Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine workstation voor industrieel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• betwetor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 10:48
De Windows 7 Dell in een CNC frees moet worden vervangen.
Deze staat in een theoretisch stofdichte kast in de frees zelf.
De huidige Dell is 300x300x95mm maar de houder is van Elastiek dus er is wel wat speelruimte.

Op deze machine wordt puur en alleen de bijbehorende freessoftware gebruikt.
Denk aan AutoCAD van 15 jaar geleden. Des al niet te min is de onboard GPU van de skylake i7 lang niet snel genoeg.
Bij gebrek aan AM4 Supermicro borden gaat mijn voorkeur gaat uit naar een 3700X systeem met bijvoorbeeld het m-ATX bord van Asrockrack.
Ryzen 2 vanwege de efficiëntie en ik mijn deel wil bijdragen aan het verkleinen van de intel monopoliepositie. Voordat Ryzen uitkwam zou ik voor dit soort systemen een Xeon E3 combinatie hebben genomen.

Een Quadro P1000 is zeker genoeg een P600 misschien ook. Iemand ervaring met een WX3200? Ik kan eigenlijk geen goede review vinden voor CAD kaarten, en er lijkt ook weinig ontwikkeling in te zijn geweest de laatste jaren. En weinig interesse van de reviewers.
En dit alles moet dus in een kleine kast 10 jaar zonder problemen blijven werken. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met nieuwe CAD software oid. Dat is in deze branche ongebruikelijk.
De leverancier van de frezen vind zelfs een nieuw systeem twv van een nieuwe auto met Win 7 leveren niet vreemd.

Ik zoek vooral advies voor de kast, voeding (AsRockrack noch Supermicro hebben een kast die in de buurt komt van dit formaat) en moederbord.

En of ik op videokaart vlak nog opties mis.

Hoe minder energie verbruik hoe beter.

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 10:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het 10 jaar industrieel moet blijven werken, zou ik me eerst focussen op een product waarvan de onderdelen 10 jaar leverbaar blijven.

Je komt dan al snel bij een professioneel workstation uit - maar je voorkomt wel dan een klant na 9.5 jaar belt en zegt dat de PC stuk is en de stilstaande frees € 10k per uur kost...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• betwetor
Goed punt!

Maar niet van toepassing.

Wanneer de PC uitvalt, kan de oude worden teruggehangen (zonder internet dan).
En een paar dagen downtime is niet zo vreselijk.
Naar mijn ervaring is er overigens zowat geen verschil tussen de betrouwbaarheid van een 2k server/workstation of 1 van 10k. Beide kunnen na 9,5 jaar storingen opleveren, het grote verschil is dat je een paar uur bezig bent met de garantie afhandeling en dan nog wil de klant direct een vervanging. Dus je (de klant) betaald een veelvoud om na de garantie afhandeling zelf met een 9,5 jaar oude server te komen zitten.

Beide hebben maar een minieme kans dat ze defect gaan. En als ze stoppen met werken, is het meestal door een software issue waar de garantie niet op van toepassing is.

Dit is van toepassing in deze case.
Wanneer er daadwerkelijk grote verliezen geleden worden bij het uitvallen, wil je die garantie wel, als is het maar om jouw eigen risico af te dekken.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:29
Ik zou toch kijken bij Supermicro die heeft namelijk een lijst van SKU die ze lang blijven leveren 7 jaar.
Daarnaast maken ze ook steeds een update matrix van welke mobo's oude mobo's vervangen met compatibiliteit.

Overigens is je persoonlijk mening mbt Intel en AMD een slechte graadmeter om een keuze voor een dergelijke toepassing op te baseren.
Je kan ook kijken bij de fabrikanten van echte embedded systemen die hebben vaak ook lange leverbaarheid.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55

Yucon

*broem*

Als ik het zo lees is het niet specifiek het punt dat deze configuratie kosten wat kost 10 jaar moet blijven draaien.. dus niet op de manier dat reserveonderdelen perse gegarandeerd moeten worden. Het is geen onboard automotive computer of iets dergelijks. Het ding lijkt ook niet zo'n hele spannende dingen te doen.

Ik lees het meer als een nice to have uit kostenoogpunt. Klopt dat, TS? Of zijn er nog andere redenen hoe je op die 10 jaar komt?

Is dit trouwens niet iets dat je beter met een thin client kan oplossen? Nu is stof ook weer niet zo'n enorm probleem voor pc's maar alles dat zonder ventilatoren werkt kan er toch net iets beter tegen.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik weet niet hoeveel ruimte je exact hebt, maar wij gebruiken hier al jaren de hp elitedesk lijn voor dit soort toepassingen. Zijn ook met 5 jaar support te krijgen mocht je dat willen.

https://store.hp.com/Neth...d=4KW54EA&opt=ABH&sel=DTP

• betwetor
Single core snelheid is behoorlijk belangrijk.
@leonbong Check, embedded opties heb ik bekeken, maar zijn zelden krachtig genoeg en hebben niet de mogelijkheid voor een redelijke videokaart.
@Yucon Correct. Die tien jaar is meer een nice to have. Als Supermicro iets in de buurt van deze formfactor zou hebben zou ik daar naartoe neigen.
@Terran Die Elite desk Heeft geen Quadro oid optie. Maar ik zie dat ze ook hele kleine Workstations hebben. Die zien er wel interessant uit.

• leonbong
@betwetor
Heb je als eens gekeken bij HPS-industrial of Onlogic of Koning Hartman en als geld over hebt Siemens.
Die leveren allemaal box-PC eventueel fanless waar soms ook PCIe in kan.

Voordeel van die industriële dingen is meestal een grotere tolerantie op het voltage wat hij moet hebben en soms kant en klare RS-485 en RS-323 poorten die ook nog eens knap gescheiden zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 07-01-2020 10:30 ]

• betwetor
@leonbong Wat een prachtige spullen. Echter in dit geval aan de verkeerde kant van het spectrum.
Performance is in dit geval ook echt belangrijk. Zeker single threaded. En bij deze systemen staat zelfs bij de "snelle" versies performance niet eens in de top drie van prioriteiten.

• leonbong
Een 7e generatie I7 is toch niet echt troep lijkt mij.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
betwetor schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:12:
Single core snelheid is behoorlijk belangrijk.
@leonbong Check, embedded opties heb ik bekeken, maar zijn zelden krachtig genoeg en hebben niet de mogelijkheid voor een redelijke videokaart.
@Yucon Correct. Die tien jaar is meer een nice to have. Als Supermicro iets in de buurt van deze formfactor zou hebben zou ik daar naartoe neigen.
@Terran Die Elite desk Heeft geen Quadro oid optie. Maar ik zie dat ze ook hele kleine Workstations hebben. Die zien er wel interessant uit.
je kan er low profile kaarten in doen. zoals bv de Quadro® P400 weet alleen idd niet of dat voldoende is voor jullie.

https://www8.hp.com/h2019...spx?docname=4AA7-2849EEAP

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Eh, moet je het systeem niet afstellen op je frees en de software daarvan?Je geeft zelf aan dat dat nu op Windows 7 draait en niet ge-update wordt. Hoe komt het dan dat de huidige processor/een 7700k niet genoeg is?
Die zou toch al flink sneller moeten zijn dan de cpu waar het ooit mee geleverd is?

Zen 2 draait niet onder Windows 7, het wordt in ieder geval niet officieel gesupport.

Bovendien lijkt mij een 3700x een beetje rare cpu om te kiezen als het vooral om singlecore performance gaat.

• leonbong
@betwetor @White Feather
Ik vraag me inmiddels ook af wat voor “beest” van machine (pc) destijds bij deze frees is geleverd dat een moderne i7 niet snel genoeg is.
Want je geeft ook aan dat de software “oud” blijft.

Je laat je toch niet lijden door de perse amd eis?
Overigens het systeemformaat dat je noemt is sff maat van dell.
In de sff formaat verkoopt dell zelfs i9 en xeon systemen waar quadros in geleverd kunnen worden.
Voor 2k€ heb je een dell i9 met 64GB en een Quadro power zat lijkt mij en het kan nog veel goedkoper met een quadro in het huidige SFF formaat.

Bij lenovo en hp kan je soorgelijke dingen in sff maat krijgen, alleen bijna nooit amd.

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 07-01-2020 20:02 ]

• betwetor
@ Terran Ik had gisteren geprobeerd dit zo te configureren, maar kreeg niet de optie voor een videokaart. Maar zag dus wel dat ze voor heel schappelijke prijzen die mini workstations hebben!
P400 geprobeerd maar is af en toe de bottleneck. Bedankt voor het meedenken!

@White Feather Een i7 7700 zou inderdaad genoeg zijn. Een i7-6700HQ niet. Vooral niet omdat ze er geen Videokaart bij hebben gestoken.
Het systeem moet niet te veel verbruiken gezien de enigszins beperkte koeling.
De software is semi multithreaded. Afhankelijk van wat je doet is de GPU 100% 1 thread 100% of alle threads 100%.
Het zou goed kunnen dat er 0% performance verschil zit tussen een 3700X / 3600X / of zelfs een i7 7700. Dus ga ik bij voorkeur voor de efficiëntste. De voornaamste reden waarom dit systeem vervangen wordt is omdat het juist wel aan het internet hangt (oa. voor support op afstand van de producent en verbinding met de NAS) en er dus Win 10 op komt met dezelfde CAD software.

De nieuwe frees is dus geleverd met een (Dell) systeem uit 2015 2,5"HDD en Win 7 er op. Wel 16Gb gelukkig. Erg slecht voor de klantervaring bij zo'n dure aanschaf (voor een ZZPer).

@leonbong Je hebt gelijk, ik moet me niet laten leiden door AMD/Intel. Ik denk dat Ryzen 2 de beste balans heeft qua single/muli threaded tov het energie verbruik. Maar geen design wins in de WS markt blijkbaar.
Dell gaat tot de Quadro P620 in SFF zo te zien. Of heb je een linkje naar de krachtigere Dells in SFF?

Net als HP.in SFF, maar die hebben dan weer een kleiner formaat dat wel met een P1000 uitgerust kan worden voor een meerprijs van 20 euro (Z2 Mini G4 Workstation).

Lenovo heeft wel de Ryzen zen+ maar geen zen2 voor (semi) workstations en geen videokaarten voor SFF.

Ik ga die HP voorstellen aan de klant (om een of andere reden heeft hij een behoorlijke aversie tegen HP specifiek en Amerikaanse grote bedrijven in het algemeen maar we zullen het zien)

• leonbong
@betwetor
https://www.dell.com/nl-n...recision-3431-workstation

SFF workstations kunnen met xeon's maar i7 i9.
Vanaf 539€ (i3 4GB) meerprijs:
quadro p1000 €239
i7 9700 €197
16GB €163

Een lenovo
ThinkStation P330 SFF €1100 (bijna zelfde formaat systeem)
Heeft standaard i7 9700 + 16GB + Quadro P1000 en SSD
Kunnen overigens ook xeons en i9's in alleen niet via de website de P-serie kan je voor de SFF niet op de website configuren moet je een wederverkoper voor hebben. De m-serie kan je wel zelf samenstellen op de website.

De prijzen ontlopen elkaar niet voor gelijke specs ik kan mij niet voorstellen dat HP ook niet zo iets in SFF kan stoppen.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 08-01-2020 11:13 ]

• betwetor
Bedankt voor het Linkje! Misschien krijg ik een andere site geserveerd vanaf een Duits IP. Ik kon iig deze config niet selecteren.
Interessant Dat de quadro p1000 maar zo'n kleine meerprijs heeft tov de straatprijs.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Komt er weer Windows 7 op? Want dat wordt niet meer ondersteund op de laatste generaties Intel cpu's.

• betwetor
Nielson schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:11:
Komt er weer Windows 7 op? Want dat wordt niet meer ondersteund op de laatste generaties Intel cpu's.
Dat is juist het punt. Het originele systeem dient vervangen te worden omdat er Win10 op moet komen.
Leverancier van de software ondersteund Win10. Leverancier van de frees niet.
Om garantie gedoe te voorkomen wordt de hele huidige PC vervangen, zodat als het moet de oude gewoon teruggezet kan worden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
betwetor schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:33:
[...]
Om garantie gedoe te voorkomen wordt de hele huidige PC vervangen, zodat als het moet de oude gewoon teruggezet kan worden.
Even kort door de bocht om dit probleem te omzeilen (ik weet niet of de performanceproblemen voldoende op zichzelf zijn om een nieuwe PC te verantwoorden):
HDD met windows 7 er uit. (of de stroomconnector uit de hdd halen
SSD er in, Windows 10 op installeren en gaan met die banaan.

Heb je ooit problemen?
Windows 7 hdd er in en leverancier bellen :)

Ik snap dat een 6700HQ en hdd niet de top-performer is:
Passmark
6700HQ: 1800 single threading, 8100 multi-threading
7700 2300 (+30%), 10700 (+30%)
9700k 2800 (+55%), 17200 (+125%)

Dus als het aan de cpu ligt, ga je er zeker flink op vooruit. Als het aan de gpu ligt, dan zal een P1000 zeker meer performance geve, tot zo'n 3-4x.

• betwetor
Vergeten in de intro te zetten. Dat is precies wat ik ook had voorgesteld aan de klant. Hij had toch liever een compleet nieuw systeem "voor het geval dat".
Pagina: 1