Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:48
Gisteren heb ik een aantal foto's gekopieerd vanaf mijn laptop naar mijn externe hdd, een Seagate Backup Plus Slim 2TB. Op een gegeven moment bleef het kopiëren minuten lang hangen op 1 bestand. Na een tijdje kwam de melding 'COM Surrogate werkt niet meer', waarna de enige optie was om alles af te sluiten zonder succesvolle afronding van het kopiëren (de hele handel liep vast..).

Als ik de hdd nu aansluit wordt hij door Windows wel herkend en hij gaat ook aan. Er is dus leven. In Apparaatbeheer wordt hij herkend als schijfstation, maar er worden geen 'volumes' weergegeven en in 'verkenner' is hij niet zichtbaar. Er is geprobeerd om de hdd als interne hdd te koppelen en toen werd deze ook in de BIOS herkend, maar verder dan dat kan ik niet meer bij de data. Hij 'leeft' dus nog wel, maar lijkt constant bezig te zijn (ook aan het geluid te horen lijkt het alsof er non-stop iets aan het herhalen is en het lampje doet fade in - fade out). Ik heb al wat data recovery programma's gedownload, maar deze vinden allen de schijf niet dus valt er weinig succes te behalen.

Wanneer ik hem koppel zie ik in 'Schijfbeheer' heel kort dat hij wordt herkend als partitie, maar verdwijnt daarna direct weer. Als ik ontkoppel gebeurt hetzelfde. Als ik de eigenschappen van het schijfstation probeer te benaderen via bijvoorbeeld apparaatbeheer dan gaat het allemaal erg traag en krijg ik vaak de 'xxx reageert niet meer' melding. De tab 'Volumes' is leeg en koppelen geeft geen resultaat. Hij lijkt dus in een constante loop te zitten en het benaderen gaat erg traag. De data is niet meer inzichtelijk. Andere kabeltje/pc/usb 2.0 of 3.0 ingang geeft geen succes.

Heeft iemand een idee wat te doen? Ik ben bekend met de prijzen van externe partijen voor het recoveren van data, deze optie sluit ik nog niet uit, maar wellicht zijn er meer praktische mogelijkheden.

Tot slot, hij is niet (sowieso nog nooit) gevallen of ontkoppeld tijdens het kopiëren. Van de 400 foto's gingen er 380 goed, tot hij bleef hangen. Hij was tijdens het kopiëren gekoppeld aan een Dell Docking Station D6000, ik ben niet kapot van deze docking station qua snelheid dus wellicht dat het daarmee heeft te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door HansPatat050 op 06-01-2020 16:39 . Reden: Typo ]

Beste antwoord (via HansPatat050 op 25-09-2024 12:30)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Jammer dat je je unieke bestanden niet terug hebt.
Het beste advies wat we je nu kunnen geven is om structureel periodieke backups te gaan maken op externe harddisks (die kosten weinig) van alle data die je nog wel hebt, evt. in combinatie met een cloud-opslagdienst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Aansluiten via sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat model wordt al zes jaar lang verkocht, dus waarschijnlijk heb jij hem ook al even in huis? Zeker wanneer 'ie bij intern aansluiten (dus zonder USB-tussenstap) ook niet werkt en rare geluiden maakt, lijkt de kans me groot dat 'ie gewoon is overleden, of in ieder geval met één been in het graf staat.

Dan kun je de bekende trucs opzoeken (even in de vriezer leggen is er één, uit m'n hoofd) om te proberen er nog even wat leven in te blazen, maar waarschijnlijk kun je op zoek naar vervanging. Heb je de originele bestanden nog?
Hermaniak88 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:38:
Er is geprobeerd om de hdd als interne hdd te koppelen

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 06-01-2020 16:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Het kan zijn dat de volume op de schijf corrupt is. Checkdisk doen ? Kan je alles we in Diskpart zien en heeft hij in Disk Management ook een drive letter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Nog geen succes. Schijf kan via software niet gevonden worden, ook niet va sata aansluiting. Overigens loopt de pc enorm langzaam en regelmatig vast als de schijf via sata is aangesloten. Zo erg zelfs dat regulier afsluiten niet gebeurt wanneer de schijf gekoppeld is.. De constante 'loop' in de schijf heeft effect op het hele systeem. Zowel via sata als usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:27
Inderdaad waarschijnlijk bad sectors op de HDD, waardoor het OS eindeloos blijft retryen.
Soms kan het helpen om het auto mounten van de externe drives uit te zetten om een recovery poging te starten.
Tenforums: How to Enable or Disable Automatic Mounting of New Disks and Drives in Windows
Linus Tech Tips: Data recovery Disable Automount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Interessant, met name die gozer in je 2e link heeft bijna dezelfde reacties op zijn pc bij het aansluiten als dat ik heb. We gaan het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Wat onduidelijk blijft in de TS is:
1. of op de externe harddisk unieke data staat waarvan je geen backup hebt
2. welke mogelijkheden je hebt om die data opnieuw te verwerven (oude datadragers e.d.)
3 als het unieke data is, hoeveel dat is en wat het je waard is (uitgedrukt in Euro's) om die terug te krijgen.

In de tussentijd neem ik even aan dat het allemaal unieke data betreft zonder backup.
In dat geval zou ik helemaal van die harddisk afblijven, tenzij je recoverybudget laag is (nul?).
Elke poging brengt je verder van je doel.

In het laatste geval (laag budget) maakte ik eerst via "dd" een 1 op 1 kopie van de hele disk en ging ik daarop verder met je pogingen de data terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Open cmd
"Diskpart" typen
Blijft hem hangen ? Dan is hem kapot. Gaat hem na een X aantal seconden door:

- list disk, enter
En zeg eens wat hem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Blijft hangen helaas.

Er staat deels unieke data op en daardoor heb ik besloten via een extern bedrijf een recovery te doen. Er zelf verder mee prutsen lijkt me onverstandig en omdat ik niet zeker ben of mijn back-ups alles dekken ga ik voor deze optie. De analyse is gratis, het (indien mogelijk) recoveren is betaald.

Ik wil het vervolg van de recovery wel in dit topic delen, voor de geïnteresseerden.

Update; recovery bedrijf vermoedt dat de leeskoppen los in het apparaat liggen. Het advies is om bij een bedrijf met een cleanroom de schijf te openen en waar mogelijk te herstellen. De kosten gaan over de 1.000 EUR.

[ Voor 21% gewijzigd door HansPatat050 op 08-01-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
Overleden. Kroll Onttack kwam tot de volgende conclusie :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nsVFBw0/Screenshot-20200117-084508.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Jammer dat je je unieke bestanden niet terug hebt.
Het beste advies wat we je nu kunnen geven is om structureel periodieke backups te gaan maken op externe harddisks (die kosten weinig) van alle data die je nog wel hebt, evt. in combinatie met een cloud-opslagdienst.
Pagina: 1