Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05-2024
Mijn vraag is als volgt. Ik heb enige jaren geleden een online prive spaarrekening geopend met een prive betaalrekening als tegenrekening. Aangezien de prive betaalrekening nauwelijks werd gebruikt en ik er wel maandelijkse kosten van had, heb ik deze opgeheven en geprobeerd een en/of betaalrekening als tegenrekening aan te melden (dit is de gezamelijke rekening van mij en mijn echtgenoot). Dit wordt door de spaarbank niet geaccepteerd, omdat het een en/of rekening is. De geboden oplossingen zijn: de spaarrekening omzetten naar een en/of rekening, of als een nieuwe prive betaalrekening open. Ik vind dit wel wat gek - mag de bank dit 'zomaar' doen ? De reden hiervan kon mij niet duidelijk gemaakt worden door de bank, en ik kan ook geen wettelijke gronden hiervoor vinden ? :? Op dit moment kan ik dus niet bij mijn spaargeld komen, en er ook niks bijstorten.

[ Voor 7% gewijzigd door CBV op 07-01-2020 07:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 07:29
CBV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 06:46:
Mijn vraag is als volgt. Ik heb enige jaren geleden een online prive spaarrekening geopend met een prive betaalrekening als tegenrekening. Aangezien de prive betaalrekening nauwelijks werd gebruikt en ik er wel maandelijkse kosten van had, heb ik deze opgeheven en geprobeerd een en/of betaalrekening als tegenrekening aan te melden (dit is de gezamelijke rekening van mij en mijn echtgenoot). Dit wordt door de spaarbank niet geaccepteerd, omdat het een en/of rekening is. De geboden oplossingen zijn: de spaarrekening omzetten naar een en/of rekening, of als een nieuwe prive betaalrekening open. Ik vind dit wel wat gek. De reden hiervan kon mij niet duidelijk gemaakt worden door de bank, en ik kan ook geen wettelijke gronden hiervoor vinden ? :?
Er zit geen vraag voor ons in deze tekst. Ik zou toch proberen de juiste info bij de bank te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:29
Wellicht dat de bank niet weet wat de relatie tussen de personen van wie de en/of-rekening is. Als je dan zomaar een groot bedrag laat overmaken van een priverekening naar een en/of-rekening kan ik me voorstellen dat dit een verkapte schenking is aan de andere personen op wiens naam de en/of-rekening staat. Om dit te voorkomen kan ik me nog voorstellen dat een bank dit niet zomaar wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Wat is precies het probleem? Natuurlijk mag de bank 'zomaar' iets veranderen als oplossing voor jou probleem. Ik vind het niet gek dat een tegenrekening van een spaarrekening op exact dezelfde naam moet staan.

Ik zou gewoon het hele bundeltje opzeggen. Want waarom maak je niet gewoon met hulp van jullie gezamenlijke betaalrekening een aparte spaarrekening, bij de meeste banken kun je onbeperkt groepjes/doelen aanmaken om spaargeld van elkaar te scheiden. Dit kun je zo alsnog 'privé' houden (tenzij je vrouw niet mag zien hoeveel er op staat..) en kost niets extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Welkom in de wereld van online banken... Ik zit met een vergelijkbaar probleem, maar de bank in kwestie ligt nog wat meer dwars. Nieuwe rekening toevoegen mag, maar mijn handtekening zou niet voldoende lijken op de handtekening die ze hebben. Dan maar met mijn identiteitskaart naar het hoofdkantoor van de bank gegaan, maar die vonden de foto niet gelijkend genoeg. Gemeente weigert echter een nieuwe identiteitskaart af te leveren omdat er volgens hen helemaal geen probleem is wat de gelijkenis met de foto betreft (en een handtekening die misschien wat veranderd is, is in België sowieso geen grond voor aanvraag nieuwe identiteitskaart). De enige oplossingen zijn op een nieuwe identiteitskaart wachten, bij de politie een valse verklaring van verlies van de identiteitskaart afleggen of via de rechter proberen dat geld alsnog te bemachtigen.
Voor mij is dat reden genoeg om alles bij een bank met een contactpersoon die je kent te houden. De opbrengst is overal zo laag, dat om het even welk nieuw idee van een online-bank het verschil in rendement ruimschoots te niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBV
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05-2024
Bedankt voor de reacties tot dusver. De exact zelfde naam (mijn naam dus) staat ook op de en/of rekening (met die van de echtgenoot erbij), dus vandaar dat ik het zo gek vind dat de spaarbank daar lastig over doet. De geboden oplossingen van de bank zijn voor mij geen oplossing. Is het iets bank-specifieks, of is dit ook het geval bij andere aanbieders van online spaarrekeningen ? Ik heb eens gezocht bij andere aanbieders, en het wordt eigenlijk nergens duidelijk genoemd - er staat alleen dat een tegenrekening nodig is.

De hele bubs weghalen zal helaas niet lukken - heb momenteel geen tegenrekening, plus er staat ook een deposito (10 jaar, nu nog 5 jaar te gaan) op waarvoor de spaarrekening weer de tegenrekening moet zijn (ook een regel van deze online bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zover ik weet is het eigenlijk altijd verplicht om een tegenrekening te hebben die op exact dezelfde naam staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:38
De voorwaarden van een en/of rekening is dat beide rekeninghouders volledig, maar ook onafhankelijk van elkaar verantwoordelijk zijn voor deze rekening. Meestal geldt deze ook als basis voor verdere dienstverlening.

Natuurlijk is er van alles mogelijk, maar het hebben van een spaarrekening op één naam gekoppeld aan een en/of betaalrekening leidt tot problemen. Schulden gemaakt door je vrouw zouden kunnen worden vereffend met het saldo van de spaarrekening bijvoorbeeld. Daarmee is de spaarrekening al de-facto een en/of rekening.

Maar goed. Deze staat dus op één naam. Ik vermoed dat deze online bank geen arbiter wil zijn als het spannend wordt. Bij een scheiding of zo. Dus ze stellen je te kiezen, of te delen. Dat ligt ook eigenlijk wel voor de hand.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
CBV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 06:46:
De geboden oplossingen zijn: de spaarrekening omzetten naar een en/of rekening
En wat is het probleem hiervan? (ik neem aan dat je deposito gewoon door blijft lopen)

Of vervalt dan ook gelijk de gunstigere rente?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Helixes schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:07:
De voorwaarden van een en/of rekening is dat beide rekeninghouders volledig, maar ook onafhankelijk van elkaar verantwoordelijk zijn voor deze rekening. Meestal geldt deze ook als basis voor verdere dienstverlening.

Natuurlijk is er van alles mogelijk, maar het hebben van een spaarrekening op één naam gekoppeld aan een en/of betaalrekening leidt tot problemen. Schulden gemaakt door je vrouw zouden kunnen worden vereffend met het saldo van de spaarrekening bijvoorbeeld. Daarmee is de spaarrekening al de-facto een en/of rekening.

Maar goed. Deze staat dus op één naam. Ik vermoed dat deze online bank geen arbiter wil zijn als het spannend wordt. Bij een scheiding of zo. Dus ze stellen je te kiezen, of te delen. Dat ligt ook eigenlijk wel voor de hand.
Dat ja.
En/of-rekening: jullie geld.
Rekening: jouw geld. De ander mag er niet bij.

Het is logisch dat ze die twee niet willen mixen. Of alsnog een eigen rekening nemen, of spaar omzetten. Dat eerste lijkt vooralsnog makkelijker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Het heeft mogelijk ook met de wet financieel toezicht te maken. Als het systeem zo is ingericht dat een rekeninghouder(s) alleen met exact dezelfde rekeninghouder(s) kan overboeken dan vereenvoudigt dat de wettelijke plicht om te monitoren voor frauduleuze transacties, etc.

Overigens zal de naamstellingseis ook in de voorwaarden staan.
Het derde alternatief is om de rekening op te heffen met een expliciete instructie het over te boeken naar de gezamenlijke tegenrekening.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Dat ja.
En/of-rekening: jullie geld.
Rekening: jouw geld. De ander mag er niet bij.

Het is logisch dat ze die twee niet willen mixen. Of alsnog een eigen rekening nemen, of spaar omzetten. Dat eerste lijkt vooralsnog makkelijker.
Het is perfect mogelijk om enkel jou toegang te geven tot je eigen spaarrekening en zowel jou als je partner toegang te geven tot de gemeenschappelijke rekening. Zowel jij als je partner kunnen dan van de gemeenschappelijke rekening geld op jouw spaarrekening zetten, maar alleen jij kan geld van jouw spaarrekening naar de gemeenschappelijke rekening.

Bij elke Belgische bank kan dat, maar mogelijk zijn er in Nederland wettelijke beperkingen. Behalve dat is er echter geen enkel probleem.
Pagina: 1