Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 17:53
Ik heb al een tijdje 750/750mbit glasvezel van tmobile en ben onlangs zelfs geupgrade naar 1gbit. Recentelijk viel me echter op dat ik deze snelheid bij langer na niet haal, ik blijf steken op 600/600mbit. Ik heb een USG Pro rechtstreeks aan de NTU hangen, die moet mijn inziens toch wel in staat zijn een hogere doorvoer te realiseren. Wat zou ik kunnen tweaken?

Wel een dingetje: ik had in eerste instantie de NTU op mijn Unifi switch aangesloten, VLAN 300 eroverheen en vervolgens van mijn switch naar de firewall, echter ontdekte ik dat dit ook rechtstreeks kon omdat de WAN poort tegenwoordig (misschien al langer, maar ik heb de firewall pas in huis) tegenwoordig de VLAN direct kan afhandelen. Net voor het omzetten haalde ik 700/900, maar weet niet of dat een incident was.

Contact met tmobile gehad hierover en zij ondersteunen uiteraard alleen de experiabox, maar die heb ik nooit gebruikt.

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Wat haal je met je Experiabox?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hoe heb je je USG ingesteld? En wat haal je met een VLAN-to-VLAN software bridge aan snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
Welke features heb je aanstaan op je USG? DPI heeft bijvoorbeeld een behoorlijke impact op doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
johnkeates schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:32:
Hoe heb je je USG ingesteld? En wat haal je met een VLAN-to-VLAN software bridge aan snelheid?
Wat bedoel je hiermee precies “ingesteld”? Als een VLAN zorgt voor vertraging zou dat het verschil verklaren tussen de nieuwe situatie en de oude waarbij mijn switch de VLAN afhandelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
lier schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:30:
Wat haal je met je Experiabox?
Geen idee, ding ligt ongebruikt in de doos op zolder. Zal hem eens aansluiten en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
frickY schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:43:
Welke features heb je aanstaan op je USG? DPI heeft bijvoorbeeld een behoorlijke impact op doorvoersnelheid.
Niks bijzonders volgens mij, DPI staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:33
Als jij een laptop direct aansluit op de NTU. Welke snelheid haal je dan? Dan weet je of je USG de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is de snelheid van een poort naar een andere poort die in een software bridge staat. Test het even.
Is dat 1Gbps dan is het niet software bridging, is het minder dan 1Gbps dan is het dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@vespino

Zou je je posts willen wijzigen in plaats van meerdere posts onder elkaar te plaatsen?
Dit kan door op de ‘Wijzig’ knop te drukken van de originele post.

Alvast bedankt. :)

N.b., tevens even de titel aangepast.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 15:45
Voor je alles overhoop haalt qua instellingen en netwerk, kan het niet ook bij TM liggen? Consumenten-lijnen maken altijd gebruik van een overboekingsfactor voor zo ver ik weet. Toen ik TM glas had (vorige woning) haalde ik ook niet altijd de geadverteerde snelheid. Ook gaan niet alle speedtesten lekker op dit soort snelheden, die moeten ook maar net de capaciteit hebben.

Je USG moet namelijk prima in staat zijn om 1 gbit door te geven als je niet te veel firewall regels ingesteld hebt en DPI etc uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
gastje01 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:43:
Voor je alles overhoop haalt qua instellingen en netwerk, kan het niet ook bij TM liggen? Consumenten-lijnen maken altijd gebruik van een overboekingsfactor voor zo ver ik weet. Toen ik TM glas had (vorige woning) haalde ik ook niet altijd de geadverteerde snelheid. Ook gaan niet alle speedtesten lekker op dit soort snelheden, die moeten ook maar net de capaciteit hebben.

Je USG moet namelijk prima in staat zijn om 1 gbit door te geven als je niet te veel firewall regels ingesteld hebt en DPI etc uit.
Net wat ik dacht. Ga iig wel even mijn laptop rechtstreeks aan de NTU hangen of met het geleverde modem om uit te vinden of het inderdaad niet gewoon TM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:24
Je hebt de modem wel nodig, rechtstreeks aan de ntu kan ook wel, maar dan moet je wel even bezig met vlan en pppoe verbindingen ;)

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 15:45
GoldenBatt schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:28:
Je hebt de modem wel nodig, rechtstreeks aan de ntu kan ook wel, maar dan moet je wel even bezig met vlan en pppoe verbindingen ;)
Nope, gewoon DHCP op vlan 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:24
gastje01 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Nope, gewoon DHCP op vlan 300.
I stand corrected. Ben zelf KPN & XS4All gewend en ging er vanuit dat dit niet anders was (mother of all fuckups). Dat is iets meer afstellen. Mooi dat T-Mobile t stuk makkelijker maakt :)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Hier eindelijk tijd voor gevonden... eerst mijn laptop rechtstreeks aan de NTU gehangen, VLAN300 ingesteld, geen IP, dus kan niks meten. Toch maar het modem van zolder gehaald, alles aangesloten, geen extern IP. Wat bleek, het was het modem van de vorige provider 🤣 Ik zoeken naar het TM modem, gevonden, blijkt deze alleen direct op de glaskabel aangesloten te kunnen worden. Nu houdt het dus op voor mij hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Heb je wel je ntu even van de stroom afgehaald tijdens het wisselen van apparaten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
vespino schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:50:
Ik zoeken naar het TM modem, gevonden, blijkt deze alleen direct op de glaskabel aangesloten te kunnen worden. Nu houdt het dus op voor mij hè...
Welk modem / router is dit? Ze hebben de Draytek, Zyxel en Huawei router. De eerste hangt direct aan de glasvezelkabel, kwestie van de media converter er tussenuit halen. De laatste twee sluit je aan via UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
laurens0619 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:12:
Heb je wel je ntu even van de stroom afgehaald tijdens het wisselen van apparaten?
Nee dat had ik niet gedaan, kan ik nog wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
rens-br schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Welk modem / router is dit? Ze hebben de Draytek, Zyxel en Huawei router. De eerste hangt direct aan de glasvezelkabel, kwestie van de media converter er tussenuit halen. De laatste twee sluit je aan via UTP.
Het is de Draytek variant, maar ik ga het niet op zoeken de NTU te verwijderen om vervolgens nog verder van huis te zijn. Daar lijken mij die connectoren/kabels is te fragiel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

@vespino Zoals reeds eerder gevraagd, zou je niet willen dubbelposten maar je bestaande post willen wijzigen middels de ‘Wijzig’ knop?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

vespino schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:46:
Het is de Draytek variant, maar ik ga het niet op zoeken de NTU te verwijderen om vervolgens nog verder van huis te zijn. Daar lijken mij die connectoren/kabels is te fragiel voor.
Als jij de DrayTek variant hebt dan kan je de plug die nu in de SFP poort van je USG zit eruit halen en die in de DrayTek stoppen. Je hoeft dus niet aan de NTU te zitten en je hebt geen media converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

rens-br schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Als jij de DrayTek variant hebt dan kan je de plug die nu in de SFP poort van je USG zit eruit halen en die in de DrayTek stoppen. Je hoeft dus niet aan de NTU te zitten en je hebt geen media converter.
Ik denk dat @vespino nu de RJ45 WAN interface gebruikt op zijn USG Pro, welke ontbreekt op de Draytek AFAIK.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@MisteRMeesteR @rens-br ik heb nu een glasconvertor en die is met RJ45 verbonden met mijn USG, dit is overgenomen van de vorige provider. Ik heb niet de ruimte de USG rechtstreeks op de glaslijn aan te sluiten.

Heb zojuist nog een keer geprobeerd mijn laptop aan te sluiten op de NTU, maar krijg nog altijd geen IP. Vreemd genoeg zegt de VLAN uitgeschakeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:02:
Ik denk dat @vespino nu de RJ45 WAN interface gebruikt op zijn USG Pro, welke ontbreekt op de Draytek AFAIK.
Klopt. Maar gezien hij van de provider een DrayTek gekregen had, had ik verwacht dat er geen mediaconverter is. T-Mobile is daar namelijk pas veel later mee gekomen. Maar het zit dus anders:
vespino schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:14:
@MisteRMeesteR @rens-br ik heb nu een glasconvertor en die is met RJ45 verbonden met mijn USG, dit is overgenomen van de vorige provider. Ik heb niet de ruimte de USG rechtstreeks op de glaslijn aan te sluiten.
Dat verklaard het. :) Dan kunnen we de DrayTek vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Ok dus geen glas direct op je USG maar via koper / rj45 SFP module ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
killer2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:37:
Ok dus geen glas direct op je USG maar via koper / rj45 SFP module ?
Ik heb de volgende situatie:

Glasvezel komt binnen;
Op de glasvezel zit een convertor naar UTP;
De UTP gaat naar mijn USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Ja precies ik was bezig met direct glas, alleen hebben de sfp modules een fixed speed nodig (geen auto)
Dit kan standaard niet op USG Pro voor de wan kant :(
Nu maar met een aangepaste JSON proberen...
vespino schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Ik heb de volgende situatie:

Glasvezel komt binnen;
Op de glasvezel zit een convertor naar UTP;
De UTP gaat naar mijn USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

killer2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:45:
Ja precies ik was bezig met direct glas, alleen hebben de sfp modules een fixed speed nodig (geen auto)
Dit kan standaard niet op USG Pro voor de wan kant :(
Nu maar met een aangepaste JSON proberen...
[...]
Dit is niet helemaal waar, mijn USG Pro draait met een optic zonder de speed-duplex in te stellen. Het is sterk afhankelijk van de optic zelf (zo had ik er twee verschillende die het niet deden). Op fs.com had ik een prima optic die het direct deed. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Maakt het nog steeds waar dat de WAN kanten niet in te stellen zijn..
Maar welke fs module heb je gebruikt?
Step schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Dit is niet helemaal waar, mijn USG Pro draait met een optic zonder de speed-duplex in te stellen. Het is sterk afhankelijk van de optic zelf (zo had ik er twee verschillende die het niet deden). Op fs.com had ik een prima optic die het direct deed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

killer2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:07:
Maakt het nog steeds waar dat de WAN kanten niet in te stellen zijn..
Maar welke fs module heb je gebruikt?

[...]
https://www.fs.com/de-en/products/37922.html

1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 10km Transceiver Module
Connector: SC
Operating Temperature: -5 to 85°C (23 to 185°F)
DOM Support: Yes
Compatible Brands: Ubiquiti

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Pagina: 1