psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:10:
[...]
De genoemde voeding is inderdaad al wat ouder, maar capabel genoeg. Dat de videokaart "fluctueert" zou voor een voeding die krachtig genoeg is geen enkel verschil uit mogen maken. Zou me een mooie boel worden.
Er zijn redenen genoeg te bedenken om toch een nieuwe voeding te kopen (bijvoobeeld efficiëntie, garantie), maar is het noodzakelijk? Nee.
Helaas, je hebt toch echt geen gelijk.
In lekentaal, in realiteit ligt dit wat complexer: Afhankelijk van de belasting moet een geschakelde voeding de pulsbreedte van zijn MOSFET's dynamisch regelen om de uitvoerspanning zo nauwkeurig mogelijk te houden. In oudere voedingen hoefde de tolerantie daarop niet zo nauw te zijn omdat de componenten uit die tijd minder power states hadden. Extreem voorbeeld, voor 2004 was er überhaupt niet zoiets als EIST, waarmee de CPU terug geclockt wordt om het verbruik te beperken. De meest moderne componenten hebben zoveel slimmigheden ingebouwd zitten dat het regelsysteem van je PSU rekening moet kunnen houden met enorme verschillen in load impedantie in zeer korte tijd. Oude PSU's hebben daar moeite mee en krijgen allerhande maffe problemen zoals, spanningspieken, hoge ripple en OCP's die er in vliegen...
Dus gebruik gewoon een PSU die voldoet aan de meest moderne ATX standaard, dan heb je daar gegarandeerd geen problemen mee.
Als je meer wil weten:
Link.
[
Voor 4% gewijzigd door
Blaat op 09-01-2020 10:48
]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.