ABN Amro iDeal betaling draait tiqcdn.com javascript

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 07:13
Hoi, Bij een iDeal betaling zag ik toevallig dat tiqcdn.com javascript wilt draaien tijdens de betaling. Zoekend op het net zag ik dat het een tracking pixel marketing tent is. Is dit eigenlijk toegestaan en waarom zou het tijdens een betaling nodig zijn? Wie bewaakt dat banken hiermee netter omgaat en hoe kan ik checken dat hierop actie wordt ondernomen? Een recente darknet diaries episode ging ook over de risico's die 3de partij javascript tijdens betaling (en helemaal bij een bank!) met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:30

kodak

FP ProMod
Als je je er zorgen om maakt dan is het eerste wat je kunt doen natuurlijk zorgen dat je weet of er content uit andere domeinen in gebruik is en die content als het mogelijk is niet te gebruiken.

Als het om online tracking gaat is het onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens die toezicht heeft of je persoonsgegevens wel goed gebruikt worden. Als er cookies bij komen kijken kan de ACM een rol hebben. En verder is er vanuit de financiele regels toezicht vanuit de Autoriteit Financiele Markten.

Of het mag hangt van diverse zaken af, maar in principe is het voor een bedrijf toegestaan om onder voorwaarden een ander bedrijf in te huren om voor hun diensten te leveren. Dat doen bedrijven ook met het opstellen en versturen van post aan adressen van klanten, klantenservice, verkopen van produkten of zelfs als ze tijdelijk personeel inhuren enz.

Als je er een punt van wil maken kan je altijd bij een ideal vragen waarom een extern bedrijf kennelijk inzicht krijgt in jou (financiele) gedrag en waarom ze dat een goed idee vinden en volgens welke wetgeving. Afhankelijk van dat antwoord kan je dan naar een toezichthouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

KNAB doet dat ook, althans die laat Google tag manager en een of andere chatbot meekijken tijdens inloggen.

Het was enkele jaren geleden nog erger: KNAB bank laadt via https oa. extern-http in, issue?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 07:13
Goede tips. Dank hiervoor. Ik ga hiermee verder kijken...