Toon posts:

Hoe maak je een game in unity?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik heb al een tijdje het verlangen om zelf een game te maken, of tenminste te leren hoe het nou een beetje werkt met het coderen enzo. Ik heb helaas nog niet echt ervaring maar ze zeggen jong geleerd oud gedaan dus moet ik er denk ik maar eens mee beginnen :)

Allereerst heb ik wat vraagjes, ik ben van plan om Unity te gebruiken om de game te maken, ik zou dan denk ik om te beginnen een simpele 2D game proberen te maken als bijvoorbeeld flappy bird om te oefenen. Dit zou ik doen door wat tutorials te volgen op YouTube. Maar hoe werkt het maken van een game in unity eigenlijk en wat is jullie ervaring met unity en coderen? Hadden jullie al veel ervaring met coderen of hoe hebben jullie het geleerd, hebben jullie nog misschien tips voor mij om te leren coderen. Ik heb ook al gezien dat er verschillende “talen” zijn, zoiets als C++ en C# ofzo, welke (van alle want ik ken ze toch niet) is handig om mee te leren en compitabel met unity?

Ik had op de AppStore van m’n telefoon al apps gevonden om te leren coderen maar die werken allemaal met een “taal” en aangezien ik niet weet of het dan wel zo handig is om daar mee te leren heb ik nog geen app gedownload.

Ik bedank jullie alvast voor al jullie hulp en ik hoop dat ik binnenkort mijn eerste (simpele) game heb gemaakt

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-01-2020 21:35)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik zou zeggen, koop lekker een Udemy cursus over Unity. Udemy heeft altijd heel veel aanbiedingen, zo ook nu, waar je voor een tientje een goede cursus hebt. Vriend van me heeft het ook gedaan en die vond het erg leuk. Daar wordt je echt aan de hand meegenomen met het maken van een game.

https://www.udemy.com/course/unitycourse/ <- 2D
https://www.udemy.com/course/unitycourse2/ <- 3D

Ik zou met 2D beginnen :-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik zou zeggen, koop lekker een Udemy cursus over Unity. Udemy heeft altijd heel veel aanbiedingen, zo ook nu, waar je voor een tientje een goede cursus hebt. Vriend van me heeft het ook gedaan en die vond het erg leuk. Daar wordt je echt aan de hand meegenomen met het maken van een game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je eerst een cursus fundamentals en OOP doen als je geen ervaring met coden hebt. En dan zou ik bijv. met c# fundamentals beginnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is OOP ook zo’n codeer taal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Zit je te trollen? :? Als je niet kunt Googlen, kun je programmeren ook wel vergeten. |:(

Of ben ik nou te onaardig? Het eerste dat je moet doen als je iets niet kent is even het woord selecteren en dan met rechts op de selectie klikken en kiezen zoeken bij google naar 'oop'. Eventueel kun je er nog wat context aan geven via zoeken bij google naar 'oop programming'.

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 07-01-2020 09:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nee, OOP is een denkwijze.

Programmeren/coderen is code schrijven die een computer uitvoert. Die code kan je heel simpel gezegd van boven naar beneden lezen, en de computer zal die uitvoeren, Maar daarmee geraak je niet heel ver omdat je al heel snel een groot bestand krijgt zonder structuur.

Je kan bij het programmeren ook objecten maken, die elk een taak hebben. Op die manier kan je je code opsplitsen in logische stukken, elk in een aparte file. Zo wordt je code simpel en overzichtelijk. Het "denken met objecten" is Object Oriented Programming.

Dit is allemaal heeeeel simpel uitgedrukt, dus neem het met een korrel zout.

Je kan niet zomaar een game beginnen schrijven. Ik denk dat je het beste af bent om een cursus/boek C# te volgen, waar OOP wordt uitgelegd. Veel beginnersboeken vertrekken met die insteek. Met name C# is voor jou interessant omdat je in Unity code schrijft in die taal. Ik vind het ook wel een goede taal om mee te beginnen. Je kan er veel mee, en de taal heeft veel gemeenschappelijk met andere programmeertalen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Room42 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Zit je te trollen? :? Als je niet kunt Googlen, kun je programmeren ook wel vergeten. |:(
Zeg, doe eens even rustig man. Als iemand from scratch begint dan is het niet vreemd om totaal geen context te hebben bij concepten als OOP. Dan lijkt de vraag misschien wel dom, maar dat is ie niet. Domme antwoorden zijn vele male erger. In plaats van iemand te stimuleren is het natuurlijk veel makkelijker deze meteen af te branden bij de eerste de beste, naar het schijnt domme, vraag.

Probeer wat te leren van @Mavamaarten

Heb je zelf wel eens gegoogled op OOP? Eerst hit:
Search Results
Featured snippet from the web
Object-oriented programming (OOP) is a programming language model in which programs are organized around data, or objects, rather than functions and logic. An object can be defined as a data field that has unique attributes and behavior.
Nou sorry hoor. Daar kan je als leek echt helemaal niks mee.

[ Voor 27% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-01-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Zeg, doe eens even rustig man. Als iemand from scratch begint dan is het niet vreemd om totaal geen context te hebben bij concepten als OOP. Dan lijkt de vraag misschien wel dom, maar dat is ie niet. Domme antwoorden zijn vele male erger. In plaats van iemand te stimuleren is het natuurlijk veel makkelijker deze meteen af te branden bij de eerste de beste, naar het schijnt domme, vraag.
Ik snap je reactie en ik heb mijn bericht ook aangevuld. De vraag is absoluut niet dom maar wel "niet zelfredzaam". Even zelf zoeken moet gewoon een reflex zijn. Als je dan nog niet weet waar het over gaat, kun je dat navragen. :)

Waarom zou je je enkel richten op de eerste hit? Wat is het probleem om even verder te zoeken als je niet direct antwoord vind in de eerste zoekquery? zoeken bij google naar 'wat is object georienteerd programmeren? en ' zoeken bij google naar 'oop leren'.

Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 07-01-2020 09:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Mavamaarten schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:50:
[...]
Je kan niet zomaar een game beginnen schrijven. Ik denk dat je het beste af bent om een cursus/boek C# te volgen, waar OOP wordt uitgelegd. Veel beginnersboeken vertrekken met die insteek. Met name C# is voor jou interessant omdat je in Unity code schrijft in die taal. Ik vind het ook wel een goede taal om mee te beginnen. Je kan er veel mee, en de taal heeft veel gemeenschappelijk met andere programmeertalen.
Niet helemaal mee eens. Een goede vriend van mij is begonnen met de bovengenoemde Udemy cursussen met letterlijk 0,0 programmeerkennis. Doordat ie iets maakte wat ie leuk vond kreeg ie juist meer interesse in C# en programmeren als geheel. Daarna is ie juist begonnen met het fundament te leren.

Het kan heel lastig zijn met een fundament te beginnen, omdat je totaal geen context hebt. Het is, voor mij, altijd makkelijk ergens naartoe te werken en later het fundament te leren begrijpen.

Maar, per persoon verschilt het :)
Room42 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.
Leuke quote als je iemand meteen affakkelt na z'n vraag. Dat je daarna berouw toont maakt niet zoveel meer uit dan. Is het zo'n probleem als iemand gewoon een vraag stelt op Tweakers die je ook op Google kan vinden? Ik vind het antwoord van @Mavamaarten een stuk beter dan wat je direct kan vinden op Google eerlijk gezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-01-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Niet helemaal mee eens. Een goede vriend van mij is begonnen met de bovengenoemde Udemy cursussen met letterlijk 0,0 programmeerkennis. Doordat ie iets maakte wat ie leuk vond kreeg ie juist meer interesse in C# en programmeren als geheel. Daarna is ie juist begonnen met het fundament te leren.

Het kan heel lastig zijn met een fundament te beginnen, omdat je totaal geen context hebt. Het is, voor mij, altijd makkelijk ergens naartoe te werken en later het fundament te leren begrijpen.
Ik heb een basis nodig om te begrijpen wat ik schrijf (in de code), die heb ik niet dus ik ben opzoek naar YouTube filmpjes over de basics van het maken van een unity game, ik heb dit gevonden: YouTube: How to make a Video Game

Is dit een goed begin of moet ik toch iets anders zoeken, mijn goal is wel om uiteindelijk een 3D game te maken maar ik dacht dat het beter was om met 2D te beginnen. Als ik die tutorial volg is het denk ik toch beter om dan gelijk met 3D te beginnen, of denken jullie daar anders over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
YouTube tutorials ken ik niet zo goed. Ik ben zelf erg te spreken over die van Udemy. Je kan de instructeur ook makkelijk vragen stellen dan. Nu in de aanbieding voor 9,99, dus dat is eigenlijk geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:07:
YouTube tutorials ken ik niet zo goed. Ik ben zelf erg te spreken over die van Udemy. Je kan de instructeur ook makkelijk vragen stellen dan. Nu in de aanbieding voor 9,99, dus dat is eigenlijk geen geld.
Ik zal er zeker eens naar kijken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Basszje

Reisvaap!]

Ik heb er geen ervaring mee, maar Unity lijkt mij direct al vrij ingewikkeld om te beginnen met programmeren en dergelijke. Check anders eens simpele frameworks als https://love2d.org/ , wat met LUA werkt. Is ook specifiek voor 2D en wat simpeler.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:19:

Ik heb nu beide gekocht en ben zeer benieuwd

Straks eens uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:41:
[...]

Ik heb nu beide gekocht en ben zeer benieuwd

Straks eens uitproberen
Zie het zo, zelfs al heb je er uiteindelijk niets aan is het nog geen geld voor de ervaring die je ervan krijgt. Maar uiteraard hoop ik wel dat je er wat mee kan.
Zoals anderen hier ben ik ook van mening dat het gemakkelijker is om naar een bepaald doel te werken en onderweg aan je skills te werken, dan omgekeerd. Je kan het bij programmeren namelijk altijd zo gek en breed maken als je wilt, maar van heel veel frameworks gebruik je zelden alle features.
Ik bedoel: Het is m.i. makkelijker om een tools of delen ervan te gebruiken voor een specifiek doel, dan eerst de hele tool te leren om daarna een hele specifieke subset ervan te gebruiken voor jouw doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zwiep schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:50:
[...]

Zie het zo, zelfs al heb je er uiteindelijk niets aan is het nog geen geld voor de ervaring die je ervan krijgt. Maar uiteraard hoop ik wel dat je er wat mee kan.
Zoals anderen hier ben ik ook van mening dat het gemakkelijker is om naar een bepaald doel te werken en onderweg aan je skills te werken, dan omgekeerd. Je kan het bij programmeren namelijk altijd zo gek en breed maken als je wilt, maar van heel veel frameworks gebruik je zelden alle features.
Ik bedoel: Het is m.i. makkelijker om een tools of delen ervan te gebruiken voor een specifiek doel, dan eerst de hele tool te leren om daarna een hele specifieke subset ervan te gebruiken voor jouw doel.
Ja dat denk ik ook, en het is lifetime acces dus kan er altijd bij en het op mijn gemak leren.

Ik denk trouwens ook dat ik echt niet alles hoef te weten van unity of op zijn minst te begrijpen want ik zal idd ook niet alles hoeven te gebruiken. Ik heb beide cussesen gekocht om dat ze nu toch heel erg afgeprijsd zijn en zoals je zegt heb ik er altijd wat aan door de ervaring die ik er mee krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Verwijderd Goed om te horen. Schroom niet een PM te sturen als je iets niet begrijpt van C# of conceptuele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:02:
@Verwijderd Goed om te horen. Schroom niet een PM te sturen als je iets niet begrijpt van C# of conceptuele dingen.
Zal ik doen, en bedankt hè :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@armageddon_2k1 ik heb zojuist heet eerste deel van de 2D cursus gevolgd en mijn eerste indrukken zijn zeeeer goed, het begin is echt het begin. Je krijgt makkelijke opdrachten die te begrijpen zijn en je moet uiteindelijk zelf ook aan de slag, alles word verder in de cursus moeilijker maar wel begrijpelijk. Bedankt voor je hulp en ik wens jullie alle nog veel suc6 in de developers wereld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyismusic
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
* knip *Jammer dit moet knippen, maar je gaat helaas op een aantal vlakken tegen onze huisregels in;

- je kaapt een andermans topic
- je werft voor een dienst tegen betaling

Je kunt met je oproep wellicht terecht op https://tweakers.net/aanbod/, maar lees dan eerst even de daar geldende vooraarden: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/v-a/

[ Voor 98% gewijzigd door Geronimous op 16-03-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Tof dat jullie hem daarin steunen! :)
Meeste ouders flippen als de rapportcijfers niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyismusic
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Sorry! Ik ben niet thuis in dit forum. Maar ook ik geef nooit op haha, dus daarom heel brutaal hier geprobeerd, omdat we het niet meer weten. Mijn excuses! Bedankt voor het verwijzen. Ga eerst even de regels lezen en kijken of ik daar een oproep kan plaatsen. Bedankt!
Pagina: 1