Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 10:22
-

[ Voor 99% gewijzigd door macmellow op 29-01-2021 16:42 ]

Beste antwoord (via macmellow op 07-01-2020 08:28)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:39
macmellow schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:12:
Dit alles omdat de vrienden haar dan kunnen betalen en kinderopvangtoeslag kunnen ontvangen. Het bedrag dat ze dan vraagt aan de vrienden is gelijk aan de toeslag die ze krijgen. Vrienden blij, vriendin blij, leek mij ideaal.
Deze vlieger gaat niet op, de kinderopvangtoeslag is namelijk een percentage van het uurtarief van je vriendin. Netto betalen je vrienden dus.

Voor een goedkoop gastouderbureau zou je kunnen kijken bij GOB Mare uit Den Haag. Deze zijn aardig scherp geprijsd en landelijk actief.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 20:04
Serieus?

Dit soort praktijken zijn al jaren misbruikt, de eisen zijn tegenwoordig best pittig.
Sure , als alle neuzen dezelfde kant op staan zou dit kunnen werken maar geen inkomsten dan buiten de inner circle.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:39
Dit alles omdat de vrienden haar dan kunnen betalen en kinderopvangtoeslag kunnen ontvangen. Het bedrag dat ze dan vraagt aan de vrienden is gelijk aan de toeslag die ze krijgen. Vrienden blij, vriendin blij, leek mij ideaal.
Deze vlieger gaat niet op, de kinderopvangtoeslag is namelijk een percentage van het uurtarief van je vriendin. Netto betalen je vrienden dus.

Voor een goedkoop gastouderbureau zou je kunnen kijken bij GOB Mare uit Den Haag. Deze zijn aardig scherp geprijsd en landelijk actief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Inschrijven bij de kvk, registreren bij het lrk (of is dat alleen nodig bij een kdv en bso?) en zelf de administratie doen.

Als het allemaal zo eenvoudig was, dan waren al die tussenbureaus er niet. Bedenk goed dat er wellicht meer bij komt kijken dan je in eerste instantie denkt.

Daarnaast zullen de vrienden ALTIJD zelf een deel moeten bijdragen. Er is een maximum te vergoeden uurtarief dat aanspraakt maakt op een toeslag. Deze toeslag is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen. Hebben ze een goed inkomen, dan betalen ze een groter deel zelf (tov iemand die minder verdient).
Maar als dit "nieuw" voor jullie is, dan zou ik mij nog eerst even goed laten informeren.

/offtopic: weten jullie zeker dat je de opvoeding van de kids van vrienden wilt doen? Het is wat anders dan een middagje, avondje of weekend oppassen... Ineens doet je vriendin (een deel van) de opvoeding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nu is haar doel niet om geld te verdienen, maar ze wil graag vrienden van ons ontlasten.
Simpel.. dan kan ze zonder Gastouderbureau gewoon gaan oppassen. Geen KOT nodig want je vriendin wordt niet betaald.

Vriendendienst.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 20:04
Falcon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Simpel.. dan kan ze zonder Gastouderbureau gewoon gaan oppassen. Geen KOT nodig want je vriendin wordt niet betaald.

Vriendendienst.
Juist

Zwart betaald prima, vriendendienst.

Maar dan geen toeslagen of wat dan ook, systeem is echt helaas al compleet misbruikt en leeggetrokken door slimmere kansparels voor je.

Beetje google vind je denk nog wel een hele "opgelicht" over deze kwestie ook

[ Voor 8% gewijzigd door upschur op 07-01-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verwijs je graag naar https://www.rijksoverheid...antwoord/gastouder-worden. Daarin staat precies wat je moet doen als je gastouder wil worden.
Hoe kan ik gastouder worden?

U kunt gastouder worden als u voldoet aan een aantal eisen. Zo moet u een geschikt diploma hebben en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) . Ook moet u zich inschrijven bij een geregistreerd gastouderbureau.
Dat houdt in dat als ze gastouder wil zijn, ze bij een bureau moet inschrijven. Geen bureau, geen werk als gastouder.

Als ze wel wil oppassen en het levert als vriendendienst, dan geen kinderopvangtoeslag voor de vrienden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort constructies zijn juist de oorzaak van het ontstaan van de strenge regels. De toeslag is bedoeld om kinderopvang betaalbaar te maken, niet gratis. Er moet een factuur van een gastouderbureau zijn om aanspraak te kunnen maken op toeslag.

Een gastouder thuis is overigens de duurste vorm van kinderopvang. Je deelt de kosten namelijk niet met andere ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 10:22
Duidelijk! Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik stel een oprechte vraag en wil niks doen wat niet mag. Sommige reacties zijn best wel negatief en volgens mij is dat niet meteen nodig.
Spixo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Dit zocht ik inderdaad, dan werkt het dus niet zoals ik dacht.
Outerspace schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:45:
Ik verwijs je graag naar https://www.rijksoverheid...antwoord/gastouder-worden. Daarin staat precies wat je moet doen als je gastouder wil worden.

[...]

Dat houdt in dat als ze gastouder wil zijn, ze bij een bureau moet inschrijven. Geen bureau, geen werk als gastouder.

Als ze wel wil oppassen en het levert als vriendendienst, dan geen kinderopvangtoeslag voor de vrienden.
Uiteraard weet ik dat ze zich moet inschrijven bij een bureau. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om ergens misbruik van te maken, enkel gebruik.
BastaRhymez schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:19:
/offtopic: weten jullie zeker dat je de opvoeding van de kids van vrienden wilt doen? Het is wat anders dan een middagje, avondje of weekend oppassen... Ineens doet je vriendin (een deel van) de opvoeding.
Het zal gaan om een dagje in de week, dus dat valt wel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door macmellow op 07-01-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 22:45

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 05:59:
Een gastouder thuis is overigens de duurste vorm van kinderopvang. Je deelt de kosten namelijk niet met andere ouders.
Dit is wel afhankelijk van het aantal kinderen natuurlijk. Heb je 3 of meer kinderen dan kan zo'n gastouder wel weer uit denk ik zo.

Ter illustratie: wij betalen voor drie dagen kinderopvang per week 1200 EUR (voor de toeslag) per kind. Aangezien we er twee hebben komt dat op 2400 EUR per maand. Heb je er drie dan zit je al op 3600 EUR per maand. Voor dat bedrag kan je vast wel een gastouder vinden die drie dagen per week oppast.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:32
dlmh schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Dit is wel afhankelijk van het aantal kinderen natuurlijk. Heb je 3 of meer kinderen dan kan zo'n gastouder wel weer uit denk ik zo.

Ter illustratie: wij betalen voor drie dagen kinderopvang per week 1200 EUR (voor de toeslag) per kind. Aangezien we er twee hebben komt dat op 2400 EUR per maand. Heb je er drie dan zit je al op 3600 EUR per maand. Voor dat bedrag kan je vast wel een gastouder vinden die drie dagen per week oppast.
Wij hebben zelf gastouderopvang aan huis, inmiddels gaat de oudste (van de 2) naar school en zitten we weer (net) boven het omslagpunt dat het nu duurder is.
Bij 2 kinderen (volledig) thuis kan het wel goedkoper zijn dan naar de opvang, maar hangt ook af van wat de gastouder wil verdienen en wat de kinderopvang vraagt.

De gastouder heeft recht (logisch) op het minimum inkomen (10,nogwat euro) per uur. Delen door 2 kinderen is dat dus ca 5 euro per kind per uur, onze dagopvang rekent al snel 8 euro per uur.
Echter krijg je daar uiteraard ook pampers, fruit, eten, etc bij, en moet thuis de verwarming aan en draait de electra door. Het is een afweging.
Bij ons weegt vooral de rust als grote voordeel: De kids zijn altijd thuis, niet bij locatie X,Y of bij Opa/Oma / vrienden... En als ze een dagje vrij hebben kunnen ze lekker blijven liggen als ze nog niet wakker zijn.

Wat betreft de vraag van TS: Het antwoord is uiteraard al gegeven maar inderdaad, je geeft bij de belastingdienst op wat je betaalt, wat jouw inkomen is en dan bepaalt de som van de belastingtoeslag hoeveel procent hiervan de ouders van de kinderen retour krijgen, dit is altijd kleiner dan 100 procent (uit m'n hoofd begint de tabel ergens bij 96 of 98 voor het 2e, 3e, etc. kind, en lager voor het 1e kind)

Maximum tarieven tot waar dit percentage geld staan netjes vermeld op https://www.belastingdien...rief-voor-de-kinderopvang

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
macmellow schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:26:
[...]

Het zal gaan om een dagje in de week, dus dat valt wel mee.
Dan nog komt er een stukje opvoeding van de kinderen van vrienden bij jouw vriendin te liggen.
Zelf zou ik mijn vingers er niet zo snel aan willen branden. Ik heb drie kinderen, maar breng ze persoonlijk liever naar het kdv en bso, dan dat "vrienden" het zouden doen. Waarom? Mocht er toch iets gebeuren (kans is klein, maar het kan gebeuren) dan maak ik liever ruzie met mensen die mij persoonlijk niet heel dicht bij staan.

Want wat als er straks een kopje thee omver wordt getrokken door een van de kinderen? Of erger, wat als een keer een traphekje niet (goed) dichtzit en eentje valt van de trap?
Ik zou daar een goede vriendschap niet voor willen opofferen.

Tegen een "buitenstaander" kan je toch wat makkelijker zeggen wat er op het puntje van je tong ligt. Bij vrienden zal je toch (onbewust) drie keer denken voordat je iets zegt.

Maargoed, ieder staat natuurlijk vrij om daar een keuze in te maken :)

Hopelijk vind je vriendin een goed (maar voor jullie niet al te duur) gastouderbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dlmh schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Als ze 4 worden gaan ze naar school. Zal dus hooguit een jaartje zijn dat je er 3 in de dagopvang hebt. Bij veel mensen gaat de eerste al (bijna) naar school als de derde geboren wordt.

Bruto tarief per uur per kind ligt op ongeveer 8 euro. Dan wordt het een simpel rekensommetje.

Mijn vrouw werkt niet, maar we doen de kleine toch 1 dag naar een gastouder en overwegen ook nog 2 halve dagen KDV. De kleine vindt het schitterend en begint nu (3 jaar) te vragen of ze naar "school" mag.

Maar nu gaan we wel lichtelijk oftopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
En bij je 2e en 3e kind krijg je toch minimaal 2/3e vergoed (tot de maximum gestelde uurprijs door de Overheid). Dus over de 1.200 euro voor de 2e en 3e, krijg je ook weer minimaal 800 euro terug (en dan hebben we het over een inkomen van >194k). Verdien je minder, dan krijg je zelfs meer terug.
Pagina: 1