Deel spots loskoppelen van schakelaar + continu stroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 16:26
Laat ik beginnen met een situatieschets: in onze slaapkamer hebben we 5 spotjes in het plafond, deze zijn allemaal te bedienen met 1 dimmer schakelaar. Twee van deze spots zitten in een nis waar binnenkort een inbouwkast komt. De kast komt tot het plafond en deze 2 spots vallen straks weg en hebben geen functie meer.

In de kast komt ingebouwde ledverlichting met een bewegingssensor. Deze hebben natuurlijk stroom nodig en omdat er geen stopcontact in de nis zit is het idee om de stroom weg te halen vanuit de spots die komen te vervallen.

Echter staat er alleen stroom op als de dimmer aan staat, terwijl de verlichting in de kast straks los van de verlichting in de kamer aan moet kunnen. De twee spots in de nis moeten dus losgekoppeld worden van de dimmer en daarnaast moet er op één of andere manier continu stroom op komen te staan.

Hoe pak ik dit aan? De twee spots zullen niet direct op de dimmer zijn aangesloten dus het is niet een kwestie van draden loshalen. Deze zullen (neem ik aan) in serie staan en vanaf 1 van de spots naar de dimmer gaan. En hoe zorg ik ervoor dat er continu stroom op komt?

Ik ben een leek dus alle hulp is welkom!

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:56
ik gok dat alle spots parallel staan ;) Ik zou met een trekveer een extra kabel trekken naar 1 v/d 2 spotjes boven de kast, (vanaf de doos waar de dimmer in zit), zodat je continue stroom hebt boven je kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:38
Wat @borft zegt. En dan die twee spots in de kast dus uit de serie halen en aansluiten op de extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Ik zal er eens een spot uithalen en bekijken hoe het is aangesloten. De gaten voor de spots zijn voor de bouw in de betonplaten gefreesd, misschien komt de stroomaanvoer ook wel via de zolder. Ik heb tijdens de bouw overal foto's van gemaakt en ik zie zo geen kabel vanuit de slaapkamer naar de spots gaan:

Afbeeldingslocatie: https://s19.directupload.net/images/user/200106/zywgqfdz.jpg

Al weet ik niet honderd procent zeker dat ze hier al klaar waren met frezen. :/

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ze met inbouwdozen in het plafond zitten, dan lopen de draden eerst naar een centraaldoos (vaak in het midden van de kamer, waar alle bedrading voor die kamer vandaan komt) en vanaf daar naar de schakelaar/dimmer.
In jouw geval zou ik in één van de doosjes de zwarte draad vervangen door een bruine en die in de centraaldoos aansluiten op de fase.

Om het jezelf makkelijk te maken, zou ik trouwens een goedkoop inbouwstopcontact monteren boven de kast en de elektra in de kast (verlichting) met een stekker aansluiten. Dat scheelt gekloot met losse draden en kost je maar een paar euro.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Wat zie je qua kabels als je de dimmer loshaalt van de muur? Mijn gok is dat je hier enkel één bruine en zwarte schakeldraad aantreft, deze wordt ergens in een lasdoos boven het plafond verdeelt over de vijf spots. Mocht je bij deze lasdoos kunnen (soms zit deze boven een centraal aansluitpunt voor een lamp in het midden van de kamer) dan is het vrij eenvoudig om vaste spanning op de aansluiting van de spot in de kast te zetten. Dit door de bruine en blauwe draad door te verbinden naar deze spots.

Als je het netjes doet trek je een blauw en bruine draad van de lasdoos naar de kast, zodat de kleuren kloppen.

Het is overigens wel goed om te checken dat al deze spots werken op 230v en het geen 12v-systeem is. Dan zit er ook nog ergens een transformator weg gewerkt in het plafond en ben je verder van huis.
JunkO schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:26:
Ik ben een leek dus alle hulp is welkom!
In dat geval zou ik sowieso adviseren dit te laten doen door iemand die er verstand van heeft. 230v is geen grapje.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Er is inderdaad in het midden van het plafond een ongebruikt punt om een lamp op te hangen, deze is apart te schakelen met een knop naast de dimmer. Ik zal deze ook even losmaken en de situatie bekijken. Ik weet bijna zeker dat het op 230v werkt, er is namelijk geen plek in het plafond om een transformator weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
De kans is vrij groot dat er boven de lasdoos van dit aansluit punt een centrale doos zit waar alles op aangesloten zit. Wat voor een model lampen gaan er in de spotjes?

Afbeeldingslocatie: https://d1kzq7drnx4xfx.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/all/small_image/475x399/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/7/3a500998e0cf17b445412e08d55c4f0f/philips-corepro-ledspot-lv-gu5.3-mr16-3w-827-36d-%7C-zeer-warm-wit-vervangt-20w_8718696710616-21.jpg
> 12v-systeem

Afbeeldingslocatie: https://www.gloeilampgoedkoop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/3/230v_50mm_gu10.jpg
> Standaard 230v

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:28
Als er 230v op staat, zou ik er gewoon Philips Hue / Ikea Tradfri / andere domotica-compatible spotjes inzetten (kosten nog geen tientje, LED, wit/warmwit instelbaar). Schakelaar gewoon eruit halen zodat er altijd stroom op staat, of achter een klepje iets doen waardoor het schakelbaar aan-uit is.

Vervolgens zet je er een Hue / Tradfri / andere domotica-compatible dimmer bij, over de oude schakelaar.

En haal je een motionsensor / deursensor voor de kast zelf. Die dingen zijn niet duur. Kan je ze zelfs bij het openen van een deur, 1 spotje aan laten gaan :+ Gewoon op batterijen, niet moeilijk en niet duur.

En dan de boel aan elkaar knopen :)

Waarschijnlijk ietsje duurder, maar tegelijkertijd ook een stuk flexibeler. Alles digitaal, geen energievretende dimmers, en je kan lekker vanuit je luie bed met een app alles aan/uit dimmen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Daam schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:40:
De kans is vrij groot dat er boven de lasdoos van dit aansluit punt een centrale doos zit waar alles op aangesloten zit. Wat voor een model lampen gaan er in de spotjes?

[Afbeelding]
> 12v-systeem

[Afbeelding]
> Standaard 230v
De tweede, 230 volt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkO
Richh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:47:
Als er 230v op staat, zou ik er gewoon Philips Hue / Ikea Tradfri / andere domotica-compatible spotjes inzetten (kosten nog geen tientje, LED, wit/warmwit instelbaar). Schakelaar gewoon eruit halen zodat er altijd stroom op staat, of achter een klepje iets doen waardoor het schakelbaar aan-uit is.

Vervolgens zet je er een Hue / Tradfri / andere domotica-compatible dimmer bij, over de oude schakelaar.

En haal je een motionsensor / deursensor voor de kast zelf. Die dingen zijn niet duur. Kan je ze zelfs bij het openen van een deur, 1 spotje aan laten gaan :+ Gewoon op batterijen, niet moeilijk en niet duur.

Waarschijnlijk ietsje duurder, maar tegelijkertijd ook een stuk flexibeler. Alles digitaal, geen energievretende dimmers, en je kan lekker vanuit je luie bed met een app alles aan/uit dimmen.
Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, maar niet in deze situatie. Als ik er zelf niet helemaal uit kom dan schakel ik wel een professional in. De motionsensor en verlichting zit bij de kast inbegrepen dus ga ik sowieso niet los aanschaffen.Ik heb nou eenmaal afgesproken dat ik voor een een stroompunt met continu stroom zou zorgen, dus dat gaan we regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Richh schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:47:

Maar dan moet je formeel nog steeds kabels trekken, want je gaat niet permanent spanning op een schakeldraad zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:28
Pizza_Boom schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Maar dan moet je formeel nog steeds kabels trekken, want je gaat niet permanent spanning op een schakeldraad zetten.
Point taken :+ maargoed, ik lees hierboven al dat dat voor TS sowieso geen oplossing is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
JunkO schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:01:
[...]

Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, maar niet in deze situatie. Als ik er zelf niet helemaal uit kom dan schakel ik wel een professional in. De motionsensor en verlichting zit bij de kast inbegrepen dus ga ik sowieso niet los aanschaffen.Ik heb nou eenmaal afgesproken dat ik voor een een stroompunt met continu stroom zou zorgen, dus dat gaan we regelen. :)
Simpelste is nu de centraaldoos open trekken en je spot eruit vissen en kijken hoe het bevestigd is. Als het naar de centraaldoos gaat trek je de zwarte daar los, daar knoop je een bruine en groengele aan, die zwarte trek je vervolgens aan de spotkant eruit en rijg je meteen de nieuwe draden erin. Dan een klein geaard contactdoosje in het plafond, aansluiten en daarna de centraaldoos weer en dan eisen dat die gasten er een stekker aan zetten. Des noods koop je die zelf en laat je ze hem erop zetten. Mocht er dan wat stuk gaan aan de kast of mocht ie weer stuk gaan/weer weg gaan, dan kan je dat veilig doen door een stekker eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Het is inmiddels met behulp van een bevriend elektricien gelukt. We hebben nieuwe blauwe en zwarte draden getrokken vanaf het centrale punt in het midden van het plafond via een aantal spotjes door naar de 2 plekken waar de kast komt. Aarde is niet nodig daar dus dat hebben we achterwege gelaten.

Topic kan dicht dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zwart? Terwijl er nu permanent stroom over deze aansluiting staat? :X En dat met een bevriend elektricien? Je maakt een grapje toch en hebt er hopelijk gewoon bruin en blauw in getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Pizza_Boom schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:20:
Zwart? Terwijl er nu permanent stroom over deze aansluiting staat? :X En dat met een bevriend elektricien? Je maakt een grapje toch en hebt er hopelijk gewoon bruin en blauw in getrokken?
Eeh nee geen grap. Zwart is normaal schakeldraad toch? Wat mij betreft prima, ik hoef er toch nooit meer bij in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Zwart is schakeldraad (zowel in de oude kleurcodering als in de huidige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
JunkO schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:39:
Eeh nee geen grap. Zwart is normaal schakeldraad toch? Wat mij betreft prima, ik hoef er toch nooit meer bij in de toekomst.
Zwart is schakeldraad, als er ergens permanent spanning aanwezig is, moet het bruin zijn. Ik vind het vrij kwalijk dat een elektricien zoiets plaatst. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Ik zal het hem nog eens vragen als ik hem spreek, maar ik vind het wel best zo want het werkt en ik zal er waarschijnlijk nooit meer bij hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Met een schakelaar in dezelfde kamer kan dit gevaarlijke situaties opleveren als iemand denkt alles uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:54
JunkO schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:39:
[...]

De volgende eigenaar misschien wel. Daarom is het belangrijk de juist normen te volgen.
Maar wellicht past er geen extra 2.5mm door de buis en is er een zwart met bruine tape-markering gelegd.

@Pizza_Boom Dan heb je niet de juiste procedure voor het veiligstellen gebruikt.
Pagina: 1