Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Linux mappenstructuur

Pagina: 1
Acties:
  • 795 views

Vraag

• daniidave
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 10-01 10:47
Hoe maak je een mappenstuctuur in vi?

Beste antwoord (via rens-br op 06-01-2020 21:35)

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:47
vi blaat.txt
:shell
mkdir $dir

?

Zo moeilijk is het toch niet….

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vi is een texteditor, net als Kladblok op Windows. Je opent daarmee een bestand en die bewerk je.
Wat wil je precies bereiken met jouw vraag, want ik kan er nu niet echt iets van maken.

EDIT:
Vanuit jouw eerdere topic ga ik ervan uit dat je de commandline niet echt gewend bent. Probeer daarom even het volgende commando op de commandline uit te voeren:
cd --help
en
man mkdir
.

CH4OS wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:00 (42%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12:42
Vi is een text editor?

Misschien even googlen hoe je een mappen structuur maakt.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 23:27

michielRB

back to the future

Ik meende dat huiswerkopdrachten niet mochten op GoT?

De S in IoT staat voor Security

• daniidave
@michielRB als ik het mijn huiswerk nou was dan had ik gevraagd wie kan voor mij een mappenstructuur maken he? ;)

• michielRB

michielRB

back to the future

ok een hint: zoek eens op het 'touch' commando maar ik zie niet hoe je "in vi' een directory structuur kan maken...
of begrijp ik je vraag verkeerd?

je zou dit kunnen proberen:
naar command mode gaan en vervolgens
:! touch new-file.txt (voor bestanden)
:! mkdir new-directory (voor directories)

Dit kan alleen als er een shell beschikbaar is voor je account.

Als je bedoelt: gebruik vi om een txt bestand met directories te maken en vervolgens deze via xargs gebruiken voor het maken van die directories:
https://www.ostechnix.com...ectories-text-file-linux/

michielRB wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:13 (117%)

• daniidave
.

daniidave wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:30 (99%)

• michielRB

michielRB

back to the future

Dus toch een huiswerkopdracht.... :)

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:51
Moet je het niet gewoon intypen dan? Om met vi te leren werken bv,

/map1
/map2
  |
 /submap1

Oid

Waarom zou een huiswerkvraag niet mogen btw? Wat een onzin.

Vinzz wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:25 (27%)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:01

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Ik weet dat je met vi wel bestanden en directories kunt verwijderen...

[harmen@vax:~/tmp]$ ls -lah
total 16K
drwxr-xr-x 4 harmen harmen 4.0K Jan 6 16:26 .
drwxr-xr-x 19 harmen harmen 4.0K Jan 6 16:27 ..
drwxr-xr-x 3 harmen harmen 4.0K Oct 9 16:40 git
drwxr-xr-x 2 harmen harmen 4.0K Jan 6 16:26 mekker
[harmen@vax:~/tmp]$

" ============================================================================
" Netrw Directory Listing (netrw v156)
" /home/harmen/tmp/mekker
" Sorted by name
" Sort sequence: [\/]$,\<core\%(\.\d\+\)\=\>,\.h$,\.c$,\.cpp$,\~\=\*$,*,\.o$,\.obj$,\.info$,\.swp$,\.bak$,\~$
" Quick Help: <F1>:help -:go up dir D:delete R:rename s:sort-by x:special
" ==============================================================================
../
./
blaat/
iets/
ietsanders/
jaja.txt

Maar ik weet niet of het mogelijk is ook directories aan te maken. :)
(Delete werkt wél!)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-01 14:23

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

daniidave schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:16:
Nou dat is het punt dus, in mijn opdracht staat letterlijk maak een mappenstructuur in vi. ja hoe ik een mappenstructuur maak snap ik ook maar dat in vi snap ik dus ook niet. vandaar dus ook de vraag.
Ik heb geen beter antwoord dan dat de vraag nergens op slaat.
Als het echt moet dan kun je wel directories aanmaken door shell-commando's uit te voeren maar er is niemand die het in praktijk echt zo doet. Als niemand hier iets met die vraag kan dan is de vraag verkeerd.

* CAPSLOCK2000 is zelf verkondigd VI expert
Vinzz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:22:
Waarom zou een huiswerkvraag niet mogen btw? Wat een onzin.
Dat is conventie hier op Tweakers. Huiswerk is er om van te leren. Als wij alles voorkauwen is dat zinloos voor de vraagsteller en zonde van onze moeite. Daarom worden "doe mijn huiswerk"-vragen niet geaccepteerd door veel Tweakers. Dat betekent niet dat alle vragen gerelateerd aan huiswerk verboden zijn, maar de gewone regels gelden wel, namelijk dat je zelf moeite moet doen om je vraag te beantwoorden voor je die hier stelt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tree -o direc_tree.txt ?

vind de vraag overigens maar 'vreemd', persoonlijk had ik heel die opdracht overgeslagen want vraagstelling klopt gewoon niet :+

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• daniidave
@himlims_ ja, als een opdracht van school niet klopt en dan maar oversla dan kan ik beter niet naar school gaan. er zijn zoveel dingen die ze van je vragen die niet bestaan of niet kunnen. of uberhaubt ooit maar een keer doet en daar na nooit weer.

dan is het ook niet heel gek toch dat ik me rare "schoolvraag" hier stel bij mensen die er wel verstand van hebben..

• Nilltris
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-01 15:59
daniidave schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:40:
@himlims_ ja, als een opdracht van school niet klopt en dan maar oversla dan kan ik beter niet naar school gaan. er zijn zoveel dingen die ze van je vragen die niet bestaan of niet kunnen. of uberhaubt ooit maar een keer doet en daar na nooit weer.

dan is het ook niet heel gek toch dat ik me rare "schoolvraag" hier stel bij mensen die er wel verstand van hebben..
Het antwoord is dus; het kan niet.

Wat zegt je leraar wanneer je vraagt wat nu precies van je verlangd wordt?
Of ben ik nu te ouderwets?

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

is ook geen kritiek; maar wanneer jouw schoolopdracht de verkeerde/onjuiste of onvolledige vraagstuk voorlegt, kun je daar eigenlijk niets mee. :+ ik zou m overslaan, en terugkoppelen aan docent.

ik verwacht dat ze willen dat je een overzicht van dir 'tekend' in vi. door kritisch te blijven (op jezelf/school etc.) houdt je ook scherp, en heeft niets met "beter niet naar school gaan" van doen (heb 10jr in onderwijs gewerkt).

toen 15jr geleden naar school ging (systeem beheer) klopte er ook heeeeel veel niet; vooral outdated of volledig onjuist/foute informatie. ik ga daar mijn tijd neit aan verspillen met kansloze opdrachten. betaal veel geld voor studie/scholing, wil je ook wat voor terug zien. (daar waar overigens van mening ben je beter 10x fancy certificaat kunt halen, dan zoveelste ict diploma)

himlims_ wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:45 (21%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• daniidave
@Nilltris tegenwoordig krijg je bij alles te horen. moet je zelf uit zoeken en zo nodig een ander vragen. lukt het dan nog niet dan probeer je het nog een keer op een andere manier.
met andere woorden je moet het zelf fixen ook al snap je het niet. na een week of 3 ofzo help ik misschien een keer.

• ItMeAedri
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:50

Knip. lmgtfy linkjes zien we liever niet

Equator wijzigde deze reactie 16-01-2020 09:44 (8%)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:51
Tijdens school en cursussen lieten ze mij altijd de dufste dingen doen, om maar met de tools te leren werken.

Weet je zeker dat niet een file moet maken met daarin de/een dir structuur?

Je leert dan de vi edit mode nl. te gebruiken.

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06:37
daniidave schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:05:
@michielRB als ik het mijn huiswerk nou was dan had ik gevraagd wie kan voor mij een mappenstructuur maken he? ;)

TS lijkt zelfs in de war of het al dan niet voor school is?

• PKing83
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Misschien goed om de bewuste vraag dan ook duidelijk terug te laten komen in de openingspost zodat ook anderen hier misschien nog iets aan kunnen hebben in de toekomst. Ik kan naast de karige zin van zeven woorden geen verduidelijking op de vraag vinden in dit topic.

Ongerelateerde tip van me8)7 mijn kant: https://www.taaluilen.nl/me-mijn/

• Turismo
  • Laatst online: 12:20

Turismo

Me Grimlock

Volgens mij neemt die de boel gewoon in de zeik hoor. Beetje de Linux (unix) nerds pesten. Zijn account is ook pas een week oud....
Denk dat het in de trend is van "Je moet eens op het GoT forum plaatsen hoe je met Vim mappen structuur kan aanmaken kan je lachen".

Net zoiets van op een Volkswagen forum vragen hoe je je Ferarri kan tunen.
Lees al jullie antwoorden maar eens terug, en hoe vaak hij inhoudelijk er een reactie op terug geeft.

Turismo wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:59 (4%)

Werkbak

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sterker nog, het commando had ik al gegeven, als je goed keek.
Dus waarom trollen met een LMGTFY-linkje, ontgaat mij even. ;)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
daniidave schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:51:
Hoe maak je een mappenstuctuur in vi?
Ik zou eerst eens checken waarom je in Professional Networking & Servers (PNS) je vraag plaatst? Een huiswerk opdracht valt hier helemaal niet onder, maar op openingspost, met een enkele regel past hier natuurlijk helemaal niet bij. Nog afgezien dit echt niet onder PNS valt, en een huiswerk opdracht helemaal niet in PNS thuis hoort.

PNS Beleid

Inleiding
Professional Networking & Servers (PNS) is zoals de naam het al zegt een forum waar de meeste zaken met betrekking tot Netwerken en Servers in een professionele omgeving. Dit kan gaan over Virtualisatie, hoogbeschikbare bedrijfsnetwerken en Servers. Ook zeer geavanceerde opstellingen die niet direct zakelijk worden gebruikt, maar het niveau van een thuisnetwerk of thuis-server overstijgen kunnen in PNS worden geplaatst.

Waar moet ik dan heen met mijn vraag?
Dat ligt er dus aan. Heeft je vraag betrekking tot een simpel thuisnetwerk, of een switch op kantoor waarvan je niet precies weet wat je er mee moet, dan is Netwerken voor jou de juiste plaats. Heb je vragen over Active Directory, Microsoft SBS of Exchange Server, dan kan je beter bij Windows Servers en Server-software kijken.
Voor vragen over een unix server, is Non-Windows Operating Systems toch echt de best lokatie.

Toch denk ik dat ik bij PNS moet zijn
Het kan natuurlijk zijn dat jij het gevoel hebt dat je topic van dergelijk moeilijke aard is dat PNS toch het juiste subforum is. Dan is het zaak om even contact op te nemen met een van de moderators van PNS. In overleg met de moderators kan besloten worden waar je topic geplaatst kan worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 21:47
vi blaat.txt
:shell
mkdir $dir

?

Zo moeilijk is het toch niet….

• daniidave
@DiedX sii, thats works!

zo moeilijk is het toch niet? nou niemand hierboven kon me daadwerkelijk verder helpen... dus blijkbaar wel. haha

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Genoeg tips en trucs.

@daniidave Dit topic gaat dicht; eigen inzet? Huiswerkopdracht. Algeheel niveau..?

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True