UniFi WiFi hapert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCoole
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-04-2021
Beste Allemaal,
Hoop dat een van jullie mij kan helpen. Na eindeloos problemen met ziggo WiFi besloten kwaliteit spul te kopen nl. 2 UniFi AC lite met cloud key.
Het enige waar we nu tegenaan lopen is dat de WiFi steeds een soort van hapert/vastloopt, laden van bv internetpagina staat ineens paar seconden stil, kinderen die spelletje spelen op mobiel kopen steeds secondes vast. Het is Steef maar heel kort soms vaak achter elkaar en soms heel lang niet.
Alles al naar laatste firmware alles al meerdere keren default gemaakt, 1 AP uit gezet maar problemen blijven.
Enige wat ik raar vind is dat in het log soms staat dat een cliënt verbreekt en weer verbind in zelfde minuut terwijl de persoon niet verplaatst, dit zie je vaak op het moment dat er problemen zijn maar niet altijd. AP hangen gewoon vrij niet in meterkast od.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Hoe weet je zeker dat dit probleem in de wifi zit en niet bijvoorbeeld in de router?
BCoole schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:38:
Enige wat ik raar vind is dat in het log soms staat dat een cliënt verbreekt en weer verbind in zelfde minuut terwijl de persoon niet verplaatst, dit zie je vaak op het moment dat er problemen zijn maar niet altijd.
Kan het zijn dat het toestel (smartphone o.i.d.) de verbinding verbreekt wanneer er problemen mee zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BCoole staat de Ziggo modem ook nog aan met WiFi? Het zou kunnen dat de apparaten dan wisselen van netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

Unifi werkt out-of-the-box maar heeft de nodige instellingen nodig om goed te werken. Default is erg waardeloos om mee te werken.

Als uitgangspunt:
- zorg dat nergens auto gebruikt wordt (kanalen, kanaalbreedte en tx power zelf instellen)
- zorg dat alle beta instellingen uit staan
- zorg dat AI e.d. uit staat

En daarna kan het tweaken beginnen >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BCoole schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:38:
Beste Allemaal,
Hoop dat een van jullie mij kan helpen. Na eindeloos problemen met ziggo WiFi besloten kwaliteit spul te kopen nl. 2 UniFi AC lite met cloud key.
Voor zover mij bekend hebben ISPs geen eigen WiFi protocol en de Unifi access points bieden dus zelden “betere” kwaliteit WiFi dan hetgeen wordt uitgezonden door het access point van de WLAN routers van ISPs. Maar misschien bedoel je bovenstaande ook niet zo letterlijk.

Het probleem is meestal dat die WLAN routers min of meer noodzakelijk op een onlogische plek staan, namelijk in de meterkast. Uit je laatste zin maak ik op dat je router daar ook staat, klopt dat?
Alles al naar laatste firmware
Welke versie gebruik je nu? De aanname dat de laatste firmware altijd goed en probleemloos werkt gaat namelijk niet altijd op.

Een voorbeeld is versie 4.0.69 waar voor switches DHCP (snooping) problemen mee zijn geconstateerd en door Ubiquiti via de controller worden aangeboden voor downgrade naar 4.0.66. Maar die versie stuurt schijnbaar zonder opt-out data zoals crashreports naar Ubiquiti, waar je vanaf 4.0.69 eerst toestemming voor moet geven.

Als het gedrag van 4.0.66 voor jou een probleem is, kun je overwegen te downgraden naar 4.0.54, hoewel de DHCP problemen alleen voor switches (en dus niet voor access points) staan beschreven volgens mij. Downgrade in dat geval eerst 1x een AP en schakel de andere desnoods enige tijd uit om het gedrag te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Sluit één AP aan en doe een RF SCAN vanuit deze AP -> https://help.ubnt.com/hc/...uggested-Channels-Feature

Nu weet je welk kanalen je buren gebruiken en welke voor storing zouden kunnen zorgen. Kies een vrij kanaal voor je eigen AP en test het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCoole
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-04-2021
Oké bedankt voor de reacties tot nu toe. Router van ziggo staat idd in de meterkast, de WiFi van de router heb ik idd uit gezet dus die wordt niet gebruikt. Zendsterkte had ik al vast staan wat naar mijn idee voldoende geeft voor in huis. Heb de scan gedaan en nu ook de kanalen vast gezet. Firmware is 4.0.69.10871 de firmware werk ik juist steeds bij omdat ie met vorige versies ook steeds problemen had. De problemen komen op alle apparaten wel voor maar degene (kids) die het het meest gebruiken merken het ook het meest. Dat het probleem eventueel in de router zit zou kunnen overweeg ook om een usg aan te schaffen en dan router van ziggo in bridge te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welke DNS gebruik je?
DNS van Ziggo vind ik niet geniaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2023
Volg aub, ik heb hier ook last van. Om de zoveel tijd hapert het netwerk bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier dezelfde casus:
Brakke wifi vanuit het Ziggo router, dus besloten om echt spul te kopen en een AP van UniFi gekocht.
Wifi verbinding is wel sterk, maar hapert / valt regelmatig kortstondig weg.

Uiteraard "alles" geprobeerd: Firmware, kanalen vastzetten, met allerlei settings moffelen, etc, etc.
Al 2 weken aan het troubleshooten :( .

Vandaag in een soort kansloze poging, om het maar uit te sluiten, een andere kabel tussen router en AP geplaatst. Alsjemenou, het probleem lijkt weg!

Mijn vraag: kan een slechte UTP kabel inderdaad de oorzaak zijn van dit soort onstabiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

jellebelle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:42:
Mijn vraag: kan een slechte UTP kabel inderdaad de oorzaak zijn van dit soort onstabiliteit?
Ja, bijvoorbeeld wanneer je ongeschikte stekkertjes op een solid/stugge kabel hebt gemonteerd, of een budgetkabel gebruikt met aluminium kernen in plaats van koper... Zeker in combinatie met power over ethernet kan dat issues geven.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In mijn geval bleek het de firmware, UAP-AC-LR gedowngrade naar 4.0.80 en probleem grotendeels weg.

Zie o.a.
DNS Timeout on Unifi AP-AC-Pro for some clients
High TCP Latency and High Retries Warnings
Issues after updating to controller 6.0 (High TCP, DNS, Wifi latency and High wifi retries warnings)
voor lotgenoten.

^ is bij huidige firmware nog altijd niet opgelost.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
donny007 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:56:
Ja, bijvoorbeeld wanneer je ongeschikte stekkertjes op een solid/stugge kabel hebt gemonteerd, of een budgetkabel gebruikt met aluminium kernen in plaats van koper... Zeker in combinatie met power over ethernet kan dat issues geven.
Inderdaad PoE.
En het betrof een standaard CAT5e kabel...
Wat er nu tussen zit is ook CAT5e en weet niet of het koper is eigenlijk.
Tijdje aankijken - bij problemen eventueel de kabel upgraden dus.
Raven schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:50:
In mijn geval bleek het de firmware, UAP-AC-LR gedowngrade naar 4.0.80 en probleem grotendeels weg.
Ok, maar dan ga je 2 jaar terug in de tijd.
Is dat wel safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:35
Zie je iets in je logs terug? Dat een client bijvoorbeeld disconnect en weer connect? Heb je het ook met Wired clients? Disconnect de AP bijvoorbeeld kortdurend? Is het dezelfde AP of op alle APs? Zit de vertraging alleen naar internet of ook tussen clients lokaal?

Hier ook een Unifi setup, maar Wifi is enorm stabiel. Heb eerder wel problemen gehad met een AP dat steeds disconnects had. Dit bleek zoals hierboven een CCA netwerkkabel te zijn. Die vervangen door koper en geen problemen meer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1