Annuleren na wijzigingen in wenslijst

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: code-technisch is het wel uit te leggen dat het "by design" is (dat antwoord wil ik dus niet :P) ofzo, maar UX-technish is het wel echt een bug. Dus ik heb het niet over iets dat technisch kapot is.

Probleemomschrijving:
Okay, stel, je gaat naar een wenslijst, met de "Bewerk lijst" knop. Je komt dan in een scherm waar je producten kunt verwijderen uit je wenslijst. Alles goed en wel. Maar als je dan op annuleren drukt, kom je terug in het overzicht van je wenslijsten, maar de verwijderde producten zijn alsnog weg. Maar ik had toch zeker op Annuleren gedrukt?

Die Annuleren knop die staat onderaan het scherm, en lijkt dus te gaan over het hele scherm. In de techniek gaat ie wrs alleen over naam/omschrijving en de vinkjes. Maar UX-wise is dat raar, omdat de productlijst er gewoon tussen staat.

Dus omdat "Wijzigingen opslaan" en "Annuleren" onderaan staan, zou het in UX correct zijn als de wijzigingen in de productlijst pas permanent zijn als je op "Wijzigingen opslaan" drukt. Maar dat is dus niet zo.

Voorstel:
Een van de twee:
  • ALLE velden permanent te maken tijdens het wijzigen/invullen (zoals nu het geval is met de productlijst)
  • GEEN van de velden permanent te maken totdat je op "WIjzignen opslaan" drukt, waarmee "Annuleren" doet wat je verwacht (zoals nu het geval is met de andere velden)
En misschien is er nog wel een derde oplossing die UX-wise goed werkt.

Volgens mij heb ik wel een paar keer hetzelfde gezegd, dus ik hoop dat het duidelijk is wat het probleem is :)

日本!🎌

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:27
De knoppen tussen de wensenlijst en overige velden in plaatsen?
Dus:

Invoer veld 1
Invoer veld 2
Invoer veld 3
[ Knop opslaan ] | [ Knop annuleren ]
----------------------
Wenslijst item 1
Wenslijst item 2
Wenslijst item 3

Bijvoorbeeld?

Meteen de methode die het minste werk kost denk ik omdat je geen extra code e.d. hoeft te maken maar alleen knopjes verplaatsen in je design.

[ Voor 22% gewijzigd door Rensjuh op 06-01-2020 11:26 ]

PV Output

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

crisp

Devver

Pixelated

De gehele front-end van de wenslijsten en inventarissen zijn sterk verouderd en qua UX inderdaad niet erg intuitief. Dat is een bekende issue welke enkel te verhelpen is door een gehele rewrite (zaken aanpassen in de huidige oude code is simpelweg technisch niet meer wenselijk). Helaas staat dit niet hoog op de prioriteitenlijst...

Intentionally left blank

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Rensjuh: de volgorde veranderen zou een eenvoudige workaround zijn ja. Ik zeg workaround, omdat de layout er dan wat onorthodox uit gaat zien. Het verhelpt alleen de verwarring die ik beschreef, maar het zal niet de meest wenselijke situatie zijn, lijkt me.

In legacy-code gaan roeren is niet wenselijk nee - ik denk dat je dat bedoeld, crisp. Ik snap ook wel dat veelgebruikte features meer prio krijgen, maar ik lees in je reactie dat het in elk geval érgens op de priolijst staat, dus dat is al een hele stap :)

日本!🎌