Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 14:38
Beste allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen van het gebruik van de Google Home omgeving. Samen met een Google Home mini en Google Chromecast stuur ik nu mijn tv aan en mijn sonoff verlichting. Dit werkt allemaal perfect!

Bij onze deur hebben we nog een ouderwetste deurbel. Deze deurbel is een simpele pressbutton met twee draadjes eraan. Deze zijn nu vastgezet op een oud RF deurbel setje en speelt een geluid af op een ontvanger. Daar wil ik vanaf.

Ik wil deze installatie aansluiten op het Google Home landschap. Idealiter dat er bij het aanbellen een geluid wordt afgespeeld op de google home mini, maar eventueel ook een bericht op de telefoon geeft.

Wat ik al heb:

Google Home Mini
Button voor de deurbel (met twee draadjes)
ESP8266 die ik kan inzetten
Raspberry Pi 1/2 die ik kan inzetten.

Wanneer ik hiernaar zoek op het internet kom ik op allerlei oplossing die veelal een MQTT bridge, samen met Domoticz/Homeassistent hebben. Ik zoek eigenlijk een makkelijkere manier.

Wellicht kunnen jullie mij helpen door een duwtje de goede richting op. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dukejan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:48:

Wanneer ik hiernaar zoek op het internet kom ik op allerlei oplossing die veelal een MQTT bridge, samen met Domoticz/Homeassistent hebben. Ik zoek eigenlijk een makkelijkere manier.
Dan moet je een deurbel kopen die out of the box ondersteuning biedt voor Google Home :p

Je wilt iets zelf knutselen maar je wilt het niet zelf knutselen begrijp ik, dan snap ik het doel van de onderneming niet zo. Als je iets wil aansturen via Google Home zul je het moeten koppelen aan een platform dat ondersteund wordt door Google Home. HomeAssistant/Domoticz kan dat, je kan niet zelf in je Home app een willekeurige ESP8266 chip koppelen en die schakelen, daar is gewoon meer infrastructuur voor nodig.

Afgezien daarvan vind ik het een beetje slordig om geen fallback in je plan op te nemen, wat nou als de wifi niet werkt? De stroom valt uit op 1 van de benodigde apparaten? Wat als packet loss betekent dat je geen signaal van de bel krijgt?
Als er 1 schakel uitvalt heb je gewoon geen deurbel meer, staat PostNL/Domino's/je schoonmoeder een beetje te wachten voor een dichte deur..

Nog een opmerking die weinig met domotica van doen heeft maar wellicht een tweede blik waard is:
ik vind het zelf wel prettig om ook van buiten te kunnen horen dat de bel gaat. Als je op die knop staat te jengelen en je hoort niks ben je al gauw in de veronderstelling dat de bel het niet doet en dat je voor het huis van Samson en Gert staat.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Dan kom je uit bij deurbellen als google nest / smanos db-20.

Zullen er nog hoop meer zijn die ook snel te koppelen zijn, deze hebben ook een camera functie dus dat is misschien overkill voor jou.

hier lisjtje van coolblue

https://www.coolblue.nl/d...ogle-assistant-compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat, als je DIY wil gaan, Home Assistant toch wel de makkelijkste oplossing is.
Met je ESP8266 kan je makkelijk een binary sensor maken in HA. Ook je Google Home kan je koppelen in HA. Dan is het simpel om een automation te maken, die een simpel mp3'tje van een deurbel cast naar je andere devices.

Andere manieren om naar je Google Home een geluidje naar je home te casten zijn vrij ingewiikkeld.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 14:38
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Mijn conclusie tot zover:

DIY is praktisch onhaalbaar, tenzij je toch meerdere apparaten in de keten gaat zetten
Een Google Nest deurbel kopen is altijd mogelijk, maar onder de 200 euro heb ik ze nog niet gevonden.

Dat betekend dat voor mij het project hierbij stil ligt. De kosten zijn te hoog of de effort is te hoog. We houden het bij de ouderwetse deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 16:12
Ik zit met hetzelfde eigenlijk :) Ik wou ook graag hier en daar ESP8266 gaan inzetten om te koppelen met Google Home maar de interface is dusdanig complex dat ik me er bij neerleg voor nu. Een deurbel van 100 euro? Never nooit niet. Ik zoek wel een andere oplossing om op zolder ook de bel te kunnen horen. Er zou toch wel een oplossing moeten zijn die goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tadango schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:23:
... Er zou toch wel een oplossing moeten zijn die goedkoper is?
Tuluk is die er wel: pak 'm beet 15 meter twee aderig snoer en een extra bel; ben je voor 10 €uro en een middagje knutselen klaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dukejan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:15:

DIY is praktisch onhaalbaar, tenzij je toch meerdere apparaten in de keten gaat zetten
Een Google Nest deurbel kopen is altijd mogelijk, maar onder de 200 euro heb ik ze nog niet gevonden.

Dat betekend dat voor mij het project hierbij stil ligt. De kosten zijn te hoog of de effort is te hoog. We houden het bij de ouderwetse deurbel.
DIY is vrij eenovudig, maar je moet wel bereid zijn iets van HomeAssistant ofzo te draaien.
Op zich geen slecht plan als je zegt dat je al Sonoff apparatuur hebt.

Ik snap niet zo waarom je wel een DIY project wil doen, maar niet als er iets voor gedaan moet worden :?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Brahiewahiewa schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Tuluk is die er wel: pak 'm beet 15 meter twee aderig snoer en een extra bel; ben je voor 10 €uro en een middagje knutselen klaar
Ik bedoel draadloos via home :) zodat je ook op je tel een melding krijgt in de tuin, of als je weg bent. Dat kijken / terug praten edg hoeft niet. Ik wil gewoon een ping via het home systeem. Moet toch kunnen voor veel minder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Tadango schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:23:
Ik zit met hetzelfde eigenlijk :) Ik wou ook graag hier en daar ESP8266 gaan inzetten om te koppelen met Google Home maar de interface is dusdanig complex dat ik me er bij neerleg voor nu. Een deurbel van 100 euro? Never nooit niet. Ik zoek wel een andere oplossing om op zolder ook de bel te kunnen horen. Er zou toch wel een oplossing moeten zijn die goedkoper is?
Ik heb gewoon een draadloze bel met 2 kastjes, werkt prima :)

https://www.coolblue.nl/p...draagbare-ontvangers.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Dat kan maar in de tuin in de zomer heb je weer een 3e nodig. Op de tel een melding buiten op het plein (als de kinderen daar spelen, 30m verderop) zou ook handig zijn. Via home zou alles kunnen.

Ik ga eens kijken naar een DIY home assistent. Als dat wat te begrijpen is en werkt via open hardware (PI, ESP edg) is het leuk knutselen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

3e is niet direct nodig. Ik pak gewoon 1 van de kastje en neem deze mee naar buiten als dat nodig is. Heb volgens mij in de 5 jaar dat ik deze heb de batterijen 1 keer moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
@Tadango

Kijk eens naar esphome voor hass, heb van het weekend mijn muurschakelaar er aan gehangen verwonderder me hoe bloedje snel dat werkt. Schakel er een philips hue lamp mee en het voelt als direct.

TTGO maakt trouwens ook kant en klare bordjes met esp32 + cam + microfoon + pir
Wellicht is daar nog iets leuks kant en klaar voor te vinden.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hier ook iets over een aparte app op je telefoon
https://community.smartth...our-doorbell-is-rung/6027

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lometje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 16:05

lometje

Multimediant

dukejan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:15:

Wat ik hier heb gedaan met het ouderwetse deurbelsysteem (24v geloof ik):
-Deurdrukker hant aan de GPIO pins van een raspberry (met een weerstandje ter bescherming)
-Domoticz ontvangt het signaal van de deurdrukker
-Domoticz bepaald (op basis van tijd / regels) of de ouderwetse deurbel wel of niet afgaat en/of er een pushbericht uitgaat. De bel hangt met een relais ook aan de GPIO pins en de deurbel die hier al decenia hangt, wordt nu door de relais geschakeld ipv de deurdrukker.
-Op 1 april kan ik vanaf m'n telefoon belletje lellen bij mijn eigen voordeur :+

Kortom, een paar onderdelen verder met een raspberry en bestaande deurbel maakt dit mogelijk. Overigens ben ik zelfs zo lui geweest om het zonder solderen voor elkaar te krijgen met een paar kroonsteentjes, een UTP kabel. Kosten die ik heb gemaakt lagen ergens rond een tientje uiteindelijk omdat ik de weestandjes en relais niet had liggen. Klein beetje effort, maar goed dit is tweakers.net. Niet Ikea.nl O-)
Pagina: 1