ja/nee wil ik vloerverwarming op zolder ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We hebben een koophuis, De zolder ruimte is 30m3 (blok) en schuine dakdelen minder als 15m3 omdat dit gevuld word met kasten en ander ruimte vullend geneuzel effectief kleine 40 kuub als ik geluk heb.

De zolder vloer is "golvend" hierom zou ik hem eigenlijk willen vlakmaken,, lees dekvloer wegbikken 2 tot 4cm
de ruimte is 3,5m (max) breedte 6M(max) lengte .. iets van de randen af komt dat 3m x 5,5m ? 16,5 m2

De kosten van vloerverwarming is 600,- schat ik in minus eventueel egalisatie en andere fratsen ..

voor het verwarmen zou ik (in andere topics op GOT geopperd) ook afkunnen met elektrische kachels en zo maar ik zit eigenlijk meer in de zomer wil ik het goed kunnen koelen .. en daar lijkt me de vloerverwarming nuttiger voor .. maar met 10 a 15cm HoH afstand word dat wellicht niet zo effectief als ik zou willen.

De kortste route is elektrische verwarming + een mobile airco maar op dit moment ben ik toch bezig en ligt alles open dus als ik iets wil doen is nu het beste moment.

Wat zouden jullie adviseren ? De arbeid is niet relevant lees het moet wel zoden aan de dijk zetten,
en zoals gezegd dat gebeurt pas als ik de ruimte effectief kan koelen ..

* vso geeft aan dat de volgende "update" er is
- er is goed geisoleerd temp is tussen de hoger dan 16/17(winter) onverwarmt en 35 graden (zomers)
- het word een speel/ logeer / werkplek

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 06-01-2020 18:17 ]

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Misschien een domme vraag, maar hoe wil je een ruimte afkoelen d.m.v. vloerverwarming?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wintervacht schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:26:
Misschien een domme vraag, maar hoe wil je een ruimte afkoelen d.m.v. vloerverwarming?
Koud water ipv warm water door de vloer pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Koud water ipv warm water door de vloer pompen.
8)7 niet over nagedacht.

Maar, dan heb je nog steeds een apparaat nodig wat water koelt tot ver onder omgevingstemperatuur, ik weet niet wat zo'n geintje kost maar kun je dan niet beter een split unit airco met verwarmingsfunctie monteren?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wintervacht schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:35:
[...]

8)7 niet over nagedacht.

Maar, dan heb je nog steeds een apparaat nodig wat water koelt tot ver onder omgevingstemperatuur, ik weet niet wat zo'n geintje kost maar kun je dan niet beter een split unit airco met verwarmingsfunctie monteren?
Water uit je kraan is ver onder omgevingstemperatuur. Het is geen rocket science :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Loopt er al een leiding naar zolder voor verwarming?

Als je een keer over wilt stappen naar LTV is het wel aan te raden om dit overal met vloerverwarming te doen.
Elektrisch verwarmen is minder efficiënt.

Als je toch de vloer opnieuw gaat storten zou ik er gelijk een groepje of twee in leggen. 10 cm h-o-h, 16 mm leiding. Eventueel kun je de zolder als buffer gebruiken.

Is de zolder afgesloten? Het zal sneller koud worden op de verdieping eronder als het op zolder koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Water uit je kraan is ver onder omgevingstemperatuur. Het is geen rocket science :P
Hoe ga je dat dan doen? Vanuit je waterleiding, door de buizen op zolder het riool in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 20:02
[...]

En condense vorming als je onder de 18 graden komt, dus waterplassen op je vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, doen. Vloerverwarming en split airco. Geen mobiele airco en al helemaal geen elektrische verwarming.
orf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:45:
[...]

Hoe ga je dat dan doen? Vanuit je waterleiding, door de buizen op zolder het riool in?
Ja, kan, als je geld te veel hebt.

Normaliter wordt dat gedaan met een warmtepomp "met koelfunctie". Je kunt dan dag en nacht heel iets koeler water er doorheen laten stromen waarmee je de constructie koel kunt houden. Je verwijderd echter geen vocht, dus dan krijg je zo'n moerasklimaat binnen.
cossy nl schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:46:
[...]

En condense vorming als je onder de 18 graden komt, dus waterplassen op je vloer.
Precies daarom ook een splitairco. Die condens bij 18 graden krijg je pas als je begint met 30 graden 50% RV.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 20:02
kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:47:
Ja, doen. Vloerverwarming en split airco. Geen mobiele airco en al helemaal geen elektrische verwarming.
<knip>
Klopt helemaal mee eens, gebruik zelf een water-water warmtepomp voor het huis, met terug koelen bij 25+ en afhankelijk van de temp de minimale water temp die door de vloer mag.

Daarnaast je isolatie niet vergeten, scheelt bij verwarmen en koelen (mits de juiste isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je toch voor een splitairco gaat, overweeg dan een unit waar je 2 of 3 binnenunits op kan aansluiten.
Daarmee zou je binnen ook de verwarming kunnen ondervangen en misschien zelfs op termijn van het gas af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Als je er vaker bent, splitairco en vloerverwarming.
Als je er minder vaak bent, alleen splitairco.
Met een splitairco kan je ook uitstekend en zuinig verwarmen.

Nooit alleen vloerverwarming nemen voor puur en alleen koeling; het is niet heel erg effectief want de kou zit dan laag terwijl je de kou hoog wil hebben het het haalt het vocht niet weg wat @kabeltjekabel ook al zegt. Verder heb je bij vloerkoeling ook nog een L/W warmtepomp nodig.

Nooit een mobile airco nemen als het even kan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt mij eigenlijk totale geldverspilling. Koud water door een zoldervloer gaat het bij lange na niet koel krijgen (warmte stijgt..) en voor de winter is vloerverwarming veel te traag. Ik neem aan dat je niet constant daar wilt gaan stoken?

Vloerverwarming zou ik alleen beneden doen. Dat is afgezien van de badkamer de enige ruimte waar ik zelf stook (daar ligt hier dan ook vloerverwarming :+ ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:54:
..en voor de winter is vloerverwarming veel te traag.
Wat bedoel je daar precies mee ?

@vso Je zou ook nog naar IR panelen kunnen kijken als het om een beperkte ruimte gaat. Goed schaalbaar en gericht te gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2020 18:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Antwoord: Nee dat wil je niet.

Langer antwoord: @Verwijderd schrijft niet waar de zolder precies voor gebruikt wordt, maar het lijkt vooral te gaan om koelen in de zomer. Om je een beetje beeld te geven, vloerkoeling heeft de volgende beperkingen:

* Beperkte aanvoertemperatuur: je kunt eigenlijk nooit water kouder dan 15 a 16 C naar je vloer sturen omdat anders condensatie op de vloer optreedt
* Beperkt vermogen (komt door beperkte aanvoer temp). rekenregeltje is 20 W/m2 voor koelvermogen, daar kom je dus in jouw situatie op maybe 800W koeling. Das niet veel voor een zolder, want alle warmte gaat die kant al op.

Ik zou dus wat anders kiezen. "vloerkoeling" wordt meestal comfortkoeling genoemd, kan enkel 2 a 3 graden koelen maar is verder beperkt. In de zomer kun je bijv. je benedenverdieping wel op 25C houden als het buiten 28C is, wat fijn is, maar echt veel afkoelen gaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij staat er niet dat er alleen gekoeld moet worden, maar dat er voor verwarmen ook andere alternatieven zijn. Een volledig onverwarmde kamer is zeer oncomfortabel. Weet niet hoe de isolatie is, maar ik zou persoonlijk liever niet <15 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Maar het water van je vloerverwarming komt niet uit de kraan, maar is een gesloten systeem. En dat systeem is zonder koeling/verwarming even warm als de omgevingstemperatuur (minus wat vertraging etc.). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DukeBox schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee ?

@vso Je zou ook nog naar IR panelen kunnen kijken als het om een beperkte ruimte gaat. Goed schaalbaar en gericht te gebruiken.
Een zolder gebruik je doorgaans niet als verblijf. Ik veronderstel even de situatie de boel daar wilt opwarmen als je daar bijv. een kantoortje hebt. Het is dan toch niet prettig als je anderhalf uur moet wachten totdat de kamer op temperatuur begint te komen (of langer)?

Vloerverwarming duurt gewoon langer om een ruimte op te warmte t.o.v. radiatoren. Vandaar ook de vraag of er constant gestookt gaat worden :p Als er sprake is van een kantoor aan huis waar 8/9 uur gewerkt wordt dan is vloerverwarming alweer een stuk interessanter :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:06:
Het is dan toch niet prettig als je anderhalf uur moet wachten totdat de kamer op temperatuur begint te komen (of langer)?
Die ervaring heb ik niet met VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:12:
[...]

Dan stook je ongetwijfeld niet echt efficiënt, met een vrij hoge aanvoertemperatuur :)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Een zolder gebruik je doorgaans niet als verblijf. Ik veronderstel even de situatie de boel daar wilt opwarmen als je daar bijv. een kantoortje hebt. Het is dan toch niet prettig als je anderhalf uur moet wachten totdat de kamer op temperatuur begint te komen (of langer)?

Vloerverwarming duurt gewoon langer om een ruimte op te warmte t.o.v. radiatoren. Vandaar ook de vraag of er constant gestookt gaat worden :p Als er sprake is van een kantoor aan huis waar 8/9 uur gewerkt wordt dan is vloerverwarming alweer een stuk interessanter :).
De boel gewoon goed isoleren. Dan begin je eens een keer met 17 graden op een ijskoude dag. Big deal. Vloerverwarming = warme voeten. Warme voeten = helemaal gelukkig en warm. Als je in zo'n jaren '60 huis loopt met waaivloer dan kun je het 22 graden stoken met radiatoren... maar je blijft het koud hebben. Vloerverwarming is echt top. Het zorgt er ook voor dat je niet zo'n gigantisch stuk muur vrij moet houden omdat anders de radiator gehinderd wordt.
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:13:
[...]

Dan stook je ongetwijfeld niet echt efficiënt, met een vrij hoge aanvoertemperatuur :)
Wat? Kom je hier nou serieus claimen dat je beter af bent met water van 30 graden in je radiator dan in je vloerverwarming?

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DukeBox schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:12:
[...]

Je hebt niet de ervaring dat VV trager reageert dan radiatoren, okay.

Het is volgens mij algemeen bekend dat VV een ‘traag’ systeem is vergeleken met radiatoren. Wat voor systeem heb je dan en op welke temperatuur stook je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
* vso geeft aan dat de volgende "update" er is
- er is goed geisoleerd R waarde 4,5 tot 5 temp is tussen de hoger dan 16/17(winter) onverwarmt en 35 graden (zomers)
- het word een speel/ logeer / werkplek

[ Voor 83% gewijzigd door vso op 06-01-2020 18:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat is goed? Huizen uit de jaren '80 worden vaak al in het rijtje van "goede isolatie" gezet, maar met Rc 1,3 rondom stelt dat echt geen fluit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:15:
.

[...]

Wat? Kom je hier nou serieus claimen dat je beter af bent met water van 30 graden in je radiator dan in je vloerverwarming?
Nee in tegendeel? Hoe haal je dat hieruit???

Als zijn vloerverwarming wel snel is; stookt ie op een hoge aanvoer en dus inefficient.

toon mag wel een beetje gematigder overigens...

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:13:
Nee, netjes 50 graden max (aanvoer), standaard 35 bij normale vraag. Hoger gaat toch niet door het blok heen.
Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:15:
Je hebt niet de ervaring dat VV trager reageert dan radiatoren, okay.
Nee dat zeg ik niet, ja het is trager dan radiatoren (zeker i.v.t. convector) maar ik bedoel dat mijn vloer binnen no time goed warm is. Zodra ik de verwarming aanzet stijgt de temperatuur binnen een half uur met een paar graden. Je merkt dat de warmte afgifte ook erg hoog is want retour temperatuur blijft heel lang koud(er).

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:16:
[...]

Nee in tegendeel? Hoe haal je dat hieruit...
@DukeBox zegt dat hij niet de ervaring heeft dat het lang duurt met vloerverwarming. Jij reageert daar op dat hij dan niet efficiënt stookt.

Mis ik iets?

Als je een lagetemperatuursysteem hebt gaat die radiator toch niet sneller zijn. Tenzij je echt enorme radiatoren gebruikt. Dat is een beetje wat hier in het jaren '30 huis waar ik zit is gedaan. Radiatoren afgestemd op tochtig kaal dak, dito vloer en lege spouwmuur en tochtige enkelglas ramen. Nu is het allemaal dubbel / HR glas, spouw vol parels, dak met 15cm wol en gaat er nog geen 40 graden in.

Gewoon vloerverwarming doen. Meest comfortabele manier van verwarmen. En dan liefst plafondkoeling erbij en dan nog een split airco voor vochtvreten :P

[ Voor 45% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:18:
[...]

@DukeBox zegt dat hij niet de ervaring heeft dat het lang duurt met vloerverwarming. Jij reageert daar op dat hij dan niet efficiënt stookt.

Mis ik iets?
Nogmaals; als zjin vloerverwarming wel snel de ruimte verwarmt staat m.i. de aanvoertermperatuur te hoog.

@DukeBox als je alleen vloerverwarming hebt kan dat nog wel wat lager toch?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
cossy nl schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:46:
[...]

Dat klopt niet helemaal, ons bedrijf koelt ook gewoon met vloerverwarming en dit gaat prima, het rendement is iets minder tegenover lucht dat klopt maar het is zeker wel prima mogelijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Nogmaals; als zjin vloerverwarming wel snel de ruimte verwarmt staat m.i. de aanvoertermperatuur te hoog.
Als zijn aanvoertemperatuur laag zou zijn gaat het met een radiator eveneens niet sneller.

Te hoog voor wat?
mr_evil08 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Dat klopt niet helemaal, ons bedrijf koelt ook gewoon met vloerverwarming en dit gaat prima, het rendement is iets minder tegenover lucht dat klopt maar het is zeker wel prima mogelijk.
Hangt af van hoe ver je het gekoelt krijgt en wat de buitenlucht is qua temperatuur en RV. Zoals gezegd; 30 graden 50% wordt condensatie bij 18 graden.

Maargoed, ook al wordt het geen condensatie, je wilt geen enorm hoge vochtigheid binnen. Ik niet althans. Daarom ook die split airco; weg met dat vocht.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En dat klopt dus want 50 graden voor VV is hoog.
kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:15:
[...]

De boel gewoon goed isoleren. Dan begin je eens een keer met 17 graden op een ijskoude dag. Big deal. Vloerverwarming = warme voeten. Warme voeten = helemaal gelukkig en warm. Als je in zo'n jaren '60 huis loopt met waaivloer dan kun je het 22 graden stoken met radiatoren... maar je blijft het koud hebben. Vloerverwarming is echt top. Het zorgt er ook voor dat je niet zo'n gigantisch stuk muur vrij moet houden omdat anders de radiator gehinderd wordt.
Dat weet ik maar als je ergens even anderhalf uur gaat zitten dan is VV gewoon veel te traag.

Naar mijn mening niet de moeite waard.

En koud bij 22 graden :X Surinamers misschien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Als ik VV doe hoef ik maar 2 a 3 graden te verhogen in de winter, om het op een aangename temp te krijgen
wil het snel verwermen zijn er genoeg elekrische kachel(s) voorradig/

Maar in de zomer met temperaturen van 35 graden wil ik het wel koeler krijgen naar 25 of zo .. (even extreem gezegd.. )

Voordat ik deze "vraag" stel ben ik bezig met zolder isoleren /verbouwen .. .. condensvorming ben ik niet bang de VV als ik die aanleg zal bv een WP (er is een speciaal ding die je op je installatie kan aansluiten die warmte weer terug kan winnen ? en dus de warmte bv in een buffervat kan stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 06-01-2020 18:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@kabeltjekabel Ik begrijp echt niet hoe je hierbij komt... Ik heb het helemaal niet over radiatoren...

Als de ervaring is dat de vloerverwarming snel de ruimte verwarmt, kan er m.i. met een lagere aanvoertemperatuur efficienter gestookt worden. Niets meer niets minder.
50 graden aanvoer voor vloerverwarming noem ik nog aan de hoge kant.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:24:
En dat klopt dus want 50 graden voor VV is hoog.

[...]

Dat weet ik maar als je ergens even anderhalf uur gaat zitten dan is VV gewoon veel te traag.

Naar mijn mening niet de moeite waard.

En koud bij 22 graden :X Surinamers misschien :D
Grapjas. Gaat er om dat als de vloer koud is... je je gewoon koud voelt.

Daarom ook liever 18 graden met vloerwarming dan 22 graden i.c.m. met zo'n ijskoude vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:24:
Als ik VV doe hoef ik maar 2 a 3 graden te verhogen in de winter, om het op een aangename temp te krijgen
wil het snel verwermen zijn er genoeg elekrische kachel(s) voorradig/

Maar in de zomer met temperaturen van 35 graden wil ik het wel koeler krijgen naar 25 of zo .. (even extreem gezegd.. )

Voordat ik deze "vraag" stel ben ik bezig met zolder isoleren /verbouwen .. .. condensvorming ben ik niet bang de VV als ik die aanleg zal bv een WP (er is een speciaal ding die je op je installatie kan aansluiten die warmte weer terug kan winnen ? en dus de warmte bv in een buffervat kan stoppen.
Mooiste is plafondkoeling en vloerverwarming. De kou gaat namelijk vanzelf naar beneden en de warmte vanzelf omhoog. Je hebt van die plafondplaten met leidingen er in.
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:26:
@kabeltjekabel Ik begrijp echt niet hoe je hierbij komt... Ik heb het helemaal niet over radiatoren...

Als de ervaring is dat de vloerverwarming snel de ruimte verwarmt, kan er m.i. met een lagere aanvoertemperatuur efficienter gestookt worden. Niets meer niets minder.
50 graden aanvoer voor vloerverwarming noem ik nog aan de hoge kant.
Die unit zal vast nog wel bijmengen. Bij een gasgestookte CV komt de efficiëntie van een lagere retourtemperatuur trouwens. Met een warmtepomp maakt de aanvoer ook uit.

Kan zijn dat ik wat quotes door elkaar gehusseld hebt. Mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:26:
[...]

Grapjas. Gaat er om dat als de vloer koud is... je je gewoon koud voelt.

Daarom ook liever 18 graden met vloerwarming dan 22 graden i.c.m. met zo'n ijskoude vloer.
Ik snap je wel hoor maar je overdrijft enorm.

Er is een reden dat je heel weinig VV op de eerste verdieping ziet en al helemaal bijna nooit op zolders :).

Maar goed volgens mij stond de keus van de topicstarter al wel vast alleen werd er van een paar mensen bevestiging gezocht. Leuk. Heb je straks VV en ga je alsnog een elektrische kachel starten als het te lang duurt om de boel op te warmen :+ En volgens mij ging de vraagstelling ook over koelen en dat gaat met deze setting gewoon helemaal niks worden :). Daar heb je echt AC voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Verwijderd Hier op zolder ligt een MAGNUM DryFloor opbouw systeem en is gewoon snel.
Begrenst op max 40c aanvoer ivm laminaat, Hoger mag niet vanwege boven de 28c oppervlakte temp komen, de meeste vloeren mag niet warmer dan dat of je wilt graag regelmatig een nieuwe vloer hebben.

Is het snel? ja 1e graad duurt 15 minuten, daarna elke 10 min 1c erbij.
Het is sterk afhankelijk wat je erop legt ik heb 6mm laminaat met de beste ondervloer waardoor je een optimale warmteoverdracht krijgt.

Er zat plavuizen in en deze eruit gekapt en zo erop gegooid zonder te egaliseren en dat ging prima, geen gekraak of hoogteverschillen voelbaar.

Onbekend of je daar mee kan koelen, ik denk het niet.
Opbouwsystemen(droogbouw) zijn helaas wel iets duurder dan "nat" bouw (infrezen).

Edit: vloerverwarming op zolder zie je weinig omdat men daar weinig aanwezig is, maar ook omdat er vaak leidingen in de dekvloer zitten, daarom heb ik ook voor safe voor een opbouwsysteem gekozen, je kan dat zelf leggen.

Edit2: De vloer en rest wordt vaak koud omdat je er niet stookt, op gegeven moment wordt de "massa" erg koud, en als je dan gaat stoken blijft het gewoon koud aanvoelen omdat de rest nog koud is, dat heeft tijd nodig.

Is vloerverwarming overkill op zolder?> Mja maar is het comfortabel/luxe jazeker!
Je koopt een goede TV ook niet met hoog op of je het financieel wel terugverdiend.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@mr_evil08 ik zit vooral met de afkoeling

@kabeltjekabel dat afkoelen in het plafond gaat het helaas weer niet worden, dit vanwege de opbouw .. ook wil ik ongestoord in de muur boren .. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 06-01-2020 18:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:22:
@DukeBox als je alleen vloerverwarming hebt kan dat nog wel wat lager toch?
Ja en nee, het is zo berekend dat er tot aan het einde van de zones nog warmte afgifte is wanneer de verwarming aangezet wordt en de vloer 'koud' is. Zodra retour warm wordt wordt ook de aanvoer minder warm.

Voorbeeldje, huis is 19 graden, vloer zal dan rond de 17,5 graden zijn.
Als ik hem dan op 21 in stel dan gaat er de eerste 10 minuten 50 graden naar toe en dan zakt het geleidelijk af naar ~35. Over het algemeen is het dan binnen 30 minuten 21 graden én een warme vloer.

Dat laatste is wat @kabeltjekabel bedoeld.

Ik heb een verlijmde PVC vloer (4mm) op een epoxy afsmeer laag (2 à 6mm) en VV ligt om de 10cm HoH (bij kozijnen/deuren zelfs enkele rijen 5cm HoH). Die vloer is echt héél snel warm en het is dan ook erg snel behaaglijk in huis ondanks dat de kamer temperatuur misschien nog niet op de gewenste hoogte is.
Boven heb ik laminaat op warmte glijdende demping maar dat duurt toch een flink stuk langer totdat die warm is. Verder heb ik in mijn badkamer een IR paneel welke ik op de koude dagen gebruik (het zelfde behaaglijke gevoel als VV maar dan op je hele lichaam) naast een losse 'design' verwarming welke ik eigenlijk meer als handdoeken rek gebruik dan als verwarming. Op zolder heb ik 2 convector's hangen die ik zelden gebruik.

Maar om weer on-topic te komen, ik zou zelf geen VV op zolder nemen maar dat is dan in mijn persoonlijke situatie. Mijn zolder is hoe dan ook nooit echt koud. Ik zou dan eerder nog een klein IR paneeltje ophangen.
psy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:00:
.. en je vochtigheid blijft hoog.
Daar is een IR paneel ook zeer gunstige bijkomstigheid omdat de bestraalde objecten/personen opwarmen en niet de lucht (al is dat bij VV ook al een stuk beter).

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2020 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

vso schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:24:

Vergeet de vloerkoeling nou maar. Dat gaat je niet voldoende lukken op een zolder. Wat hierboven al gezegd wordt, 2 tot 3 graden max en je vochtigheid blijft hoog.

Volgens mij doel je nu op een afzuigings-warmtepomp? Maar die koelen volgens mij niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
psy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Volgens mij doel je nu op een afzuigings-warmtepomp? Maar die koelen volgens mij niet.
Ventilatiewarmtepompen zijn dat, niet bedoelt om mee te koelen maar het kan wel.
Wanneer je de afvoerpijp loskoppelt op zolder komt er koude lucht uit, alleen dat is de "troep" wat je juist wil afzuigen uit je woning.

@Verwijderd
Koelen van 35c naar 25c ga je simpelweg niet redden met vloerverwarming.
Veel te extreem dan kom je automatisch op split unit airco,s uit, dat soort extremen wordt ook al zeer lastig met een mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt een warmtepompboiler combineren met een paar kleppen. Dat je bijvoorbeeld 's zomers zowel aanvoer als afvoer op zolder doet en 's winters hem gewoon in het afzuigkanaal van je ventilatie type C systeem hebt.

Als je ventilatietype D hebt in combinatie met airco kun je in het uitgaande kanaal nog een luchtbevochtiger zetten; dan heb je relatief goedkoop veel behoudt van koelte. Maargoed, zo'n ding kost ook weer een ~700 euro, maar in tegenstelling tot een split airco geen substantieel verbruik en géén F-gassen monteur nodig.
Glashelder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Ik snap je wel hoor maar je overdrijft enorm.

Er is een reden dat je heel weinig VV op de eerste verdieping ziet en al helemaal bijna nooit op zolders :).

Maar goed volgens mij stond de keus van de topicstarter al wel vast alleen werd er van een paar mensen bevestiging gezocht. Leuk. Heb je straks VV en ga je alsnog een elektrische kachel starten als het te lang duurt om de boel op te warmen :+ En volgens mij ging de vraagstelling ook over koelen en dat gaat met deze setting gewoon helemaal niks worden :). Daar heb je echt AC voor nodig.
Hoezo overdrijf ik? Zo'n houten vloer zonder enige isolatie boven een geventileerde kruipruimte is in de winter gewoon ijs en ijskoud. Ook al stook je het 22 graden; die vloer blijft koud. En daarmee heb je koude voeten en voel je je in het geheel koud, althans ik.

VV wordt gewoon weinig toegepast op 1e verdieping en zolder omdat bouwers er een absurde meerprijs voor vragen en omdat veel mensen die ruimte toch niet verwarmen. Ik heb een radiator op mijn slaapkamer. De laatste keer dat die gebruikt is, is 12 jaar geleden ofzo. Dat zou met vloerwarming niet anders zijn. Maar als ik kantoor zou houden in die ruimte zou ik absoluut vloerwarming willen. Daarnaast is van nature de vloer van 1e verdieping en zolder sowieso al warmer dan van de begane grond. Het extra comfort is dan ook beperkter.
vso schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:46:
@mr_evil08 ik zit vooral met de afkoeling

@kabeltjekabel dat afkoelen in het plafond gaat het helaas weer niet worden, dit vanwege de opbouw .. ook wil ik ongestoord in de muur boren .. ;)
Ik zie nu net dat je de R waarden gepost hebt in een edit. Rc5 is wel lekker. Dan gewoon een split airco ophangen. Die kun je inderdaad ook als verwarming gebruiken, maar vloerwarming is echt fijner hoor.

Als speelkamer voor kleine kinderen die op de vloer met de Lego spelen is het ook heerlijk.

Nu even aftellen dat er iemand gaat posten dat hij vroeger op een koude vloer met de lego speelde en er niks aan over gehouden heeft :+

[ Voor 115% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Eerst 8) Heb er niks mee geleden.

Hebben nu op de 1ste verdieping overal vloerverwarming (icm met tapijt). Zodat we kunnen koelen in de zomer en geen stofverzamelende radiatoren hebben.

Voor TS zou ik een split-airco adviseren, zodat hij snel kan verwarmen en effectief kan koelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1