Excel - zoekformule met meerdere criteria

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathie88
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-11-2022
Goedendag,

Ik ben met een Excel bestand bezig om reiskilometers die medewerkers mogen opgeven te maken.
Er is een tabblad met veel data waarin de medewerkers staan en de plaats en de daarbij horende kilometers.

Er staat bijvoorbeeld 5x Peter onder elkaar met 5 verschillende plaatsnamen en de daarbij horende kilometers, hetzelfde geldt voor Wim etc. Nu wil ik in een ander tabblad een soort kruistabel maken met links alle namen onder elkaar en boven alle plaatsen naast elkaar zodat je gemakkelijk kunt nazien welke medewerker welke kilometers krijgt bij die bepaalde plaats.

Tabblad data: Kolom A is naam, kolom B is plaats en kolom C is kilometers.
Tabblad kruistabel: A2 tot A125 staan medewerkers en B1 tot T1 staan plaatsnamen

Om dat kruistabel te vullen wil ik gebruik maken van een formule. De formule moet kijken naar:
1. de naam in het kruistabel
2. de plaats in het kruistabel
Als 1 en 2 dan gevonden worden in het andere tabblad (waarin de data al staat) moet de daarbij horende kilometers worden weergeven in het kruistabel.

Ik krijg alleen de formule niet werkend. Ik heb geprobeerd met de =zoeken en =index. Ik vermoedt dat ik de =index nodig heb, maar met deze formule heb ik nog niet eerder gewerkt vandaar dat het me waarschijnlijk niet lukt _/-\o_ . Doordat er in het data bestand 5x dezelfde naam staat met achter de naam de verschillende plaatsen heb ik het gevoel dat de formules die ik gebruik niet werken.

Deze formules heb ik gebruikt in mijn voorbeeld:
=INDEX(Blad2!A2:C36;VERGELIJKEN('Km''s'!A2;Blad2!A2:A36;0);VERGELIJKEN('Km''s'!B1;Blad2!B2:B36;0))

=ZOEKEN(A3&B1;Blad2!A:A&Blad2!B:B;Blad2!C:C)

Wie kan mij op weg helpen.

Alvast bedankt.
Mathijs

Beste antwoord (via Lustucru op 06-01-2020 16:05)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat heet een draaitabel en die voeg je zo in via het menu. Namen in rijen, plaatsen in kolommen en min, max of zelfs beide in het gegevensveld.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wat meer duidelijkheid is gewenst.
In de beschrijving heb je het over de tabbladen "Data" en"Kruistabel", terwijl je in je formule "Blad2" en "Km's" gebruikt. Wat is wat, en welk blad moet er 'gevuld' worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathie88
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/E1XbOZJ
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/nZZvJpP

Hopelijk wordt het met deze afbeeldingen iets duidelijker, het is een voorbeeldbestand natuurlijk.
Blad1 is het databestand
Blad 2 is de kruistabel

Ik kan geen bijlage toevoegen helaas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat heet een draaitabel en die voeg je zo in via het menu. Namen in rijen, plaatsen in kolommen en min, max of zelfs beide in het gegevensveld.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lustucru schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:18:
Dit moet inderdaad prima automagisch met een draaitabel kunnen.

Alternatief zou kunnen zijn om SUMIFS() te gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathie88
Dankjewel, ik heb inderdaad het gewenste resultaat gekregen met =sommen.als, hoe makkelijk kan het zijn haha! Bedantt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ook mogelijk: als de bladen de namen Data en Kruistabel hebben,
typ in B2 van het blad Data, afsluitend met Ctrl-Shift-Enter :
code:
1
=ALS.FOUT(INDEX(Kruistabel!$C$2:$C$100;VERGELIJKEN($A2;ALS(Kruistabel!$A$2:$A$100&Kruistabel!$B$2:$B$100=$A2&B$1;Kruistabel!$A$2:$A$100;0)));"")
Kopieer deze formule met de vulgreep naar rechts en naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathie88
Top dankjewel, ga ik ook proberen.
Pagina: 1