PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Vraag
Alle reacties
Anoniem: 93986
Probeer het eens?Operations schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:54:
Is dat de manier op dit op te lossen?
Goed dat heb ik uiteraard gedaan (bij die ene in de schuur), echter dit was eergisteren dus er is nu nog niet zoveel gebeurd. En er komt allemaal witte vloeistof mee. Ik neem aan van de korrels, dus ik twijfel of ik de korrels op deze manier niet stuk maak zeg maar.
Edit: Had ik er wel even bij kunnen vermelden
[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 06-01-2020 14:00 ]
PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
https://www.bison.nl/nl/veelgestelde-vragenDe korrels van mijn Vochtvreter® klonteren samen, terwijl er geen vloeistof in de opvangbak druipt. Werkt mijn Vochtvreter® wel?
Dit is een normaal verschijnsel en wordt veroorzaakt door daling van de luchtvochtigheid. Dit komt vooral voor bij plotselinge veranderingen in temperatuur of luchtvochtigheid. U kunt het rooster gewoon met heet water spoelen om de blokkerende kristallen of klonten te verwijderen.
Dit heb ik uiteraard ook gevonden (zie startpost) maar ik vraag mij dus af of meer mensen hier ervaring mee hebben en/of dit al is gedaan hebben. Ook het feit dat er totaal geen vocht in de lekbak zit is voor mij best vreemd.
Ik heb in mijn schuur een ventilator ingeinstalleerd en die staat in de ochtend en avond een uurtje te draaien. Dat scheelde bij mij enorm in vochtige lucht, door het gewoon af te zuigen.
Op zolder ja, in de schuur helaas nee...Nougat schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:05:
Kan het niet zo zijn dat je ruimte helemaal niet zo vochtig is als je denkt?
Maar eigenlijk op zolder ook nee, want er heeft er vorig jaar ook eentje gestaan en die heb ik toch echt moeten legen na paar maanden en toen is dit fenomeen niet voorbij gekomen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dus geen heet water overheen gooien?Hackus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:11:
@Operations er is vocht opgenomen, en nu lijkt het niet vochtig meer. indien de ruimte weer vochtig wordt neemt 'de klont' het ook gewoon op. Niks om je druk over te maken
Dat is geen vocht in de zin van.(snap die gedachte ook niet)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Hou er rekening mee dat in de afgelopen weken, de luchtvochtigheid zeer laag is geweest. Ik heb zelf een kelder die in de zomer nogal vochtig kan zijn. Daarom heb ik er een vochtmeter staan. En wat ik de afgelopen weken zie is dat de luchtvochtigheid vaak onder de 50% duikt. Dat is voor Nederlandse begrippen vrij droog.Operations schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:10:
[...]
Op zolder ja, in de schuur helaas nee...
Maar eigenlijk op zolder ook nee, want er heeft er vorig jaar ook eentje gestaan en die heb ik toch echt moeten legen na paar maanden en toen is dit fenomeen niet voorbij gekomen.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Er hangt een meter in de schuur die geeft 70+ aan...ChojinZ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:18:
[...]
Hou er rekening mee dat in de afgelopen weken, de luchtvochtigheid zeer laag is geweest. Ik heb zelf een kelder die in de zomer nogal vochtig kan zijn. Daarom heb ik er een vochtmeter staan. En wat ik de afgelopen weken zie is dat de luchtvochtigheid vaak onder de 50% duikt. Dat is voor Nederlandse begrippen vrij droog.
En het voelt ook vochtig aan?Operations schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:21:
[...]
Er hangt een meter in de schuur die geeft 70+ aan...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Er liggen wat oude lakens en die zijn best vochtig inderdaad.
Overigens die ene in de schuur waar ik al heet water overheen gegooid heb, is alweer helemaal hard geworden.
(Ik heb vorige week al twee ventilatie roosters bijgemaakt, maar wellicht is het nog niet voldoende)
[ Voor 39% gewijzigd door Operations op 06-01-2020 14:53 ]
50% vochtigheid bij 2 graden is een paar druppels, 50% bij 30 graden is een emmer
Hoeveel graden is het in de schuur?
Tabel: http://uk.agratechniek.nl/files/Absolute-Humidity-air-CF.png
Maar dat staat toch juist in die eerder genoemde quote?Operations schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:04:
[...]Ook het feit dat er totaal geen vocht in de lekbak zit is voor mij best vreemd.
En daarbij..quote: Bison WebsiteDe korrels van mijn Vochtvreter® klonteren samen, terwijl er geen vloeistof in de opvangbak druipt. Werkt mijn Vochtvreter® wel?
Hebben ze ooit eerder gewerkt: Als dit de 'eerste ronde' is, zijn ze dan niet gewoon hard geworden in een opslagmagazijn waar de luchtvochtigheid 2% is?
En als ze eerder wel gewerkt hebben: zijn ze niet gewoon 'op', op een gegeven moment doen die dingen het toch gewoon niet meer? Dan moet er toch gewoon een navulverpakking in?
[ Voor 28% gewijzigd door Harrie_ op 08-01-2020 00:33 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ze zijn allebei ongeveer drie weken oud (de nieuwe navulverpakking). Daarvoor stond er geen een in de schuur. Dus op... tsja zou misschien kunnen maar ja dan blijf ik het gek vinden als er "zoveel" vocht opgevangen is, dat er niks in de lekbak ligt.Harrie_ schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 00:27:
[...]
Maar dat staat toch juist in die eerder genoemde quote?
[...]
En daarbij..
Hebben ze ooit eerder gewerkt: Als dit de 'eerste ronde' is, zijn ze dan niet gewoon hard geworden in een opslagmagazijn waar de luchtvochtigheid 2% is?
En als ze eerder wel gewerkt hebben: zijn ze niet gewoon 'op', op een gegeven moment doen die dingen het toch gewoon niet meer? Dan moet er toch gewoon een navulverpakking in?
@WhiteDog afgelopen dagen tussen de 2 en 7 graden ongeveer. Vandaag was de luchtvochtigheid zelfs 98 %. De meter zal dus ook wel niet helemaal kloppen
[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 08-01-2020 01:41 ]
Ventileren en vooral vocht afzuigen met een ventilator naar buiten toe klinkt al snel als een betere oplossing.
Ook kan je vocht wegnemen door een ruimte zo nu en dan te verwarmen met een straalkachel met ventilator (+/- 20 euro bij de gamma).
Dit soort vochtvreters van Bison zijn leuk om in een verpakkingsmateriaal te doen als je iets wil posten wat vocht gevoelig zou kunnen zijn en niet voor een hele ruimte.
Wat je ook eventueel kan doen is isoleren en kijken of er gaten en kieren in de schuur zitten waardoor vochtige lucht naar binnen komt. Want met veel gaten en kieren heb je dezelfde luchtvochtigheid als buiten. Laatste dagen is het sowieso nat weer.
[ Voor 19% gewijzigd door Dostar op 08-01-2020 11:11 ]
Dat zou ik niet doen. Wat er in die zakjes zit is Calcium Chloride en dat reageerd met het water in de lucht tot pekel water (vandaar het opvangbakje). Als je dat in de verpakking doet en er komt vocht bij kun je het net zo goed niet opsturen maar weggooien. Wellicht bedoel je die silica gel parels, die nemen vocht op.Dostar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:58:
Zoals voorgaande Tweaker zegt geloof ik ook niet zo in dit soort producten. Klinkt mij iets te TELL SELL.
Ventileren en vooral vocht afzuigen met een ventilator naar buiten toe klinkt al snel als een betere oplossing.
Ook kan je vocht wegnemen door een ruimte zo nu en dan te verwarmen met een straalkachel met ventilator (+/- 20 euro bij de gamma).
Dit soort vochtvreters van Bison zijn leuk om in een verpakkingsmateriaal te doen als je iets wil posten wat vocht gevoelig zou kunnen zijn en niet voor een hele ruimte.
Wat je ook eventueel kan doen is isoleren en kijken of er gaten en kieren in de schuur zitten waardoor vochtige lucht naar binnen komt. Want met veel gaten en kieren heb je dezelfde luchtvochtigheid als buiten. Laatste dagen is het sowieso nat weer.
Dat ze hard worden is omdat er wel wat vocht wordt opgenomen, maar niet genoeg om te ontbinden in zout water.
Soms ben ik bijna gelukkig
Dus kijk uit als het bakje vol is; of als je hem omstaat.
De bol vorming van het poeder had bij mij geen negatieve werking. Het spul blijft gewoon door werken.
Ik heb op mijn boot twee soorten vochtvreters staan, Twee van Hoogvliet merk entwee van de Grense winkel.Van Hoogvliet raken de bakjes vol,
Maar van de Grenze worden ook hard en staan bol.Ik weet ook niet of het misschien met de inhoud van het product temaken heeft.Blijf raar