Ik heb een goed idee, maar hoe ga ik te werk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 11:11

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik zit al enige tijd te broeden op een goed idee welke de beveiliging van huizen kan vergroten. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet pakken, want ik ben bang dat als ik de verkeerde mensen spreek mijn idee wordt gestolen en ik het nakijken heb.

Het is een device die significant de veiligheid van bejaarde mensen bijv. kan verhogen, maar is ook zeer zeker voor alle anderen te gebruiken. Het is portable, klein en hoeft naar mijn idee ook niet duur te zijn. Maar hoe ga ik te werk om dit te regelen?

Ik dacht eerst om een Chinees bedrijf aan te spreken om een proefmodel te maken, maar dan ben ik ervan overtuigd dat het op Aliexpress verschijnt (en dus nagemaakt wordt). Ook heb ik totaal geen skills om een proefmodel te maken in een 3D programma.

Dus ik blijf alleen zitten met het idee en de angst dat anderen er mee vandoor gaan. Zijn er mensen die tips voor mij hebben hoe ik zoiets aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe zeker ben je ervan dat het in de praktijk werkt en nog niet bestaat?

Voor het maken van een prototype kun je de betreffende leverancier een geheimhoudingsverklaring laten tekenen. Zou dat wel alleen met betrouwbare (NL) partijen doen.

Het lijkt wel alsof je de kennis/kunde en financiële middelen mist om dit verder te ontwikkelen en te beschermen/patenteren.

Je moet of iemand vinden die dit wel heeft en daarmee samenwerken of op ene of andere manier aan financiële middelen komen (via innovatie awards, investeerders) om dit te kopen.

[ Voor 59% gewijzigd door Sethro op 06-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:11
Yzord schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:23:
Ik zit al enige tijd te broeden op een goed idee welke de beveiliging van huizen kan vergroten. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet pakken, want ik ben bang dat als ik de verkeerde mensen spreek mijn idee wordt gestolen en ik het nakijken heb.

Het is een device die significant de veiligheid van bejaarde mensen bijv. kan verhogen, maar is ook zeer zeker voor alle anderen te gebruiken. Het is portable, klein en hoeft naar mijn idee ook niet duur te zijn. Maar hoe ga ik te werk om dit te regelen?

Ik dacht eerst om een Chinees bedrijf aan te spreken om een proefmodel te maken, maar dan ben ik ervan overtuigd dat het op Aliexpress verschijnt (en dus nagemaakt wordt). Ook heb ik totaal geen skills om een proefmodel te maken in een 3D programma.

Dus ik blijf alleen zitten met het idee en de angst dat anderen er mee vandoor gaan. Zijn er mensen die tips voor mij hebben hoe ik zoiets aanpak?
Als je er nog met niemand anders over gesproken hebt moet je dat wel eerst doen. Op jezelf raak je vaak in een soort tunnelvisie waardoor je de kwaliteit van je idee niet goed kan inschatten.

In Nederland heb je ook gewoon ontwerpbureaus... betaal je wel de hoofdprijs.

Over copyright zou ik me geen zorgen maken eigenlijk, patenten houden toch niet dus zodra je met marketing start kan iedere geintreseerde beginnen.

YouTube: "£17M in the Bank, Why Do You Need A Dragon?" | Dragons' Den

[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 06-01-2020 21:35 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Denk je niet dat 'de verkeerde' mensen het sowieso na gaan maken (of een betere versie) wanneer je het product launcht?

Misschien dat je hier in NL wel iets kunt laten maken en je redelijk kunt indekken, maar ga er maar vanuit dat je product na gemaakt gaat worden zodra je launcht - als het echt zo geniaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Als je zeker bent van je idee, dan kun je een keer met een octrooibureau gaan praten. Die zijn niet goedkoop, maar kunnen je wel advies geven over bescherming van je idee. Ik heb zelf goede ervaring gehad met https://www.losenstigter.nl/ , maar er zijn vele anderen waar je naar kunt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54
Yzord schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:23:
Ook heb ik totaal geen skills om een proefmodel te maken in een 3D programma.
https://www.autodesk.com/...udents-teachers-educators

Tutorial:
YouTube: Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners— Part 1

Het ziet er best complex uit maar als je de instructie van 1 uur volgt kan je al heel veel basis zaken maken. Begin vervolgens met je ontwerp en je zal zien dat je na een weekje kloten al heel ver kan komen en je ontwerp waarschijnlijk af is (er vanuit gaande dat je geen hele complexe zaken wilt maken). Fusion360 zelf is gratis dus voor het het geld hoef je het niet te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 06-01-2020 21:40 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:31

JCS

Zijn maar weinig mensen die een beetje voor hun uit zitten te staren of uit hun neus zitten te vreten totdat er iemand met een briljant idee langs komt om dan ineens aan de slag te gaan en er met dat idee vandoor te gaan.

Een idee is ook maar een idee, zonder uitvoering heb je uiteindelijk niks. Misschien heb je in eigen omgeving wel enkele ondernemende mensen. Deze zijn zelf ook ooit met niets gestart en kunnen dus goed meedenken over de mogelijke valkuilen die je tegemoet komen. Kans dat ze zelf met het idee aan de haal gaan is klein gezien ze al druk met hun eigen ondernemingen zijn.

Mocht er wel iemand interesse hebben zou ik dat vooral van de positieve kant zien. Misschien hebben ze wel contacten of middelen (grote zak geld) waarmee jullie het product samen tot een succes kunnen maken. Een kleiner aandeel van niets is natuurlijk altijd beter dan 100% van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32

Yucon

*broem*

Waarschijnlijk is je idee niet nieuw. Er zullen vast andere mensen ook op hetzelfde idee gekomen zijn die mogelijk nu in precies dezelfde situatie als jij zitten. De kunst is om er iets mee te doen zoals @JCS ook al zegt. Een realitycheck is een mooi startpunt. Spreek er gewoon eens met wat mensen uit je omgeving over van wie je denkt dat die er toch weinig mee opschieten het te jatten. Dus gewoon eens een beetje meningen peilen en dan krijg je vanzelf een indicatie of je hier echt stevig mee aan de slag zou moeten gaan.

Je vreest nu het risico dat iemand het jat; maar door je huidige aanpak veroorzaak je zelf het risico dat het niets wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06 13:36
10 jaar geleden zat ik in de auto detail en ondervond dat er geen goeie carwash was voor onze regio.
Ik heb een maand onderzoek gedaan en plan opgesteld en geschreven.
Ik met vol goede moed naar de bank.

De adviseur zei letterlijk, denk dat je 2 weken te laat ben.
Er staat nu een giga wash met ditto omzet op de plek die ik ook in gedachte had....
En die is niet van mij...

Ken zomaar gebeuren dat een ander oook een goed idee heb toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 11:11

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties...ik zit niet direct op een zak geld te wachten. Dat is het probleem eigenlijk niet. Meer hoe ik aan een ontwerp kom en welke wegen ik moet bewandelen richting een fabrikant die het voor me maakt.

Ik weet bijvoorbeeld mijn god niet hoe ik begin met het ontwerp. Ja het zit in mijn hoofd, maar hoe ik dat op autocad krijg en vervolgens ook als daadwerkelijk product ontworpen krijg is waar het ophoudt bij mij. En ben dus bang dat als ik ermee naar een ontwerpbureau ga dat het dan gekopieerd wordt, omdat ik de vervolgstappen niet weet.

En zover mijn eigen onderzoek heeft opgeleverd bestaat het product nog niet. Het komt meer in de richting van de beveiligingssector uit. Probleem is dus wanneer ik het op de markt breng en er dus veel geld in stop dat ik bang ben dat bestaande fabrikanten het gewoon overnemen van me en ik mijn investering er niet op tijd uit krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:11
Je kan een ontwerpbureau gewoon een contract laten tekenen dat ze de komende 5 jaar geen vergelijkbare producten op de markt mogen zetten of iets dergelijks.

Maar het begint met je idee verifiëren bij anderen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Heb je al gekeken hoe je het elektronische en software gedeelte wilt aanpakken?
Er zijn tegenwoordig een hoop manieren om op het zelfde doel te komen, je kan tegenwoordig alles via de smartphone met een app aansturen of met een development board. Een pcb en een 3d geprinte case zijn tegenwoordig zo te krijgen.

Kijk eerst even of je dit echt zelf voor elkaar kan krijgen of dat je hulp nodig heb om daadwerkelijk iets van een prototype te kunnen neerzetten. Als je echt niets uit handen wilt geven zal je toch zelf de ontwerp kennis moeten vergaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Jampot007 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:01:
Je kan een ontwerpbureau gewoon een contract laten tekenen dat ze de komende 5 jaar geen vergelijkbare producten op de markt mogen zetten of iets dergelijks.
Ik heb als zelfstandigen (ICT) tig keer mensen met goede ideeën gehad die me dat vroegen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt blind te tekenen om niet iets te maken dat lijkt op...

Je kunt een idee beschermen met een octrooi (in goed Engels een patent) Dat is de enige serieuze optie om ergens binnen te lopen en je idee uit te laten werken of produceren zonder risico dat iemand aan de haal gaat met je idee. Proces om een octrooi te krijgen kost flink geld. Je octrooi beschermen ook...

Buiten de bescherming: een product op de markt zetten en omzet gaan maken kost jaren en bakken met geld. Heb bij een ingenieursbureau gewerkt dat oa productontwikkeling doet. En heb het hele traject bij een aantal klanten waar ik de IT voor deed van dichtbij gezien.

Ik zou niet te moeilijk doen. Schrijf je idee op, zoek wat grote spelers in de beveiliging en ouderenzorg en stuur ze je idee. Kans dat je een gat in de markt heb gevonden is waarschijnlijk kleiner dan dat ze er met je idee van door gaan :)

Of post het op een forum voor uitvinders! Maak je idee desnoods open source! Ergste wat kan gebeuren is dat er mensen geholpen worden door jouw idee ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Je kunt ook met NDA's werken, of verschillende stukjes werk bij meerdere mensen neerleggen.

Als je echt acter je idee staat, ga het gewoon doen!

edit:
Zo ben ik zelf ook al een tijd op een idee aan het broeden. Middelen en geld ontbreken helaas en het is slechts wachten tot iemand anders er mee komt.

[ Voor 35% gewijzigd door Schuey op 08-01-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je zult je idee toch een keer met anderen moeten delen, is het niet voor de uitwerking dan wel puur om te kunnen controleren of er überhaupt een markt voor is.
De branche 'bejaardenbeveiliging' is momenteel hot èn happening, mijn vader zit er ook middenin m.b.t. toegangscontrolesystemen. Ter vervanging van o.a. super onveilige sleutelkluisjes die bij zorgbehoevende ouderen naast de voordeur hangen. Maar genoeg daarover.
Doe dus goed marktonderzoek!

Daarnaast nog een tip: neem een jurist in de arm, die al je contracten met andere partijen kan waarborgen en je daarover kan informeren en je kan waarschuwen voor shady kleine lettertjes.

Om maar weer terug te komen op mijn vader; toen ik er ook nog werkte hadden we een ogenschijnlijk aardige investeerder, die in het contract met erg kleine lettertjes had opgenomen dat het volledige bedrag van de lening/investering in één keer direct opeisbaar was als er niet aan een periodieke betaling voldaan kon worden. Face to face zei hij vervolgens dat het gewoon indekken was en dat er nooit wat mee zou gebeuren, totdat het wel het geval was.
Vervolgens kwam hij even een he-le-boel geld eisen en for good measure heeft hij de productspecificaties meegenomen en hetzelfde (maar dan ook exact hetzelfde) product onder eigen naam in eigen winkel aangeboden. Die heeft dus gewoon gewacht op een slechte dag en is er met het concept vandoor gegaan.

Godzijdank daarna wèl een goede investeerder gevonden die niet alleen de boel financiert maar ook nog eens verkoop en onderhoudskanalen verzorgd, waardoor het nu één van de grootste partijen op de markt is (in NL dan).

Punt is; weet heel goed met wie je zaken doet, investeerders en andere belanghebbenden kunnen ogenschijnlijk heel aardig zijn, maar geef ze een vinger en ze nemen de hele hand...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

90% van de mensen krijgt het niet voor elkaar naar bed te gaan zonder afwas op het aanrecht, met die mensen kun je in ieder geval vrij sparren over je idee.
De andere 10% heeft ongetwijfeld meer geloof in hun eigen ideeën, want tjah, die zijn van hen en zij hebben daar de zelfde overtuiging bij dat het zou werken zoals jij bij jouw idee hebt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:56
Pagina: 1