Receiver + speakers + CD/DVD/BD-speler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 11:36
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een geluidsset, dus een receiver, speakers en een apparaat dat schijfjes afspeelt.

Wat is je budget?
Zo tussen de 1000 en de 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk muziek. Ik will het apparaat ook aansluiten op de TV, maar surround is niet echt mijn ding.
Verschillende HDMI poorten lijkt me wel handig (ziggo-kastje, dvd-speler, rpi).

Wat heb je zelf al gevonden?
Onkyo 8270 of de 8390 (Dit zijn 2.1 receivers, ik wil er ook graag Spotify op kunnen spelen)

Klipsch RP-8000F (zuil) of RP-600M (boekenkast)

Sony BDP-S1700 (blu-ray speler met hdmi poort en digitaal coax uit)

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Waarom zou ik geen surround receiver kopen? Er zijn voldoende 5.1 tot 7.2 receivers voor ongeveer hetzelfde geld. Dan sluit ik maar 2 speakers aan en als ik later toch nog surround wil dan kan dat ook nog. Maar ter info, ik koop deze set met name voor muziek.

2. Maakt het nog iets uit welke cd/dvd/blu-ray speler ik koop? Wat betreft beeld- en geluidskwaliteit? Ik heb het idee dat het allemaal een beetje hetzelfde is. Deze blu-ray speler van Sony heeft de poorten die ik wil. Een Onkyo is 100 euro duurder, maar is het die investering waard?

3. De Denon DRA-800H heeft ongeveer dezelfde specs (tenminste te specs die voor mij belangrijk zijn). Hetzelfde geldt voor de Marantz NR1200. Alleen de vermogens verschillen (120, 100, 75 Watt). Heeft iemand hier een mening over?

4. Ik heb het idee dat iedereen enthousiast is over de Klipsch speakers en dan met name de 600M. Dit is eigenlijk een onmogelijk vraag, maar wat is een goed alternatief voor de 600M of de 8000F.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:06
1. Waarom zou ik geen surround receiver kopen? Er zijn voldoende 5.1 tot 7.2 receivers voor ongeveer hetzelfde geld. Dan sluit ik maar 2 speakers aan en als ik later toch nog surround wil dan kan dat ook nog. Maar ter info, ik koop deze set met name voor muziek.

Goed idee, een surround doet hetzelfde als een 2.1 als je deze op 2 kanalen instelt.

2. Maakt het nog iets uit welke cd/dvd/blu-ray speler ik koop? Wat betreft beeld- en geluidskwaliteit? Ik heb het idee dat het allemaal een beetje hetzelfde is. Deze blu-ray speler van Sony heeft de poorten die ik wil. Een Onkyo is 100 euro duurder, maar is het die investering waard?

Ja een losse cd speler is het waard! en een goede ook en de dvd en blu-ray ernaast. Zo heb ik deze maand cds verkocht op marktplaats waar klachten over kwamen. Ze bleven bij hem hangen. Ik heb ze terug en op mijn speler doen ze het gewoon. De foutcorrectie op mijn prijzige SACD van Marantz pakte ze wel gewoon.

3. De Denon DRA-800H heeft ongeveer dezelfde specs (tenminste te specs die voor mij belangrijk zijn). Hetzelfde geldt voor de Marantz NR1200. Alleen de vermogens verschillen (120, 100, 75 Watt). Heeft iemand hier een mening over?

een veel te laag vermogen tov de speakers kan een probleem zijn, maar dan moet je het zo idioot hard zetten dat dit geen probleem is.

4. Ik heb het idee dat iedereen enthousiast is over de Klipsch speakers en dan met name de 600M. Dit is eigenlijk een onmogelijk vraag, maar wat is een goed alternatief voor de 600M of de 8000F.

Hier heb ik geen mening over, heb ze niet gehoord. Nieuwe speakers moet je beluisteren en zelf oordelen wat je mooi vind. Zuilen zitten beter in het laag, maar als je boekenplank koopt ben je vaak veel goedkoper uit en die kunnen zelfs in een kleine ruimte beter uitpakken. Daarom is het meest ideale om ze thuis te beluisteren.

Dan eigenlijk de verdeling: Hoe ga je die 1000-1500 over de componenten uitsmeren? Dit is een bijzonder lastige vraag, en hier moet je dek ik scherpe keuzes maken. Het 1 gaat ten koste van het ander. De receiver zou ik ergens tweedehands voor beneden de 100 euro ergens op de kop tikken. Bron: investeren met die hap: Luidsprekers idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Voor 1.500,- is de set wel bij elkaar te toveren maar of je moet genoegen nemen met instap niveau of je neemt genoegen met bijvoorbeeld een tweedehands receiver zoals de Marantz SR7007. Qua speakers kan je alle kanten op en is het een kwestie van smaak wat je mooi vindt klinken. Iets kan goed klinken maar de vraag is of je het ook mooi vindt.

Zo ben ik geen fan van Klipsch en zou ik bijvoorbeeld eerder deze speakers van Dali aanraden. Of jij ze ook mooi vind klinken, is een kwestie van een luisterafspraak maken bij een winkel die ze verkoopt zodat je ze kan beluisteren.

Zelfde geldt voor de subwoofer, deze past nog in je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je vooral alleen muziek wilt luisteren op cd, zou ik gewoon een cd speler willen hebben. Die hoeft tenminste niet 20 seconden op te starten voordat er geluid uit komt, zoals een BD of DVD speler dat vaak wel hebben.

En inderdaad, ik zou gewoon een surround versterker kopen. Is namelijk nog goedkoper ook. En dat is niet omdat ze slechter zijn, maar gewoon omdat iedereen die dingen koopt en massa=kassa. Vergelijk de NR1200 maar eens met de NR1510 oid. Beide prima (compacte) versterkers, maar de 1510 is meer dan 100 euro goedkoper en kan alles wat je wilt.

Vermogen hoef je niet op te letten. Het verschil tussen 50 en 120 watt klinkt veel, maar is net aan 4db verschil in geluid en dat is niet zoveel. Alle moderne speakers (op een enkele superexoot na) kunnen op alle moderne versterkers spelen, zonder risico op slopen of wat dan ook. Alleen als je het idioot lang idioot hard zet en alle vervorming negeert, kan je er iets mis mee doen.
DaMarcus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:56:
Voor 1.500,- is de set wel bij elkaar te toveren maar of je moet genoegen nemen met instap niveau of je neemt genoegen met bijvoorbeeld een tweedehands receiver
Voor 400 - 500 euro krijg je een prima versterker. Dan is er nog voldoende budget om prima speakers en een cd / bd speler te kopen. Je tekst "je moet genoegen nemen met" suggereert alsof het een matige geluidservaring oplevert. Daar ben ik het totaal niet mee eens, versterkers klinken onderling (zolang normaal gebruikt) allemaal bijna identiek, als je niet weer naar welke versterker je luistert en ze evenhard staan.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar iets als dit (speakers een gokje, nooit gehoord)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2600H€ 479,-€ 479,-
2SpeakersDali Oberon 5 (Zwart)€ 399,-€ 798,-
1CD-spelersDenon DCD-600NE Zwart€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.516,-

2e hands luidsprekers kan ook heel goed. Maar dan moet je wel weten wat je wilt. Want je kan niet echt luisteren. Als jij de klipsch mooi vindt klinken, dan zou ik die gewoon nemen :).

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 06-01-2020 20:07 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Dan bij deze een eigen lijstje: dit illustreert een beetje hoe moeilijk dit topic is: Ik ben een stap verder gegaan en heb de versterker tweedehands. en de cd speler ook, maar dan wel een goede cd speler en geen instappertje. Je bezuinigt te veel op de cd speler en dat is nu 1 van de belangrijkste onderdelen en geeft ironisch genoeg teveel uit aan de versterker, dat kan veel goedkoper. Daarom breng ik ook een boodschappenlijstje in.

1x tweedehands versterker 50 euro
https://tweakers.net/aanbod/2208520/pioneer-vsx-817-s.html
voor spotify deze netwerkspeler WXAD 10
https://tweakers.net/pric...ha-musiccast-wxad-10.html
cd speler. Het is een oudje, maar gereviseerd en een heel goed merk 475 euro
https://www.hifi.nl/tweed...-CD-speler-incl.-MSR.html
luidsprekers van Q acoustics 800 euro
https://tweakers.net/pric...ustics-3050i-(zwart).html

Totaal 1450 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga er nog eens voor zitten.

Dus...
Een surround versterker hoeft dus geen probleem te zijn, is zelfs een aanrader, want goedkoper.

Bij een versterker gaat het dus vooral om functionaliteit, minder om geluid (tenminste dat begrijp ik uit jullie verhalen)

Las het volgende nog over de NR1200. Hier wordt toch de indruk gewekt dat stereo receivers een beter (muziek) geluid geven....
Marantz NR1200 heeft de muziekliefhebber een manier om in hogere kwaliteit naar zijn muziek te blijven luisteren én toch te genieten van een beter geluid bij het tv-kijken. Het uitgangspunt is bij dit toestel eerst muziek, dan filmgeluid
Speakers is een kwestie van zelf luisteren (dat ben ik ook van plan).

Ik lees dat een cd-speler sneller opstart, en dat een goede cd-speler cd's kan lezen die een 'beetje beschadigd' zijn, maar ik lees niets over geluidskwaliteit. Als het geluid hetzelfde is dan ga ik denk ik toch voor een relatief goedkope blu-ray speler. Maar misschien ga ik hier de mist in, als ik de reactie van Aljooge mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In principe zal iedere cd op elke fatsoenlijke dvd-, Blu-ray, uhd-, cd- of sacd-speler even goed klinken. Uitzonderingen daargelaten.

Het verschil zit hem vooral in de opstartsnelheid (cd-speler start vele malen sneller op dan een dvd- of Blu-rayspeler); en het gebruiksgemak (display, knoppen aan de voorzijde, vind je vrijwel standaard op een cd-speler en niet altijd op een dvd-speler)

Ander verschil zou kunnen zitten in de aansluitingen. Zo hebben de spelers voor videoschijfjes allemaal hdmi en bij uitzondering analoge rca (tulp) aansluitingen. De muziekspelers hebben juist vaak rca en optisch of eventueel digitale coax.

Dat zou een afweging kunnen zijn als je een receiver koopt met een beperkt aantal aansluitingen. Mijns inziens wil je het digitale geluidssignaal ook digitaal naar de receiver brengen dus ofwel via hdmi, ofwel via optisch/coax.

(sommige mensen hebben liever de analoge aansluiting en voor hen telt dus de rca)

Als laatste de menustructuur van de dvd-spelers. Doordat hij eerst gaat checken wat er voor disc in zit en of je bijv liever niet de ingebouwde Netflix app wilt gebruiken, kan het na het opstarten ook nog eens lastig zijn om de cd te starten. Bij sommige spelers werkt dat gelukkig met 1 druk op de Play toets. Bij andere zal je eerst moeten kiezen dat je voor het schijfje gaat en dan starten.

Kwaliteit is mijns inziens echt even goed, maar gebruiksgemak is bij een dedicated speler echt beter geregeld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alleen als je maar eens in de 8 weken een cd aan zet, moet je goed nadenken of dat de moeite waard is. Dan is 30 seconden wachten misschien wel ok. In de praktijk gebruik ik iig alleen nog maar spotify.

@walkthisworld over audio heb je 5000 meningen en als je luistert naar spullen die er mooi uitzien of die duur aanvoelen of waarbij iemand anders enthousiast reageert, hebben mensen de neiging het geluid beter te vinden. Dat is een beetje hoe je hersenen werken. Om die reden vind ik dat je bij luistertesten van geluid die invloeden moet uitsluiten, alleen geen enkele reviewer doet dat. Het gevolg: op hifi.nl raden ze je met droge ogen houten blokjes aan die je tegen je speakers moet lijmen, aan dure hdmi kabels worden kwaliteiten toebedeeld als "diepere kleuren" enzo (terwijl er wel slechte hdmi kabels bestaan, dan krijg je gewoon geen of knipperend beeld of extreme artifacten). Hetzelfde geldt voor versterkers (in iets mindere mate, maar die zijn nagenoeg gelijk allemaal), cd spelers, dac's.

Hier heb je gewoon twee kampen. Kamp 1: Gelooft in eigen waarneming (die zegt: Een wadia klinkt beter, ik hoor het zelfs) en kamp 2: Wantrouwt eigen waarneming. Gelooft in metingen, goede onderbouwing waarom iets beter zou moeten klinken (verschil tussen 0,01% en 0,001% vervorming is bijvoorbeeld onhoorbaar) én bevestiging door een blinde luistertest dat het ook significant is.

Luidsprekers zijn ongeveer 99% bepalend voor hoe je geluid klinkt. Een versterker met auto eq functies met zo'n microfoon kan (in het laag) ook veel toevoegen (maar is niet zo goed voorspelbaar, afhankelijk van je kamer en hoe goed je meting gaat zijn). De rest is leuke hobby :).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 07-01-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:17:
In principe zal iedere cd op elke fatsoenlijke dvd-, Blu-ray, uhd-, cd- of sacd-speler even goed klinken. Uitzonderingen daargelaten.
Het zijn bewegende onderdelen. tuurlijk maakt dat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 22:21
aljooge schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Is dat zo? Zolang het signaal digitaal is en de uitlezing van de bits goed genoeg is om de error correction te overleven dan zal je audiosignaal gewoon bitperfect doorgegeven worden aan je receiver. Deze kan dan de DA conversie doen, het signaal versterken en weergeven op de speakers.

In dit voorbeeld zal iedere CD/DVD/etc speler hetzelfde geluid geven. Wanner de digitale geluidsdrager dusdanig beschadigd is krijg je geen ander geluid, dan krijg je gewoon geen geen geluid.

Laat je de DA conversie doen door de speler, dan zou je inderdaad beter kunnen investeren in een speler met goede DACs. Persoonlijk zou ik dit toch lekker door de Receiver laten doen, aangezien je meerdere bronnen op je receiver aan gaat sluiten.

De enige reden waarom ik het eens kan zijn met je boute uitspraak is dat een loopwerk geluid maakt, dus storend achtergrond geluid. Voor de rest klinkt het met de kennis die ik heb als klinklare onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Een Hardeschijf heeft ook bewegende onderdelen. Toch klinkt muziek van elke HD 100% hetzelfde :).

Enige waar de spelers wel kunnen onderscheiden is foutcorrectie. Maar die is met moderne spelers eigenlijk altijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Een Hardeschijf heeft ook bewegende onderdelen. Toch klinkt muziek van elke HD 100% hetzelfde :).

Enige waar de spelers wel kunnen onderscheiden is foutcorrectie. Maar die is met moderne spelers eigenlijk altijd wel goed.
ik vond het een goed idee om een keer die blu-ray van onkyo aan de tand te voelen, naar aanleiding van deze vraag. Heb hem nog nooit echt getest op audio kwaliteiten, dus was een mooi experiment, om deze te vergelijken met een zwaar bakbeest van een Marantz SA speler, zo eentje in de goede oude tijd gemaakt, dat ze stevige onderdelen maakten. Ik heb oude cds gebruikt uit de jaren 90, toen ik er nog 40 gulden voor moest neerleggen.

Uiteindelijk na een avondje luisteren vond ik de Marantz en stuk beter klinken dan de BD van Onkyo, kon het niet helemaal definieren, maar de Onkyo miste iets en ik vond hem op de een of andere manier onrustig. Ik geniet gewoon veel meer van die dure SA speler dan van de BD

Maar misschien dat er meer tweakers zijn die een cd speler met een blu-ray of dvd kunnen testen, ben vast niet de enige die beide in de set hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
Ik ga eens kijken of ik de Marantz NR1200 in combinatie met de Dali Oberon 5 kan beluisteren.
Wat betreft 2.0 of 2.1 versterkers wil ik ook eens gaan luisteren naar de Onkyo 8270 of 8390 en de Denon 800H.
Wat betreft speakers wil ik ook de QA 3050i, Klipsch RP-5000F en de RP-600M gaan beluisteren. De RP-8000F is trouwens te groot. Dat past niet echt lekker in mijn huiskamer. De andere speakers zijn wat kleiner, en dat is ook de reden dat ik wil luisteren naar de RP-600M.
Wat betreft optische drive ga ik voorlopig voor een relatief goedkope dvd-speler. Deze kan ik eventueel later upgraden naar blu-ray of CD. Ik heb nu trouwens geen blu-ray schijfjes en mis dit ook niet.

Bedankt voor de discussie. Vind het wel interessant. Ben wel benieuwd naar een verklaring voor de waarnemingen van Aljooge. Een CD is digitaal, en het signaal naar de versterker is digitaal. Twee spelers die beiden doen wat ze moeten doen, zouden imho hetzelfde signaal naar de versterker moeten sturen. Maar als ik Aljooge hoor, dan is dat dus niet het geval.

Voor mij is het doel van dit topic om vast te stellen welke systemen voor mij interessant zouden kunnen zijn. Dan kan ik vervolgens zelf een keuze maken. Ook wil ik voorkomen dat ik zaken die voor anderen vanzelfsprekend zijn over het hoofd zie. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar speakers/versterkers waar veel mensen enthousiast over zijn, of juist niet.

Tot slot. Aljooge stelde ook een 2de hands receiver voor icm wat andere apparaten waaronder een Meridian cd-speler. Ik geloof je als je zegt dat het voor dit geld de beste setup is, maar het is niet echt mijn weg. Je experiment van deze avond is in deze context natuurlijk wel weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 22:21
Zeer interessant natuurlijk om dit soort experimenten te doen. Maar daar zijn er al duizenden van gedaan. Lees het De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products topic voor de grap eens (gedeeltelijk door). Conclusie van alle goed uitgevoerde testen is duidelijk, mensen horen duidelijk verschil. Vooral de apparatuur waar ze meer voor hebben betaald klinkt beter... Totdat de testen blind worden uitgevoerd, dan is er geen aantoonbaar statisch verschil tussen de waarnemingen.

Kortom de psychologie speelt ook een grote rol, vergelijk het met het placebo effect. Overigens gaat dit op wanneer je dus 2 bronnen digitaal aangesloten hebt (spdif/HDMI), heb je ze analoog aangesloten, dan kan er een theoretisch verschil tussen de spelers zitten (die je naar alle waarschijnlijkheid) niet met een blinde test kan aantonen.

Voor mijzelf hou ik altijd de volgende spelregel aan als ik een zo goed mogelijke geluidskwaliteit wil halen (ik ben zeker geen perfectionist of audiofiel, ik wil gewoon genieten).
Wat is bepalend voor de geluidskwaliteit?
- 50% akoestiek
- 35% speakers
- 10% versterker
- 5% Humeur/Alcohol%/Caffeine gehalte

Als ik jou was, zou ik genoeg investeren in de versterker (kan ook prima 2e hands) zodat deze in ieder geval alle aansluitingen die je nodig hebt. Het grootste gedeelte in je speakers stoppen en wat er over blijft in de schijfjesspeler. En dan een beetje inlezen in de wondere wereld van akoestiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Hmm. Het blijkt dus lastig om een zaak te vinden waar ze de volgende speakers hebben...
QA 3050i
Klipsch RP-5000F
Klipsch RP-600M
Dali Oberon 5

En dan bedoel ik niet dat 1 zaak ze allemaal hoeft te hebben.
Een zaak waar ik contact mee heb gehad stelde voor om ze te kopen en ze terug te sturen wanneer ze niet bevallen. Maar om goed te kunnen vergelijken is dat geen optie.

Regio Den Bosch - Eindhoven - Venlo.
Iemand tips?

[ Voor 36% gewijzigd door walkthisworld op 10-01-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 09:13
Bij https://tweakers.net/shopreview/2950/stassen-hifi/overzicht/ hebben ze in ieder geval Klipsch en Dali speakers, zitten net onder Venlo. Weet niet of ze standaard hebben staan om te beluisteren maar erg fijne club mensen daar, die willen vast wel meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:36
walkthisworld schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:26:
Hmm. Het blijkt dus lastig om een zaak te vinden waar ze de volgende speakers hebben...
QA 3050i
Klipsch RP-5000F
Klipsch RP-600M
Dali Oberon 5

En dan bedoel ik niet dat 1 zaak ze allemaal hoeft te hebben.
Een zaak waar ik contact mee heb gehad stelde voor om ze te kopen en ze terug te sturen wanneer ze niet bevallen. Maar om goed te kunnen vergelijken is dat geen optie.

Regio Den Bosch - Eindhoven - Venlo.
Iemand tips?
iEar in Tilburg heeft in ieder geval de Q Acoustics en de Dali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Stassen bij Venlo heeft ook een zeer groot en uitgebreid assortiment.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Bedankt, ik zal eens bij Stassen informeren.

Dan nog een heel specifieke vraag over de Denon DRA-800H. Ik zie dat op de Onkyo TX-8270 internet-radiostreams onder een preset opgeslagen kunnen worden. Is dit bij de Denon ook mogelijk? Of is het mogelijk om op een makkelijke manier je favoriete internet-radiostream aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica