W10 boot repair fail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hoi allen,

ik zou deze vraag op het forum van microsoft moeten stellen, maar op mijn desktop / browser kan ik niet inloggen bij microsoft services (https://login.live.com/login.srf blijft laden tot time-out). Maar dat is niet mijn probleem.

Het probleem:
Ik heb een oude laptop. Daar heb ik enkele weken gelden de HDD vervangen door een SSD middels een drive clone. Dit heeft enkele dagen, met reboots, prima gewerkt. De laatste keer was midden december, en er waren wat updates. Die zijn correct geinstalleerd, laptop ging uit, 3 weken niet gebruikt. Vanochtend aan gezet, finalizing updates, wat gedaan, geen problemen. Laptop weer uit gezet en even later nog nodig voor wat anders.
Windows 10 wil niet opstarten, gaat naar de Automatic Repair, die krijgt het niet opgelost.

Wat ik heb gedaan:
Opties binnen de Automatic Repair:
System restore: geen restore punt gevonden
Uninstall updates: feature en improvement update de-installeren geven beiden een error
Startup settings: booten in een andere modus (enable debugging, safe mode) laten hem direct weer booten in de Automatic Repair
Opnieuw installeren. Dit kan/wil ik niet omdat ik dan m'n surfspot installatie van Office kwijt raak. Ik gebruik de laptop eens per maand en vind het dan wat duur om weer office te moeten kopen. De office licentie staat niet in mijn microsoft-account :/

Command prompt
De laatste steun en toeverlaat.

Ik kan de logfile in c:/windows/system32/logfiles/srt/srttrail.txt niet openen, het opgegeven pad bestaat niet.

bootrec.exe /rebuildbcd -> geen OS gevonden (0)
bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot -> geen toegang
chkdsk c: /f /r -> geen problemen, maar kan log niet wegschrijven (code 50)
chkdsk c: /r /x -> geen problemen, maar kan log niet wegschrijven (code 50)

notepad -> werkt. In de browser zie ik alle mappen (windows/system32, etc etc) en kan overal naar toe. Ik kan ook op C:\ een file openen, opslaan als en de kopie weer openen. De logfile srttrail.txt bestaat niet, de map system32/logfiles is niet aangemaakt.

Als ik het goed heb begrepen is er sinds een jaar geen backup meer van het register, dus die methode lijkt me af te vallen.

Enige andere opties nog?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

https://www.easeus.com/re...d-messages-status-50.html
Dit artikel? Niet voor de EaseUS software maar de chkdsk opties en andere tips. Ziet er naar uit dat je disk aan het sterven is...

[ Voor 38% gewijzigd door xAn52 op 05-01-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De C: schijf die je daar ziet is niet de C: schijf die je denkt te kennen. Windows gebruikt drive letters niet vanuit het perspectief van de schijf maar vanaf het perspectief van het OS, hoe het opgestart is, en welke drives ie ziet. Daar heb je dus niks aan.

Dikke kans dat je SSD op D: of E: ofzo staat, maar als je hem een label hebt gegeven weet je het zeker want die staat wel op de schijf.

Kijk met diskpart even welke schijven en partities er zijn. Je recovery OS draait ook gewoon op de SSD dus hij doet het nog wel, en de bootloader/record/whatever zit er ook nog op, anders kon je recovery OS niet starten (dit is een combinatie van BCD, Recovery en afhankelijk van UEFI of BIOS (of CSM) een MBR loader of een ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
xAn52 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:57:
https://www.easeus.com/re...d-messages-status-50.html
Dit artikel? Niet voor de EaseUS software maar de chkdsk opties en andere tips. Ziet er naar uit dat je disk aan het sterven is...
Dank!
Ik had wel een ander stappenplan op hun site gevonden, maar was gelijk aan wat ik ook al van iets anders gedaan had.

Readonly verwijderd maar chkdsk blijft met een foutcode 50 komen en Windows opstarten in automatic repair.
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:02:
De C: schijf die je daar ziet is niet de C: schijf die je denkt te kennen. Windows gebruikt drive letters niet vanuit het perspectief van de schijf maar vanaf het perspectief van het OS, hoe het opgestart is, en welke drives ie ziet. Daar heb je dus niks aan.

Dikke kans dat je SSD op D: of E: ofzo staat, maar als je hem een label hebt gegeven weet je het zeker want die staat wel op de schijf.

Kijk met diskpart even welke schijven en partities er zijn. Je recovery OS draait ook gewoon op de SSD dus hij doet het nog wel, en de bootloader/record/whatever zit er ook nog op, anders kon je recovery OS niet starten (dit is een combinatie van BCD, Recovery en afhankelijk van UEFI of BIOS (of CSM) een MBR loader of een ESP.
In deze is dar wel het geval. De recovery tool staat op de drive X en werkt ook vanuit daar :)

Chkdsk vind geen fouten of bad sectors overigens.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hoe is je BCD ingesteld en wat zegt diskpart over de partitie waar BCD naartoe wijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:47:
Hoe is je BCD ingesteld en wat zegt diskpart over de partitie waar BCD naartoe wijst?
Staat gewoon goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yd6ihQg6jrNQ2ztCSg0u6B2p/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vo0k4UUsN8Ukm7luNxVtfDhb/full.jpg

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Lijkt er op dat de enige entry in de BCD voor de windows bootloader de recovery mode is? Ik zou met bcdedit even de entry wegpleuren en opnieuw aanmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 05-01-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:01:
Lijkt er op dat de enige entry in de BCD voor de windows bootloader de recovery mode is? Ik zou met bcdedit even de entry wegpleuren en opnieuw aanmaken.
Beiden verwijzen naar de partitie c: wat volgens diskpart ook de juiste partitie is. De recovery staat op de partitie X of F. Of zie ik het verkeerd?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
DropjesLover schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:24:
[...]

Beiden verwijzen naar de partitie c: wat volgens diskpart ook de juiste partitie is. De recovery staat op de partitie X of F. Of zie ik het verkeerd?
Ik zie in je screenshots twee entries: de boot manager en de boot loader. De boot manager start eerst en leest je BCD. Die laat dan de rest van de intries zien of start de default, wat voor windows de bootloader is. Ik zie vooral recovery staan en niet de kale bootloader die je zou verwachten. Dikke kans dat ie daarom gewoon constant de recovery start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Ik zie in je screenshots twee entries: de boot manager en de boot loader. De boot manager start eerst en leest je BCD. Die laat dan de rest van de intries zien of start de default, wat voor windows de bootloader is. Ik zie vooral recovery staan en niet de kale bootloader die je zou verwachten. Dikke kans dat ie daarom gewoon constant de recovery start.
Hmmm, en wat is de juiste set commando's daar voor?

bcdedit /delete {default}
bcdedit /create... En dan?

Overigens is alleen de display override Recovery. De rest verwijst wel naar de juiste W10 installatie. Pad, omschrijving...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik zou beginnen met een delete en daarna startup repair een nieuwe entry laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 22:51
Ik heb een soortgelijk probleem gehad enkele weken geleden. Ik heb een nieuwe windows 10 installatie cd gemaakt en dus geen recovery disk.

Daar kreeg ik de optie van herstel en behouden bestanden (zoals bij een recovery disk).
Daar mee ben ik wel gered geweest.

Ik had ook zitten klooien met partities ed en mijn MBR was weg denk ik. Ik kon ook geen rebuild of dergelijke commands gebruiken. Ik kon ze wel typen maar ze deden niets.

Hopelijk lukt het je zo?

Dus een nieuwe installatiemedia maken van de laatste versie van win10 op usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Dimitrip schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:40:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad enkele weken geleden. Ik heb een nieuwe windows 10 installatie cd gemaakt en dus geen recovery disk.

Daar kreeg ik de optie van herstel en behouden bestanden (zoals bij een recovery disk).
Daar mee ben ik wel gered geweest.

Ik had ook zitten klooien met partities ed en mijn MBR was weg denk ik. Ik kon ook geen rebuild of dergelijke commands gebruiken. Ik kon ze wel typen maar ze deden niets.

Hopelijk lukt het je zo?

Dus een nieuwe installatiemedia maken van de laatste versie van win10 op usb
Dan verlies ik mn MS Office. Aan bestanden staat er weinig tot niks op, alles staat op mn NAS (en backups) of in steam.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 22:51
DropjesLover schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:49:
[...]

Dan verlies ik mn MS Office. Aan bestanden staat er weinig tot niks op, alles staat op mn NAS (en backups) of in steam.
Ik ben niets verloren, mijn installatie werkte terug zoals voor het probleem.
Bij mij was het verschil de recovery usb die ik gemaakt heb bij het allereerste begin van win10 (ik kom van Win7) en de nieuw gemaakte installatie usb van de laatste versie van win10.

Ik denk dat daar het verschil ergens zat, nieuwere bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DropjesLover schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:49:
[...]

Hoezo 'verlies' je je MS-Office? Als je gewoon een licentie én de installatie-media voor dat pakket hebt dan herinstalleer je dat ook gewoon even in een paar minuten?

Afgelopen weekend hier nog een privé Dell D820 uit 2005 voorzien van een verse Windows 10/1909 Pro én Office 2013 Pro+ installatie... Inclusief de juiste licenties.

Ik krijg helaas de Nvidia Quadro NVS 110 GPU alleen (nog) niet 'lekker' aan't werk in dat ding.... 1400 x 1050 ipv 1680 x 1050.... :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 05-01-2020 23:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:55:
Ik zou beginnen met een delete en daarna startup repair een nieuwe entry laten maken
Geen idee waarom, maar bcdedit /delete (met en zonder {identifier} geeft weer "the specified command line is not valid" of "the specified entry is not valid as specified" (Dit laatste ook bij andere commando's).
wimmel_1 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:01:
[...]

Hoezo 'verlies' je je MS-Office? Als je gewoon een licentie én de installatie-media voor dat pakket hebt dan herinstalleer je dat ook gewoon even in een paar minuten?

Afgelopen weekend hier nog een privé Dell D820 uit 2005 voorzien van een verse Windows 10/1909 Pro én Office 2013 Pro+ installatie... Inclusief de juiste licenties.

Ik krijg helaas de Nvidia Quadro NVS 110 GPU alleen (nog) niet 'lekker' aan't werk in dat ding.... 1400 x 1050 ipv 1680 x 1050.... :'(
Dat is het net, mijn installatiemedia was een one time use download van surfspot (via m'n toenmalige werkgever) waar ik niet meer bij kom, en de licentie staat niet in mn microsoft account...

Ik heb de recovery een reset van mn laptop laten doen, maar ook dat faalde :?
Ik kan er nu wel via een USB creation stick Windows er weer overheen zetten, maar ook daarbij weer geen garantie dat de originele W7 key (van de sicker op de laptop) werkt...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je kan met de botte bijl de hele BCD wissen en een nieuwe laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
johnkeates schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:05:
Je kan met de botte bijl de hele BCD wissen en een nieuwe laten maken.
Wat is het complete commando dat ik daar voor moet intikken?
Ik kom er niet uit
code:
1
bcdedit /delete
doet niks

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Naar de BCD map gaan op de systeempartitie en die hele map wissen of een andere naam geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 13:59

AzzKickah

06-CENSORED

Heb je al eens vanaf een Windows 10 boot-stick opgestart en dan repair geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
AzzKickah schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:53:
Heb je al eens vanaf een Windows 10 boot-stick opgestart en dan repair geprobeerd?
Ja, die faalt ook.
johnkeates schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:45:
Naar de BCD map gaan op de systeempartitie en die hele map wissen of een andere naam geven.
Dus via de notepad de verkenner opstarten en naar c:\Boot\BCD en daar de folder verwijderen?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:40
SSD in even andere pc stoppen en BCD wissen.
de tool EasyBcd wordt vaar aangeraden, zelf ook net gebruikt.
Kan met File / ... een optie .. ook een bcd file van een andere schijf laden (dus niet de huidige boot/systeem)
Werkte veel makkelijker dan de commandline.

Waar is de 1e hdd gebleven? Staat daar niet nog een werkende versie op?

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
SCS2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:19:
SSD in even andere pc stoppen en BCD wissen.
de tool EasyBcd wordt vaar aangeraden, zelf ook net gebruikt.
Kan met File / ... een optie .. ook een bcd file van een andere schijf laden (dus niet de huidige boot/systeem)
Werkte veel makkelijker dan de commandline.

Waar is de 1e hdd gebleven? Staat daar niet nog een werkende versie op?
Goed, ga ik eens proberen.

De oude HDD hangt helaas in mijn oude pc, met een image daar van. Die oude pc gebruik ik niet meer, de laptop nog af en toe, mijn nieuwe pc meestal, en de laptop was echt..... heel...... traag......

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Goed, ik heb de sad in een andere pc gehangen en in /boot de file bcd verwijderd.
Terug in de laptop, creation stick er in, gerepareerd.

Weer een error, nu een specifieke driver: ACPI.sys.
Fixes zeggen sfc /scannow te laten lopen, die vind en repareert niks...
Ik kan nog steeds geen updates de-installeren.

Computer reset werkt ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 18-01-2020 21:01 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:24
Post eens de SMART gegevens van je hd. Ik benieuwd of je harde schijf nog in orde. Je kunt hiervoor Crystal Disk Info gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
DropjesLover schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:59:
Goed, ik heb de sad in een andere pc gehangen en in /boot de file bcd verwijderd.
Terug in de laptop, creation stick er in, gerepareerd.

Weer een error, nu een specifieke driver: ACPI.sys.
Fixes zeggen sfc /scannow te laten lopen, die vind en repareert niks...
Ik kan nog steeds geen updates de-installeren.

Computer reset werkt ook niet.
Als sfc wel fouten vind maar niet repareert kun je dism nog gebruiken. Google maar even voor de juiste dism commando's voor offboot dism

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ik heb windows maar opnieuw geïnstalleerd. Daardoor stonden er 2 Windows naast elkaar, en mn office was weg. De windows.old heb ik gekopieerd naar een andere partitie.
Ik kon hem niet meer terugzetten vanuit Windows zelf of vanuit de creation disk tools, dus heb de OS schijf een met eerst format een verse installatie gegeven.

Maar nu worden allerlei microsoft services geblokkeerd door m'n pihole, ookal pauzeer ik hem of voeg vanalles toe aan de whitelist. Ik kan windows niet activeren en mn office is ook weg (staat niet in mn windows account, op mn mobiel gekeken).

Gvd :X

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
EricJH schreef op zondag 19 januari 2020 @ 02:14:
Post eens de SMART gegevens van je hd. Ik benieuwd of je harde schijf nog in orde. Je kunt hiervoor Crystal Disk Info gebruiken.
Ik heb hem in m'n andere pc gehangen en Crystal Disk info uitgelezen.
Hij zegt dat het goed is, maar ook dat de reallocated sector count erg hoog is :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BU9DA1woQvPQ7QfZPUI90UIG/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 19-01-2020 11:23 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DropjesLover schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:20:
[...]
maar ook dat de reallocated sector count erg hoog is :?
Hoezo? De reallocated sector count staat op 0

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik wil dit topic even aanwakkeren.
Heeft iemand hier inmiddels de oplossing voor gevonden of sterker nog de oorzaak?

Ik heb de laatste 4 weken 50 werkstations uitgerold, waar nu ineens 2 dit probleem van hebben.

Zijn allemaal dezelfde configs, zelfde policies en domein etc.

Ik kom er niet achter. Moet ze telkens nieuw imagen.

Iemand anders wel de oorzaak gevonden?

Eindgebruiker doet niks anders dan zijn taken en plots gebeurt dit...

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
brianb schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:37:
Ik wil dit topic even aanwakkeren.
Heeft iemand hier inmiddels de oplossing voor gevonden of sterker nog de oorzaak?

Ik heb de laatste 4 weken 50 werkstations uitgerold, waar nu ineens 2 dit probleem van hebben.

Zijn allemaal dezelfde configs, zelfde policies en domein etc.

Ik kom er niet achter. Moet ze telkens nieuw imagen.

Iemand anders wel de oorzaak gevonden?

Eindgebruiker doet niks anders dan zijn taken en plots gebeurt dit...

;w
Bij mij zat er niks anders op dan een complete reinstall. Dat draait nu alweer een maand of 2 a 3 en (nog) geen problemen.

Via bellen met Microsoft (India, en snelcursus NATO alfabet :/ ) heb ik uiteindelijk mn licensie key voor m'n office weer actief gekregen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
DropjesLover schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:04:
[...]

Bij mij zat er niks anders op dan een complete reinstall. Dat draait nu alweer een maand of 2 a 3 en (nog) geen problemen.

Via bellen met Microsoft (India, en snelcursus NATO alfabet :/ ) heb ik uiteindelijk mn licensie key voor m'n office weer actief gekregen.
hmmm, wel echt link.. althans ik word altijd zenuwachtig van zoiets.
Ik heb nu idd 2 nieuw geimaged, dus waren snel weer in de lucht, maar dan nog. Zou graag weten waar dit vandaan komt.

Bedankt iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
brianb schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:09:
[...]

hmmm, wel echt link.. althans ik word altijd zenuwachtig van zoiets.
Ik heb nu idd 2 nieuw geimaged, dus waren snel weer in de lucht, maar dan nog. Zou graag weten waar dit vandaan komt.

Bedankt iig ;)
Reimage is, zeker bij een bedrijfsmatige omgeving sneller en goedkoper dan de oorzaak achterhalen en met een bootdisk/stick alle mogelijke repair stappen doorlopen. Maar ben met je eens dat het een raar probleem is wat niet zo zou moeten zijn.

BThGvNeOA

Pagina: 1