Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-02 09:40
Beste Tweakers,

Een tijdje terug heb ik een netwerkswitch overgenomen (een HP Procurve 2510G-48, zoals vermeld in de titel). Omdat de fans aan hun einde gekomen waren heb ik deze vervangen met een nieuw stel. Daarvan bleek er een niet goed te werken, omdat kort na het aansluiten alle leds op de switch aangingen.

Na wat zoekwerk bleek dit een hardwarefalen aan te geven. Dit bevestigde mijn vermoeden al, omdat ik na het uitzetten een lichte verbrande geur rook. Ik ga er daarom vanuit dat de fan kortsluiting heeft veroorzaakt, waardoor er een component is doorgebrand en/of een zekering is geactiveerd. Verder is er geen schade te zien, en na een nieuwe fan erin te doen draaien ze allemaal wel normaal.

Op dit moment zie ik twee mogelijkheden:

1) Proberen om meer informatie te krijgen via een seriële connectie m.b.v de console port. Ik heb alleen (nog) geen toegang tot een kabel om dit mee te doen (wel een RJ45-USB, maar die lijkt niet te werken). Er zitten ook drie sets pinnen op de PCB, maar hun functie heb ik nog niet helemaal kunnen achterhalen. Eén heeft wel debug- en dumppinnen, dus die heeft waarschijnlijk de grootste potentie. Het is een 2*4 rechthoekige setup (zoals een interne USB2 header zonder de missende pin). Deze bron lijkt dat te bevestigen:
https://support.hpe.com/h...c/display?docId=c02597611

2) Kijken of er componenten zichtbaar beschadigd zijn, en deze vervangen. Mijn kennis van electrotechniek is nogal klein, dus dat zou een leerproces zijn. Daarnaast heb ik zelf geen multimeter en (nog) geen schema's gevonden.

Zien jullie nog hoop in deze reparatie?

Tips worden gewaardeerd! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Draak01 op 05-01-2020 15:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik zou eerst beginen om te kijken of er op de printplaat geen verbrande componenten zitten (aangezien je iets rook). Deze zijn redelijk makkelijk te spotten, omdat er meestal (letterlijk) een gat in het component zit of dat de eventuele rook zijn sporen heeft nagelaten.

Je kan ook nog proberen te ruiken waar het voorval zich heeft voorgedaan heeft, aangezien verbrande elektronica een redelijk penetrante lucht is en goed blijft hangen.

Met een beetje geluk is het de fan die doorgebrand is. Mocht je een component gevonden hebben, kan je hier even een fototje kunnen plaatsen ter beoordeling.

Ik zou de switch in ieder geval komende tijd niet meer aansluiten om erger te voorkomen, tot de oorzaak gevonden is.

Edit:
Even een klein voorbeeldje van een gefrituurd componentje
Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/F7P/SA5N/HIGFFOQR/F7PSA5NHIGFFOQR.LARGE.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door chickpoint op 05-01-2020 15:27 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Bedankt voor de tip! Ik heb even gekeken, en ik zie geen duidelijke sporen. Er is één onderdeel die verkleurd lijkt, maar ik weet niet of hij er standaard zo uitziet. Als ik terugkom maak ik even een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ned6tz.jpg

Dit is hoe het eruitziet. Naast het onderdeeltje staan 'd5' en 'R1024' geprint. R1024 is volgens mij de naam van het deel ernaast, dus het gaat om d5.

Er zitten maar twee terminals op, dus het lijkt me inderdaad een weerstandje of zekering. Of kan het nog iets anders zijn (spanningsmeter/stroommeter bijvoorbeeld)?

Het ruikt inderdaad nog een klein beetje verbrand, maar dat kan evengoed een placebo zijn. Hij staat nu al een paar weken, dus de geur kan er weer uit zijn gegaan :P

(Inderdaad, de middelste fanheader is eraan gegaan, maar het probleem is ontstaan door de linker header.)

[ Voor 9% gewijzigd door Draak01 op 05-01-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Voor zover ik kan zien ziet die er normaal uit. De ruis in de foto maakt het een klein beetje moeilijk.
Ze horen er normaal zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://static.rapidonline.com/catalogueimages/product/47/36/s47-3629p01wl.jpg

Dat stukje plastic wat afgebroken is, is geen ramp. Zo lang je de connector er maar weer correct op steekt is alles in orde (dat tabje zit er voor de polariteit).

Je beredenering tot de R1024 en D5 klopt inderdaad aardig. De R1024 is de weerstand die er links boven zit (R van resistor) en de D5 is degene die je omcirkeld hebt (D van diode).

Heb je ook al naar de ventilatoren gekeken en/of aan geroken of daar iets te bespeuren is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Heb je al eens een consolekabel aangesloten en gekeken wat je ziet?

Gezien de leds aangaan doet de software nog wat, wellicht dat ie een hint geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Chickpoint: excuses voor de kwaliteit van de foto, hij is gemaakt met een aardig oude camera. De diode lijkt inderdaad erg veel op je voorbeeld, dus die is dan niet verkleurd.

De fan heb ik ondertussen al weggedaan, ik had geen behoefte om hem verder te testen :P

SA007: Ik heb geen toegang tot een consolekabel. Ik kan morgen even langs de computerwinkel gaan om te kijken of zij er eentje hebben liggen :)

Ik heb het geprobeerd met een RJ45-USB kabel, maar daarbij waren maar een paar connectors op de RJ45 kant in gebruik. Ik denk daardoor dat er alleen pin-naar-pin usb wordt overgebracht.

--

Ik vind het alleen wel vreemd dat andere fans wel nog in de connector werkten (in allemaal zelfs). Ik had namelijk verwacht dat wanneer er iets doorbrand, het systeem niet meer gesloten is. Voor nu heb ik dus nog even geen idee welke informatie nuttig is. Ik zoek even door naar de schema's, om een beter beeld te krijgen welke componenten hebben kunnen falen.

Ook de stroomvoorziening (die zit op een aparte PCB) lijkt niet visueel aangetast te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Als alles visueel oké lijkt zou ik hem inderdaad eens aan zetten met een console kabel eraan.
Geen idee welke computerwinkel dit zo zou verkopen, maar anders kan je altijd nog online je heil zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als andere fan aansluitingen het nog wel doen kan er weinig mis zijn.

Pak een ohmmeter en vergelijk de de componenten Rx en Lx van de defecte poort met die van een goede poort. Ik vermoed dat er een spoeltje is doorgebrand.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Memphis: zelfs de poort waardoor het probleem ontstaan is werkt nog, dus ik weet niet of een doorgebrand spoeltje de oorzaak kan zijn.

SA007 & Chickpoint: Ik heb een kabel gehaald die wel werkt, en na wat vissen heb ik de connectie aan de praat gekregen. De output is deze:

----------------------------------
ROM information:
Build directory: /sw/rom/build/basrom(bh2)
Build date: Mar 10 2008
Build time: 13:37:57
Build version: N.10.02
Build number: 15020

OS identifier found at @ 0xbc020000
Verifying Image validity ...
CRC on OS image header Passed
CRC on complete OS image file Passed
Valid OS image @ 0xbc020000

Decompressing...done.
CRC of image is 0x31b4df4b
CRC @ 0x80001000 Len 9552752 is 0x31b4df4b
-------------------------------------------------------------------------

Ik verwachtte dat er nog iets achteraan zou komen, maar voor nu komt er nog geen nieuwe informatie. Hij loopt in ieder geval nog wel wat routines door, dus een complete brick is het misschien niet :). Ik laat hem voor nu nog even aan staan om te kijken of er wat gebeurt. Misschien is er een flash-modus of iets dergelijks, om eventuele softwaretriggers terug te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Wacht even, wat is nu nog defect dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Alle leds staan nog steeds aan, en er wordt niet gereageerd op de poorten van de switch. Ik heb een nieuwe versie van de firmware gevonden, mijn hoop is dat na het flashen alle softwarematige fouten 'hersteld' worden, tenzij de oorzaak nog steeds aanwezig is na het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ah. De vraag is waarom die fan opeens een probleem gaf. Kan het zijn dat de fan kabel ergens contact heeft gehad met het bord? Ergens klem tussen komen te zitten? Anders is het erg gek dat de boel nu niet werkt terwijl de fan's draaien en het bord begint te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Daar heb je gelijk in ja. De fan was niet van erg hoge kwaliteit, maar omdat hij beter was dan wat erin zat ben ik er toch mee doorgegaan. Voor zover ik kan zien is er geen punt dichtbij de header waar contact gemaakt kon worden met andere componenten (dan ga ik er wel vanuit dat de PCB helemaal isoleert). Nu probeer ik bij de boot console te komen, in principe door de clear-knop ingedrukt te houden tijdens de boot. Die heb ik echter al zovaak ingedrukt dat de knop eraf ligt :P dus dat probeer ik nu met een stukje metaal te shorten. Dat geeft echter nog niet veel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Misschien dat hij niet verder wil starten omdat hij niet op iedere poort een fan ziet? Die gele draad op fan's is om rpm af te lezen, ik heb wel eens hardware gehad die moeilijk deed als die draad niet aangesloten was.

Misschien heb je daar nog wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Ik heb wat verder rondgekeken en kwam dit tegen:

https://community.hpe.com...td-p/4773277#.XhNyckdKhPZ

Omdat hij nergens vermeld dat het probleem ontstaan is na faninstallatie of -vervanging denk ik niet dat dat het geval is. De persoon in die post zegt dat een telnet connectie wel helpt, maar ondanks de DHCP server er direct mee te verbinden lijkt hij die nog niet te krijgen. Misschien dat er jumpers zijn die ik kan shorten om een lagere reset te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Heb je in je terminal programma de flow control wel op none / off gezet?

[ Voor 4% gewijzigd door Tadango op 07-01-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Hij stond op XON/XOFF. Ik weet niet of dat impact heeft (normaal werk ik via ssh of telnet :) ). Vanavond zal ik het proberen met none. Ondertussen heb ik wel gezien wat de normale interrupts / key prompts zijn, dus als die impact hebben laat ik het weten. Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ja, dat heeft vast invloed :) De terminal zal geen commando's versturen over de kabel als deze geen vrijgave krijgt wat zou kunnen met sommige terminal kabels. Op NONE zou hij altijd versturen wat wellicht de enter break bij de start kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak01
Jammer genoeg maakte het in dit geval geen verschil. Ik bedacht me wel dat voordat hij het OS laadt en verifieert, de lampjes al aan staan. Sterker nog, dit gebeurt zodra de stroom verbonden is. Dit leidt me toch naar een fysiek probleem van de ene of andere soort (maar kennelijk niet één die significant genoeg is om alles plat te leggen).

Ik zoek wel weer even verder. De seriële opties waren wel een goede inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het enige wat ik kan bedenken is dat de kortsluiting de voeding heeft beschadigd waardoor 1 van de spanningen niet correct is. De voeding nameten is dus de volgende stap.
Pagina: 1