Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 11:45

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Ik heb nog een 20 jaar oude Bose Acoustimass 15 set in gebruik die al jaren goed heeft gewerkt. Nu zijn we verhuisd en heeft de subwoofer kuren: hij 'plopt' soms. Alle muurspeakers zijn ook conform de Bose-manier aangesloten: alle losse speakers naar de Bose Sub en een grote flatband-kabel vanuit daar naar de versterker (Denon AVR X2400H).

Kan ik nu simpelweg de kleine speakers aan de versterker koppelen en een andere subwoofer kopen? Dit zou een hele zwik kabelstress trouwens oplossen want nu heb ik voor mijn gevoel een omweg qua speakerkabels.... Of is het gegeven de leeftijd van deze set beter om uit te kijken naar iets nieuws?

[ Voor 9% gewijzigd door Rincewind op 05-01-2020 11:58 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja kan op zich wel. Het wordt dan wel een beetje een 'hack' opstelling waarbij je je receiver echt goed moet instellen, anders heb je het risico dat je ze bij iets luider spelen snel sloopt. Je zal ze dus echt op "small" met een crossover op 120 - 180hz moeten zetten, want als je er een fullrange signaal naartoe stuurt heb je kans dat je die kleine speakertjes enorm overbelast. De lage tonen worden nu door je subwoofer van bose weggefilterd.

Nu heb je je versterker als het goed is verteld dat je 5 grote speakers hebt en een actieve sub. In de nieuwe situatie heb je 5 kleine speakers en een actieve sub.

Je zal strict genomen ook een sub moeten hebben die ook wat hoger dan 80Hz weergeeft (waardoor je hem wel een beetje gaat horen, net zoals de bose sub) of een heel klein 'gat' in de weergave accepteren (dat heb je nu ook). Maar dat kunnen de meeste wel :).

Je kan de kabels op zich ook gewoon doorverbinden. Elke speaker heeft gewoon een + en een - en vanaf de sub gaan als het goed is ook 10 aders naar je versterker. Met een beetje puzzelen is dat wel netjes aan elkaar door te lossen. Daar kan je eventueel zelfs een audiofiel kroonsteentje voor gebruiken zonder echt probleem :). De nieuwe sub sluit je aan op de sub uitgang van je versterker met een nieuwe RCA kabel.

Alternatief is om ook nieuwe kleine speakers te kopen en die op de plek van de acoustimass speakertjes op te hangen. Maar zo klein als die zijn, krijg je het niet snel. Denk aan een Jamo S 801 bijvoorbeeld.
pricewatch: Jamo S 801 Boekenplank Speakers (per paar) (Wit)

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 05-01-2020 12:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:16:
Ja kan op zich wel. Het wordt dan wel een beetje een 'hack' opstelling waarbij je je receiver echt goed moet instellen, anders heb je het risico dat je ze bij iets luider spelen snel sloopt. Je zal ze dus echt op "small" met een crossover op 120 - 180hz moeten zetten, want als je er een fullrange signaal naartoe stuurt heb je kans dat je die kleine speakertjes enorm overbelast. De lage tonen worden nu door je subwoofer van bose weggefilterd.

Nu heb je je versterker als het goed is verteld dat je 5 grote speakers hebt en een actieve sub. In de nieuwe situatie heb je 5 kleine speakers en een actieve sub.

Je zal strict genomen ook een sub moeten hebben die ook wat hoger dan 80Hz weergeeft (waardoor je hem wel een beetje gaat horen, net zoals de bose sub) of een heel klein 'gat' in de weergave accepteren (dat heb je nu ook). Maar dat kunnen de meeste wel :).

Alternatief is om ook nieuwe kleine speakers te kopen en die op de plek van de acoustimass speakertjes op te hangen. Maar zo klein als die zijn, krijg je het niet snel. Denk aan een Jamo S 801 bijvoorbeeld.
pricewatch: Jamo S 801 Boekenplank Speakers (per paar) (Wit)
Hm. Kort samengevat (zoals ik het lees): ja het kan maar het is beter om een hele nieuwe complete set te kopen. Zoals ik je antwoord begrijp kan ik een andere subwoofer kopen maar moet ik dan ook de hele setup in de versterker anders gaan inregelen en dan is het nog maar de vraag of *ik* het voor elkaar krijg.
Je kan de kabels op zich ook gewoon doorverbinden. Elke speaker heeft gewoon een + en een - en vanaf de sub gaan als het goed is ook 10 aders naar je versterker. Met een beetje puzzelen is dat wel netjes aan elkaar door te lossen. Daar kan je eventueel zelfs een audiofiel kroonsteentje voor gebruiken zonder echt probleem :). De nieuwe sub sluit je aan op de sub uitgang van je versterker met een nieuwe RCA kabel.
Klopt. Er gaan nu 5x2 kabels naar de sub en vanuit die sub weer een 10-aderige flatband kabel naar de Denon. Idealiter zou ik dus 5x2 aansluiten aan de versterker en een losse kabel naar de sub. Maar wat is een audiofiel kroonsteentje en waarom heb ik die nodig in deze sitiuatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een audiofiel kroonsteentje bestaat niet. Een normaal kroonsteentje is prima ;).

Enne je kan gewoon stap voor stap proberen he. Fase 1: Koop een sub en test of je het acceptabel vindt. Zoniet, dan fase 2: Nieuwe speakers (ik zou de bose wel als surround houden denk ik).

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 05-01-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
*nvt*

[ Voor 96% gewijzigd door Rincewind op 05-01-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:44:
Enne je kan gewoon stap voor stap proberen he. Fase 1: Koop een sub en test of je het acceptabel vindt. Zoniet, dan fase 2: Nieuwe speakers (ik zou de bose wel als surround houden denk ik).
Kan ik dan willekeurig een sub in de winkel halen? Een rondgang via Google leerde me wel dat het vervangen van de sub van een Acoustimass niet altijd lekker velroopt. Veelal wordt het advies om te vervangen gegeven bij deze set van >20 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals ik zei, het heeft haken en ogen. Ik heb concreet uitgelegd wat die zijn toch?. Ik kan niet zo goed reageren op "google zegt dat het niet lekker verloopt", geen idee wat er dan "niet lekker verloopt".

En die kroonstentjes zijn omdat je dan geen kabels hoeft te verleggen. Daarvan begreep ik uit je topicstart dat je je daar zorgen om maakte. De speakers kunnen ook rechtstreeks in de versterker uiteraard, als je dat redt qua lengtes.

Elke sub kan je hier gewoon voor gebruiken. De sub staat in de nieuwe situatie volledig los van de sattelietjes. Het zou niet perfect kunnen klinken. Dan kan je er alsnog voor kiezen om de speakers zelf ook te upgraden. Waar maak je je precies zorgen om? Of je de speakerinstellingen niet op "small" kan krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 05-01-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou ook de subwoofer kunnen laten repareren. Voor een hobbyist is dat wellicht een paar uur tijd en een paar tientjes aan materiaal. Je hebt best kans dat hij het weer doet als je alle elco's vervangt en de soldeerpunten opnieuw soldeert van onderdelen die warm worden of mechanisch belast worden.

Je hoeft de luidsprekers niet te vervangen omdat ze oud zijn, ze slijten namelijk niet echt. Alleen randen van schuimrubber of rubber vergaan soms na 20 jaar, soms houden ze het langer uit.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 05-01-2020 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:52:
En die kroonstentjes zijn omdat je dan geen kabels hoeft te verleggen. Daarvan begreep ik uit je topicstart dat je je daar zorgen om maakte. De speakers kunnen ook rechtstreeks in de versterker uiteraard, als je dat redt qua lengtes.
Dan heb je mij verkeerd begrepen. De boxen hangen aan de uur en de kabels zijn in de muur weggewerkt. Ze komen 'uit de grond' vlak bij de versterker. Daar staat niet de subwoofer dus ik heb ze moeten verleggen naar de plek waar de sub wel staat en vanaf de sub gaat dus een dikke kabel weer terug naar de receiver. Het zou in de nieuwe situatie dus makkelijker zijn voor mij om de speakerkabels direct in de versterker te prikken. Scheelt een lelijke dikke kabel terug vanaf de sub en de 5 speakerkabels die ik dan niet naar de sub hoef te leiden.
Elke sub kan je hier gewoon voor gebruiken. De sub staat in de nieuwe situatie volledig los van de sattelietjes. Het zou niet perfect kunnen klinken. Dan kan je er alsnog voor kiezen om de speakers zelf ook te upgraden. Waar maak je je precies zorgen om? Of je de speakerinstellingen niet op "small" kan krijgen?
Ik maak me geen zorgen :) Vandaag wat meer ingelezen in de materie en dankzij deze discussie denk ik dat ik gewoon een andere sub ga kopen. Stap 1 is om de overige 5 speakers eerst direct aan de versterker te koppelen zonder sub. Als dat goed gaat dan is stap 2 een nieuwe subwoofer kopen en die eraan koppelen. Dan hoor ik wel of het goed bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rincewind schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Ik maak me geen zorgen :) Vandaag wat meer ingelezen in de materie en dankzij deze discussie denk ik dat ik gewoon een andere sub ga kopen. Stap 1 is om de overige 5 speakers eerst direct aan de versterker te koppelen zonder sub. Als dat goed gaat dan is stap 2 een nieuwe subwoofer kopen en die eraan koppelen. Dan hoor ik wel of het goed bevalt :)
Goed idee. Het gaat wel verschrikkelijk iel klinken zonder sub. Je zou eens een sok of handdoek ofzo in de poort van je sub kunnen proppen, zodat je weer hoe die speakertjes alleen horen te klinken.
En vergeet niet om het op "small" met crossover op 120-180Hz ergens te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
JvS schreef op maandag 6 januari 2020 @ 07:33:
[...]

Goed idee. Het gaat wel verschrikkelijk iel klinken zonder sub. Je zou eens een sok of handdoek ofzo in de poort van je sub kunnen proppen, zodat je weer hoe die speakertjes alleen horen te klinken.
En vergeet niet om het op "small" met crossover op 120-180Hz ergens te zetten.
Zal ik op letten. Trouwens, ik heb de sub nu toch al uit staan vanwege dat ploppen dus zelfs mijn vrouw klaagt nu over het iele geluid ;)

Ik ben nu bezig om uit te zoeken wat een goede subwoofer voor mijn situatie zou zijn. Voor alle zekerheid: ik zoek dan naar een passieve subwoofer omdat de Denon als versterker fungeert. Klopt dat? Of moet het toch een actieve zijn?

Aanvulling: ik kan een complete Harman Kardon HKTS30BQ overnemen voor €250. 3 jaar oud en heeft de HKTS200 sub. Is dit een goede deal voor mijn 'uitdaging'? Of zijn de 20 jaar oude Bose melkpakjes nog steeds een betere keuze?

[ Voor 69% gewijzigd door Rincewind op 07-01-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

JT

VETAK y0

Rincewind schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:37:
[...]
Zal ik op letten. Trouwens, ik heb de sub nu toch al uit staan vanwege dat ploppen dus zelfs mijn vrouw klaagt nu over het iele geluid ;)
Knijp in je handen, mijn vrouw luisterde tot ik met haar samen ging wonen muziek via de ingebouwde speakers van een 19" LCD monitor :+
Ik ben nu bezig om uit te zoeken wat een goede subwoofer voor mijn situatie zou zijn. Voor alle zekerheid: ik zoek dan naar een passieve subwoofer omdat de Denon als versterker fungeert. Klopt dat? Of moet het toch een actieve zijn?
Kan allebei, maar het meeste wat je kunt kopen is actief. Je ontlast je receiver daar ook mee, wat op zich ook wel handig is. Daarnaast bevatten de meeste actieve subwoofers een versterker die wat sterker is dan wat je receiver kan leveren als die ook nog een setje andere speakers moet aansturen. Geen wereldverschil in het (vermoedelijke) budget waar je in gaat zoeken, maar desalnietemin een klein voordeeltje. Voordeel van een passieve is dat je deze niet op het stopcontact hoeft aan te sluiten. Persoonlijk zou ik denk ik voor een actieve zoeken, dan kun je vermoedelijk wat meer geweld plegen met je sub ;)
Aanvulling: ik kan een complete Harman Kardon HKTS30BQ overnemen voor €250. 3 jaar oud en heeft de HKTS200 sub. Is dit een goede deal voor mijn 'uitdaging'? Of zijn de 20 jaar oude Bose melkpakjes nog steeds een betere keuze?
Ik weet dat er een aantal HK subwoofers zijn geweest in die setjes waarvan de versterker na niet al teveel tijd makkelijk kapot kon gaan. Als je niet zeker weet dat deze subwoofer niet die zwakke plek heeft, dan zou ik deze links laten liggen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Rincewind schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:57:
Ik heb nog een 20 jaar oude Bose Acoustimass 15 set in gebruik die al jaren goed heeft gewerkt. Nu zijn we verhuisd en heeft de subwoofer kuren: hij 'plopt' soms....
Zolang je subwoofer nog speelt en alleen plopt. Kan je door het vervangen van de condensatoren, de subwoofer weer in orde krijgen. Het ploppen door de luidsprekers heen, het uitvallen van apparaten onder belasting, met moeite aan gaan (het apparaat de condensatoren moeten eerst opwarmen), het vastlopen van een PC onder willekeurige momenten zijn allemaal symptomen van condensatoren, die de pijp uit gaan. Mocht je de onderstaande spullen al in huis hebben, dan kan je voor een paar tientjes de subwoofer herstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TRn6FWwcBF6YEYxfrzintFnY/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGABsPegdf3vT86AU4WrGJxE/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S9OnIQxktHJBQAUsZM2B88x1/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3rbNieQL0qZzTJJTJu4Z8oVY/medium.jpg

De hamvraag is alleen...moet je dat nou wel willen???
Ik denk út niet, eigenlijk. Want....
dat zullen je buren wel fijn vinden...

Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-ebeb90112cd16f4c0cd7cfce2e32641c
http://www.geocities.ws/p_iturra/Misc_HT_Speakers.html

tegenover.. een willekeurig home theater systeem
Afbeeldingslocatie: https://www.soundandvision.com/images/archivesart/608energytake.3.jpg

en de kijkdozen van tegenwoordig
https://www.rtings.com/tv...uality/frequency-response

Het geluidsterreur wat die Bose voor je buren produceert, liegt er niet om. Dus dan rest er maar één ding...

Afbeeldingslocatie: https://nl.scoutwiki.org/images/6/65/Bijl_opslaan.gif

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Aan de andere bestaat er iets als 'goed genoeg'. Als ik de startpost goed begrijp, is Rincewind tevreden met het geluid en wil hij de set alleen weer werkend hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 14-01-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Even een update van mijn kant: na wat gespeel en gedoe hebben we een andere HT-set gekocht en gaat de Bose weg. Ik kwam er inderdaad achter dat zoals @Lip al aangeeft het wellicht gerepareerd had kunnen maar de set was ook verkleurd en had al wat andere problemen. Na ruim 20 jaar trouwe dienst en 3 verhuizingen kan het ook wel een keertje ;-) Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken: het heeft zeker geholpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat heb je in huis gehaald, en hoe bevalt dat?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik ben altijd een enorme fan van Bose geweest, de klank vond ik altijd goed, maar vooral de "looks".
Nu ben ik sinds korte tijd verhuisd en heb me door de mensen van EPTV in Eindhoven laten overhalen om te gaan werken met de Bowers & Wilkins MT-60d, in combinatie met de Denon AVR-X3600H. Op zich een waanzinnig mooi geluid, met enorm veel bass, precies zoals ik het graag heb.

Echter... die speakers zijn zo spuuglelijk. Uiteraard wist ik dat, maar ik had gedacht dat ik er aan ging kunnen wennen. Valt dat even flink tegen. Ik kan er echt niet langer meer tegenaan blijven kijken.
Toen ik de B&W kocht was er al twijfel om voor de Bose lifestyle 650 te gaan, waanzinnig mooi om naar te kijken, en wat ik er wil mee doen, prachtig. Ik heb er toen niet voor gekozen omdat alles via hun centermodule gaat, en ik liever via een normale versterker wil gaan.

Nu is mijn vraag, kan ik dezelfde speakers van de 650 los aan de denon hangen? Ik zou dan de B&W sub gewoon willen laten staan, aangezien deze prima zijn werk doet en niet zo lelijk is om naar te kijken. Als ik mij niet vergis is deze toch apart op de receiver aangesloten. Ik weet ook dat de 650 werkt met een soundbar als centerspeaker. Deze zou ik liever ook vervangen door een normale speaker.
Ik wil deze ook allemaal "bedraad" aansluiten, al die wireless toestanden boeien mij hoegenaamd niet.

Mijn vraag is of dit alles kan, en zo ja, blijft het dan ook gewoon lekker klinken?

Alvast bedankt om jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@SiamparkJe kan het beste, een nieuw topic aanmaken. En daarin vragen vermelden m.b.t Bose en de B n W luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
Lip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:37:
@SiamparkJe kan het beste, een nieuw topic aanmaken. En daarin vragen vermelden m.b.t Bose en de B n W luidsprekers.
ik ben zo een leek in dit soort zaken.

Ik vind nergens een nieuwe topic starten terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Siampark schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:17:
[...]

ik ben zo een leek in dit soort zaken.

Ik vind nergens een nieuwe topic starten terug..
https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/9

dan zou je een nieuw topic moeten kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
thx is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:03
En dan gaat deze op slot want topics kapen is niet de bedoeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.