Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
Hallo,

Ik ben nieuw in de duurzame energie en ik zie even door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.
Ik wil beginnen met het verduurzamen van ons huis ( 175m2/1992/4 verdiepingen/vvw)

Nu ben ik om te beginnen aan het kijken naar een oplossing voor warmwater die de restwarmte gebruikt voor de C.V. Nu kom ik op internet regelmatig vergelijkingen tegen tussen zonneboiler en wpb.

Maar nu vroeg ik me als leek hetvolgende af.

1) Stel nu dat ik kies voor een Atlantic Explorer V4 Hybrid WPB, Die is naast aan zonnepanelen (PV) ook aan collectoren (T) te koppelen. Als je dat doet is het dan niet een combi van beide technieken waarbij je de voordelen van beide kunt gebruiken?

Mijn idee is om met de WPB (mede vanwege de subsidie die er nu is) te beginnen en dan uit te breiden met PV en T panelen. En ik wil de restwarmte indien mogelijk gebruiken voor de vvw/cv

2) Is het ook mogelijk om de WBP te koppelen met een groter buffervat voor de vloerverwarming? Of is dat onzinnig?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
Hoe verwarm je je huis gas? Hoeveel kw zonnepanelen heb je reeds liggen? Hoeveel vlakke collectoren kun je leggen...? Heb je ventilatie met WTW?

- een WPboiler kun je ook gebruiken voor je vloer verwarming (is ergens een apart topic van )
- Als je WP een extra spiraal hebt kun je gewoon uw zonnecollectoren hier op aan sluiten. Dat is inderdaad beste van beide werelde... buiten mss meer onderhoud door zonnecollectoren..

Met de subsidies is een WP boiler een no brainer.. ook al zou je het enkel voor zonnecollectoren gebruiken en het WP niet (uiteraard niet doen..).

Als je gas hebt, ga je dan de SWW van je WPB hierdoor laten lopen of niet..? Kun je de WPB op een logische plaats zetten..

[ Voor 72% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-01-2020 13:26 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Gigazone
Op het moment verwarmen we het huis met gas. Ik heb nog geen zonnepanelen. Het platte dak van ca 40m2 is leeg, en afgezien van een CV pijp geen schaduw. Ik heb ook geen WTW.

Ter indicatie, we verbruiken nu in totaal jaarlijks ca. 1750m3 Gas voor ca 600m3 woning.

Zoals ik al aangaf wil ik met verduurzamen van de energie beginnen. En als uitgangspunt kiezen voor een WPB en vanuit daar uitbreiden.

Mijn voornemen is inderdaad de SWW van de WPB te gebruiken.

Ik zag ook dat er tank-in-tank (opslag-)oplossingen zijn waar binnen in water voor de SWW zit en aan de buitenkant een (isolerende) laag water voor de CV. Is zoiets te koppelen aan een WPB. Of is daar geen voordeel te behalen mbt verwarming van de woning?

Ik verwacht niet dat de gehele verwarming via WPB (+ evt buffer) zal kunnen lopen dus tzt zal er nog wel een relatief kleinere WP bij moeten ter vervanging van de HR. Maar aangezien de HR ketel op het moment nog goed is wil ik deze vooralsnog laten hangen.

Ik kwam ook complete pakketen (zonder installatie) van Solmax zonneboilers met 3 collectoren icm warmtepomp
(https://zonneboilermagazi...ctoren-montageframe-actie )

Ik kan hier weinig over terugvinden mbt kwaliteit, rendement, installatie etc. De prijs na subsidie is wel mooi, maar is het ook iets? En wat zou installatie van zoiets kosten?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21

de Peer

under peer review

Ter info. De subsidie op een WPB is nog maar 650 euro, dat kan je keuze behoorlijk beinvloeden. Voorheen waren ze bijna gratis na aftrek subsidie.

Als je WPB en zonneboiler combineert ben je extra duur uit. 2 x flinke aanschafkosten terwijl verbruikskosten SWW maar heel laag zijn, m.a.w. je verdient het niet snel terug, of nooit. Zonneboiler is financieel sowieso niet erg interessant. Als je dan moet kiezen ga dan alleen voor de wpb.

[ Voor 52% gewijzigd door de Peer op 06-01-2020 14:21 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:19:
2) Is het ook mogelijk om de WBP te koppelen met een groter buffervat voor de vloerverwarming? Of is dat onzinnig?
Er zijn er die dat doen: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• Gigazone
de Peer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:10:
Ter info. De subsidie op een WPB is nog maar 650 euro, dat kan je keuze behoorlijk beinvloeden. Voorheen waren ze bijna gratis na aftrek subsidie.
Dat is inderdaad wel even een dingetje ja. Ook omdat de kosten voor installatie lastig te voorspellen zijn.
de Peer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:10:
Als je WPB en zonneboiler combineert ben je extra duur uit. 2 x flinke aanschafkosten terwijl verbruikskosten SWW maar heel laag zijn, m.a.w. je verdient het niet snel terug, of nooit. Zonneboiler is financieel sowieso niet erg interessant. Als je dan moet kiezen ga dan alleen voor de wpb.
Het idee was om de WPB te voeden met warmtecollector panelen. Dus niet twee losse installaties. Daarnaast was/is het idee om naast SWW ook de WPB te gebruiken voor de vloerverwarming.

Correct me if i am wrong. Een WPB is in principe (kort door de bocht) een warmtepomp + boiler/opslagvat.
Zoals in mijn plan zou ik dus die WPB ook willen laten voeden door zonnecollectoren (T)

Is dat in principe dan niet vergelijkbaar met de Solmax set van Zonneboiler met 3 collectoren + kleine WP? (https://zonneboilermagazi...ctoren-montageframe-actie

Op die set zit nog wel flinke subsidie, daar komen dan nog wel installatiekosten bij, zou dat dan een goede eerste stap zijn om van het gas los te gaan?

• Gigazone
Daar gaat het om het direct aansluiten van de WPB op de CV. Wat ik bedoelde is om daar nog een groter buffervat tussen te zetten voor de CV/VVW zodat extra energie die door de WPB/Collectors word opgeslagen in een buffer("accu") voor later gebruik voor de vloerverwarming, of zeg ik nu iets wat onrendabel, onhaalbaar of onzinnig is.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Dat is inderdaad wel even een dingetje ja. Ook omdat de kosten voor installatie lastig te voorspellen zijn.
voor 200 euro kan het een klusjesman dat wel doen als je hem eerst zelf bestelt.
[...]

Het idee was om de WPB te voeden met warmtecollector panelen. Dus niet twee losse installaties. Daarnaast was/is het idee om naast SWW ook de WPB te gebruiken voor de vloerverwarming.
Ah ok. Maar dan geldt hetzelfde voor de warmtecollector. Dat zijn extra investeringskosten die je niet snel terug verdient.
Correct me if i am wrong. Een WPB is in principe (kort door de bocht) een warmtepomp + boiler/opslagvat.
Zoals in mijn plan zou ik dus die WPB ook willen laten voeden door zonnecollectoren (T)
Ja maar wel een klein opslagvat, bedoeld voor SWW of eventueel een klein beetje CV-ondersteuning maar persoonlijk zou ik zulke fratsen niet uit gaan halen aangezien het apparaat daar niet voor bedoeld is. Het is ook maar een lichte warmtepomp he, beperkte capaciteit.
Is dat in principe dan niet vergelijkbaar met de Solmax set van Zonneboiler met 3 collectoren + kleine WP? (https://zonneboilermagazi...ctoren-montageframe-actie

Op die set zit nog wel flinke subsidie, daar komen dan nog wel installatiekosten bij, zou dat dan een goede eerste stap zijn om van het gas los te gaan?
Ik zou zeggen, lees de WP topics op tweakers maar eens door voor de orientatie. Over het algemeen zie je dat men vooral inzet op WP en niet zozeer zonnecollectoren. Zelf ben ik met de Atlantic en airco's van het gas af gegaan.

Als je een WPB voor je SWW aankoopt, heb je daarna alleen nog een WP nodig voor de verwarming van je huis. Je kan het dus gescheiden houden ipv een all-in-one.
Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Daar gaat het om het direct aansluiten van de WPB op de CV. Wat ik bedoelde is om daar nog een groter buffervat tussen te zetten voor de CV/VVW zodat extra energie die door de WPB/Collectors word opgeslagen in een buffer("accu") voor later gebruik voor de vloerverwarming, of zeg ik nu iets wat onrendabel, onhaalbaar of onzinnig is.
WPB heeft maar hele beperkte capaciteit. Kun je beter gewoon voor je SWW gebruiken. En zon is er in de winter niet zo veel, terwijl je het dan juist hard nodig hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 06-01-2020 16:07 ]

• Gigazone
Bedankt voor je snelle reactie.
Als je een WPB voor je SWW aankoopt, heb je daarna alleen nog een WP nodig voor de verwarming van je huis. Je kan het dus gescheiden houden ipv een all-in-one.
Ik heb ook niet de illusie dat een WPB volledig de verwarming zou kunnen overnemen, maar wellicht dat het zou kunnen ondersteunen. Dus tzt gaat er toch een additioneel system komen voor de verwarming.

Als je het gescheiden houdt, en volledig gebruik maakt van vvw (lage temp), zou je dan ook met een kleine WP (die geen 3-fase nodig heeft) kunnen toekomen?

Qua WP oplossing, ben ik ook aan het kijken naar PVT oplossingen van o.a. Optisolar. Aangezien ik ook nog zonnepanelen ga installeren zou het een mooie combi kunnen zijn waarbij de zonnepanelen dmv heatsinks als bron voor de WP gebruikt kan worden. https://www.optisolarpvt....-naar-wens-in-hoevelaken/

Anyway, het is even een kwestie van waar ik op het moment het beste zou kunnen beginnen en waar de overheid nog een een beetje meehelpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gigazone op 06-01-2020 16:23 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.

[...]

Ik heb ook niet de illusie dat een WPB volledig de verwarming zou kunnen overnemen, maar wellicht dat het zou kunnen ondersteunen. Dus tzt gaat er toch een additioneel system komen voor de verwarming.
Juist dan zou ik zeggen: keep it simple in plaats van moeilijke (en prijzige) constructies bedenken die je later niet meer volledig gaat benutten. de WPB heeft ook niet zo'n hoge COP namelijk dus je wilt niet je volwaardige WP straks ondersteunen met een minder efficiente WPB.
Als je het gescheiden houdt, en volledig gebruik maakt van vvw (lage temp), zou je dan ook met een kleine WP (die geen 3-fase nodig heeft) kunnen toekomen?
mischien net wel, misschien net niet. Dat hangt wel van het totaalplaatje af.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-01-2020 16:35 ]

• Gigazone
de Peer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:30:

mischien net wel, misschien net niet. Dat hangt wel van het totaalplaatje af.
Een 3-fase aansluiting kost ca 240 euro per jaar extra. Dus het zou wel fijn zijn als dat te vermijden is.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Een 3-fase aansluiting kost ca 240 euro per jaar extra. Dus het zou wel fijn zijn als dat te vermijden is.
Dat klopt niet. Kosten van 1 fase en 3 fase zijn vrijwel (of zelfs exact). gelijk

Wat jij bedoelt is 3 x 80 ampere ('krachtstroom') volgens mij. Dat is een ander verhaal.

Anders zou niemand 3 fase nemen...

• Gigazone
de Peer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:09:
[...]
Wat jij bedoelt is 3 x 80 ampere ('krachtstroom') volgens mij. Dat is een ander verhaal.
Nee dat bedoelde ik niet, ik bedoelde echt 3-fase

Maar inderdaad was ik iets te enthousiast. Tarief per maand voor 3 fase (25A) is 19,3604 € incl btw, oftewel pakumbeet 240 euro op jaarbasis.

Maar ik had natuurlijk het verschil in prijs tussen 1 en 3 fase moeten benoemen. 1 Fase kost 8.29 per maand, dus 132 euro extra op jaarbasis.

https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_1

• de Peer

de Peer

under peer review

Gigazone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Nee dat bedoelde ik niet, ik bedoelde echt 3-fase

Maar inderdaad was ik iets te enthousiast. Tarief per maand voor 3 fase (25A) is 19,3604 € incl btw, oftewel pakumbeet 240 euro op jaarbasis.

Maar ik had natuurlijk het verschil in prijs tussen 1 en 3 fase moeten benoemen. 1 Fase kost 8.29 per maand, dus 132 euro extra op jaarbasis.

https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_1
Nee die 8 euro is alleen als je t/m 10 A hebt, en dat heb je niet mag ik hopen :-P

Wat je moet vergelijken is 19,3604 € incl btw euro per maand voor 1 fase met 19,3604 € incl btw per maand voor 3 fase.

Prijzen zijn dus exact gelijk.

• Gigazone
de Peer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:23:
[...]

Prijzen zijn dus exact gelijk.
Wellicht dat ik mijn voornemen om minder koffie te drinken beter kan opgeven ;)

Dan is het dus een broodje aap verhaal dat je voor een warmtepomp installatie een duurdere aansluiting nodig hebt.

Dan zou dit dus waarschijnlijk de beste oplossing zijn

WPB voor SWW
WP voor VVW
en PV voor de electra.

En dan eventueel met PVT vanwege de bron voor de WP. Ik wil geen zoemende, draaiende buitenunits.
Dan zijn we er uit... ;)

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-11 18:03
Ik denk dat je bji het begin moet beginnen, en niet bij het eind ;-).

De WPboiler is geschikt voor warm tapwater (sanitair), en in een heel enkel geval voor het verwarmen van (enkele) vertrekken. Zeker niet als hoofdverwarming. Daarnaast maakt het ding best wel wat lawaai. Ik spreek uit ervaring. De WP boiler wordt vaak ingezet als middel om een PV overschot af te fakkelen en er warm water mee te maken. Zonder een PV overschot is er weinig verschil in kosten met een gasketel. Het verwarmen van een buffervat is niet iets wat je met een WP boiler heel effectief doet. Het vermogen is te klein. Bovendien is de subsidie niet meer zo hoog als vorig jaar. Daarmee is dit denk ik geen goede start.

De beste start is het opwaarderen van isolatie waar mogelijk en nodig. Dus dakisolatie, vloerisolatie. Denk ook aan oude dubbele beglazing vervangen door HR++.

Dan komt het plaatsen van PV. Omdat het salderen eraf gaat, is het goed om hier nu al rekening mee te houden. Als je nu PV plaatst, in combinatie met bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische auto maak je optimaal gebruik van de salderingsregeling. Je maximaliseert je eigen gebruik, en daarmee verkoop je overtollige stroom niet voor een heel laag bedrag aan de energieleverancier maar je gebruikt hem zelf in plaats van gas/benzine of diesel.

Dus als je de ruimte hebt financieel kun je overwegen PV + een warmtepomp te plaatsen. Maar dan moet wel je isolatie op orde zijn. Voor een WP heb je niet perse een 3 fase aansluiting nodig, maar gezien de toekomst is dit wel de beste optie. Qua kosten valt dit ook erg mee (1x35 vs 3x25 ampere is gelijk in vastrecht, alleen de meterkast moet aangepast worden).

Met 40m2 plat dak is een zonneboiler de overweging misschien waard. Waar je een zonneboiler plaatst, kan geen PV liggen. PV is die zin flexibeler dan een zonneboiler. Het kan stroom maken, en met die stroom kun je rijden, je huis verwarmen en water voor de douche maken. Een warmtepomp (voor CV) kun je goed combineren met een zonneboiler middels een buffervat met tapwater spiraal. Je hebt dan geen WPboiler meer nodig. Alleen een warmtepomp is ook prima, in combinatie met een buffervat en tapwater spiraal.

Tenslotte kun je ook nog een losse WP voor CV en een WP boiler voor tapwater kiezen. Ik heb dit gedaan, qua kosten was dit heel interessant met de subsidie van vorig jaar. Ik zou dit achteraf anders opgelost hebben. Ik heb nu het lawaai voor tapwater binnen, en het opwarmen duurt 7-8 uur als de boiler echt leeg is. Een warmtepomp heeft veel meer vermogen en kan dit sneller.

Het "lawaai" van een buitenunit daarentegen valt enorm mee. Ik heb een Panasonic monoblock, en daar heb je echt geen last van noch binnen noch buiten.

• Gigazone
tux-87 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:45:
Ik denk dat je bji het begin moet beginnen, en niet bij het eind ;-).

De WPboiler is geschikt voor warm tapwater (sanitair), en in een heel enkel geval voor het verwarmen van (enkele) vertrekken. Zeker niet als hoofdverwarming. Daarnaast maakt het ding best wel wat lawaai. Ik spreek uit ervaring. De WP boiler wordt vaak ingezet als middel om een PV overschot af te fakkelen en er warm water mee te maken. Zonder een PV overschot is er weinig verschil in kosten met een gasketel. Het verwarmen van een buffervat is niet iets wat je met een WP boiler heel effectief doet. Het vermogen is te klein. Bovendien is de subsidie niet meer zo hoog als vorig jaar. Daarmee is dit denk ik geen goede start.

De beste start is het opwaarderen van isolatie waar mogelijk en nodig. Dus dakisolatie, vloerisolatie. Denk ook aan oude dubbele beglazing vervangen door HR++.

Dan komt het plaatsen van PV. Omdat het salderen eraf gaat, is het goed om hier nu al rekening mee te houden. Als je nu PV plaatst, in combinatie met bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische auto maak je optimaal gebruik van de salderingsregeling. Je maximaliseert je eigen gebruik, en daarmee verkoop je overtollige stroom niet voor een heel laag bedrag aan de energieleverancier maar je gebruikt hem zelf in plaats van gas/benzine of diesel.

Dus als je de ruimte hebt financieel kun je overwegen PV + een warmtepomp te plaatsen. Maar dan moet wel je isolatie op orde zijn. Voor een WP heb je niet perse een 3 fase aansluiting nodig, maar gezien de toekomst is dit wel de beste optie. Qua kosten valt dit ook erg mee (1x35 vs 3x25 ampere is gelijk in vastrecht, alleen de meterkast moet aangepast worden).

Met 40m2 plat dak is een zonneboiler de overweging misschien waard. Waar je een zonneboiler plaatst, kan geen PV liggen. PV is die zin flexibeler dan een zonneboiler. Het kan stroom maken, en met die stroom kun je rijden, je huis verwarmen en water voor de douche maken. Een warmtepomp (voor CV) kun je goed combineren met een zonneboiler middels een buffervat met tapwater spiraal. Je hebt dan geen WPboiler meer nodig. Alleen een warmtepomp is ook prima, in combinatie met een buffervat en tapwater spiraal.

Tenslotte kun je ook nog een losse WP voor CV en een WP boiler voor tapwater kiezen. Ik heb dit gedaan, qua kosten was dit heel interessant met de subsidie van vorig jaar. Ik zou dit achteraf anders opgelost hebben. Ik heb nu het lawaai voor tapwater binnen, en het opwarmen duurt 7-8 uur als de boiler echt leeg is. Een warmtepomp heeft veel meer vermogen en kan dit sneller.

Het "lawaai" van een buitenunit daarentegen valt enorm mee. Ik heb een Panasonic monoblock, en daar heb je echt geen last van noch binnen noch buiten.
Ik heb al eens contact gehad over het isoleren van de vloer aangezien deze vlak bij de buitenmuren wat kouder aanvoelt. Volgens het isolatiebedrijf heeft het bij een woning van 1992 met betonnen vloer met vvw weinig zin om nog isolatie aan te brengen.

De woonkamer met vide heeft aan de noordoost zijde ca 30m2 glas. 5 meter breed met schuifpui en 6 meter hoog.

Aan de zuidwest kant ca 4 M2

De schuifpui heer Isoglas Rinovit 4/91 en de rest is Rapid Pane e 92
-1.

Oo de slaapverdieping totaal 7 M2 Rapid Pane e

En op de opbouw uit 2000 lijkt het glas dikker totaal 2* 10m2. Ik moet even de papieren erbijzoeken in de rand zag ik niets.

Over het dak weet ik ook niets. De zon staat in de zomer de hele dag op de metalen opbouw met hoge ramen. Zelfs met de screens dicht loopt de temperatuur vaak op tot 35 graden.

Een idee is ook dat zonnepanelen schaduw gaan bieden zodat de opbouw minder warm wordt.

Ik zal eens gaan navragen wat beter glas me zou kosten. Evt warmtewerend aan de zuidwest kant.
Pagina: 1