Het valt mij op dat ik hier op GoT nog geen ervaringen lees of zie van mensen met het VR spel 'Boneworks', een VR-game van Stress Level Zero. Het lijkt toch een beetje de hype van het moment in VR-land.
Ik vraag me af of ik een van de weinigen ben die de game inmiddels heeft uitgespeeld. Ik wil in ieder geval mijn ervaring delen. Misschien dat dit ook een discussie topic zou kunnen worden over de game.
De game is een combinatie van puzzelen en schieten. En dat in een wereld die sterk lijkt op die van Half-Life 2. Ze mochten van Valve echter geen HL titel maken. HL:Alyx is echter sterk beïnvloed door deze game.
Mijn mening: holy shit.
2. Geen teleporteren. Je moet gewoon lopen door de wereld. Dit is belangrijk, hier kom ik op terug.
3. Wapens en inventory system
In het begin moest ik de game al na 30 minuten stoppen door misselijkheid. Maar dat werd al snel 60 minuten en vervolgens door intensief spelen kon ik het uren volhouden zonder enige misselijkheid.
Hou er rekening mee dat je dus moet wennen. Het kan ook best zijn dat je het risico loopt nooit te wennen aan de smooth motion. Als je een fan bent van VR zou ik toch aanraden een poging te wagen.
Bij sommige games zoals Arizona Sunshine vond ik wapens en sights nooit accuraat maar in deze game zijn de wapens echt goed te richten. Het richten doe je ook door de sights te gebruiken zoals op een echt wapen.
Wapens zijn realistisch in de zin dat je zelf ook moet doorladen. Ze werken precies zoals in de echte wereld wat dit betreft en dat is wel goed gedaan. Naar mijn weten kun je niet de schiet modi wijzigen (auto/single/burst).
Het herladen vereist twee handen. Je kunt best met twee pistolen tegelijk schieten als je dat wilt, maar je mag daarna 1 wapen wegstoppen of laten vallen als je het andere wapen wilt herladen. Meestal loont het om gewoon met 1 wapen rond te lopen en in geval van nood (geen tijd om te herladen) het wapen weg te stoppen en een andere te pakken.
Ik hoop dat de engine door Stress Level Zero in licentie wordt verkocht aan andere game studios. Dat zou een hoop mooie content op kunnen leveren.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen
Waarschuwing: het save game systeem van het spel is brak, je moet echt een level uitspelen 30+ minuten want anders verlies je alle progress.
Ik vraag me af of ik een van de weinigen ben die de game inmiddels heeft uitgespeeld. Ik wil in ieder geval mijn ervaring delen. Misschien dat dit ook een discussie topic zou kunnen worden over de game.
De game is een combinatie van puzzelen en schieten. En dat in een wereld die sterk lijkt op die van Half-Life 2. Ze mochten van Valve echter geen HL titel maken. HL:Alyx is echter sterk beïnvloed door deze game.
Mijn mening: holy shit.
Wat maakt deze game speciaal?
1. De physics. Alles is echt een 3D object. Je hebt een compleet lichaam in 3D en je kunt door de hele game lopen, springen en klimmen! Dit is echt vernieuwend.2. Geen teleporteren. Je moet gewoon lopen door de wereld. Dit is belangrijk, hier kom ik op terug.
3. Wapens en inventory system
Wat maakt de physics speciaal?
Je bent zelf echt een integraal onderdeel van de wereld. In veel oudere games glitch je dwarsdoor objecten heen of heb je geen lichaam. Daarbij is ook het concept van klimmen geïntroduceerd en dat is echt fantastisch. Het enige nadeel is dat je armen snel erg moe worden van een klim sessie. Maar dat is in real-life ook zoGeen teleporteren, word je dan niet misselijk?
De game waarschuwt dat zij is bedoeld voor ervaren VR-spelers. Ik zie mijzelf als wel een ervaren speler maar deze game is wel even wennen.In het begin moest ik de game al na 30 minuten stoppen door misselijkheid. Maar dat werd al snel 60 minuten en vervolgens door intensief spelen kon ik het uren volhouden zonder enige misselijkheid.
Hou er rekening mee dat je dus moet wennen. Het kan ook best zijn dat je het risico loopt nooit te wennen aan de smooth motion. Als je een fan bent van VR zou ik toch aanraden een poging te wagen.
Wapens
Puzzelen is prima, maar schieten is toch het gaafste stukje van deze game. De wapens zijn erg realistisch en zien er goed uit. Je kunt en moet ze - afhankelijk van het type - met twee handen vast houden voor accuratesse. Je kunt ook door scopes heen kijken.Bij sommige games zoals Arizona Sunshine vond ik wapens en sights nooit accuraat maar in deze game zijn de wapens echt goed te richten. Het richten doe je ook door de sights te gebruiken zoals op een echt wapen.
Wapens zijn realistisch in de zin dat je zelf ook moet doorladen. Ze werken precies zoals in de echte wereld wat dit betreft en dat is wel goed gedaan. Naar mijn weten kun je niet de schiet modi wijzigen (auto/single/burst).
Het herladen vereist twee handen. Je kunt best met twee pistolen tegelijk schieten als je dat wilt, maar je mag daarna 1 wapen wegstoppen of laten vallen als je het andere wapen wilt herladen. Meestal loont het om gewoon met 1 wapen rond te lopen en in geval van nood (geen tijd om te herladen) het wapen weg te stoppen en een andere te pakken.
Inventory
Het inventory system werkt erg prettig. Je hebt 'slots' op je schouders/rug, onder je oksels/zijkant en op je heupen (rechter heup). Je kunt zo heel snel een pistool of machine pistool grijpen.Bullet time
Wie ooit Max Payne heeft gespeeld weet waar ik het over heb. Als je een knop op je linker controller indrukt vertraagt de tijd en kun je in slomo een groep van vijanden op je gemak onder vuur nemen. Leuke feature.Het plot
Er is een plot, maar ik moest zelf achteraf van andere mensen horen hoe het nu precies in elkaar steekt. Deze game speel je voor de sfeer en de mechanics, de gameplay, maar niet voor het verhaal. De game voelt soms onsamenhangend. In bepaalde opzichten is het een hele goede tech demo.Performance
Ik heb een 6+ jaar oude i5 quad-core en een 1080 Ti. De CPU en GPU werden niet erg zwaar belast, zover ik kon zien (ik log naar Grafana).Conclusie
Ik denk zelf dat de gelinkte youtube filmpjes eigenlijk voor zich spreken. Het is lastig om een ervaring in woorden uit te drukken maar dit is de beste VR titel die ik zelf heb gespeeld. Boneworks legt de lat in ieder geval een stuk hoger.Ik hoop dat de engine door Stress Level Zero in licentie wordt verkocht aan andere game studios. Dat zou een hoop mooie content op kunnen leveren.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen
Waarschuwing: het save game systeem van het spel is brak, je moet echt een level uitspelen 30+ minuten want anders verlies je alle progress.