Horizontale haarscheuren schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:02
Ik heb in mijn bovenwoning van 2006 sinds dit najaar meer en meer horizontale scheuren in het stucwerk van het schuine dak in mijn woning. Deze scheuren zitten voornamelijk aan 1 kant van het huis en zitten een paar cm onder daar waar het schuine dak en het plafond (heb nog een zolder) samenkomen. In de badkamer loopt er zelfs een extra scheur halverwege de muur in de volledige breedte.

Het afgelopen voorjaar/zomer ben ik bezig geweest met het dichten van kieren in voornamelijk het dak en heb ik een nieuwe thermostaat opgehangen met klok schema waardoor we het overdag verder af laten koelen.

Mijn vermoeden is dat de afwerking/isolatie van het dak niet naar behoren is uitgevoerd, want de betreffende schuine dakdelen voelen met dit weer ook ijskoud aan. Hierdoor ontstaat er een temperatuurverschil en ontstaan de scheuren. Dit zou voor mij nou niet echt een probleem zijn, aangezien ik niet verwacht hier nog lang te wonen.

Echter wordt er op internet wel gewaarschuwd voor horizontale scheuren in muren, want dit zou kunnen wijzen op constructiefouten. Alleen hebben ze het dan altijd over muren en ik zit juist met een schuin dak wat gestuct is.

Voordat ik iemand langs laat komen voor een onderzoek zou ik graag wat meer input willen over de scheuren en de mogelijke ernst.

Hier wat foto's van de scheuren
https://imgur.com/gallery/t97N4E8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Welke regio woon je, wat is de ondergrond en fundering en welk materiaal hebben we het over bij die muur?

[ Voor 7% gewijzigd door DeBolle op 05-01-2020 13:03 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:02
Ik woon in de regio eindhoven en het huis staat op oud landbouwgrond met een dikke kleilaag op ongeveer 2 meter diepte. Welke materialen zijn gebruikt zou ik zo niet kunnen vertellen aangezien alles achter stucwerk weg gewerkt zit. Het enige wat ik momenteel weet is dat het plafond van betonplaten is gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door jordyc op 05-01-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Eindhoven is inderdaad geen Loppersum (aardbevingen) of Wanneperveen (slappe veengrond).

Krimpscheuren dus. Zoek maar eens op die term, je krijgt honderden links met informatie, zelfs Vereniging Eigen Huis heeft een meer-keuzen scriptje met plaatjes ("scheurwijzer").
Algemene teneur: niets om je druk over te maken en inherent aan het gebruikte materiaal. Zelf aan te smeren of te repareren.

Wil je meer bevestiging dan anonieme meningen op Tweakers forum, trek dan de portemonnee en huur een expert in die je hetzelfde gaat vertellen als je dat beter vindt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!