[VR] Boneworks ervaringen en discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Het valt mij op dat ik hier op GoT nog geen ervaringen lees of zie van mensen met het VR spel 'Boneworks', een VR-game van Stress Level Zero. Het lijkt toch een beetje de hype van het moment in VR-land.

Ik vraag me af of ik een van de weinigen ben die de game inmiddels heeft uitgespeeld. Ik wil in ieder geval mijn ervaring delen. Misschien dat dit ook een discussie topic zou kunnen worden over de game.

De game is een combinatie van puzzelen en schieten. En dat in een wereld die sterk lijkt op die van Half-Life 2. Ze mochten van Valve echter geen HL titel maken. HL:Alyx is echter sterk beïnvloed door deze game.

Mijn mening: holy shit. :D
Wat maakt deze game speciaal?
1. De physics. Alles is echt een 3D object. Je hebt een compleet lichaam in 3D en je kunt door de hele game lopen, springen en klimmen! Dit is echt vernieuwend.
2. Geen teleporteren. Je moet gewoon lopen door de wereld. Dit is belangrijk, hier kom ik op terug.
3. Wapens en inventory system
Wat maakt de physics speciaal?
Je bent zelf echt een integraal onderdeel van de wereld. In veel oudere games glitch je dwarsdoor objecten heen of heb je geen lichaam. Daarbij is ook het concept van klimmen geïntroduceerd en dat is echt fantastisch. Het enige nadeel is dat je armen snel erg moe worden van een klim sessie. Maar dat is in real-life ook zo ;)
Geen teleporteren, word je dan niet misselijk?
De game waarschuwt dat zij is bedoeld voor ervaren VR-spelers. Ik zie mijzelf als wel een ervaren speler maar deze game is wel even wennen.

In het begin moest ik de game al na 30 minuten stoppen door misselijkheid. Maar dat werd al snel 60 minuten en vervolgens door intensief spelen kon ik het uren volhouden zonder enige misselijkheid.

Hou er rekening mee dat je dus moet wennen. Het kan ook best zijn dat je het risico loopt nooit te wennen aan de smooth motion. Als je een fan bent van VR zou ik toch aanraden een poging te wagen.
Wapens
Puzzelen is prima, maar schieten is toch het gaafste stukje van deze game. De wapens zijn erg realistisch en zien er goed uit. Je kunt en moet ze - afhankelijk van het type - met twee handen vast houden voor accuratesse. Je kunt ook door scopes heen kijken.

Bij sommige games zoals Arizona Sunshine vond ik wapens en sights nooit accuraat maar in deze game zijn de wapens echt goed te richten. Het richten doe je ook door de sights te gebruiken zoals op een echt wapen.

Wapens zijn realistisch in de zin dat je zelf ook moet doorladen. Ze werken precies zoals in de echte wereld wat dit betreft en dat is wel goed gedaan. Naar mijn weten kun je niet de schiet modi wijzigen (auto/single/burst).

Het herladen vereist twee handen. Je kunt best met twee pistolen tegelijk schieten als je dat wilt, maar je mag daarna 1 wapen wegstoppen of laten vallen als je het andere wapen wilt herladen. Meestal loont het om gewoon met 1 wapen rond te lopen en in geval van nood (geen tijd om te herladen) het wapen weg te stoppen en een andere te pakken.
Inventory
Het inventory system werkt erg prettig. Je hebt 'slots' op je schouders/rug, onder je oksels/zijkant en op je heupen (rechter heup). Je kunt zo heel snel een pistool of machine pistool grijpen.
Bullet time
Wie ooit Max Payne heeft gespeeld weet waar ik het over heb. Als je een knop op je linker controller indrukt vertraagt de tijd en kun je in slomo een groep van vijanden op je gemak onder vuur nemen. Leuke feature.
Het plot
Er is een plot, maar ik moest zelf achteraf van andere mensen horen hoe het nu precies in elkaar steekt. Deze game speel je voor de sfeer en de mechanics, de gameplay, maar niet voor het verhaal. De game voelt soms onsamenhangend. In bepaalde opzichten is het een hele goede tech demo.
Performance
Ik heb een 6+ jaar oude i5 quad-core en een 1080 Ti. De CPU en GPU werden niet erg zwaar belast, zover ik kon zien (ik log naar Grafana).
Conclusie
Ik denk zelf dat de gelinkte youtube filmpjes eigenlijk voor zich spreken. Het is lastig om een ervaring in woorden uit te drukken maar dit is de beste VR titel die ik zelf heb gespeeld. Boneworks legt de lat in ieder geval een stuk hoger.

Ik hoop dat de engine door Stress Level Zero in licentie wordt verkocht aan andere game studios. Dat zou een hoop mooie content op kunnen leveren.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen :)

Waarschuwing: het save game systeem van het spel is brak, je moet echt een level uitspelen 30+ minuten want anders verlies je alle progress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bedankt! Wel jammer dat je het nu pas noemt nu de Steam Sale net voorbij is :) Ik had er nog niet van gehoord.

[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 06-01-2020 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
GekkePrutser schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:56:
Bedankt! Wel jammer dat je het nu pas noemt nu de Steam Sale net voorbij is :) Ik had er nog niet van gehoord.
De game is nu 25 euro volgens mij en ik heb dat zelf ook betaald 'toen'.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 06-01-2020 02:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 17:03
Q schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:19:
Het valt mij op dat ik hier op GoT nog geen ervaringen lees of zie van mensen met het VR spel 'Boneworks', een VR-game van Stress Level Zero. Het lijkt toch een beetje de hype van het moment in VR-land.
genoeg ervaringen maar niet iedereen wilt een topic openen
er is ook een got VR discord maar die vind ik zo goed als dood ben er maar uit gegaan

heb boneworks gedaan is best ok maar hoop dat half life 3 VR het wat meer gaat worden dit is maar een soort voorproefje wat het kan worden ga ik van uit ( wat je zelf ook aan geeft )

( heb valve index vr )

vind vr nog beetje zo als je naar een arcadehal zou gaan hier en daar wat games spelen
( side track als je van puzzels houd hou Firmament in de gaten van cyan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:57

Budha

Online ergo sum

Gebruikt iemand Virtual Desktop om deze game te spelen?

Het niet teleporteren maakt mij wat onzeker. In Blind "loop" ik ook gewoon en dat werkt prima, maar dat is een nogal statisch puzzelspel.

@NLMarcel194 The Room VR niet te vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Misschien wat nuance: waar ik misselijk van wordt in VR games is dat het beeld van links naar rechts verschuift/draait en vice versa. Dat is echt meteen instant hoofdpijn en misselijk. In Boneworks doe je snap turns, die instant zijn, om dit te vermijden. Ik had Boneworks zo ingesteld dat je in stappen van 45 graden draait.

Bij Boneworks heb ik dat directe gevoel van misselijkheid nooit gehad maar de misselijkheid kwam geleidelijk. Tot op het punt dat ik gewoon moest stoppen voor de avond. Dat komt misschien toch een beetje door de smooth locomotion.

Maar ik vond de game erg tof, qua gameplay en sfeer dus ik heb een aantal dagen achter elkaar gespeeld (dus iedere dag een sessie). Zo kon ik steeds langere sessies doorspelen. Tot uren achter elkaar, zonder misselijk te worden.

Het blijft uiteindelijk een risico: misschien kun je er zelf nooit aan wennen en ben je dus 25 euro kwijt. Maar als je dat geld kunt/wilt riskeren (en met minder dan 2 uur speeltijd kun je op steam gewoon geld terug krijgen) dan zou je het kunnen gokken.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 11-01-2020 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan normale smooth locomotion prima hebben, maar het probleem van wat ik bij Boneworks heb gezien is dat je in-game hoofd los kan bewegen van je echte hoofd, buiten je normale locomotion om. Bijvoorbeeld video's van mensen die in boneworks een trap op klimmen en het hoofd alle kanten op stuitert. Dat is instant-kotsen voor mij, en daarom heb ik hem ook nog niet gekocht. Ik weet dat hij populair is, en misschien koop ik hem nog weleens, maar ik mis nog een beetje wat er nou bijzonder aan is. Ja alles is op physics gebaseerd, maar dan krijg ik Star Citizen vs Elite:Dangerous flashbacks: De eerste is veel meer op physics gebaseerd, de tweede vind ik veel leuker om te vliegen in. Het hoeft niet accuraat te zijn van mij, het moet leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Zover ik weet heb ik geen last gehad van het idee dat je hoofd los kan bewegen. Want dat zou bij mij ook instant misselijkheid veroorzaken. Volgens mij is dat de nummer 1 reden waarom mensen misselijk worden in VR.

De andere games die je noemt heb ik nooit gespeeld dus ik kan Boneworks er niet mee vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 11-01-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:31
Zojuist ook maar gescoord. Ik had wat twijfels over de locomotion, maar na een uurtje Rec Room met pookjes-rondloopgebeuren zonder misselijk te worden durf ik het aan :)

Edit: Eerste drie kwartier gespeeld. Spelen jullie hem zittend of staand? Ik ben voor zittend gegaan omdat de game dat nogal aanraadde, maar het voelt een beetje onhandig zo. Ben een béétje queasy nu, maar niet noemenswaardig :)

[ Voor 40% gewijzigd door Wormaap op 11-01-2020 19:51 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Ik heb zittend gespeeld omdat ik in het begin begon te wiebelen op mijn voeten.

Maar staand spelen is waarschijnlijk beter omdat je dan je holsters beter kunt bereiken: de stoel leuning zit anders in de weg bij mij althans.

Dit is pas later in de game relevant.

Ik heb de game zittend uitgespeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Zojuist een uurtje of twee gespeeld. En ik kan alleen maar zeggen: Woah, dit is één van de gaafste VR-ervaringen die ik tot dusver heb gehad! Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het physics-based gebeuren af en toe wat clunky aan vind voelen, als ik m'n hamer weer op de kop vast heb, of dat ding dat ik moet duwen niet mee wil werken, maar als ik 3.2 graden noordwest draai ineens wel. Maar de hele sfeer is zo lekker, constant even om het hoekje kijken of je niet verrast wordt door een NullBody en zo :9

Blij dat ik de hype geloofde en hem heb gekocht!

Vanavond heb ik trouwens staand gespeeld, en dat bevalt eigenlijk best prima. Ik moet nog steeds een béétje opletten dat ik niet te veel achteruit loop terwijl ik draai en spring of zo. Maar als ik gewoon normaal doe gaat't allemaal prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:03

BM

Moderator Spielerij
@Q Ik denk wel dat deze beter past in de categorie shooters, dus ik verplaats 'm even die kant op :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
BM schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:41:
@Q Ik denk wel dat deze beter past in de categorie shooters, dus ik verplaats 'm even die kant op :)
Ook wel in lijn met wat Boneworks voor VR-gaming in het algemeen is aan het doen. Het is een game die aan de wereld laat zien dat VR niet alléén maar gimmicky partygames heeft, maar dat een goed ontwikkelde VR-game gewoon naast 'traditionele' games kan staan. Hopelijk laten de verkoopcijfers ook aan devs zien dat VR de moeite waard is om in te investeren :)
Half Life: Alyx gaat hopelijk een nog veel grotere schop geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Ja, Alyx zit al in de pre-order. Ik ben erg benieuwd. Ik overweeg zelfs om te upgraden naar een Valve Index van mijn originele Rift. Maar die dingen zijn nu niet leverbaar. De belangrijkste reden om up te graden is de betere controls en de hogere resolutie.

Een ander issue is dat mijn Oculus Rift vorig jaar grotendeels ongebruikt is gebleven. Dat risico zie ik weer ontstaan en om dan 1K tegen een nieuwe VR bril te gooien...

De Valve Index scheen ook nog wel last te hebben van god rays, een serieus irritant probleem op de originele Rift.

Lone Echo 2 komt er aan, lijkt me ook nog wel leuk, maar wat dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 16-01-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Schopje :)

Vandaag heb ik Boneworks uitgespeeld en man, wat was dat een gaaf spel! :) Wel redelijk aan de bovengrens van wat ik qua intensiteit prettig vind. Niet eens qua VR-sickness en zo, maar qua spanning en schrikmomenten :+ Nee, ik ben geen held...
Voor degenen die het leuk vinden is er ook nog genoeg te sandboxen en arena'en als de hoofdcampaign klaar is. Zelf ben ik daar niet zo ontzettend van. Ook het najagen van alle unlocks is niet iets dat ik snel zal doen. Maar ik heb me meer dan uitstekend vermaakt met de game!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Leuk om te horen! Nu door naar de pas verschenen Walking Dead VR game of wordt dat echt te horror?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Boneworks is nu ook in de Oculus Store te krijgen. Ik had hem al op Steam gekocht dus baal wel een beetje :) De ervaring in de Oculus Store is veel beter. Maarja such is life...

Maar als iemand hem wil kopen voor Oculus zou ik dat aanraden dus.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 22-02-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Q schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:19:
Leuk om te horen! Nu door naar de pas verschenen Walking Dead VR game of wordt dat echt te horror?
Hij lijkt me wel heel gaaf, maar ik moet nog even wat reviews kijken. Ik vind het niet erg om af en toe te schrikken, maar ik hou helemaal niet van gescripte jump-scares. Zelfs als ik ze van mijlenver aan zie komen schrik ik me nog steeds kapot 8)7
GekkePrutser schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:44:
Boneworks is nu ook in de Oculus Store te krijgen. Ik had hem al op Steam gekocht dus baal wel een beetje :) De ervaring in de Oculus Store is veel beter. Maarja such is life...

Maar als iemand hem wil kopen voor Oculus zou ik dat aanraden dus.
Hoezo is dat een betere ervaring? Ik zou Steam VR wel in willen ruilen voor Oculus Native op zich, maar dat maakt ook weer niet zó veel uit. En het level dat getoond werd in de launch trailer komt gelukkig ook gewoon naar de Steamversie :)

[ Voor 40% gewijzigd door Wormaap op 24-02-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:31:
Hoezo is dat een betere ervaring? Ik zou Steam VR wel in willen ruilen voor Oculus Native op zich, maar dat maakt ook weer niet zó veel uit. En het level dat getoond werd in de launch trailer komt gelukkig ook gewoon naar de Steamversie :)
Ik heb Bomeworks nog niet gespeeld (nog geen tijd/zin gehad), maar de laatste keer dat ik SteamVR speelde moest ik helemaal door een setup heen. Helemaal een soort Guardian instellen enz. Ook zagen/werkten de controllers in-game (Fallout 4) als Vive controllers die zich niet hetzelfde laten mappen door o.a. de touchpads ipv sticks. En het was lastig om SteamVR te starten ipv de Oculus launcher die vanzelf opkomt als je de headset op doet.

Misschien is er een hoop verbeterd op dit gebied, maar FO4 vond ik nauwelijks speelbaar destijds :) Ik ben er daardoor nooit echt 'in' geraakt en heb sindsdien geen SteamVR game meer opgestart. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik tegen Boneworks aan zat te hikken, het was met FO4 zo'n gedoe allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 24-02-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
GekkePrutser schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:59:
[...]

Ik heb Bomeworks nog niet gespeeld (nog geen tijd/zin gehad), maar de laatste keer dat ik SteamVR speelde moest ik helemaal door een setup heen. Helemaal een soort Guardian instellen enz. Ook zagen/werkten de controllers in-game (Fallout 4) als Vive controllers die zich niet hetzelfde laten mappen door o.a. de touchpads ipv sticks. En het was lastig om SteamVR te starten ipv de Oculus launcher die vanzelf opkomt als je de headset op doet.

Misschien is er een hoop verbeterd op dit gebied, maar FO4 vond ik nauwelijks speelbaar destijds :) Ik ben er daardoor nooit echt 'in' geraakt en heb sindsdien geen SteamVR game meer opgestart. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik tegen Boneworks aan zat te hikken, het was met FO4 zo'n gedoe allemaal.
Oh, daar heb ik momenteel in SteamVR echt helemaal geen last van. Na de eerste launch verschijnen games ook in Oculus in mijn library, dus da's al makkelijk launchen. Maar meestal ga ik in Oculus naar de Virtual Desktop, en start ik SteamVR-games gewoon via Steam. De SteamVR home gebruik ik dan weer nooit. Dus wellicht is het nog een poging waard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:22
Q schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:19:
Performance
Ik heb een 6+ jaar oude i5 quad-core en een 1080 Ti. De CPU en GPU werden niet erg zwaar belast, zover ik kon zien (ik log naar Grafana).
Thx voor deze tip. Zojuist een valve index besteld, duskijk een beetj rond wat er voor games te spelen zijn en deze komt zeker op de short list.

Vraagje: hoe log jij je cpu en gpu data naar grafana? Heb je daar een linkje naar, kijk ik of ik dat hier ook kan integreren in mijn huidige dashboards. Altijd leuk dat soort grafiekjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
rachez schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:43:
[...]

Thx voor deze tip. Zojuist een valve index besteld, duskijk een beetj rond wat er voor games te spelen zijn en deze komt zeker op de short list.

Vraagje: hoe log jij je cpu en gpu data naar grafana? Heb je daar een linkje naar, kijk ik of ik dat hier ook kan integreren in mijn huidige dashboards. Altijd leuk dat soort grafiekjes ;)
Ik gebruik deze stack:

https://github.com/nickbabcock/OhmGraphite
Pagina: 1