Thermostaat vloerverwarming in gevecht met wasemkap

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
In onze 2 jaar oude woning hebben we een simpele modulerende thermostaat van Honeywell (Round Modulation). Deze stuurt de vloerverwarming in onze woning aan en is gesitueerd in de woonkamer.
Onze keuken is een open keuken en zit aan de woonkamer 'vast'. In deze keuken hebben we een wasemkap (Exquisit EBH90I/GL uit mijn hoofd).

Het probleem is dat de wasemkap de temperatuur in de woonkamer flink verstoort, aangezien verwarmde lucht wordt opgezogen en er ergens weer lucht van buiten de woning in vloeit, wat logisch is.
Hierdoor gaat de thermostaat ingrijpen, wat ook logisch is.
Echter, zijn we klaar met koken en eten, dan laten we de wasemkap nog wel even aan staan om luchtjes te verwijderen. Dit kan wel even duren.
Tegen die tijd is de vloer flink opgewarmd door het stoken van de thermostaat en kan het kwik binnen no-time ineens richting de 22 graden gaan.

Mijn vraag; wat zouden we hier tegen kunnen doen? Zijn er thermostaten die hier rekening mee kunnen houden, of zou het neerkomen op een kwestie van "if tijd > 17:00 and tijd < 19:00 then don't verwarm"? :Y)

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Afzuigkap vervangen door een recirculatie variant :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je de thermostaat niet op een andere plek ophangen zodat deze minder last van de veroorzaakte windstroom heeft?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
cryptapix schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:56:
Fair enough ;-)
Question Mark schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:58:
Kun je de thermostaat niet op een andere plek ophangen zodat deze minder last van de veroorzaakte windstroom heeft?
Ik denk niet dat het door de luchtstroom komt, maar meer door de temperatuur daling in het algemeen. Maar dat is een vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
dat kan elke programmeerbare thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
En met "dat" bedoel je..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:44
Misschien dat een Tado thermostaat met open raam detectie wat voor je kan betekenen:
https://support.tado.com/...-open-raam-detectie-skill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt natuurlijk iets maken dat als je wasemkap draait de thermostaat maar een fractie van de afwijking doorgeeft. Het gaat nu namelijk fout omdat het systeem niet weet dat het temperatuurverlies enkel de lucht is, en niet de ganse constructie.
"if tijd > 17:00 and tijd < 19:00 then don't verwarm"? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:56:
Meh. Die dingen zuigen :P

Een afvoer naar buiten is IMHO veel fijner, werkt beter en geen gedoe met vette filters.
Mijn vermoeden is dat de thermostaat inderdaad op een plek hangt waar net de koude lucht langs stroomt, dus als je die kunt verplaatsen is dat de beste oplossing.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:19
Ik vraag mij sowieso af of het zin heeft om de afzuigkap aan te laten staan als er niet direct iets onder staat. Volgens mij is dat ding niet krachtig genoeg om de geurtjes uit de keuken/kamer weg te zuigen en denken veel mensen van wel.. :)

Dit kan met de centrale afzuiging dan weer wel.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Hmm die Tado thermostaat ziet er nog wel interessant uit.
De thermostaat verplaatsen wil ik liever niet aan beginnen, veel gedoe ;-) Het klopt wel dat deze in de buurt van de luchtflow zit; omdat het raam op onze slaapkamer boven veelal open staat, wordt daar de lucht vandaan 'gezogen'.
De thermostaat zit naast de deur tussen de woonkamer en de hal. Echter de luchtstroom voel ik vooral onder de deur door komen en niet op thermostaat hoogte.
harm12nl schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:08:
Ik vraag mij sowieso af of het zin heeft om de afzuigkap aan te laten staan als er niet direct iets onder staat. Volgens mij is dat ding niet krachtig genoeg om de geurtjes uit de keuken/kamer weg te zuigen en denken veel mensen van wel.. :)

Dat zou kunnen, bij ons leeft het idee inderdaad dat er lucht (met geur) wordt opgezogen en vervangen wordt door lucht van buiten. Lijkt me dat dit redelijk klopt?

Met de centrale afzuiging zal de temperatuur net zo goed dalen lijkt me?

[ Voor 42% gewijzigd door plofkip op 06-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
u_nix_we_all schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Meh. Die dingen zuigen :P

Een afvoer naar buiten is IMHO veel fijner, werkt beter en geen gedoe met vette filters.
Mijn vermoeden is dat de thermostaat inderdaad op een plek hangt waar net de koude lucht langs stroomt, dus als je die kunt verplaatsen is dat de beste oplossing.
Euh, bij elke afzuigkap heb je vette filters/roosters? Enige verschil is dat je bij een recirculatiekap ook nog de koolstoffilter/plasmafilter moet vervangen, maar dat is niet zo spannend (en niet vet). Verder ieder zijn ding, ik wil geen afzuigkap boven ons kookeiland en een buis door vloer was niet mogelijk ivm vloerverwarming.

Verder denk ik ook dat het probleem van TS is dat de thermostaat in een (koude) luchtstroom hangt. Dus die verplaatsen zou het probleem misschien al oplossen. Of gewoon handmatig de thermostaat even naar beneden draaien rond de kookmomenten.

Edit: @plofkip dat verplaatsen is peanuts met draadloze thermostaten ;) Dan kun je hem elke dag wel 30x verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 06-01-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haro1power
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 19:45
Ik heb ook een Honeywell Round Modulation thermostaat, ook een open keuken die vast zit aan de woonkamer. Bij mij hangt de thermostaat echter net om de hoek. Bij mij gaat de verwarming gelukkig niet ineens stoken, dus luchtstroming lijkt me wel aannemelijk.

Verplaatsten hoeft niet eens zo moeilijk te zijn, je hebt van die draadloze apparaten. Je monteert dat ontvangertje op de plek van de Honeywell en de draadloze thermostaat zet of hang je gewoon op een plek neer wat je zelf prettig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
harm12nl schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:08:

Beetje afzuigkap heeft een veel grotere flow dan de mechanische ventilatie. Punt is dat de afzuigkap te laag hangt.

Dan nog is nadraaien niet slecht, je zorgt er dan voor dat je afzuigkap van binnen droog is en niet zelf gaat stinken.

Op mijn afzuigkap zit daar een knopje voor; dan blijft hij nog ~10m draaien op de laagste stand en gaat dan uit. Als ik dat niet doe, dan gaat 'ie meuren. Overigens een hercirculatiekap. Ik zou gewoon rechtstreeks naar buiten doen had ik de optie.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Is deze thermostaat draadloos dan? Volgens mij staat die namelijk in verbinding met de cv met wat snoertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zou ook voor die recirculatiekap gaan. Er is een reden dat ouderwetse afzuigkappen nauwelijks meer toegepast worden... In de aanschaf lijken ze goedkoop, maar je betaalt je scheel aan stookkosten als zo'n ding aanstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je vervangt je huidige thermostaat voor een ontvanger van een draadloze. En die ontvanger zit dan gewoon bekabeld naar de CV
mcDavid schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:16:
Zou ook voor die recirculatiekap gaan. Er is een reden dat ouderwetse afzuigkappen nauwelijks meer toegepast worden... In de aanschaf lijken ze goedkoop, maar je betaalt je scheel aan stookkosten als zo'n ding aanstaat.
Wat een onzin. Ze worden overal en nergens gewoon toegepast, je bent vrij van periodieke filterregeneratie en -vervanging en tijdens het koken heb je sowieso al restwarmte. Je moet het vocht overigens alsnog kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
kabeltjekabel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:19:

Wat een onzin. Ze worden overal en nergens gewoon toegepast, je bent vrij van periodieke filterregeneratie en -vervanging en tijdens het koken heb je sowieso al restwarmte. Je moet het vocht overigens alsnog kwijt.
eh, volgens mij is dit topic het levende bewijs dat dat niet zo is?

vocht is overigens ook een "ouderwets" issue wat je alleen hebt bij koken op gas. Als je op inductie kookt heb je geen verbrandingsproducten en ook veel minder verdamping uit je pannen.

Van de 3 mensen die ik ken die afgelopen 3 jaar een nieuwe keuken gehad hebben (ikzelf, mijn broer en mijn ouders) hebben alle 3 nu een recirculatiekap. Bij mijn huurwoning was het gewoon standaard, bij mijn broer was het de enige optie ivm balansventilatie. Mijn ouders hebben bewust de keuze gemaakt bij renovatie van de keuken. De enige verschillen zijn dat ze sindsdien minder last hebben van tocht, en geen problemen meer hebben met trek in de schoorsteen als ze de haard stoken tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:32:
[...]

eh, volgens mij is dit topic het levende bewijs dat dat niet zo is?
Dit topic is geensinds levend bewijs dat ze niet meer toegepast worden. ;)
vocht is overigens ook een "ouderwets" issue wat je alleen hebt bij koken op gas. Als je op inductie kookt heb je geen verbrandingsproducten en ook veel minder verdamping uit je pannen.
Met inductie heb je veel minder vocht inderdaad, maar uit de pannen zelf komt ook vocht.
geen problemen meer hebben met trek in de schoorsteen als ze de haard stoken tijdens het koken.
Ja... die haard van de buren kan wel eens dé reden zijn om een recirculatiekap te gebruiken.... Want als er iets smerig is, is het wel die houtstook. Nou ok, het kan natuurlijk ook een gashaard zijn, daar had je nog niks over gezegd :+

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De thermostaat vervangen voor een thermostaat welke met tijd programma's instelbaar is.

Dan stel je de temperaturen in de de dagen zoals je wil en zet je de temperatuur tussen 17 en 19 op 2 graden minder. Als de temp dat zakt dan springt je ketel niet aan. Kan je meteen een nachtverlaging instellen. En als je dan luxe ga ook nog èèn welke je met een app kan bedienen, al zie ik daar de meerwaarde niet van in.

Of een draadloze thermostaat en deze wel ergens anders op hangen.

Of de goedkoopste :

Voor je de afzuigkap aanzet de temperatuur twee graden lager en een half uur na je hem weer heb uitgezet weer op de juiste temp, dit vraagt wel enige discipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Waarom zet je je MV niet op stand 3 en laat je de wasemkap lekker uit?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:46:
Waarom zet je je MV niet op stand 3 en laat je de wasemkap lekker uit?
Euh... het probleem is de koude inflow langs de thermostaat, niet de manier van outflow?

En het niet willen invetten van je luchtkanalen is ook zo'n dingetje...

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Na het koken heb je hooguit wat geurtjes, geen vetheid meer door de kanalen. Je MV is vele malen capabeler in het verversen van lucht dan een afzuigkap.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verlaag de temperatuur van je CV-ketel en verlaag de temperatuur in je mengverdeler van de vloerverwarming. Pas eventueel een weersafhankelijke regeling toe.

Verplaats de thermostaat of de sensor in de thermostaat. Geef de sensor een andere thermische tijdcontante. Ik weet dat een Tweaker wel eens een broodtrommel over zijn thermostaat heeft gehangen vanwege het slechte regelgedrag van sommige thermostaten :P

En tja, een thermostaat meet met name de luchttemperatuur en neemt de straling van de vloer daar niet goed in mee. Een thermostaat op de retourtemperatuur uit je vloer is wellicht een beter idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 06-01-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
Waarom niet gewoon het raam in de slaapkamer dichtdoen? Sowieso handig als de CV aan is.
Of een tussendeur? Tegen de verspreiding van kookgeuren.

En wat is de ingestelde doeltemperatuur (welk verschil probeer je te corrigeren?)

Met een Toon kun je én de temperatuur monitoren, instellen én detecteren dat je aan het koken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
zomaar een idee voor een experiment: Haal bij de hobbywinkel zo'n holle piepschuim bol uit 2 helften en hang een helft over je thermostaat terwijl je afzuigkap aan staat.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Ik heb hier een wat uitgebreidere klokthermostaat, waarbij je de opwarmsnelheid van je verwarming kan ingeven (langzaam - middel - snel).
Hier vloerverwarming, dus snelheid op langzaam gezet en daardoor heb je minder last van temperatuur 'overshoot'.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
RudolfR schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:28:
Waarom niet gewoon het raam in de slaapkamer dichtdoen?
Dat gaat geen verschil maken; de lucht die naar buiten geblazen wordt moet érgens gecorrigeerd worden met inkomende lucht.
Sowieso handig als de CV aan is.
We hebben alleen de vloerverwarming beneden aan. Boven hebben we een 2e thermostaat die erg laag ingesteld staat zodat we boven niet stoken.
Of een tussendeur? Tegen de verspreiding van kookgeuren.
Tussen wat? Er zit al een deur tussen de woonkamer/keuken en gang. De woonkamer en keuken is één grote ruimte.
En wat is de ingestelde doeltemperatuur (welk verschil probeer je te corrigeren?)
Wij hebben de thermostaat op 19,5 staan en als we de afzuiging activeren gaat het snel richting de 19 graden.
Met een Toon kun je én de temperatuur monitoren, instellen én detecteren dat je aan het koken bent.
Hoe detecteert Toon dat dan?
leecher schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:41:
zomaar een idee voor een experiment: Haal bij de hobbywinkel zo'n holle piepschuim bol uit 2 helften en hang een helft over je thermostaat terwijl je afzuigkap aan staat.
Ik zal sowieso eens kijken wat er gebeurt als we de luchtflow niet via de slaapkamer en dus tussendeur naar de hal laten gaan, door het raam dicht te doen en de dauerluft in de woonkamer open te zetten. We hebben er 2 en die zitten in de winter dicht, anders tocht het zo.

[ Voor 21% gewijzigd door plofkip op 07-01-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals, zoals ook door @Dre aangegeven: aanvoertemperatuur van je vloerverwarming verlagen (staat hier ca 35 graden) en cv keteltemp omlaag (staat hier ca 60).
Je probleem is dat je vloer heel snel warm wordt, niet dat je thermostaat het niet doet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik zal daar zeker naar kijken. CV temp is natuurlijk eenvoudig te wijzigen, maar hoe wijzig je de aanvoertemp.? Is dat niet hetzelfde als de CV temp? Onze CV is een Intergas HReco 36.

Trouwens; bij een modelerende thermostaat heeft dit minder effect toch? Omdat die al bepaalt hoe 'hard' de CV moet stoken?
En op de 1e en 2e verdieping hebben we normale radiatoren, die hebben wel weer een hogere aanvoertemp. nodig toch?

[ Voor 40% gewijzigd door plofkip op 07-01-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
plofkip schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:02:
Ik zal daar zeker naar kijken. CV temp is natuurlijk eenvoudig te wijzigen, maar hoe wijzig je de aanvoertemp.? Is dat niet hetzelfde als de CV temp? Onze CV is een Intergas HReco 36.

[…]
Wat bedoeld wordt is 1) de instelling in je ketel dat die geen water het cv-systeem in pompt van meer dan 50 graden en 2) de thermostaatknop op je vloerverwarming waarop je de maximumtemp in je vloerverwarming regelt. Beide zijn eenvoudig in te stellen.
plofkip schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:02:
[…]
Trouwens; bij een modelerende thermostaat heeft dit minder effect toch? Omdat die al bepaalt hoe 'hard' de CV moet stoken?
En op de 1e en 2e verdieping hebben we normale radiatoren, die hebben wel weer een hogere aanvoertemp. nodig toch?
Klopt beide. Althans, de modulerende thermostaat bepaalt de temperatuur van het water dat uit de ketel komt, niet wat jij je vw-verdeler in laat gaan (hoewel cv temp natuurlijk wel max temp in je vw zal zijn). De verwarmingen op de verdiepingen zullen minder efficiënt zijn als dit gewone radiatoren zijn, maar aangezien jij boven toch niet echt stookt zal dat probleem wel meevallen. Dit “probleem” heb je trouwens ook als je maar 1 thermostaat hebt (zoals wij bijvoorbeeld).
Pagina: 1