Warmtepomp met vloerverwarming,zonneboiler met buffervat 300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1319232

Topicstarter
Hallo ,

wij zijn op zoek naar een warmtebron voor ons huis.

Het is een nieuwe woning met een vloeroppervlakte van 135M2 plafondhoogte is 2,5 Meter.

Wij wilden hiervoor een warmepomp ( Lucht -Water) van Vaillant arotherm Monobloc gebruiken.

Dit koppelen met een zonneboiler en een buffervat van 300 L.

Alles aangesloten op een vloerverwarming.

Heeft er iemand enig idee hoe dit samen kan werken ? Een schema van de installatie zou ons erg helpen.

Alle tips worden op prijs gesteld daar wij volkomen leken zijn in deze materie. ;)

Alvast bedankt. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Niet om spelbreker te zijn, maar is het niet handiger en goedkoper om extra zonnepanelen te leggen ipv een zonneboiler? Die stroom kan he dan o.a. voor de warmtepomp gebruiken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De vraag is hoe je het samen wilt laten werken. Ik heb een setup waarbij de zonneboiler in de winter (soms) cv ondersteuning doet. Maar in de zomer enkel voor sww.
Dat omdat ik geen buffer nodig heb omdat alle verdiepingen vloerverwarming heeft met korte groepen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BlueTooth76 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 02:08:
Niet om spelbreker te zijn, maar is het niet handiger en goedkoper om extra zonnepanelen te leggen ipv een zonneboiler? Die stroom kan he dan o.a. voor de warmtepomp gebruiken.
Volkomen gelijk, _/-\o_ maar de zonneboiler is verplicht te gebruiken ( Portugeese wetgeving) dus die moet er komen.
kmf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 02:24:
De vraag is hoe je het samen wilt laten werken. Ik heb een setup waarbij de zonneboiler in de winter (soms) cv ondersteuning doet. Maar in de zomer enkel voor sww.
Dat omdat ik geen buffer nodig heb omdat alle verdiepingen vloerverwarming heeft met korte groepen
We wilden ( als dat kan) in de winter primair ook gebruik maken van de zonneboiler en dan bij´verwarmen met de warmtepomp.

De min temperatuur in Portugal is zelden onder het vriespunt en alles is gelijkvloers.

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1319232 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 03:50:
[...]

Volkomen gelijk, _/-\o_ maar de zonneboiler is verplicht te gebruiken ( Portugeese wetgeving) dus die moet er komen.

[...]

We wilden ( als dat kan) in de winter primair ook gebruik maken van de zonneboiler en dan bij´verwarmen met de warmtepomp.

De min temperatuur in Portugal is zelden onder het vriespunt en alles is gelijkvloers.

Alvast bedankt voor de reacties
Dit is mijn schema met bijbehorend uitleg.
Let wel: de buffer is niet helemaal volgens de "juiste" manier: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Ik heb namelijk geen pomp achter het vat. Ook niet nodig, want er is geen sprake van pendelen, ondanks dat mijn warmtepomp zwaar overgedimensioneerd is.

In de winter doet de zonneboiler dus niet veel mee met de verwarming in Nederland.
Op een zonnige winterdag is er 15kWh elektrische energie door de warmtepomp gebruikt. Met een COP van 3-3,5 (schatting) is dat 45-52.5kWh thermische energie in het huis gepompt.
Op dezelfde dag is er 5kWh opgewekt door de zonneboiler.

Wellicht dat dat in Portugal anders is? (maar vertel eens wat meer over de verplichting voor een zonneboiler? Hoe werkt dat en in welke landen is dat zo? Ik vond het al bijzonder dat er zoveel zonneboilers zijn geinstalleerd daar. )

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 06-01-2020 08:22 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedankt voor de uitleg en schema.

Er is een verplichting om het warmwater via zonneboiler te maken.

Dit wordt meestal gedaan via een systeem met panelen en een buffertank met electrische weerstand op het dak. Deze systemen zijn vrij goedkoop vanaf +- 1000 € weliswaar erg primitief.

" When the Portuguese building regulations were revised in 2006, the government included an solar obligation to use solar panels for hot water production. Results of AQSpP became part of the legislation. "

Ook de mogelijkheid van fotovoltaische panelen is aanwezig maar is voorlopig nog beperkt tot 1,5 Kw en daar doe je echt niet veel mee.... dit zou daar ook veranderen vanaf 2020..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Crazy-

Best life ever

Zoiets?

Dit gaat mijn opstelling worden in de nieuwe woning (wel nog een 3-weg klep tussen de warmtepomp / vat / vloerverwarming) om het vat te ontzien in de zomer ivm koeling vloer

schema wp boiler
kmf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:14:
[...]

Dit is mijn schema met bijbehorend uitleg.
Let wel: de buffer is niet helemaal volgens de "juiste" manier: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Ik heb namelijk geen pomp achter het vat. Ook niet nodig, want er is geen sprake van pendelen, ondanks dat mijn warmtepomp zwaar overgedimensioneerd is.

In de winter doet de zonneboiler dus niet veel mee met de verwarming in Nederland.
Op een zonnige winterdag is er 15kWh elektrische energie door de warmtepomp gebruikt. Met een COP van 3-3,5 (schatting) is dat 45-52.5kWh thermische energie in het huis gepompt.
Op dezelfde dag is er 5kWh opgewekt door de zonneboiler.
Interessant! Dit is bijna gelijk aan mijn idee qua installatie schema.

Bevalt de doorstromer goed? 5liter/min klinkt wel laag....

[ Voor 63% gewijzigd door Crazy- op 06-01-2020 20:12 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Crazy-

Best life ever

Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Crazy- op 06-01-2020 20:12 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu