Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installateur levert LG buitenunit bij Sonnenkraft warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 11:59
Wij hebben midden oktober onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, in een klein project van 6 woningen. In de woningen was nog een gasaansluiting en CV ketel voorzien, maar wij hebben in een heel vroeg stadium al overleg gepleegd over het zo duurzaam mogelijk maken van de woning door middel van het plaatsen van o.a. warmtepomp, WTW ventilatie en 22 PV-panelen (vloerverwarming op de BG en in de badkamer, op de slaapkamers ltv radiatoren). Liefst wilden wij een bodemwarmtepomp, maar de aannemer wilde dit niet omdat hij er slechte ervaringen mee had. Bovendien wilde geen van de andere kopers van het gas af waardoor we de kosten van het boren ook niet over meerdere aansluitingen konden verdelen. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor een l/w systeem, met een 300 liter boilervat voor SWW. Installatie gebeurde door de projectinstallateur. Communicatie is niet hun sterkste kant en informatie kwam maar mondjesmaat los. Bij de oplevering hebben we geen gebruiksaanwijzingen of iets dergelijks gekregen (van geen van de installaties). In het begin werkte het systeem niet naar behoren en hebben we veel in de kou gezeten. Omdat we verder geen documentatie hadden was het ook erg lastig vast te stellen waar de problemen zaten. Gelukkig was de monteur van het installatiebedrijf hier in de buurt aan het werk en was altijd even snel als vriendelijk. Pas vandaag hebben we de gebruiksaanwijzingen gekregen.

Omdat wij wat last hebben van het geluid overwegen we om een suskast om de buitenunit te laten plaatsen. We hadden al gezien dat er een afwijkende buitenunit geplaatst was, dus vroegen we de installateur naar het type van de buitenunit. Hij reageerde hier nogal ontwijkend op.

Volgens de offerte zouden we een Sonnenkraft SM9HP warmtepomp krijgen. De binnenunit is inderdaad een Sonnenkraft, maar volgens het typeplaatje is het de SM14HP, dus een capaciteit van 14kW in plaats van 9kW. De buitenunit is, volgens de installateur een LG Therma V HU091 U42, maar we zijn vandaag het dak op geklommen en op dat typeplaatje staat HU091 U43. Volgens de installateur komt LG en Sonnenkraft uit dezelfde fabriek en maakte het geen enkel verschil. Wij zijn niet voldoende thuis in de materie, en als we de specificaties naast elkaar leggen dan komen we er niet echt uit of het inderdaad geen verschil maakt. We hebben er eigenlijk te weinig verstand van. Waar we ons vooral zorgen over maken is of een binnenunit van 14kW wel combineert met een buitenunit van 9kW.

We hebben komende week ook een afspraak met een adviseur duurzame energie, maar als we dit onder een opleveringsgebrek willen scharen dan hebben we nog maar een paar dagen om actie te ondernemen en de rechtsbijstand in te schakelen. Vandaar dat ik graag wat input zou willen vanaf dit forum. Wie zou zijn deskundige blik er eens op willen werpen?

Screenshot van de specificaties:
Specs

Typeplaatje binnenunit:
Typeplaatje binnenunit

Typeplaatje buitenunit:
Typeplaatje buitenunit

Alle reacties

• jfwn
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-04-2022
Dat klinkt als een zelfde soort verhaal waar ik ook mee te maken heb. Nieuwbouwwoning, Sonnenkraft binnenunit, LG buitenunit. Bevind je je toevallig ook in het Noorden van NL?

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op je vragen. Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door jfwn op 02-11-2020 22:26 ]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Omdat wij wat last hebben van het geluid overwegen we om een suskast om de buitenunit te laten plaatsen. We hadden al gezien dat er een afwijkende buitenunit geplaatst was, dus vroegen we de installateur naar het type van de buitenunit. Hij reageerde hier nogal ontwijkend op.
Wat voor geluid heb je last van? Gebrom in huis zoals van een koelkast of echt geluid van de ventilator/compressor?

• mr.Millenarian
jfwn schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:47:
Dat klinkt als een zelfde soort verhaal waar ik ook mee te maken heb. Nieuwbouwwoning, Sonnenkraft binnenunit, LG buitenunit, een installateur welke niet goed kan communiceren. Bevind je je toevallig ook in het Noorden van NL?
Inderdaad ook in het noorden van NL. Friesland. Waarschijnlijk dezelfde installateur. Wiersma?

• mr.Millenarian
Ep Woody schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:00:
[...]
Wat voor geluid heb je last van? Gebrom in huis zoals van een koelkast of echt geluid van de ventilator/compressor?
Het geluid wat wij horen is buiten circa 60db op 4 meter afstand gemeten. Binnen is het wel hoorbaar, maar mijn PC maakt tijdens gamen meer lawaai. Ik denk dat het de compressor is. Eerst was er ook gebrom en waarneembare trillingen, maar na het vervangen van de blokken onder de LG buitenunit door rubberen blokken zijn de trillingen nu weg.

[ Voor 7% gewijzigd door mr.Millenarian op 02-11-2020 13:45 ]

• jfwn
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-04-2022
Toevallig. Dat klopt helemaal! Ik zie dat het voor jullie alweer even geleden is, de oplevering is dus al gebeurt. Heb je inmiddels antwoord op je vragen? Bij ons zal de oplevering namelijk nog moeten plaatsvinden. De vragen die jij stelt heb ik namelijk ook.
Pagina: 1