werkt mijn processor wel met een 1080 of een 1080TI ???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan_Douwe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-01-2020
ik wil mijn huidige GPU vervangen voor een nvidia 1080, of een 1080TI
alleen is mijn vraag of dat ook mogelijk is met mijn huidige hardware.

huidige hardware:

Processor: Intel Core i5 6500 @ 3.20GHz

moederboard: ASUSTeK COMPUTER INC. H110M-C (LGA1151)

GPU: Nvidia GeForce GTX 960

Beste antwoord (via Jan_Douwe op 07-01-2020 17:13)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Jan_Douwe schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:06:
dat moet deze zijn:

be quiet pure power CM L8 630W ATX23
Niet echt verstandig om een high-end videokaart met die voeding te combineren. Het interne design van de voeding kan niet goed omgaan met het dynamische verbruik van zo'n kaart. Daarbij zou je cpu een behoorlijke bottlekneck kunnen zijn icm een high-end videokaart afhankelijk van wat je ermee doet natuurlijk.

Alle reacties

• Uszka
  • Nu online
Welk merk en type voeding heb je?

• Jan_Douwe
dat moet deze zijn:

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Dat kan gewoon, ik zou alleen nagaan je er wel alles uit gaat halen met die 6500. (of het geen bottleneck wordt)

• Jan_Douwe
DanDGT schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:11:
Dat kan gewoon, ik zou alleen nagaan je er wel alles uit gaat halen met die 6500. (of het geen bottleneck wordt)
oke, bedankt.

iemand mischien een idee, of wat voor videokaart er mischien beter bij de processor past?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Wat wil je er mee gaan doen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Nu online
Jan_Douwe schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:06:
dat moet deze zijn:

Niet echt verstandig om een high-end videokaart met die voeding te combineren. Het interne design van de voeding kan niet goed omgaan met het dynamische verbruik van zo'n kaart. Daarbij zou je cpu een behoorlijke bottlekneck kunnen zijn icm een high-end videokaart afhankelijk van wat je ermee doet natuurlijk.

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik zou zelf maximaal een GTX 1060 6G/GTX 1070 pairen met die processor. De 6500 is vrij verouderd, vooral de 4c4t is nu de bottleneck.

Joey van der Houven

• Jan_Douwe
ok, bedankt voor de antwoorden, zo weet ik genoeg ;)

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik ben de laatste tijd deze als referentie aan het gebruiken wat betreft de combinatie cpu en gpu.

https://pc-builds.com/cal...orce_GTX_1080/0FV0Uulu/8/

https://pc-builds.com/cal...e_GTX_1080_Ti/0FV0XFlu/8/

Ik durf niet mijn hand in het vuur te steken dat dit accuraat is, maar het is in ieder geval een indicatie.

Hou er wel rekening mee dat het niet betekend dat je geen performance uit een kaart kan halen. Het is alleen zo dat je niet alle mogelijke performance uit een kaart haalt. Het kan nog steeds de moeite waard zijn om voorlopig de bottleneck op de koop toe te nemen en later alsnog de rest te upgraden. Als je nu een gpu koopt op basis van de snelheid van je cpu dan moet je als je je cpu gaat upgraden ook weer een nieuwe gpu kopen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Uszka schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 06:50:
[...]

Wat een flauwekul wat je daar opschrijft. Dynamische verbruik? Wat bedoel je daar mee? Ben je nu echt serieus?

Dat is een meer dan capabele voeding.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:38:
[...]

Wat een flauwekul wat je daar opschrijft. Dynamische verbruik? Wat bedoel je daar mee? Ben je nu echt serieus?

Dat is een meer dan capabele voeding.
De genoemde voeding is hooguit redelijk, zeker niet goed (en inmiddels ook niet nieuw meer).

Verbruik van een videokaart fluctueert zomaar 100W binnen een paar miliseconden.
https://www.tomshardware....e-gtx-1080-ti,4972-6.html

• psy

psy

mitsumark schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 01:56:
[...]
De genoemde voeding is hooguit redelijk, zeker niet goed (en inmiddels ook niet nieuw meer).

Verbruik van een videokaart fluctueert zomaar 100W binnen een paar miliseconden.
https://www.tomshardware....e-gtx-1080-ti,4972-6.html
De genoemde voeding is inderdaad al wat ouder, maar capabel genoeg. Dat de videokaart "fluctueert" zou voor een voeding die krachtig genoeg is geen enkel verschil uit mogen maken. Zou me een mooie boel worden.

Er zijn redenen genoeg te bedenken om toch een nieuwe voeding te kopen (bijvoobeeld efficiëntie, garantie), maar is het noodzakelijk? Nee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:10:
[...]

De genoemde voeding is inderdaad al wat ouder, maar capabel genoeg. Dat de videokaart "fluctueert" zou voor een voeding die krachtig genoeg is geen enkel verschil uit mogen maken. Zou me een mooie boel worden.

Er zijn redenen genoeg te bedenken om toch een nieuwe voeding te kopen (bijvoobeeld efficiëntie, garantie), maar is het noodzakelijk? Nee.
Helaas, je hebt toch echt geen gelijk.

In lekentaal, in realiteit ligt dit wat complexer: Afhankelijk van de belasting moet een geschakelde voeding de pulsbreedte van zijn MOSFET's dynamisch regelen om de uitvoerspanning zo nauwkeurig mogelijk te houden. In oudere voedingen hoefde de tolerantie daarop niet zo nauw te zijn omdat de componenten uit die tijd minder power states hadden. Extreem voorbeeld, voor 2004 was er überhaupt niet zoiets als EIST, waarmee de CPU terug geclockt wordt om het verbruik te beperken. De meest moderne componenten hebben zoveel slimmigheden ingebouwd zitten dat het regelsysteem van je PSU rekening moet kunnen houden met enorme verschillen in load impedantie in zeer korte tijd. Oude PSU's hebben daar moeite mee en krijgen allerhande maffe problemen zoals, spanningspieken, hoge ripple en OCP's die er in vliegen...

Dus gebruik gewoon een PSU die voldoet aan de meest moderne ATX standaard, dan heb je daar gegarandeerd geen problemen mee.

Als je meer wil weten: Link.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 09-01-2020 10:48 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• psy

psy

Natuurlijk. Ieder zijn mening. Het verschil in prijs geef ik liever uit aan (bijvoorbeeld) een betere cpu.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:27:
Natuurlijk. Ieder zijn mening. Het verschil in prijs geef ik liever uit aan (bijvoorbeeld) een betere cpu.
Niks mening, feit. :P

Een geschakelde voeding bestaat uit actieve componenten welke gereguleerd moeten worden, en modernere hardware vereist modernere ATX standaarden met strakkere regulatie. Wat is daar mening aan?

Als je dat niet doet loop het je het risico op een instabiel systeem. En ook al is je systeem wel stabiel, dan bestaat de kans dat de caps op je moederbord en videokaart harder slijten dan nodig is omdat ze klappen te verduren krijgen.

Nee. Wat jij doet moet je zelf weten, maar anderen adviseren om te besparen op de voeding steek ik dan toch even een stokje voor.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:27:
Voor iemand die "kennis is macht" als motto in z'n account heeft blaas je een goed onderbouwde technische uitleg MET bronmateriaal wel verdomt makkelijk weg als "ieder z'n mening".

JIJ hebt een mening. @Blaat heeft feiten.

• psy

psy

Omdat het artikel mij niet bewijst, waarom de aangegeven voeding die nog steeds nieuw te koop was, toen de 1070/1080 uitkwam, niet in staat zou zijn om de aangegeven videokaart te voeden. Daarom.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:47:
Omdat het artikel mij niet bewijst, waarom de aangegeven voeding die nog steeds nieuw te koop was, toen de 1070/1080 uitkwam, niet in staat zou zijn om de aangegeven videokaart te voeden. Daarom.
Dat is niet wat je zei. Wat je zei was dat een voeding met voldoende capaciteit geen last mag hebben van fluctuaties in load en dat is pertinent onwaar, wat begrijpelijk gemaakt kan worden door te lezen hoe geschakelde voedingen werken.

Wat betreft deze specifieke voeding: te koop ja, ervoor ontworpen nee.

Deze voeding vanuit dat perspectief het voordeel van de twijfel geven is kortzichtig. Het is bij de wat meer ingewijden algemene kennis dat modernere topologieen in voedingen een hele hoop problemen voorkomen. Deze voeding valt daar echter niet onder.

• psy

psy

Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is niet wat je zei. Wat je zei was dat een voeding met voldoende capaciteit geen last mag hebben van fluctuaties in load en dat is pertinent onwaar, wat begrijpelijk gemaakt kan worden door te lezen hoe geschakelde voedingen werken.

Wat betreft deze specifieke voeding: te koop ja, ervoor ontworpen nee.

Deze voeding vanuit dat perspectief het voordeel van de twijfel geven is kortzichtig. Het is bij de wat meer ingewijden algemene kennis dat modernere topologieen in voedingen een hele hoop problemen voorkomen. Deze voeding valt daar echter niet onder.
Het artikel gaat toch over geschakelde voedingen? Beide zijn toch geschakelde voedingen? Ik kan in dat artikel zo snel niet terugvinden waarom de nieuwe voeding beter zou zijn als de oude voeding. Dat is toch geen lineaire voeding? Voor zover ik weet zijn computervoedingen altijd geschakelde voedingen.

Ik vind dit overigens een interessante discussie, en wil er geen welles nietes spel van maken.

Ik heb nooit gezegd dat "een voeding met voldoende capaciteit geen last mag hebben van fluctuaties in load", wat ik zeg is dat deze specifieke voeding goed genoeg zou moeten zijn. Dat een nieuwere voeding beter zal zijn, ga ik niet ontkennen.

Pagina: 1