vloerverwarming opstart protocol

Pagina: 1
Acties:

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-12 20:27
Ik heb sinds kort een ingevreesde vloerverwarming beneden die is ingefreest in een bestaande woning (2006) en belegd met keramisch parket. Nu heb ik 6 weken gewacht en ben ik nu aan het beginnen met opstoken. Dat schijnt heel langzaam te moeten ivm scheurvorming. Ik doe dan de thermostaat op 30 zetten en dan de thermostat op de pomo/verdeler van 20 lanzgaam op te hogen naar 30/35 met een graad of 1 a 2 per dag max.

Moet ik dit elke keer doen? En dit houd dus in dat ik de cv ketel nu 24/7 moet laten stoken om het aanvoer water op bijv 22 te houden door de thermostaat op 30 te zetten waardoor de ketel continue op 60c zit te stoken. De warmte kan verder niet heel goed weg omdat alleen de badkamrer radiator open staat.

is dit de juiste manier? Ik heb het idee dat het mega inefficient is kwa gas verbruik deze weken. En moet dit elke keer opnieuw zo als ik ga stoken bijv start volgende winter? Of is het eenmalig rustig opstoken en afkoelen en dan gewoon thermostaat continue op 20 bijv?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Dit lijkt me behoorlijk inefficiënt ja. Weet niet meer hoe het bij ons ging, maar in ieder geval efficiënter (wij hebben geen tegelvloer, wellicht dat dat ook verschil maakt). Ik zou het eens navragen bij je frezer en ook bij de legger van je vloer. Uiteindelijk wil je toch dat je het hebt gedaan zoals die partijen het willen ivm mogelijke garantieclaims.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

PainkillA schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:14:
... En moet dit elke keer opnieuw zo als ik ga stoken bijv start volgende winter?
zo'n protocol volg je (gelukkig) slechts één keer, hoeft daarna niet meer.

Kan je de ketel niet tijdelijk wat lager zetten? Nu je vloerverwarming hebt, welke radiatoren gebruik je nog?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-12 20:27
ik heb nu de ketel max temp op 60 staan wat meer dan genoeg is (stond eerst op 80) . Gebruik alleen de douche radiator nog een beejte en af en toe een kleine radiator in een werkkamer maar die hoeft ook echt niet loeiheet te zijn

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:43

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Heeft je ketel geen opstartprotocol voor vloerverwarming? Dan doet die alles automagisch.

De Nederbelg !

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In onze nieuwbouwwoning heb ik de afgelopen weken het opstookprotocol 2 maal doorlopen. Eea hangt natuurlijk af van je vloerverwarming en van de vloer die er omheen ligt, en wat voor afwerkvloer je later gaat plaatsen.

Als het nu een kale cementvloer is met daarin je vloerverwarming, waar straks tegels op komen, gaat het er juist om dat je scheuren nu krijgt, en niet als je vloer er op ligt. Scheuren zijn an sich niet erg maar je wilt niet dat ze ontstaan als er net een tegel op ligt ofzo.

Als je tegels er nu al op liggen snap ik waarom het een precaire aangelegenheid is :) Hou er rekening mee dat de scheuren vooral ontstaan in de afkoelfase, dus denk niet dat die sneller kan.

In mijn geval (kale dekvloer) heb ik de aanvoertemperatuur iedere dag met 5 graden verhoogd tot 40 graden, daarna met 5 graden per dag verlaagd tot 15 graden en daarna weer verhoogd met 5 graden per dag tot de begintemperatuur. De thermostaten had ik op 27 graden gezet ofzo, inderdaad om te zorgen dat de leidingen die door de vloer lopen echt een dag lang die temperatuur hebben. Dus het was een aardige sauna in ons huis. Blij dat het nu klaar is, en de schilder ook ;)

1 of 2 graden verhogen per dag vind ik dus heel erg voorzichtig klinken, maar als je tegels er al op liggen is dat wellicht noodzakelijk. Wees blij dat het winter is dan, dan kan je de temperatuur in ieder geval wat behaaglijker krijgen door de ramen open te zetten.

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 11:02
Die 1 graad per dag is bij stoken met hoge temp water. 60°+ hoger

5 graad per dag is bij stoken met laag temp. water (20°-40°)

correct me if I am wrong :o

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:18
Ik heb zelf een PVC vloer, met een lagere eindtemperatuur, maar het opstartprotocol hiervan staat op de site van de leverancier:
https://www.vivafloors.nl...col-voor-vloerverwarming/

Wellicht mag het voor keramische tegels wat sneller.
Pagina: 1