Tuinverlichting stuk ... hoe te controleren wat stuk is

Pagina: 1
Acties:

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Allen,

Zoals altijd bij mijn ouders aan het klussen - vandaag de vensterbank in de badkamer getegeld - en net viel het ineens op dat de tuinverlichting niet brandt. Blijkt al tijden niet te werken. Dat kan natuurlijk niet!

De schakelklok (merk, Promax) heeft een 2.5A glaszekering en die knalt direct bij aansluiten (fase + schakeldraad). Als ik de draden aan elkaar knoop, springt de stop in de meterkast.
Als ik de schakelklok met 2 draden provisorisch aansluit op het lichtnet (draadje in het stopcontact) springt de ook glaszekering.

Ik verdenk echter de lampen buiten. Na 20 jaar zal er wel ergens sluiting zijn. Maar GOD mag weten hoe die zijn aangesloten allemaal. Is er een manier om dit door te meten? Ik voel er niets voor alle kabels uit te graven en nu buiten lamp voor lamp te gaan proberen.

Iemand een duwtje in de goede richting?

Mijn dank!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik neem aan dat het een string is. Koppel lamp nr 2 eens af. Alles na lamp 1 kun je zo controleren. Springt de zekering niet, koppel lamp 2 weer aan en koppel lamp 3 af.

Zo ga je verder tot je de boosdoener hebt gevonden.

Verwijderd

En wat als je de lampen zonder klok aansluit, volgens mij is je klok stuk.

Verder kan je wel elke lampje openmaken, wellicht zit er water in 1 van deze.

En anders alle bekabeling van de lampen los halen en 1 voor 1 aansluiten en testen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2020 19:31 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Los halen wat er los te halen valt en dan per sectie doormeten. Met mazzel is het een harde sluiting en kun je die met de multimeter ook nog vinden. Met pech knalt hij bijvoorbeeld pas bij 100V door. Maar een isolatieweerstandstest is sowieso een goed idee.

Grondkabels kunnen uiteindelijk ook versleten zijn en dan moet je ze gewoon vervangen. Of met DC gaan gebruiken... dan kun je dat nog wat uitstellen.
Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:29:
En wat als je de lampen zonder klok aansluit, volgens mij is je klok stuk.

Verder kan je wel elke lampje openmaken, wellicht zit er water in 1 van deze.

En anders alle bekabeling van de lampen los halen en 1 voor 1 aansluiten en testen.
Nee, hij schrijt dat als hij de schakelklok bypassed er netzogoed sluiting is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Je kan de armaturen toch nalopen op vocht en corrosie van aansluitingen? Na 20 jaar zou je sowieso wel LEDs geplaatst moeten hebben. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Blomminator
  • Niet online
Thnx. Lamp voor lamp loskoppelen zou nog wel kunnen ja!
Ben niet zo heel bekend met electra. Helaas zit het tegelen in de badkamer tegen (t zal eens niet..) dus dit gaat naar eind deze week.
Doormeten kan ik niet voor zover ik weet, al heb ik wel twee redelijke multimeters. Maar weerstand meten enzo... ehh.. nee.

• Blomminator
  • Niet online
Zo, de tegels zijn gevoegd! Dus dat is min of meer. Nog een balk erin voor de afwerking.. maar goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nKHMTSALXM2fJtzKfEmAegKl/thumb.jpg
Want de onderkant is niet zo netjes op dit moment.

Enfin, dus ook tijd gehad voor de tuinverlichting! Allemaal oud.. dus allemaal verre van waterdicht. Alles losgekoppeld IN de tuin, en BOEM. Stop.
Nog even zoeken, hing er nog 1 lamp aan de gevel bij de tuindeur... Die losgemaakt en ... Hé... die spaarlamp rammelt. In de ganglamp gedraaid en BOEM, andere stop eruit. Oftewel, los van alle oude lekkende contactdozen was de boosdoener een kapotte lamp! Alle peertjes weer terug, beetje schoongemaakt en het is voor nu goed.
De WCD en stopcontacten op de Pergola vervang ik wel een ander moment.. want dat is wel vragen om ellende.

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Blommetje

(slotje!)
Pagina: 1