion-compensated frame insertion) berekend extra tussenliggende beelden om het beeld vloeiender te laten lijken, maar er kunnen fouten zitten in de berekende beelden (artifacts) die door sommigen als bewegingsonscherpte gezien kunnen worden. In dit geval helpt het uitzetten van deze functie zeker wel.

Overigens hebben deze functies vaak verschillende namen bij verschillende fabrikanten zoals dejudder (MCFI) en deblur (BFI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 14:07

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Voor diegene die een Philips OLED hebben is dit misschien wel interessant
Philips TV has also included the option of two new motion modes – Pure Cinema mode and a new version of Movie mode.

Pure Cinema mode disables frame-rate conversion while keeping frame re‐ordering active. So, a 24p movie encapsulated as a 3:2 cadence 60Hz signal will be re‐ordered into a 5:5 cadence 120Hz signal.

In the new Movie mode, a small amount of de‐judder remains active, working in combination with the ‘de‐blur’ feature, to counter the inherent blur of sample‐and‐hold display technologies such as OLED but, essentially for movie-purists and sports fans, without the visible artefacts or ‘soap opera’ effects. This setting is ideal for movie‐purists and sports lovers.
Zelf gebruik ik de 'Pure Cinema' mode naar volle tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
tww62 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:09:

b.v.
Ik heb uiteindelijk een 10 jaar oude LCD overgenomen als vervanging van mijn Plasma.
Hier heb ik inderdaad alle beeldverbeteraars uit gezet en nu geeft deze prima beeld zonder dat ik me ergens aan stoor.
Voorlopig blijf ik even bij LCD denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
InEtVa schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:32:
[...]

BFI (black frame insertion) kan inderdaad helpen bij waargenomen bewegingsonscherpte door voor het oog als het ware je ogen te "resetten" door een (deels) zwart scherm tussen elk afzonderlijk beeld toe te voegen.

MCFI (motion-compensated frame insertion) berekend extra tussenliggende beelden om het beeld vloeiender te laten lijken, maar er kunnen fouten zitten in de berekende beelden (artifacts) die door sommigen als bewegingsonscherpte gezien kunnen worden. In dit geval helpt het uitzetten van deze functie zeker wel.

Overigens hebben deze functies vaak verschillende namen bij verschillende fabrikanten zoals dejudder (MCFI) en deblur (BFI).
Het hele punt van het artikel over het uitzetten is het soap opera effect (als bij-effect van interpolatie) en de afbreuk aan het origineel die het zogenaamd doet als intro voor de Filmmaker mode. Om motion blur tegen te gaan moet je de sample en hold tijd verkleinen door interpolatie toe te passen, black frames in te zetten of een combinatie van de twee
Higher refresh rates don't, in and of themselves, fix the motion blur problem. The images are still being held, and if you just double the number of still images to fit 60 into 120 you haven't really changed anything. You need something to change to, and that's when things get interesting.
De keren dat ik artefacten zie die erger zijn dan de vermindering van motion blur kan ik op één hand tellen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door apis29 op 22-11-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Tja, ik ben geen expert, weet het ook niet - dat 'motion interpolation' bracht op het juiste spoor en las op CNet het artikel: TV motion blur explained (and why all the 4K TV solutions fall short)

Hierin ook wordt gerefereerd aan: "Tom Cruise takes on the Soap Opera Effect for Mission: Impossible Fallout Blu-ray"
https://www.cnet.com/tech...possible-fallout-blu-ray/

Waarin hij (Tom Cruise) en Christopher McQuarrie aangeven
"
CNET's written about the Soap Opera Effect in the past (this is a good article about it), and we agree wholeheartedly regarding turning off motion smoothing while watching films (it has its purpose for other content, such as sporting events).
"

Onderin het 1e artikel
"
If you've gotten a new TV, perhaps upgrading from an old plasma or DLP rear-projection TV, see if any of the settings give you relief. If not, give it a bit of time and see if you get used to it. Hopefully you will.
"

Omdat mijn oude Pioneer plasma dat 'blur'-effect niet heeft, viel mij dit bij de OLEDs tegelijk op.
Het is overigens niet alleen bij gezichten. Ik zag het laatst bij een gras en struikgewassen op de achtergrond. Stond de camera stil, was het prima, haarscherp. Bewoog de camera, was detail verloren.

Aan de andere kant: de meesten zijn er misschien aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Het feit dat plasma dit niet heeft is omdat het in tegenstelling tot OLED, wat sample and hold is (het geeft hetzelfde plaatje weer tot het volgende plaatje wordt aangevoerd, er wordt dua constant iets weergegeven), een plasma impulse based is (een plaatje wordt weergegeven door een elektrische impuls en totdat er een nieuw plaatje komt wordt het beeld langzaam zwart). Dit is ook waarom sommige mensen (zoals ikzelf) plasma zien flikkeren. Het voordeel ervan is dat er geen persistence of vision optreedt, waarbij ons oog twee opeen volgende beelden vermengt, wat tot onscherpte leidt. Bij OLED kun je dit oplossen door ket BFI kunstmatig een zwart beeld toe te voegen.

Impulse based technologieën zoals plasma en CRT hebben dan ook een hogere motion resolution dan sample-and-hold zoals LCD en OLED. Enige om dat omhoog te krijgen is dus met BFI.

Overigens zal OLED wel scherper zijn dan LCD vanwege de zeer lage pixelresponstijden

[ Voor 15% gewijzigd door InEtVa op 23-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank voor de uitleg. Ik geloof je direct! Heb 't 2x gelezen en ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Ben bang dat, hoe goed de uitleg ook is, ik, als 'simpele eindgebruiker' toch zit met dat 'blurry' gedoe.

Misschien moet ik / moeten wij (mijn vrouw en ik) er gewoon mee leren leven, misschien is er wat met instellingen te regelen t.z.t. wanneer overstap naar een OLED. Vermoedelijk een keuze tussen Philips 55OLED936 of Panasonic TX-55JZW2004.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 23:34
Naast motion interpolation en BFI zijn er 3 factoren waar je eerst rekening mee moet houden.

1. De grootte van het beeld.
2. Het aantal beelden per seconde van de content.
3. De pixel response tijd.

Beeld je in een witte stip die in één van links naar rechts door het beeld beweegt over een zwarte achtergrond.

- Bij een beeld van 1 meter breed en 60 fps verspringt de witte stip elk frame 1,667cm.
- Bij een beeld van 1 meter breed en 24 fps verspringt de witte stip elk frame 4,167cm.

Bij 24p content worden er in motion dus grote stappen gemaakt! Bij een near instant pixel response tijd zoals bij OLED panelen zie je in zo'n geval heel veel stutter (niet te verwarren met judder) aangezien elk 1/24ste stapje heel duidelijk te zien is met sprongen van ruim 4cm per keer. Overdreven gezegd doet het denken aan stopmotion en dit wordt de veel mensen als hinderlijk ervaren. Een 60p signaal ziet er veel vloeiender en scherper uit op een OLED paneel.

Bij veel LCD TV's (vooral oudere modellen) treed het tegenovergestelde op. De pixels kunnen niet in 1/24ste seconde wisselen van kleur waardoor er smearing optreedt (vorm van motion blur) wat gezien wordt als een wazig beeld. Hoe trager de response tijd, hoe waziger het wordt. Bij 60p content wordt dit alleen maar erger in tegenstelling tot bij OLED panelen.

Belangrijk om te weten is dat de meeste moderne high end LCD TV's snel genoeg zijn om ook stutter waar te kunnen nemen. En zo start de discussie weer of 24p nog wel van deze tijd is? Want sample and hold of impulse based panelen zijn in feite niet de bron van het probleem (al geven ze beide een heel ander effect waar je een voorkeur voor kan hebben). Ook motion interpolatie lost een paar problemen op, maar niet zonder weer nieuwe problemen te creëren.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:56
Major_ton schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:44:
Naast motion interpolation en BFI zijn er 3 factoren waar je eerst rekening mee moet houden.

1. De grootte van het beeld.
2. Het aantal beelden per seconde van de content.
3. De pixel response tijd.

Beeld je in een witte stip die in één van links naar rechts door het beeld beweegt over een zwarte achtergrond.

- Bij een beeld van 1 meter breed en 60 fps verspringt de witte stip elk frame 1,667cm.
- Bij een beeld van 1 meter breed en 24 fps verspringt de witte stip elk frame 4,167cm.

Bij 24p content worden er in motion dus grote stappen gemaakt! Bij een near instant pixel response tijd zoals bij OLED panelen zie je in zo'n geval heel veel stutter (niet te verwarren met judder) aangezien elk 1/24ste stapje heel duidelijk te zien is met sprongen van ruim 4cm per keer. Overdreven gezegd doet het denken aan stopmotion en dit wordt de veel mensen als hinderlijk ervaren. Een 60p signaal ziet er veel vloeiender en scherper uit op een OLED paneel.

Bij veel LCD TV's (vooral oudere modellen) treed het tegenovergestelde op. De pixels kunnen niet in 1/24ste seconde wisselen van kleur waardoor er smearing optreedt (vorm van motion blur) wat gezien wordt als een wazig beeld. Hoe trager de response tijd, hoe waziger het wordt. Bij 60p content wordt dit alleen maar erger in tegenstelling tot bij OLED panelen.

Belangrijk om te weten is dat de meeste moderne high end LCD TV's snel genoeg zijn om ook stutter waar te kunnen nemen. En zo start de discussie weer of 24p nog wel van deze tijd is? Want sample and hold of impulse based panelen zijn in feite niet de bron van het probleem (al geven ze beide een heel ander effect waar je een voorkeur voor kan hebben). Ook motion interpolatie lost een paar problemen op, maar niet zonder weer nieuwe problemen te creëren.
Vraag... Waarom geeft onze sony tv op gewoon canaldigitaal satelliet ned 1, etc.. 25 hz aan... Omdat het 1080i is wat het krijgt.. ?? Hoeveel frames heeft dit dan ?
Waar krijg je echt 24 fps Bij netflix ? Of bedoelen jullie via blue ray spelers discs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
belmonde schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:14:
[...]

Vraag... Waarom geeft onze sony tv op gewoon canaldigitaal satelliet ned 1, etc.. 25 hz aan... Omdat het 1080i is wat het krijgt.. ?? Hoeveel frames heeft dit dan ?
Waar krijg je echt 24 fps Bij netflix ? Of bedoelen jullie via blue ray spelers discs ?
Europa is van oudsher een PAL regio, dus 25fps, waar ze in de US werkte met NTSC wat 29,97 fps is. Films worden opgenomen in 24p. De framerate staat los van de resolutie en de beeldfrequentie van de TV past zich aan naar 50/60Hz of 100/120hz. Bij 24p kan dit ook 48, 72, 96 of 120Hz zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Major_ton schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:31:
[...]

Europa is van oudsher een PAL regio, dus 25fps, waar ze in de US werkte met NTSC wat 29,97 fps is. Films worden opgenomen in 24p. De framerate staat los van de resolutie en de beeldfrequentie van de TV past zich aan naar 50/60Hz of 100/120hz. Bij 24p kan dit ook 48, 72, 96 of 120Hz zijn.
Bedankt voor je reactie..

Echter mijn philips oled geeft op ziggo kabel hier 1080i50 aan.. Terwijl bij mijn moeder de sony op canal digitaal satelliet 1080i 25 hz aangeeft.. Is dat een andere manier van definieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Major_ton schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:31:
[...]

24p past zich ook naar 60 of 120hz aan, een tv kan meestal geen 48, 72 of 96 hz weergeven. Dit doet het via 3:2 pulldown bij 60hz panelen (versimpeld gezegd wordt het 1e beeld 3 keer weergegeven, 2e beeld 2 keer, 3e beeld weer 3 keer waardoor je 12*3+12*2=60 beelden per seconde krijgt) of 5:5 pulldown bij 120hz panelen (elk beeld wordt 5 keer weergegeven: 5*24=120). Doordat bij een 60hz paneel elk beeld dus om en om korter of langer wordt weergegeven ontstaat hierdoor op deze panelen dus ook een extra stotter bij 24p.

Mocht OP het interessant vinden, hier is er meer over te lezen: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Wat betreft de 25fps: er komt 1080i50 binnen. Wat inhoudt dat er 50 beelden per seconde binnenkomen, maar dat deze "interlaced" (i) zijn. Elk beeld bevat dus eigenlijk maar de helft van alle beeldlijnen. Dus effectief krijg je maar 25 hele beelden per seconde binnen.Verschilt per merk hoe ze dit weergeven.

[ Voor 6% gewijzigd door InEtVa op 23-11-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Wat betreft de 25fps: er komt 1080i50 binnen. Wat inhoudt dat er 50 beelden per seconde binnenkomen, maar dat deze "interlaced" (i) zijn. Elk beeld bevat dus eigenlijk maar de helft van alle beeldlijnen. Dus effectief krijg je maar 25 hele beelden per seconde binnen.Verschilt per merk hoe ze dit weergeven.
[/quote]

Okay, maar dit wordt dus door verschillende tv's of mediaspelers verschillend weergegeven.. De sony zegt 25 en mijn philips zegt gewoon 1080i50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
InEtVa schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:56:
[...]

24p past zich ook naar 60 of 120hz aan, een tv kan meestal geen 48, 72 of 96 hz weergeven. Dit doet het via 3:2 pulldown bij 60hz panelen (versimpeld gezegd wordt het 1e beeld 3 keer weergegeven, 2e beeld 2 keer, 3e beeld weer 3 keer waardoor je 12*3+12*2=60 beelden per seconde krijgt) of 5:5 pulldown bij 120hz panelen (elk beeld wordt 5 keer weergegeven: 5*24=120). Doordat bij een 60hz paneel elk beeld dus om en om korter of langer wordt weergegeven ontstaat hierdoor op deze panelen dus ook een extra stotter bij 24p.

Mocht OP het interessant vinden, hier is er meer over te lezen: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

In de context van het topic is je informatie irrelevant (echter wel juist uiterdaard), daarom liet ik dat weg, om het niet nog meer complex te maken. Maar sinds je erover begint... ;-)

48Hz is behoorlijk zeldzaam, maar 72Hz (Pioneer) en 96hz waren vrij gebruikelijk bij plasma TV's. Ook een aantal Samsung telefoons kunnen 24p content op 96Hz weergeven. Tegenwoordig is 120Hz inderdaad de standaard voor 24p of zoals je zegt via 3:2 pulldown op 60Hz. Het heeft verder weinig met bewegings onscherpte te maken heeft, behalve dat er judder op kan treden op 60Hz panelen en zelfs 120Hz komen er niet altijd even goed mee weg helaas.

Het verhaal van 1080i50 en 25p is natuurlijk ook duidelijk en correct, met de opmerking dat er met 25fps gefilmd is en het in 1080i50 of 720p25 wordt aangeboden via de HD (ready) standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:56
Ik heb momenteel een Samsung Plasma en een Pioneer plasma.

De Samsung begint af en toe een zwart scherm te geven of te rebooten, dus ik vreesch dat er op termijn een nieuwe moet komen, en dan lijkt OLED me de enige keuze.
Ik ken alleen mensen met LED schermen en films en series zijn daarop unwatchable.

Nu heeft oled dus ook storende issues die sommigen ervaren en anderen niet.
Ik ken niemand met een OLED om dat zelf te kunnen testen.

En elke fabrikant heeft zijn eigen softwarematige oplossing.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het beste "testen" in een winkel of een tv een eigenschap heeft die mijn kijkplezier zal verknallen.

Zou ik een film en 1 tv show ofzo op een sticky kunnen zetten en vragen of die ik mag bekijken?

Ik ben zo bang een verkeerde keuze te maken 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
LaTiNo156 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:21:
Ik heb momenteel een Samsung Plasma en een Pioneer plasma.

De Samsung begint af en toe een zwart scherm te geven of te rebooten, dus ik vreesch dat er op termijn een nieuwe moet komen, en dan lijkt OLED me de enige keuze.
Ik ken alleen mensen met LED schermen en films en series zijn daarop unwatchable.

Nu heeft oled dus ook storende issues die sommigen ervaren en anderen niet.
Ik ken niemand met een OLED om dat zelf te kunnen testen.

En elke fabrikant heeft zijn eigen softwarematige oplossing.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het beste "testen" in een winkel of een tv een eigenschap heeft die mijn kijkplezier zal verknallen.

Zou ik een film en 1 tv show ofzo op een sticky kunnen zetten en vragen of die ik mag bekijken?

Ik ben zo bang een verkeerde keuze te maken 😒
tv via internet bestellen en uittesten.. Bevalt het niet,. kan je het terugsturen.. Anders toch bij iemand anders kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:56
belmonde schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:52:
[...]

tv via internet bestellen en uittesten.. Bevalt het niet,. kan je het terugsturen.. Anders toch bij iemand anders kijken..
Dus je stelt voor om tegelijk een Sony, LG en Panasonic te bestellen, die thuis lekker uit te testen en er dan 2 terugsturen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
LaTiNo156 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:24:
[...]

Dus je stelt voor om tegelijk een Sony, LG en Panasonic te bestellen, die thuis lekker uit te testen en er dan 2 terugsturen? ;)
Ja, tegelijk is echt vereist.. voor het beste vergelijk.. Na elkaar is veel te lastig.. Anders ben je onzeker op voorhand en ook als je er 1 hebt...
Ik heb een philps oled bij expert in de winkel gekocht en ben er bij gebleven. Je hebt dan ook geen herroepingsrecht zonder echt technische gebreken. Aan de andere kant is het vershil tussen tv's kwa beeld natuurlijk minimaal... En zal je keuze meer op andere punten uiteindelijk bepaald worden. De voet, smartsysteem, geluid, prijs, etc, etc..
Ik heb mijn broer ondanks mijn oled wat ik een geweldig beeld vindt hebben een samsung qn93/95 aangeraden.. Die heeft heel veel in zijn mars kwa licht voor HDR.. Moet je soms wat temmen als je van oled komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Misschien ook nog wel nuttig (zelf nog niet aan toegekomen het te kijken)

Andere video uit dezelfde 'reeks' YouTube: FWD Live Webcast: Kalibreren van televisies
Pagina: 1