Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 19:37
Mijn vraag
Ik ga samen met mijn vriendin vanaf juli 8 maanden reizen, en zoek hiervoor een geschikte camera. Wij hebben een verouderde spiegelreflex en een panasonic camera. De panasonic (±4 jaar oud) heeft af en toe wat kuren, en doet dingen waar we niet om vragen (instellingen die ineens verspringen, plotseling starten met filmen zonder een knop aan te raken). Op dit moment lijkt dit weer onder controle, maar erg veel vertrouwen heb ik niet meer in deze camera. Daarnaast is mijn vriendin er ook niet zo tevreden over, en vind ze de spiegelreflex fijner, ook al ziet ze zelf ook dat de systeemcamera scherpere foto's knipt.

Nu vraag ik me af of ik voor een budget van pak m beet €500,- een upgrade ga vinden voor de systeemcamera. Ik ben erg gecharmeerd van de sony alpha lijn, waar de A6000 nieuw rond dat budget zit, en 2er hands te vinden is voor minder. Ik vraag me echter af of het anno 2020 nog zin heeft om een A6000 te kopen, en of dit werkelijk een upgrade is ten opzichte van de systeemcamera die we al hebben (los van de kuren die deze vertoont). De A6500 zou me nog meer aanspreken, maar die valt denk ik buiten budget, tenzij ik op marktplaats nog een keer een goede deal tegen kom.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon 400D spiegelreflex ASP-c
Panasonic DMC-GF6 systeemcamera MFT
Wij gebruiken voor de edits een ipad pro met affinity photo
De foto's zijn vooral voor later een mooie afdruk voor in huis te maken, en voor een mooi boek te maken. Ik heb weinig met social media

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben wel gecharmeerd van de Sony alpha lijn. Mijn vriendin vind de optische zoeker van haar oude spiegelreflex erg fijn, maar ik vind spiegelreflexen te lomp voor 8 maanden mee te sjouwen. Dit lijkt me dus een goede compromis. Ik lees ook veel goede reviews over de alpha lijn (met name de A6000 en de A6500 trekken mijn aandacht). Ik vind astrofotografie wel interessant, al heb ik dat nog nooit gedaan. Volgens mij is daarvoor een ASP-C-sensor al beter geschikt dan een MFT-sensor.

Mijn vriendin heeft in het verleden les in fotografie gehad. Ikzelf ben hierin erg geinteresseerd, en heb me veel ingelezen. Ik zoek niet echt een point-and-shoot compactcamera, maar wel iets om me meer te kunnen verdiepen in de fotografie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De camera is slechts 1 van de dingen die je nodig hebt. De lenzen bepalen uiteindelijk hoe mooi het licht op je sensor terecht komt.

Welke lenzen gebruik je nu en welke ben je van plan bij de A6x00 te kopen?

Als je lang op reis gaat zou ik persoonlijk naar een 18-135mm en een lichtsterke prime kijken zoals de Sigma 30mm f1.4. Dan heb je een kleine kit die veel flexibiliteit biedt. Eventueel een 10-18mm lens erbij zou het helemaal afmaken :) Let wel dat ik met deze suggesties flink over je budget heen ga zonder het nog over de camera te hebben gehad!

Ik hoor graag van je wat je in gedachte had.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
Goede vraag. Ik heb me daar wel in proberen te verdiepen maar dat vind ik lastig, zeker met het beperkte budget. Op zowel de panasonic als de canon zitten enkel de kitlens. Ik was van plan, vooral om het draagbaar te houden, om het aantal lenzen te beperken tot 2: een lichtsterke met kleine brandpuntafstand (20mm?) die ik hopelijk multifunctioneel kan inzetten voor zowel astrofotografie als landschaps- en straatfotografie, en óf de kitlens, óf iets met een groter bereik. De 18-135 zou een mooie oplossing kunnen zijn inderdaad. Ik had van tamron de 18-200 al bekeken. Ik heb hoop dat er ook wat lenzen betreft mooie 2er handse op de kop te tikken zijn, zodat ik met dit beperkte budget iets kan bereiken.

Kan ik hieruit opmaken dat ik misschien beter een ietwat verouderde sony a6000 kan kopen met daarmee nog ruimte voor een (of enkele) lenzen, dan een A6500 met kitlens waarmee mijn budget meteen op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor APS-C denk ik dat je snel uitkomt op de Sony A6000 inderdaad. Ik zie ze op Marktplaats voor zo'n 300 euro voorbij komen met de kitlens (16-50mm). Als je tot zover al prima kan leven met slechts de kitlens dan zou dit een optie zijn. Dan hou je nog 200 euro over voor een lichtsterke lens. De Sigma 16mm f1.4 gaat helaas ruim over budget dan.
Deze 50mm f1.8 zou als lichtsterke lens erbij kunnen qua budget:
V&A aangeboden: Sony E 50mm F1.8 OSS Zilver

Echter is 50mm meer een portret brandpuntsafstand op APS-C.

Let er trouwens ook op dat de 16-50mm kitlens van Sony niet heel goed bekend staat. De hoeken zijn rond 16mm nooit super scherp. Lichtsterk is hij ook niet (net als alle kitlenzen eigenlijk). Máár, deze lens is wel super compact, dus dat is wel ideaal voor je lange reis :)

Als je wat meer keuze qua lensaanbod wilt hebben kan je nog naar MFT kijken. Ik ben zelf helaas niet heel bekend met de opties van Olympus en Panasonic, maar er zijn anderen op dit forum die dat wel zijn.

Tot slot nog een laatste optie, en dat is je Canon 400D gebruiken. Pak daar een 15-85mm USM of 18-135mm STM/USM lens bij en een 24mm pancake lens bijvoorbeeld en je hebt ook een mooie kit voor op vakantie. Dat is tweedehands prima binnen je budget te vinden aangezien je dan geen nieuwe camera aan hoeft te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door FeareX op 07-01-2020 14:39 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Ik denk dat je je vooral moet afvragen of je met nog een derde systeem wil beginnen waar zowel jij als vriendin weer opnieuw de bediening moeten leren.

Als je bijvoorbeeld een MFT body koopt met vaste zoeker dan hoef je niet ook je lenzen te vervangen.

Een grotere sensor geeft meestal wel betere foto's maar een nieuwere sensor ook. Dus een nieuwere MFT sensor kan alsnog beter zijn dan een oudere APS sensor. Daarnaast zijn die lenzen vaak ook kleiner en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Welke lens heb je bij de Lumix? Zowel de G80 als GX80 staan voor ca 350 euro body-only of 500 euro met lens op marktplaats or als refurb via de grote camerawinkels. De GX80 biedt prima beeldkwaliteit in een zeer compacte body en bieden zeker met een lichtsterke prime veel camera voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Is de optische zoeker de enige reden dat je vriendin de Canon fijner vindt dan de Panasonic?
Wat vindt je vriendin van een elektronische zoeker?
Welke lens heb je bij de Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
euchromatic schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:50:
GX80 staan[/url] voor ca 350 euro body-only of 500 euro met lens op marktplaats or als refurb via de grote camerawinkels.
Spiksplinternieuw:
https://www.amazon.de/dp/...pLc5AjIQGwLC2A&th=1&psc=1
of https://www.fotooehlmann....mix-dmc-gx80-body-schwarz
deze ook hier https://www.foto-erhardt....n=preise&piwik_kwd=idealo

De oeroude 400D vervangen door een minder oude 2e hands Canon is ook een optie. (alles vanaf ~2014 is eigenlijk modern). Afgezien van het defect is de GF6 ook nog een prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
Bedankt voor al deze waardevolle reacties! Stof om over na te denken denk ik zo...

Op de panasonic gebruiken we de kitlens (14-42mm). Vooral de optische zoeker is een gemis, maar een elektronische zoeker zou dit op kunnen lossen, al heb ik dit nog nooit van dichtbij bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@Juulvh Op marktplaats staat een OMD EM10 mkii body voor €200 - in de gebruikte handel ben je voor zo'n €250 klaar. Panasonic body's tegen een bodemprijs zijn wat lastiger te vinden - vandaar. Maar je Panasonic kitlens past daar prima op en voor het restant kun je prima een lichtsterke prime kopen, en misschien ook nog wel wat anders. Als je de D400 + lens weet in te ruilen voor nog een mft-body kun je samen hetzelfde lenzenpakket genruiken. Eerste stap lijkt mij iig eens door een elektronische zoeker kijken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 21:30
ik zou zeggen blijf bij het MFT systeem. ik heb zelf sinds kort de panasonic GX-9 met Olympus 12-40 2.8 pro lens De panasonic heeft een elec.zoeker en een scherm. is klein, en heeft makkelijke bediening. Aangezien je al een basis lens hebt kun je er een tele-zoom lens voor de beestjes of een wide lens bij doen voor de gebouwen in de stad en het landschap.
Oh ik hoorde in een ander topic iemand roepen dat de sony Alpha lijn dood is.. Maar daar weet ik verder niets van.

[ Voor 13% gewijzigd door rdoorn op 04-02-2020 21:23 ]

Ronald van Doorn

Pagina: 1