Exchange verbinding valt bij clients meerdere keren weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06-2024
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben een Exchange 2016 draaien voor onze clients binnen ons bedrijf. Alleen ervaren sommige gebruikers problemen met de Exchange server dat hij vaak de verbinding verliest waardoor mailtjes niet inzichtbaar zijn of dat de mailboxen niet goed synchroniseert. De Exchange server zelf maken wij door middel van teamviewer verbinding mee en heeft altijd een stabiele verbinding en dus ook internet. Als de clients ook pingen naar de Exchange terwijl de verbinding is verbroken krijgen ze nog steeds altijd een reply. Wij weten dus ook niet waar het aan kan liggen dat sommige gebruikers het wel bij werkt en bij anderen het vaak de verbinding verliest weet iemand dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En hoe wordt de verbinding dan hersteld? Wat moet daarvoor gebeuren (en heb je dat al goed onderzocht)?

Hoe bedoel je dat je met Teamviewer verbinding maakt? Voor remote beheer?

Je kunt pingen dus de netwerkverbinding lijkt het probleem niet te zijn. Je zult het dus eerder in de services moeten zoeken. Of op de client zelf.

Speelt het probleem voor alle clients tegelijk? Doet op dat moment de webmail het nog?

Veel vragen die je in je openingspost niet beantwoord hebt. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
@Room42 niet voor alle clients zoals al in het bericht staat. De ene ervaart wel problemen ander niet. Ja teamviewer voor remote beheer. En ja de owa werkt nog. De verbinding herstelt zich vaak zichzelf weer, maar dan valt die bij wijze van spreken een half uur later weer weg.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsquare op 06-01-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

En zitten deze gebruikers intern op je netwerk of komen ze via het internet binnen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
@Blokker_1999 intern het meeste, maar af en toe ook extern via extern bureaublad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:53
Dit klinkt heel erg als de throttling policy die roet in het eten gooit.
Zeker als hier zo 100+ mailboxen in zitten zou ik het hier in zoeken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37
Tsquare schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:01:
Alleen ervaren sommige gebruikers problemen met de Exchange server dat hij vaak de verbinding verliest waardoor mailtjes niet inzichtbaar zijn of dat de mailboxen niet goed synchroniseert.
Maken de Outlook clients gebruik van lokale cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
@Nielson je bedoelt daarmee de Cached exchange modus? in dat geval ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
pica schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:55:
Dit klinkt heel erg als de throttling policy die roet in het eten gooit.
Zeker als hier zo 100+ mailboxen in zitten zou ik het hier in zoeken.
we zitten op 35+- mailboxen. Op dit moment is er wel een throttling policy actief moet dit uitgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:21
Outlook.exe /rpcdiag opstarten en kijken of daar iets in voor komt? Dit zou mijn eerste troubleshoot reactie zijn.

Lost een herstart van outlook het issue direct op? Of hoe herstellen de clients de verbinding weer?

Eventueel eventlogs op de server? Geeft de Exchange server niets weer over eventuele meldingen?

Eventueel laatste service packs van Exchange en Windows geïnstalleerd?
Domain controllers geen performance problemen en goed geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Iets van een slechte failover netwerk config ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Tsquare schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:01:
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben een Exchange 2016 draaien voor onze clients binnen ons bedrijf. Alleen ervaren sommige gebruikers problemen met de Exchange server dat hij vaak de verbinding verliest waardoor mailtjes niet inzichtbaar zijn of dat de mailboxen niet goed synchroniseert. De Exchange server zelf maken wij door middel van teamviewer verbinding mee en heeft altijd een stabiele verbinding en dus ook internet. Als de clients ook pingen naar de Exchange terwijl de verbinding is verbroken krijgen ze nog steeds altijd een reply. Wij weten dus ook niet waar het aan kan liggen dat sommige gebruikers het wel bij werkt en bij anderen het vaak de verbinding verliest weet iemand dit?
Ga je ook eens naar je andere topics kijken die je opent maar nu en dan eens zonder feedback open laat staan terwijl er mensen hun tijd genomen hebben om je probleem te verhelpen?

In verband met je connectieprobleem:
Je moet in ieder geval nog een hoop testen doen om uit te sluiten waar het probleem niet zit:

Voorbeeld:
- Bij een ‘deconnect’: blijven de mailboxen op de GSM van de gebruiker wel nog mooi connected? Of zijn de mailboxen dan ook niet meer synced?

- zijn de verbrekingen simultaan? Zijn het vaak dezelfde personen? Betreft het een nieuwe mailomgeving?

- wat is de grootte van de mailboxen die ermee kampen? Hoeveel cores en hoeveel RAM heeft de exchange?

- zijn er outlook versie verschillen of is er iets dat bepaalde gebruikers wel hebben die geen probleem hebben, en anderen weer wel?

- is er niets dat de betrokkenen gezamenlijk hebben en de andere wel (voorbeeld: zelfde outlook versie, verschillend wifi netwerk,...)

- zijn de pc’s domain joined?

- heb je cached mode al eens uitgezet?

- netwerk connectie al kunnen monitoren? Hoe weet je zeker dat het enkel de outlook is die disconnect en niet de hele pc doordat misschien ipv6 gevinkt staat?

-...

Er zijn nog 10tallen andere vragen die ik kan stellen maar zo kan je al gerust verder troubleshooten en mogelijk het probleem vinden (waarna we je hopelijk niet nog eens in de stilte zien vertrekken tot je volgende probleem)

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
Xelefim schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:41:
[...]

Ga je ook eens naar je andere topics kijken die je opent maar nu en dan eens zonder feedback open laat staan terwijl er mensen hun tijd genomen hebben om je probleem te verhelpen?

In verband met je connectieprobleem:
Je moet in ieder geval nog een hoop testen doen om uit te sluiten waar het probleem niet zit:

Voorbeeld:
- Bij een ‘deconnect’: blijven de mailboxen op de GSM van de gebruiker wel nog mooi connected? Of zijn de mailboxen dan ook niet meer synced?

- zijn de verbrekingen simultaan? Zijn het vaak dezelfde personen? Betreft het een nieuwe mailomgeving?

- wat is de grootte van de mailboxen die ermee kampen? Hoeveel cores en hoeveel RAM heeft de exchange?

- zijn er outlook versie verschillen of is er iets dat bepaalde gebruikers wel hebben die geen probleem hebben, en anderen weer wel?

- is er niets dat de betrokkenen gezamenlijk hebben en de andere wel (voorbeeld: zelfde outlook versie, verschillend wifi netwerk,...)

- netwerk connectie al kunnen monitoren? Hoe weet je zeker dat het enkel de outlook is die disconnect en niet de hele pc doordat misschien ipv6 gevinkt staat?

-...

Er zijn nog 10tallen andere vragen die ik kan stellen maar zo kan je al gerust verder troubleshooten en mogelijk het probleem vinden (waarna we je hopelijk niet nog eens in de stilte zien vertrekken tot je volgende probleem)

Zowel de outlook en owa komen we achter dat die beide geen mail krijgen wanneer de verbinding eruit ligt. De telefoon is soms lastig te testen want bij de ene persoon werkt het wel en bij de ander niet.

op dit moment hebben verschillende gebruikers er last van. Het vreemde van het verhaal is ik heb dezelfde instellingen, maar zelf geen problemen. Het is een nieuwe mail omgeving inderdaad.

grootte van de mailboxen zijn niet heel groot en de exchange server heeft 96gb ram en 6 cores.

Ze verschillen inderdaad, maar hiervoor heeft het ook gewerkt en dezelfde instellingen.

iedereen zit op bekabeld

ja

nee, omdat wanneer ik cached modus uitzet krijg ik een foutmelding en wil outlook niet eens meer starten

ipv6 staat wel op de pc's aangevinkt maar dat stond het hiervoor ook en heeft het jaren zo gedaan. Het is enkel de outlook de rest werkt wel incl internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsquare
Rolfie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:33:
Outlook.exe /rpcdiag opstarten en kijken of daar iets in voor komt? Dit zou mijn eerste troubleshoot reactie zijn.

Lost een herstart van outlook het issue direct op? Of hoe herstellen de clients de verbinding weer?

Eventueel eventlogs op de server? Geeft de Exchange server niets weer over eventuele meldingen?

Eventueel laatste service packs van Exchange en Windows geïnstalleerd?
Domain controllers geen performance problemen en goed geconfigureerd?
ik ga eens de rpcdiag op sommige computers uitvoeren hier heb ik nog niet aan gedacht. logs geven geen problemen weer. Updates zijn gedaan en uitgevoerd DC is nooit wat mis mee geweest lijkt me goed. Soms helpt een restart wel maar vaak ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:53
Tsquare schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:44:
[...]

we zitten op 35+- mailboxen. Op dit moment is er wel een throttling policy actief moet dit uitgeschakeld worden?
Nouja, je kan een organisatiewijde throttling policy aanmaken die niets throttled en kijken of dat het probleem verhelpt. Daarna kan je verder tunen indien nodig. Je kan de policy altijd weer wegmikken als dat het niet was.
Default policy zou ik ongeroerd laten.

https://docs.microsoft.co...zation-exchange-2013-help

[ Voor 3% gewijzigd door pica op 07-01-2020 21:48 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:21
Zowel de outlook en owa komen we achter dat die beide geen mail krijgen wanneer de verbinding eruit ligt. De telefoon is soms lastig te testen want bij de ene persoon werkt het wel en bij de ander niet.[/q]
Dit is wel een leuke...Want dit sluit min of meer de clients uit en verwijst duidelijk naar een server issue.
op dit moment hebben verschillende gebruikers er last van. Het vreemde van het verhaal is ik heb dezelfde instellingen, maar zelf geen problemen. Het is een nieuwe mail omgeving inderdaad.
Het betreft dus een nieuwe server, als ik dit goed begrijp? De oude server, had er geen last van? Maar de nieuwe server wel?
nee, omdat wanneer ik cached modus uitzet krijg ik een foutmelding en wil outlook niet eens meer starten
Hoe bedoel je deze exact? Wat voor een melding? Ook bij een compleet nieuw profiel?
Tsquare schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:05:
ik ga eens de rpcdiag op sommige computers uitvoeren hier heb ik nog niet aan gedacht. logs geven geen problemen weer. Updates zijn gedaan en uitgevoerd DC is nooit wat mis mee geweest lijkt me goed. Soms helpt een restart wel maar vaak ook niet
Ik heb bij een klant hoge latency gehad op de domain controllers, wat in outlook problemen naar voren kwam.
Was wel een grote klant. Ik weet alleen niet meer de exacte outlook melding meer.

Als een herstart van de client het niet oplost, is het een goede om te troubleshooten. RPC diag zou mijn eerste zijn.

Stomme vraag. Als het een nieuwe server is, staat DNS exact goed? Is de server toevallig niet geregistreerd op meerdere IP adressen?

Welke Exchange versie heb je exact draaien, met welke updates?

Wat geeft je autodiscover aan? Staat hier toevallig niet een verkeerde verwijzing in?
https://docs.microsoft.co...over?view=exchserver-2019
https://www.howto-outlook...discoverconfiguration.htm
Pagina: 1