Mesh systeem PoE voor huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 21:00
Hoi allen,

Ik zie vele topics waarin advies gevraagd wordt voor netwerksetups voor specifieke gevallen.
Heb er meerdere gelezen en ben nu even de weg kwijt. Unify, Amplify, Deco, het ziet er allemaal mooi uit maar wat is nu het beste voor mijn geval?

We hebben een huis uit 1920 gekocht, zijn het helemaal aan het isoleren. Begane grond, eerste verdieping en zolder worden voorzien van Rockwool (met een aluminium laag). We merken nu al met de Ziggo connectbox dat de Wifi minder wordt. Leven tijdelijk op zolder maar des te meer we isoleren, des te minder het signaal. Logisch wel.

Nu heb ik tot op heden het volgende op de kop kunnen tikken:
- Linksys 24-Poorts Gigabit PoE+ Switch LGS124P (voor €160)
- TPlink DECO M9 plus 3 stuks (€250)

Structuur:
Daarbij dacht ik eerst om vanuit de meterkast naar iedere lan-aansluiting in de muur een aparte kabel te trekken, maar dan heb ik er al 10 nodig vanaf de etages naar beneden. Misschien is het ook een optie om op de etages een switch te plaatsen als verdeelpunt. Dan hoef ik maar 2-4 kabels naar boven te leggen.
PoE geeft mij de vrijheid om de IP-camera's (en andere ondersteunende apparatuur) aan te sluiten via één kabel.

Mesh:
Nu kwam ik er achter dat de M9 geen PoE ondersteund :( Had in gedachten om naar de stations een netwerkkabel te leggen en via PoE de stations van spanning te voorzien.
De M9 gebruikt de netwerkkabel als backhaul, maar helaas niet voor de voeding, dan dien ik weer stroom aan te leggen naar het ophangpunt op het plafond (bijv. in de nok op zolder).

Kosten:
Tot op heden ong €410. Maar ik zou dit ook terug kunnen sturen en een andere invulling kunnen kiezen mocht er voor dit budget een betere oplossing zijn.

Ben benieuwd wat jullie adviseren. Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Met alle isolatie is het misschien niet het handigst om je wifi te extenden.
Dan zou ik kiezen om de TPLink terug te sturen en hiervoor een paar Accespoints met POE direct op de switch aan te sluiten.

Dan moet je denken aan een Unifi Accespoint.
Of een ander merk: google op "tp link poe accespoint" en dan komen er ook een paar opties.
Daar heb ik alleen geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
@ehvc Dank voor de snelle reactie.

Alleen AP's hebben geen mesh idee, wat ik toch wel als plus zie, of lijkt dit in theorie mooier dan in de praktijk is? Vandaar dacht ik aan een mesh systeem met backhaul over netwerkkabel. Wat ik lees is dat mesh als voordeel heeft dat wifi apparaten beter en gemakkelijker kunnen schakelen naar een sterkere zender, waar ze bij losse AP's kunnen blijven hangen bij de gene die ze als eerste connected zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:04

dragonhaertt

@_'.'

O_Tiby schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:48:
@ehvc Dank voor de snelle reactie.

Alleen AP's hebben geen mesh idee, wat ik toch wel als plus zie, of lijkt dit in theorie mooier dan in de praktijk is? Vandaar dacht ik aan een mesh systeem met backhaul over netwerkkabel. Wat ik lees is dat mesh als voordeel heeft dat wifi apparaten beter en gemakkelijker kunnen schakelen naar een sterkere zender, waar ze bij losse AP's kunnen blijven hangen bij de gene die ze als eerste connected zijn.
Mesh slaat op de manier waarop de AP's zelf verbinden met elkaar/de router. Waar jij naar op zoek bent is Roaming functionaliteit (IEEE 802.11r).
Dit zorgt er voor dat apparaten verbonden met het netwerk automagisch verbinding kunnen leggen met een sterker acces point.

Zo'n netwerk kan je als Mesh aansluiten, maar ook als ster-netwerk bijvoorbeeld. Door alle AP's (via POE?) aan te sluiten aan de switch/router.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:42
O_Tiby schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:48:
Wat ik lees is dat mesh als voordeel heeft dat wifi apparaten beter en gemakkelijker kunnen schakelen naar een sterkere zender, waar ze bij losse AP's kunnen blijven hangen bij de gene die ze als eerste connected zijn.
Dat heeft op zich niets met mesh te maken, dat kan met bekabelde ap's ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:59
Mesh betekent doorgaans "slimme" wireless backhaul, dat de verschillende APs "centraal" goed voor elkaar worden ingesteld en soms 802.11k, 802.11r en 802.11v hebben om te assisteren met roamen. Bij bijvoorbeeld Unifi kunnen de laatste twee ook.

De wireless client kiest zelf of een andere access point een betere verbinding zou opleveren. Ondersteuning voor de juiste protocollen (k, r en v) en sommige trucjes kunnen daarmee helpen. Echter als een client blijft hangen, dan doet de client dat. Mesh of APs maakt dan niet gek veel uit.

In jouw situatie zie ik juist meer in Unifi access points, dan in Deco M9. Voornamelijk omdat je bedraad wil gaan aansluiten en daardoor veel minder hebt aan de tweede 5Ghz (backhaul) wifi hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Oke, dan kan ik beginnen met bijv 2x Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE lijkt mij.

En daar heb ik geen server voor nodig wanneer ik hem gewoon standaard aansluit en een eenvoudig gast netwerkje wil creëren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
O_Tiby schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:20:

En daar heb ik geen server voor nodig wanneer ik hem gewoon standaard aansluit en een eenvoudig gast netwerkje wil creëren toch?
Er zijn een paar manieren.
De controller op de PC en op die manier configureren.
Of via de APP welke ook super werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
O_Tiby schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:20:

Nee, eenmalig om in te stellen, daarna niet meer. Je kan een los SSID aanmaken met gast-policy, dan wordt alles naar je interne netwerk geblokt en heb je geen controller nodig die 24/7 draait. Wil je een captive portal, dan heb je wel een actieve controller nodig.

Voor een goed werkend wifi netwerk heb je geen dure mesh oplossing nodig, met de eerder aangehaalde Ubiquiti AC Lite haal je net zulke goed of nog betere resultaten. Goede roaming begint met exact dezelfde instellingen over alle accespoints, als dit allemaal van hetzelfde merk is maakt dit de configuratie alleen maar makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:23
ben ik weer de enige die eerst praktisch zou kijken wat kan in het huis ?...
zijn er al bestaande pijpjes of ga je het ganse huis tot de kale beton strippen ?

je netwerk opsplitten in 2 kan geen kwaad, zelfs in 3 ook niet, maar behoud liefst ietswat van structuur zodat je snel fouten terugvind...

sowieso zou ik een 4tal kabels van modem naar zolder aanleggen, en daar je POE switch zetten (zo'n 19" ding is vaak te groot en te lawaaierig voor in de meterkast)
dan kan je 1 kabel gebruiken als aanvoer, en een 2e voor retour voor een AP... (3& 4 zijn reserve voor god weet wat ooit nog POE nodig heeft, zelfs deurbellen zoals een ring elite kunnen ermee werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Het gehele installatiewerk ga ik nieuw aanbrengen, dus heb nu nog alle vrijheid :) Maar inderdaad, ik leg zeker 4 kabels naar boven. De switch kan ook prima in de trapkast/meterkast :) Maar heb niet zo'n behoefte om 10 kabels oid te trekken.. :) Dus vandaar op ieder niveau een kleinere switch.

Ik ga iig de DECO M9 terugsturen. Enig voordeel was dat ie ook zigbee ondersteund, maar denk dat ik over ga op de Shelly dimmers. Dan is alles op Wi-Fi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Zoals al gezegd hier heeft het schakelen tussen de verschillende AP's niets te maken met een mesh principe. Het roamen door clients is een client beslissing en elke client hanteert dan nog eens verschillende parameters. Apple is daar heel transparant in: https://support.apple.com/nl-be/HT203068

Oudere wifi chips kunnen dus wel eens langer bij een AP blijven terwijl er één dichter in de buurt is.

Er zijn wel truukjes bij bepaalde AP's die je kan instellen zoals bijvoorbeeld 'sticky clients' gaan deconnecteren, dan stel je in dat onder een bepaald bereik de AP de client gewoon een kick moet geven om zo de client te forceren om de beste AP terug te kiezen. Maar die truukjes zijn in 99% van de gevallen niet nodig.

Gewoon lekker starten met 2 Unifi AP's en die verdelen over het huis. Indien nodig kan je er nog één toevoegen. Scan even de omgeving af met 1 AP (RF SCAN vanuit het AP menu) om zo te kijken op welke kanalen je buren allemaal uitzenden. Kies dan andere kanalen voor jouw AP's. De AP's kunnen dit in principe ook automatisch maar met manueel ben je toch zeker dat ze elkaar niet storen. Voor 2.4ghz zeker kanaal 1, 6 & 11 verdelen over je AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Top, Dank! Ga ik dit doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erny
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 14:12
Hi O_Tiby, werkt de oplossing naar wens?
Ik ben benieuwd of het switchen goed gaat als je door het huis loopt - iets wat bij mij nu niet goed werkt met bekabelde AP gemaakt van oude routers. Groet! Erny
Pagina: 1