Serre & ventilatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 20:07
Dag Tweakers.

Wist even niet in welk topic ik deze vraag kon stellen vandaar een nieuwe.

Situatie
Wij hebben een tussenwoning gekocht met bouwjaar 1995. Een van de vorige eigenaren heeft rond 2004 achter een serre aan laten bouwen. Het huis word geventileerd door middel van mechanische ventilatie. Bij zowel het oorspronkelijke achterraam als bij de serre staan de ventilatie roosters dus altijd open. En er word voldoende lucht op deze manier aangezogen.

Probleem:
De kruipruimte ventileert aan de voor en achterkant. Echter ventileert de kruipruimte dus in de serre aan de achterkant en niet buiten. Alle mogelijke radon gassen komen dus de serre in en trekken we vervolgens met de mv de woonkamer in. Of simpelweg door de schuifdeur naar de woonkamer open te laten staan. Ik wil hier dus verandering in brengen maar weet niet wat het beste is zonder dat het heel veel geld gaat kosten. Dit is wat ik zelf al bedacht heb.

1. Roosters in de serre dichtmetselen. De kruipruimte kan zo alleen nog aan de voorkant van het huis luchten. Maar is dit voldoende of gaat dit voor problemen zorgen met vocht?
2. Op de roosters in de serre een soort electrische ventilator zetten, zodat die actief lucht de kruipruimte inblaast en dit via de voorkant er weer uit gaat. Maar niet de serre in kan.

Mogelijk hebben jullie nog ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:37
Ik had dezelfde situatie en ik heb de roosters dicht gepurd. Hierna was ik van de muffe geur af die uit de kruipruimte-roosters kwam, ook heb ik geen extra vocht in de kruipruimte kunnen ontdekken maar dit zal afhankelijk zijn van hoe de vochthuishouding verder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Weet niet wat voor vloer er in de serre ligt.
Maar je zou links en rechts een rioolpijp kunnen inhakken tot in de kruipruimte en deze buiten dmv een 90 graden bocht omhoog en een standpijp omhoog laten komen in je tuin.
Hierop moet natuurlijk wel een omgekeerde J of een regenkap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

JdM

Humbled

Maak de roosters aan de serre kant dicht op een manier die je weer kunt herstellen en kijk eens een jaar aan of de kruipruimte naar je zin voldoende belucht blijft. Zet er desnoods een hygrometer in en vergelijk de stand van nu met de stand over een jaar. Wellicht is dichtmaken prima te doen en hoef je helemaal geen extra handelingen of tweaks te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt voor jullie reactie.

De vloer is van beton hierboven op ligt laminaat. Uithakken zou dus moeten lukken. Klinkt echter nog wel als een uitdaging om onder de deur en het raam door te komen.

Misschien inderdaad eens een hygrometer plaatsen en de boel tijdelijk dichtzetten om te kijken wat er gebeurd. Moet de luchtvochtigheid in de kruipruimte ook tussen de 40 en 60 % zijn? En weten jullie ook of dit voldoende is om de concentratie radon gas laag te houden? Of heb je hier echt een trek voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
De angst voor Radon is niet onterecht maar slechts 15% van de Radon komt uit de bodem, 70% uit alle bouwmaterialen en 15% uit de buitenlucht.
De recentste meting, in nieuwbouwwoningen, kwam uit op een gemiddelde van 13,5 Bequerel (Bq, dat is de eenheid van straling) per m3 lucht. De concentratie mag volgens richtlijnen van de EU niet boven 200 Bq per m3 uitkomen in nieuwbouw, en niet boven 400 Bq per m3 in bestaande woningen. Zulke hoge waarden komen in Nederland niet of nauwelijks voor.
Dus dat kleine beetje wat er extra zou kunnen ontstaan door een iets mindere ventilatie van de kruipruimte lijkt mij te verwaarlozen.
Maak de onderkant van de begane grondvloer luchtdicht en sluit het kruipluik luchtdicht af, zodat zo min mogelijk van het radon dat in de kruipruimte aanwezig is, naar de woning kan gaan. Vergeet daarbij niet de leidingdoorvoeren en aansluiting op de muren goed af te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03
Meten is weten: https://spectrum.ieee.org...a-homebrew-radon-detector
D.deJong schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:04:
Ik had dezelfde situatie en ik heb de roosters dicht gepurd. Hierna was ik van de muffe geur af die uit de kruipruimte-roosters kwam, ook heb ik geen extra vocht in de kruipruimte kunnen ontdekken maar dit zal afhankelijk zijn van hoe de vochthuishouding verder is.
Sinds ik de bodem van de kruipruimte met folie heb bedekt ruikt het zelfs in de kruipruimte niet meer muf :)

Als je de bodem afdekt zal er ook wel minder radongas uit de bodem komen. Of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Rukapul schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:39:
Meten is weten: https://spectrum.ieee.org...a-homebrew-radon-detector

[...]

Sinds ik de bodem van de kruipruimte met folie heb bedekt ruikt het zelfs in de kruipruimte niet meer muf :)

Als je de bodem afdekt zal er ook wel minder radongas uit de bodem komen. Of niet :P
Klopt, maar dan nog zijn de waardes en dus het gezondheidsrisico te verwaarlozen. Fijnstof, Roken en een ongezonde levensstijl brengen een hoger risico met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt voor alle info ik ga er mee aan de slag!
Pagina: 1