Ik heb het volgende systeem ergens in december gekocht:
Op het moment dat ik hier een USB met windows, gedownload vanuit de microsoft site en gemaakt met Rufus inram (in ofwel de usb2 als usb3 slots op het moederbord), komt de installatiewizard naar voren toe. Na de taal/regioselectie genext te hebben en de SSD aangewezen te hebben waar deze op geinstalleert dient te worden, wordt erhierna (ergens tijdens "copying windows files" of tijdens " installing windows") een blauw scherm getoond.
De teksten die hierin staan zijn de volgende 3:
- Driver PNP Watchdog
- Internal Power Error
- Driver Power state failure
Dit is dan ook de reden dat ik vermoed dat dit een hardware issue is (en geen windows issue) en dit draadje hier post.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- uiteraard als een malle gegoogled op alle foutmeldingen, echter weinig zinvolle resultaten tegengekomen
- memtest86 gerund: geen issues gevonden
- kijken of installatie met slechts 1 reepje RAM wel goed gaat - nope
- andere videokaart (AMD RX 480) - geen verschil
- verschillende BIOS versies geprobeerd: F3, F6, F10, F11 - geen verschil
- oudere windows versies dan 1909 geprobeerd - geen verschil
- in BIOS CSM disabled / fast boot disabled - geen verschil
- CMOS reset - geen verschil
- slechts 1 SSD erin - geen verschil
- getest of in een andere PC windows wel goed installeert op 1 van de SSDs die ik heb, met mn installatiestick. Dit gaat goed.
- ubuntu installeren : dit faalt ook vaker dan het goed gaat
Verder heb ik mijn moederbord momenteel zo kaal mogelijk - slechts CPU (met koeler), GPU, memory erop.
Wat nu?
Ik weet niet wat een mogelijke vervolgstap is, wat het voor mij lastig maakt om hier mee door te gaan.
1 van de opties waar ik aan denk is het moederbord RMA-en, maar voordat ik dat doe wil ik eerst weten of ik nog iets anders kan testen/proberen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 262,50 | € 262,50 |
1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil RX 5700 XT | € 472,05 | € 472,05 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Zwart | € 141,90 | € 141,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 74,50 | € 74,50 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 148,90 | € 148,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 92,65 | € 92,65 |
2 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 129,90 | € 259,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.781,30 |
Op het moment dat ik hier een USB met windows, gedownload vanuit de microsoft site en gemaakt met Rufus inram (in ofwel de usb2 als usb3 slots op het moederbord), komt de installatiewizard naar voren toe. Na de taal/regioselectie genext te hebben en de SSD aangewezen te hebben waar deze op geinstalleert dient te worden, wordt erhierna (ergens tijdens "copying windows files" of tijdens " installing windows") een blauw scherm getoond.
De teksten die hierin staan zijn de volgende 3:
- Driver PNP Watchdog
- Internal Power Error
- Driver Power state failure
Dit is dan ook de reden dat ik vermoed dat dit een hardware issue is (en geen windows issue) en dit draadje hier post.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- uiteraard als een malle gegoogled op alle foutmeldingen, echter weinig zinvolle resultaten tegengekomen
- memtest86 gerund: geen issues gevonden
- kijken of installatie met slechts 1 reepje RAM wel goed gaat - nope
- andere videokaart (AMD RX 480) - geen verschil
- verschillende BIOS versies geprobeerd: F3, F6, F10, F11 - geen verschil
- oudere windows versies dan 1909 geprobeerd - geen verschil
- in BIOS CSM disabled / fast boot disabled - geen verschil
- CMOS reset - geen verschil
- slechts 1 SSD erin - geen verschil
- getest of in een andere PC windows wel goed installeert op 1 van de SSDs die ik heb, met mn installatiestick. Dit gaat goed.
- ubuntu installeren : dit faalt ook vaker dan het goed gaat
Verder heb ik mijn moederbord momenteel zo kaal mogelijk - slechts CPU (met koeler), GPU, memory erop.
Wat nu?
Ik weet niet wat een mogelijke vervolgstap is, wat het voor mij lastig maakt om hier mee door te gaan.
1 van de opties waar ik aan denk is het moederbord RMA-en, maar voordat ik dat doe wil ik eerst weten of ik nog iets anders kan testen/proberen.