Vreemde sms bij Google inlog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KekoDK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-01-2022
Hallo allen

Toen ik zojuist bij Google inlogde (via Youtube), moest ik zoals altijd een wachtwoord invullen en vervolgens een code die ik via sms ontvang. In eerste instantie kreeg ik de sms niet, dus heb ik op een knop geklikt om deze nogmaals te versturen en toen kreeg ik 'm wel (ook van de gebruikelijke afzender) en heb ik succesvol ingelogd.

So far so good, maar tien minuten later krijg ik weer een sms, maar dit keer niet van Google, maar van het nummer +44 7548 937684, met daarin enkel een code. Dit was exact dezelfde code die ik hiervoor van Google heb gekregen en dat vond ik merkwaardig.

Ik vroeg me af hoe dit kan en wat dit betekent voor de beveiliging van mijn account/laptop.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het een identieke code is en inloggen eerder lukte, dan zou ik verwachten dat het een (configuratie-)foutje van Google zelf is. Kijk voor de zekerheid even welke devices zijn ingelogd, via https://myaccount.google.com/u/0/security -> Your devices

Ik zou zeggen: laat het ze even weten maar ik weet eigenlijk niet of ze daar wel een mogelijkheid toe bieden (het is immers geen phishing mail).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KekoDK
F_J_K schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:16:
Als het een identieke code is en inloggen eerder lukte, dan zou ik verwachten dat het een (configuratie-)foutje van Google zelf is. Kijk voor de zekerheid even welke devices zijn ingelogd, via https://myaccount.google.com/u/0/security -> Your devices

Ik zou zeggen: laat het ze even weten maar ik weet eigenlijk niet of ze daar wel een mogelijkheid toe bieden (het is immers geen phishing mail).
Dat had ik inderdaad gelijk gecheckt en heb daar geen gekke dingen in gezien.

Maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het mogelijk is dat ik een exact zelfde code krijg van een onbekend nummer door een (configuratie)foutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KekoDK schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Dat had ik inderdaad gelijk gecheckt en heb daar geen gekke dingen in gezien.

Maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het mogelijk is dat ik een exact zelfde code krijg van een onbekend nummer door een (configuratie)foutje.
Het nummer of de naam die je ziet is gewoon een tekstveld die men invult bij het versturen van de SMS. Een beetje zoals een afzender van de e-mail. Je kunt daar alles invullen. Dat daar nu dus een nummer staat lijkt erop dat deze specifieke SMS-server niet (goed) geconfigureerd is.

Maar goed, even je wachtwoorden wijzigen is nooit een slecht idee, natuurlijk. Zeker van een account waar zoveel aan vast hangt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KekoDK
Ik heb inderdaad maar even wat dingetjes veranderd voor de zekerheid. Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 16:32
Ter info; dit doet ie bij mij exact hetzelfde. Iedere keer als ik een Resend doe krijg ik de code van een ander +44 nummer en 1 van de berichten heeft als sender name Google. Dat is ook het enige bericht waarbij het bericht volledig is, dus G-xxxxxx is your Google verification code in tegenstelling tot een bericht met enkel xxxxxx. Configfoutje bij Google dus.
Pagina: 1