tweakje-2018 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:16:
Normaliter wordt een DBC wordt geopend bij het eerst contact met een arts/behandelaar. Uitzondering hierop is inderdaad een onderzoek via de huisarts. Een DBC loopt in de GGZ maximaal 365 dagen, en in de ziekenhuiszorg ligt dat iets ingewikkelder (kort samengevat, een initieel traject (DBC) loopt 42 of 90 dagen, afhankelijk van of het diagnostisch is of niet, en elk vervolg loopt maximaal 120 dagen). DBC's zijn erg tricky omdat veel patiënten totaal geen inzicht hebben in hun lopende DBC (of uberhaupt het bestaan er van) en verwachten dat als ze voor een lopende zorgvraag op 1 januari in het ziekenhuis komen, dat hun zorgverzekeraar van dat jaar de rekening krijgt. Dit ligt echter anders. De begindatum van de DBC is hierin leidend. Wat betreft eigen risico kun je hiermee behoorlijk genaaid worden.
Ik snap het eigen risico een hoog bedrag is voor veel mensen, maar als je zorg nodigt hebt dan moet je er gewoon vanuit gaan dat je je eigen risico kwijt bent. Als je dat bedrag niet kan betalen dan is er altijd nog een betalingsregeling mogelijk. Mocht er een vervolg-DBC komen dan betaal je het eigen risico voor het nieuwe jaar gespreid vooraf. Als mensen echt zo bezig zijn met hun eigen risico, dan kunnen ze zelf contact opnemen met de zorgaanbieder om te vragen wanneer het DBC is geopend. Ze kunnen dan zelf ook bepalen/uitrekenen hoe ze het handigste om kunnen gaan met hun nieuwe eigen risico voor een nieuw jaar.
Ik heb bijna 10 jaar in de ziekenhuiszorg gewerkt als consultant en werk sinds een half jaar als zorgadministratief medewerker in de GGZ.
Op dit moment zijn wij bezig met het uitspitten van alle polisvoorwaarden en maximum te vergoeden tarieven om onze cliënten te informeren. Mijn conclusie: zorgverzekeraars liegen je keihard voor en 9/10 van de medewerkers die je te spreken krijgt hebben geen idee waar ze het over hebben.
Termen zoals marktconform tarief, gemiddeld gecontracteerd tarief en NZA tarieven (wettelijk maximale tarieven) zijn zeer verschillende dingen, en als een zorgverzekeraar zegt dat ze 100% vergoeden geven ze normaliter op voorhand niet aan van welk tarief dit is. Voor de gemiddelde cliënt is er geen touw aan vast te knopen en gaan dus vaak keihard het schip in.
Alles is gewoon vastgelegd in de zorgverzekeringswet; als je echt met de patiënten mee wilt denken dan verdiep je je in die wet. Het enige dat veranderd per verzekering (bij de basisverzekering) is de hoogte van de vergoeding. Als zorgverzekeraars zeggen "100% vergoeding" dan doelen ze vaak op de vergoeding bij gecontracteerde/geselecteerde zorgaanbieders. Of in het geval van een restitutiepolis; 100% vergoeding volgens de wettelijke/marktconforme tarieven. Abnormale hoge tarieven mogen niet vergoed worden, maar een zorgverlener weet zelf dondersgoed of zijn/haar tarieven buitensporige hoog zijn.
Met oog op bovenstaande, bel het ziekenhuis even en vraag ze naar de status van je huidige DBC. Als deze nog loopt doe je er het beste aan om de operatie te proberen te plannen in die DBC, want die gaat sowieso je eigen risico opeten. Als je operatie buiten de DBC gaat vallen, gaan ze een nieuwe DBC openen en betaal je je volledige eigen risico opnieuw voor 2020.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden met de GGZ wel meegemaakt dat de behandeling binnen het DBC jaar was afgesloten maar er toch een tweede DBC jaar in rekening werd gebracht alleen voor een afsluitend team overleg.
We gaan er vanuit dat de zorgverlener goed en correct zijn werk doet. Als ik zorg nodig heb dan weet ik gewoon dat ik m'n eigen risico (twee keer) kwijt kan zijn. We hebben het dan over meerdere DBC's.... en dan gaat het niet over bedragen van 1000 euro bij elkaar. Ik mag blij zijn dat ik dan zelf maar 385 euro x 2 (en premie) kwijt ben. Waarom zou ik me druk moeten maken als ik zien ben dat een vervolg-DBC in het nieuwe jaar valt? En patiënten kunnen ook vooraf vragen aan hun zorgverzekeraar vragen wat voor kosten ze kunnen verwachten; krijgen ze alleen een rekening voor het eigen risico? Of misschien nog een rekening van de zorgverlener omdat deze niet gecontracteerd is en dus niet alles wordt vergoed?
Overigens werd als startdatum van de declaratie van de GGZ kosten een datum gekozen maanden voor het eerste gesprek. De datum die gekozen werd was tussen de eerste digitale aanmelding en het gesprek.
Het is aan de zorgverlener om te bepalen wanneer de DBC wordt geopend.
Mijn ervaringen met DBCs maken maken mij wat voorzichtiger met er vanuit gaan dat het wel goed gaat met de vergoeding door de verzekering. De brief van de arts is gericht aan de zorgverzekeraar ( van 2019 met het polisnummer bij hen). Zo ver ik weet is in mijn situatie vooraf altijd toestemming nodig van de zorgverzekeraar.
Ik ken maar weinig vergoedingen uit m'n hoofd waarbij in de basisverzekering een machtiging nodig is via een arts. Plastisch chirurgie is een bekende. Om wat voor behandeling ging het?
Het indienen van brief bij de nieuwe zorgverzekering zou ik kunnen proberen natuurlijk met het risico op een lagere vergoeding. Het alternatief is een nieuwe brief aanvragen met de datum van 2020 en het polisnummer van de nieuwe verzekeraar.
Gaat dit niet allemaal makkelijker via Vektis?