Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 14:18
Hey Tweakers,

Mijn vraag:

Ik zit sedert de voorbije weken met een vervelend probleem. Sporadisch lijkt mijn CPU niet deftig meer gekoeld te worden. Momenteel fluctueert z'n idle temp tussen de 40 en 55 graden. Als ik een stresstest doet skyrocket ie quasi onmiddelijk naar 80-90+ graden, hetgeen natuurlijk niet echt ideaal is voor een processor. Probleem is dat dit niet altijd het geval is want 2 dagen geleden namelijk deed ik diezelfde bench en bleef de temp onder load onder de 70 graden.

Een vermoedelijk gevolg hiervan zijn de sporadische bluescreens met WATCHDOG CLOCK TIMEOUT en consoorten

Relevante software en hardware die ik gebruik:

i7 6700k non OC @ 4200 mhz
Corsair H115i AIO hydrocooler
ASUS Hero Alpha moederbord
16 Gb Corsair DDR4 RAM geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Case binnenin volledig gereinigd en stofvrij gemaakt
  • Fans vervangen van watercooler en case
  • Nieuwe arctic ice coolpasta op de CPU gesmeerd en alles netjes terug aangedraaid
  • In de BIOS de V-core modus aangepast naar adaptive, zoals gesuggereerd in bijgevoegd filmpje
  • Corsair gecontacyeerd om eventueel na te checken hoe te verifiëren dat er iets mis is met de pomp van het koelingsysteem daar deze vaak kapot gaan
Filmpje betreffende heatspikes bij 6700k CPU's:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Intel 6700k temp spike fix

Ik zit atm met de handen in het haar en vroeg me af of jullie hier toevallig ook ervaringen mee gehad hebben. Vooraleer ik ga beginnen met het koelsysteem te vervangen had ik daarom ook enorm graag gebruik gemaakt van jullie expertise en enorme kennis!

Dank bij voorbaat,

Wouter _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-06 09:13
Hi @Bexorcist/Wouter,

Kan je misschien even aangeven hoe de AIO-pomp is aangesloten? Zit deze op een normale CPU Fan Header/Case Fan Header/Waterpump/AIO?

Misschien dan gelijk even kijken naar welke PWM curve deze aansluiting hanteert in de BIOS.

Gr, Yorick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Hey Yorick,

Bedankt alvast voor je reactie!
Yorick90 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:37:
Hi @Bexorcist/Wouter,

Kan je misschien even aangeven hoe de AIO-pomp is aangesloten? Zit deze op een normale CPU Fan Header/Case Fan Header/Waterpump/AIO?
Deze zit aangesloten op de CPU fan header (CPU1?). PWM curve zou in BIOS op standaard moeten staan. Ik heb nu wel iets vreemds gemerkt gisteren. Als ik in iCue de fan- en pump-speeds op EXTREME zet gaat de benchmark niet boven de 75 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik zet mn geld in op en een niet goed contact makend CPU block. Zo'n snelle spike in temperatuur krijg je anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Anoniem: 472287 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:49:
Ik zet mn geld in op en een niet goed contact makend CPU block. Zo'n snelle spike in temperatuur krijg je anders niet.
Hey Intelligo, dit euvel zag ik ook reeds passeren op één of andere forum en een oplossing dan zou zijn om rubberen tussenstukjes te plaatsen op de houder, maar bij het vervangen van de koelpasta heb ik dit nagekeken en ondervond ik geen speling alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Dus als ik het goed begrijp heb je de aansluiting van de koeler al goed bekeken en alles zit goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Anoniem: 632581 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:00:
Dus als ik het goed begrijp heb je de aansluiting van de koeler al goed bekeken en alles zit goed aangesloten?
Op het eerste zicht wel, ja. Bij het vervangen van de pasta hebben we dit alleszins bekeken en geen speling ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Op het eerste zicht wel, ja. Bij het vervangen van de pasta hebben we dit alleszins bekeken en geen speling ontdekt.
Inderdaad dan vaag waarom de temps dan zo erg omhoog schieten? hoor je pomp wel goed werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:48:
Deze zit aangesloten op de CPU fan header (CPU1?). PWM curve zou in BIOS op standaard moeten staan. Ik heb nu wel iets vreemds gemerkt gisteren. Als ik in iCue de fan- en pump-speeds op EXTREME zet gaat de benchmark niet boven de 75 graden.
Ik zou de fan curve gewoon in de bios zelf instellen, niet met software proberen aan te passen. Vaak als je dit softwarematig laat regelen, dan kan het zijn dat je settings ineens weer terug worden gezet naar standaard. Dit is zowel bij Corsair/Logitech/NZXT CAM/etc etc etc. De programma's krijgen een update en ineens zijn de settings weer terug gezet naar standaard. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar kan wel voorkomen met enige regelmaat.

Daarom probeer de curve (of profiel) in de BIOS aan te passen en dan eens een stres testje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Yorick90 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Ik zou de fan curve gewoon in de bios zelf instellen, niet met software proberen aan te passen. Vaak als je dit softwarematig laat regelen, dan kan het zijn dat je settings ineens weer terug worden gezet naar standaard. Dit is zowel bij Corsair/Logitech/NZXT CAM/etc etc etc. De programma's krijgen een update en ineens zijn de settings weer terug gezet naar standaard. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar kan wel voorkomen met enige regelmaat.

Daarom probeer de curve (of profiel) in de BIOS aan te passen en dan eens een stres testje te doen.
Bedankt alvast voor het antwoord. Enige suggestie naar welke curve te hanteren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Anoniem: 632581 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Inderdaad dan vaag waarom de temps dan zo erg omhoog schieten? hoor je pomp wel goed werken?
Ja, dat vraag ik me ook wel af. Ik heb alleszins nooit problemen gehad tot voor kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Bedankt alvast voor het antwoord. Enige suggestie naar welke curve te hanteren dan?
Graag gedaan Wouter,
Bij een AIO weet ik het niet precies. Ik heb zelf een custom loop, maar je moet waterkoeling zien als een soort evenwicht. De snelheid waarmee de vloeistof wordt rondgepompt staat gelinkt aan het koelvermogen van de radiator+fans. Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit evenwicht per systeem anders ligt, je zal zelf dat optimale punt moeten vinden voor jou systeem.
Persoonlijk zou ik een custom curve pakken waarbij de pomp rond de 50 graden al op 80~90% moet draaien. Zo'n curve aanpassen gaat vrij gemakkelijk. Als je een standaard profiel pakt zou ik gewoon een extremer koelmodel pakken.

Waar zitten overigens de Fans (op de radiator) op aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorick90 op 06-01-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Anoniem: 632581 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Dit kan voorkomen als de Load op de CPU wordt verhoogd, waarbij de pomp en de radiator fans niet goed meegaan om dan de CPU intensiever te koelen. Je koelvloeistof warmt over het algemeen ook vrij snel op, als de fans+radiator deze warmte niet voldoende afvoeren, krijg je hoge CPU temperaturen.

Het kan ook nog eens zijn (aangezien het een 6700K is), dat de silicone pasta onder de alu-IHS is verhard. Dit gebeurt over tijd bij processoren. Het beste is dan de boel te delidden en nieuwe pasta ertussen te (laten) stoppen. Dit kan flinke verschillen opleveren. Idle temps horen normaal gesproken (en vooral bij waterkoelers of goede aftermarket aircoolers) een graad of 5 boven ambient temps te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik gebruik zelf ook de H115i. Op wat vor profiel staat iCue ingesteld en wat voor snelheden horen daar bij? Denk ook vooral aan de pomp aangezien je op Extreme een veel lagere temperatuur ziet. Ik heb zelf een custom profiel aangemaakt die de pompsnelheid wat hoger houdt aangezien ik deze toch nauwelijks hoor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
MadMarky schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:59:
Ik gebruik zelf ook de H115i. Op wat vor profiel staat iCue ingesteld en wat voor snelheden horen daar bij? Denk ook vooral aan de pomp aangezien je op Extreme een veel lagere temperatuur ziet. Ik heb zelf een custom profiel aangemaakt die de pompsnelheid wat hoger houdt aangezien ik deze toch nauwelijks hoor.
Momenteel staan zowel FAN als PUMP op EXTREME met fan op 1140 RPM en pomp op 3090 RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Yorick90 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:50:
[...]
Waar zitten overigens de Fans (op de radiator) op aangesloten?
Deze zitten op het standaard hubje van mijn Phanteks case aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
MadMarky schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:59:
Welke sensor gebruik jij dan in je custom profile? Ik heb ettelijke mogelijkheden waaronder H115i Temp en Maximus Hero Alpha Temp 1 tot 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:50:
[...]

Momenteel staan zowel FAN als PUMP op EXTREME met fan op 1140 RPM en pomp op 3090 RPM.
Ik zie dat de Fans draaien op 57% van de totale snelheid. Als de vloeistof te warm wordt zullen de Fans/radiator te weinig warmte afvoeren als de temperaturen nog steeds te hoog zijn. Probeer de draaisnelheid van de fans eens wat op te schroeven.
Ik zie verder niet welke maximale rotatiesnelheid te pomp heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Yorick90 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:10:
[...]

Ik zie dat de Fans draaien op 57% van de totale snelheid. Als de vloeistof te warm wordt zullen de Fans/radiator te weinig warmte afvoeren als de temperaturen nog steeds te hoog zijn. Probeer de draaisnelheid van de fans eens wat op te schroeven.
Bedoel je opschroeven in iCue of waar juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Als iCue goed werkt, kan je het daar proberen. Maar nogmaals; de BIOS is veel betrouwbaarder dan de software programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:14:
[...]

als jij daarmee de snelheid van je fans op je fanhub van je case kan aansturen.. (je heb ze daar aan hangen zeg je net?)
ik snap niet waar je je fans op je radiator niet lekker op je cpu fan header aansluit zoals het hoord en je pomp op en pompheader of een andere header die je los van je casefans kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bexorcist schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Welke sensor gebruik jij dan in je custom profile? Ik heb ettelijke mogelijkheden waaronder H115i Temp en Maximus Hero Alpha Temp 1 tot 7.
Gewoon de temperatuur van het koelwater. Als je pomp snel genoeg loopt voert die de warmte wel af, verder is het aan de fans om de warmte via de radiator af te voeren. Bij 30 graden omgevingstemperatuur zullen ze meer hun best moeten doen dan bij 20 graden, net als bij normale luchtkoelers het geval is. Logisch toch?
Yorick90 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:10:
[...]

ALS de vloeistof te warm wordt. Ook bij het Extreme profiel zit daar gewoon een koppeling tussen fansnelheid en vloeistoftemperatuur. Ze zullen sneller opschalen maar bij een lage koelvloeistoftemperatuur is er nog steeds niets aan de hand.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
maks11223344 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:46:
[...]

als jij daarmee de snelheid van je fans op je fanhub van je case kan aansturen.. (je heb ze daar aan hangen zeg je net?)
ik snap niet waar je je fans op je radiator niet lekker op je cpu fan header aansluit zoals het hoord en je pomp op en pompheader of een andere header die je los van je casefans kan aansturen?
Ik vermoed dat het wel zo aangesloten is, hoor. Ik check het straks even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
maks11223344 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:46:
[...]

Ik keek daarnet mijn binnenbekabeling nog eens na en zag dat de 4 pins connector van de pomp in CPU_OPT zat, een header vlak naast de W_PUMP header. Als ik nu een milde bench doe blijven de tems rond de 60 graden. Kan dit de oorzaak van het probleem geweest zijn waant ik heb in de 4 jaar dat ik deze PC heb nooit last ondervonden, tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
zou goed kunnen ligt eraan hoe hard je pomp draait op die header, maar als je temps zoveel lager zijn lijkt het me wel duidelijk?
als die pomp bij 80 graden maar 100% draait net zoals je fans is alles goed ;) (je temps in ieder geval)

ik denk niet dat dit je clock watchdog probleem oplost cpu moet op 90 graden geen errors gooien.
doe eens memtest en al mocht dat al goedzijn doortesten met occt op large fft's avx1 (dit test je geheugen controller en cpu)

ik denk dat er wat onstabiel is eigenlijk ;)

[ Voor 41% gewijzigd door maks11223344 op 07-01-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
maks11223344 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:09:
zou goed kunnen ligt eraan hoe hard je pomp draait op die header, maar als je temps zoveel lager zijn lijkt het me wel duidelijk?
als die pomp bij 80 graden maar 100% draait net zoals je fans is alles goed ;) (je temps in ieder geval)

ik denk niet dat dit je clock watchdog probleem oplost cpu moet op 90 graden geen errors gooien.
doe eens memtest en al mocht dat al goedzijn doortesten met occt op large fft's avx1 (dit test je geheugen controller en cpu)

Huplakee plots weer idle temps van rond de 80 graden. Ik begrijp er geen hol meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
maks11223344 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:09:

Vreemd voorval: ik had mijn case op z'n zij gelegd om wat te prullen na die exuberant hoge temps van de voorbije jaren en toen ik de case wederom rechtop zette waren de idle temps plots weer gedaald naar 30 graden. Zou er misschien een luchtbel in m'n tubes gezeten hebben ofzo? Bizar allemaal.
Pagina: 1