Volkswagen Polo of Citroën DS3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
In verband met mijn nieuwe baan ben ik op zoek naar een auto. Mijn oog was eerst gevallen op een VW Golf, maar om de kosten lager te houden ben hierna op zoek gegaan naar een VW Polo en Citroën DS3.

Bij de Citroën DS3 gaat het om de 1.6 e-HDI met navi/alcantara stoelen en in het geval van de Polo gaat het om een 1.2 of 1.4 met de standaard interieur. Met alcantara word het snel te duur (voor wat ik het waard vind).

Ik ga ongeveer 12.000 tot 14.000 per jaar rijden, lastig in te schatten aangezien ik nog nooit een auto heb gehad. Het omslagpunt van de DS3 diesel ligt laag i.v.m. aanschafprijs (<5000 euro) t.o.v. Polo die toch zeker 7.000 zal kosten. Uiteindelijk zal de DS3 bij weinig kilometers (11.000 tot 12.000) 20-30 euro duurder zijn per maand en bij "veel" kilometers (14.000) goedkoper dan de Polo.

Nu kan ik eigenlijk niet kiezen tussen deze twee auto's en ik ben benieuwd of ik mijn keuze beter kan maken door ideeën van anderen / adviezen.

Alle reacties

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Heb zelf in het verleden beide auto’s gehad. Vond de ds3 met de door jouw genoemde motor altijd erg fijn rijden. Lekker vlot.
Polo rijd ook goed en is wat praktischer (4 Deurs verkrijgbaar). Ik zou even proefrijden met beide auto’s en daar je keuze van laten afhangen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 11:34

JdM

Humbled

Franse tegen Duitse makelij, is wat mij betreft een uitgemaakte zaak.
Er zullen vast anderen zijn die zeggen dat er geen verschil is en dat de *insert elk Frans model jaren probleemloos heeft gereden. In mijn optiek gaat er niets boven de kwaliteit van een Duits merk. Ik heb geen ervaringen met de door jou specifiek genoemde modellen, dus daar kan ik je niet mee helpen.
En voor wat het waard is: Iedereen mag het op voorhand met me oneens zijn (y)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

bonzz.netninja

Niente baffi

Red-Front schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:59:
In verband met mijn nieuwe baan ben ik op zoek naar een auto. Mijn oog was eerst gevallen op een VW Golf, maar om de kosten lager te houden ben hierna op zoek gegaan naar een VW Polo en Citroën DS3.

Bij de Citroën DS3 gaat het om de 1.6 e-HDI met navi/alcantara stoelen en in het geval van de Polo gaat het om een 1.2 of 1.4 met de standaard interieur. Met alcantara word het snel te duur (voor wat ik het waard vind).

Ik ga ongeveer 12.000 tot 14.000 per jaar rijden, lastig in te schatten aangezien ik nog nooit een auto heb gehad. Het omslagpunt van de DS3 diesel ligt laag i.v.m. aanschafprijs (<5000 euro) t.o.v. Polo die toch zeker 7.000 zal kosten. Uiteindelijk zal de DS3 bij weinig kilometers (11.000 tot 12.000) 20-30 euro duurder zijn per maand en bij "veel" kilometers (14.000) goedkoper dan de Polo.

Nu kan ik eigenlijk niet kiezen tussen deze twee auto's en ik ben benieuwd of ik mijn keuze beter kan maken door ideeën van anderen / adviezen.
Het is ook wel een beetje het verschil tussen een franse of duitse zit of niet? Die franse stoelen zijn vaker lekker zacht en fluffy interieur. Dat duits wat harder en degelijker?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Red-Front
De grap van het hele verhaal is dat ik zelf ook 'tegen' Franse auto's ben, maar ik heb al een paar keer in een DS3 gereden en weet dat de 1.6 e-HDI betrouwbaar is. Het interieur is luxer bij de Franse auto. De 5 deurs Polo en gebruiksgemak had ik even niet bij stil gestaan, dus dat is een mooie tip.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

JdM schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:19:
Er zullen vast anderen zijn die zeggen dat er geen verschil is en dat de *insert elk Frans model jaren probleemloos heeft gereden. In mijn optiek gaat er niets boven de kwaliteit van een Duits merk. Ik heb geen ervaringen met de door jou specifiek genoemde modellen, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik weet het zo nog net niet. Ik moet hedendaags niks hebben van Franse auto's, maar ik begin met de dag steeds meer ellende te ervaren met Duitse auto's.

(12 maanden oud) Caddy 1. Continu start issues
(24 maanden oud) Caddy 2. Boordcomputer doorgebrand, restspanning 8 volt op chassis. 9 keer random lege accu
(12 maanden oud) Golf . Vage meldingen over roetfilter en ERG klep (hagelnieuwe auto)
Ford focus; nu 3 maanden oud, boordcomputer vervangen, zekeringkast vervangen en 1x stil komen te staan door onbekende fout.

Ik doe niks vreemds met de auto's en alle auto's waren splinternieuw toen ik ze kreeg, maar ik heb zelden zoveel gezeik met Duitse diesels gehad als afgelopen 3 jaar.

Daarin tegen werkt mijn Franse C1 uit 2011 al dik een jaar zonder enig gezeur en klachten. Het heeft wat minder luxe dan een Duitse wagen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb de DS3 een aantal jaar geleden als leaseauto gehad en zonder defecten tot de 170.000km gereden. De 1.6 diesel rijdt lekker en als je wil ook best zuinig. Ik had het sportpakket en de stoelen daarin waren best goed. Niet te zacht maar ook niet te hard.
Interieur vind ik persoonlijk ook een stuk mooier en luxer vergeleken met een Polo (die heb ik een paar keer als leenauto gereden).

• Red-Front
Dan moeten we ook vermelden dat de C1 in samenwerking met Toyota gemaakt is. Dat maakt bijv. de Peugeot 107 ook de betrouwbaarste Peugeot die er is.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Uiteindelijk zal de DS3 bij weinig kilometers (11.000 tot 12.000) 20-30 euro duurder zijn per maand en bij "veel" kilometers (14.000) goedkoper dan de Polo.

Heb je hierbij de verhoogde mrb van diesel vanaf 2020 meegenomen?

Verder, wat is de gedachte je te beperken tot eem technisch matige polo (1.4 >123pk https://radar.avrotros.nl...torproblemen-t113608.html) of een ds3 diesel?

Ik noem maar even de Renault 1.5dCi, vaak luxe geleverd (Clio of clio estate). Of wellicht een hybride? Wat is je ww afstand? En je budget?

Als je een golf te duur vind dan gaat het blijkbaar om kostenoptimalisatie?
Wat zijn je specifieke eisen? Moet er perse leer/alcantara inzitten?
Input required! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door FitTiv op 05-01-2020 11:45 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FitTiv schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:40:
[...]

Verder, wat is de gedachte je te beperken tot eem technisch matige polo (1.4 >123pk https://radar.avrotros.nl...torproblemen-t113608.html) of een ds3 diesel?

Ik noem maar even de Renault 1.5dCi, vaak luxe geleverd (Clio of clio estate). Of wellicht een hybride? Wat is je ww afstand? En je budget?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf heb ik 150k kilometers in een DS3 gemaakt met die motorisering en kan het vanuit persoonlijke ervaring zeker aanraden. In die tijd amper problemen gehad en altijd betrouwbaar gereden. Eenmalig een storing in de parkeersensoren gehad en dit is netjes verholpen. Deze is opgevolgd door een C4 Cactus, hier heb ik ook na bijna vijf jaar geen problemen mee gehad op vier terugroepacties na.

Duitse betrouwbaarheid is ook steeds meer een fabeltje aan het worden. Wil je een betrouwbare auto ga dan voor een Aziatisch merk, keer op keer komen die als meest betrouwbaar uit onderzoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verhoogde MRB van diesel is de fijnstoftoeslag, en die is niet echt relevant bij een eHDI. Wij rijden prive een peug 207 hdi uit 207 en die heeft minder uitstoot dan ie toeslag moet betalen. Zal met een nieuwere motor niet anders zijn :)

Verder is die DS3 een prima auto. Zou hem ook verkiezen bovenop de polo. Diesel dus je schrijft er relatief wat meer op af en bij ca 150k willen ze een nieuwe distri, mar daar kun je op letten bij aanschaf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Net als het feit dat Duitse betrouwbaarheid steeds meer een fabeltje aan het worden is, geldt dat ook voor het verhaal dat Franse (of Italiaanse) auto's per definitie onbetrouwbaar zijn. Ik snap ook niet waarom die verhalen zo hardnekkig blijven bestaan.
Als mijn vermoeden klopt dat een DS3 (xHDI) qua kwaliteit en rij-eigenschappen ook maar in de buurt komt van onze C4 Cactus 1.6 BlueHDI spaardiesel met handbak (wat een heerlijke combinatie is dat), dan had ik anytime voor een DS3 gekozen boven een Polo. Bovendien zijn ze over het algemeen in gelijke prijsklassen ook nog eens (veel) rijker uitgevoerd en comfortabeler (klopt, kwestie van smaak). Ik begrijp die nare smaak van Franse auto's niet meer zo.

Education is important but big biceps are importanter

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Meh, qua rijgedrag, geef mij maar een duitser. Qua betrouwbaarheid een japanner of een zweed, maar van m'n levensdagen geen frans of italiaan. Uiteindelijk gaat het erom dat je weet dat je auto het altijd doet ( het is gruwelijk vervelend als je niet weet of je auto het doet) dus zou ik voor een japanner gaan.

Iets als dit:
https://www.autowereld.nl...apk-32329958/details.html

Saai, ja, wat ouder, ja, maar an sich helemaal geen slechte auto. Weinig belasting en relatief zuinig. Goed te verzekeren en onderhoud zal niet al te duur zijn.

Of dit: https://www.autowereld.nl...rie-31704228/details.html

[ Voor 9% gewijzigd door Helgie op 05-01-2020 12:25 ]

Hypocrites must die

• elboero
Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:24:
Uiteindelijk gaat het erom dat je weet dat je auto het altijd doet ( het is gruwelijk vervelend als je niet weet of je auto het doet)
En waar komt dan de aanname vandaan dat een Citroën met eHDI of BlueHDI het niet altijd zou doen?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:39

-36-

Trust me. I'm an amateur

Behalve voor het gevoel zijn zulke extreme generalisaties bij het uitzoeken van een specefiek model/type niet echt zinnig. Als je dan toch de overweging van betrouwbaarheid wilt maken vergelijk dan beide modellen en/of motoren 1:1 met elkaar ze rijden allebei immers al aardig wat jaartjes rond. Dus bij de TUV of ANWB moeten daar wel wat cijfertjes bekend van zijn.

(-36- kent mensen die ook dergelijke dingen over franse auto's zeiden en vervolgens doodleuk een Japanner met franse diesel erin gelepeld kochten want:" japanner" is beter :+ :+ )

Als ik zelf zou moeten kiezen zonder naar de financieen te kijken zou ik denk voor de DS3 gaan die is voor mijn gevoel toch net iets groter en comfier cruisen. Polo's en VW in het algemeen is naar mijn mening toch een beetje overrated. Altijd maar weer dat (achterhaalde) sprookje van de duitse degelijkheid. Daardoor heeft de Polo waarschijnlijk wel een betere doorverkoop prijs.

Ps. kijk ook even bij welke garage/dealer je uitkomt, dat kan ook een wereld van verschil maken.

[ Voor 40% gewijzigd door -36- op 05-01-2020 13:32 ]

• Helgie

Helgie

Misantroop

elboero schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:10:
[...]

En waar komt dan de aanname vandaan dat een Citroën met eHDI of BlueHDI het niet altijd zou doen?
Het is en blijft zo dat fransen ( en italianen) nu eenmaal geen betrouwbare auto's kunnen maken. Oké, heel per ongeluk, eens in de twintig jaar krijgen ze het voor elkaar. Maar de kwaliteit is simpelweg niet wat het zou moeten zijn. Afgelopen winter nog, toen Renault het voor elkaar kreeg om, ik geloof de scenic, niet te laten starten omdat het een paar graden gevroren had. Op een moderne auto, in 2019... dan heb je je zooi gewoon niet voor elkaar. Of bijvoorbeeld bijna al hun auto's en met name de scenic van rond 2006. Daar ging echt letterlijk alles kapot aan.

Ik vind dat een auto met het juiste onderhoud gewoon minimaal een ton of vier moet kunnen lopen. En er is een reden dat je meer volvo's van dertig jaar oud rond ziet rijden dan renaults of citroens.

Hypocrites must die

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

De duitse degelijkheid is allang vervlogen. de Mercedes W124 was het toppunt van duitse degelijkheid, daarna kregen de boekhouders het voor het zeggen. Een VW Golf IV zou je nog degelijk kunnen noemen, daarna is het goed bergafwaarts gegaan met VW met de periode 2009 tot 2014 als dieptepunt, wat heeft VW toen een zooi op de markt getrapt.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Afgelopen winter nog, toen Renault het voor elkaar kreeg om, ik geloof de scenic, niet te laten starten omdat het een paar graden gevroren had. Op een moderne auto, in 2019... dan heb je je zooi gewoon niet voor elkaar. Of bijvoorbeeld bijna al hun auto's en met name de scenic van rond 2006. Daar ging echt letterlijk alles kapot aan.
.
Ach bij VW liep de complete motor in puin door vorst.
https://radar.avrotros.nl...or-ijsvorming-t79567.html

• Helgie

Helgie

Misantroop

MLLL schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:51:
[...]

De duitse degelijkheid is allang vervlogen. de Mercedes W124 was het toppunt van duitse degelijkheid, daarna kregen de boekhouders het voor het zeggen. Een VW Golf IV zou je nog degelijk kunnen noemen, daarna is het goed bergafwaarts gegaan met VW met de periode 2009 tot 2014 als dieptepunt, wat heeft VW toen een zooi op de markt getrapt.
Een oom van me heeft intussen 950.000KM op z'n Golf MKIV staan. Best degelijk autootje hoor :+ Oké, nu is 'ie aan de derde turbo toe, maar toch.

Hypocrites must die

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
DE MINST BETROUWBARE MERKEN VAN 2019
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7

DE MEEST BETROUWBARE MERKEN VAN 2019
01. Toyota – 8,7
02. Suzuki – 8,6
03. Honda – 8,5
03. Mazda – 8,5
03. Subaru – 8,5
06. Hyundai – 8,3
07. Mitsubishi – 8,1
08. Kia – 7,9
08. Mercedes 7,9
10. BMW – 7,6

Nuff said. :)

M3P 24'

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 06:11
Vissa66 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:59:
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7

01. Toyota – 8,7
02. Suzuki – 8,6
03. Honda – 8,5
03. Mazda – 8,5
03. Subaru – 8,5
06. Hyundai – 8,3
07. Mitsubishi – 8,1
08. Kia – 7,9
08. Mercedes 7,9
10. BMW – 7,6

Dat zegt helemaal niks want we praten maar over dit ene type van Citroen, misschien is die wel heel goed?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Helgie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Een oom van me heeft intussen 950.000KM op z'n Golf MKIV staan. Best degelijk autootje hoor :+ Oké, nu is 'ie aan de derde turbo toe, maar toch.
N=1

• Helgie

Helgie

Misantroop

Sure. En toch vertrouw ik mijn eigen ervaring het meest, daarna die van familie, en pas daarna die van vreemden op het internet :)

Hypocrites must die

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Misschien is het een idee om ipv een fanboy merk/landen oorlog te starten inclusief onzinnige n=1 argumenten om ons weer op de vraag van TS te focussen?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:45
Bij een gebruik van 12.000 tot 14.000 km zou ik de diesel achterwege laten, tenzij je echt alleen ritjes van 30+ km gaat maken. Ongeacht welk merk auto je tegenwoordig kiest, iedere moderne diesel gaat kapot met zo weinig kilometers door o.a. EGR kleppen, Roetfilters die snel volroeten door korte stukjes etc. Een moderne diesel wordt niet warm bij korte ritjes van <20 km en roet daardoor de hele inlaat+uitlaat vol. Een roetfilter moet daardoor vaker regenereren, waardoor deze sneller slijt. EGR kleppen die kapot gaan idem ditto.

Ik krijg hier hetzelfde idee bij als toen o.a. de Fabia/Ibiza/Polo 1.2tdi wegenbelastingvrij waren. Mensen die weinig reden kochten die auto's vaak, waardoor die motoren nu bekend staan om EGR storingen, roetfilters die kort meegaan etc. Alles wat je nu bespaart met die 2.000 euro minder aanschaf, kost het je straks extra aan onderhoud door onjuist gebruik van de diesels.

• elboero
-36- schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:14:
Misschien is het een idee om ipv een fanboy merk/landen oorlog te starten inclusief onzinnige n=1 argumenten om ons weer op de vraag van TS te focussen?
Helemaal mee eens! Kies de Citroën DS3!
Zo, topic kan dicht.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7

01. Toyota – 8,7
02. Suzuki – 8,6
03. Honda – 8,5
03. Mazda – 8,5
03. Subaru – 8,5
06. Hyundai – 8,3
07. Mitsubishi – 8,1
08. Kia – 7,9
08. Mercedes 7,9
10. BMW – 7,6

Heb je een bron?

Citroen, Peugeot, Opel = PSA (Wikipedia: Groupe PSA
Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini = VAG. (Wikipedia: Volkswagen Group)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 06:11
Speedster schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Heb je een bron?

Citroen, Peugeot, Opel = PSA (Wikipedia: Groupe PSA
Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini = VAG. (Wikipedia: Volkswagen Group)
Wikipedia is ook geen bron...

Waarom is het relevant voor betrouwbaarheid dat bepaalde merken tot dezelfde groep behoren?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:53
Jampot007 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:30:
[...]

Wikipedia is ook geen bron...

Waarom is het relevant voor betrouwbaarheid dat bepaalde merken tot dezelfde groep behoren?
In het geval van VAG: Een Audi A1, Seat Ibiza of Volkswagen Polo zijn onderhuids (bijna) identiek aan elkaar. Snap zelf niet zo goed waarom het verschil in betrouwbaarheid tussen Volkswagen en Seat zo groot is.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7
Peugeot scoort hoog omdat de 3008 een van de minst betrouwbare auto's ooit is geweest. Volvo scoort waarschijnlijk slecht omdat de plugins zo enorm onbetrouwbaar waren. Alle overige modellen van deze merken waren best oke.
01. Toyota – 8,7
02. Suzuki – 8,6
03. Honda – 8,5
03. Mazda – 8,5
03. Subaru – 8,5
06. Hyundai – 8,3
07. Mitsubishi – 8,1
08. Kia – 7,9
08. Mercedes 7,9
10. BMW – 7,6
Ik ga ook een worp doen en een vergelijkbare auto werpen.

De Toyota Corolla Hybrid (of een gebruikte Auris 1.8 Hybrid van 2016+). Het enige aan de Auris wat mij echt stoort is dat de middenarmconsole op een andere hoogte zit dan de armleuning van het portier. Verder vind ik zelfs de hatchback een fijne langeafstandscruiser. Bij een benzine/hybride weet je in ieder geval dat je iets langer de milieuzones in mag dan met een diesel.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
@Red-Front kijk je bij de Polo ook naar diesels? De 1.2 en 1.4 TDI zijn verschrikkelijke motoren vergeleken met de 1.6 e-HDi van Citroën. Kan je in dat geval de DS3 van harte aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Knul op 05-01-2020 16:45 ]

• Red-Front
Knul schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:45:
@Red-Front kijk je bij de Polo ook naar diesels? De 1.2 en 1.4 TDI zijn verschrikkelijke motoren vergeleken met de 1.6 e-HDi van Citroën. Kan je in dat geval de DS3 van harte aanraden.
Ik kijk naar Polo op benzine en de DS3 op diesel. Minimaal 1 keer per week rijd ik 61 km heen en 61 km terug. Sommige weken zal dit vaker dan 1 keer zijn. De andere dagen 15 heen 15 terug. Dus minimaal 2 keer per week een rit van 61 km (op 1 dag).

• Tolga07
Red-Front schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Ik kijk naar Polo op benzine en de DS3 op diesel. Minimaal 1 keer per week rijd ik 61 km heen en 61 km terug. Sommige weken zal dit vaker dan 1 keer zijn. De andere dagen 15 heen 15 terug. Dus minimaal 2 keer per week een rit van 61 km (op 1 dag).
Lekker kijken naar een benzine

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb de DS3 ook gereden. Lease. Erg fijne motor en nooit problemen mee gehad. Nadeel is lage instap maar dat zal de polo ook hebben. 3 deuren zou ik in mijn huidige levensfase ook niet meer aan beginnen. Voor de rest wel een auto met (imo) veel meer karakter dan de in mijn ogen saaie Polo.

Ik rij nu in een Cactus eHDI (privé) dat is volgens mij een zelfde soort motor. Nog geen problemen mee gehad, auto is nu bijna 5 jaar oud en ik heb buiten normaal onderhoud nog geen gekke dingen gehad.

Voor mij persoonlijk zijn Franse auto’s dan ook betrouwbaar, ik heb namelijk ook met de DS3 diesel geen problemen gehad. Verder heb ik probleemloos een 207 HDI gereden van 2007-2011 (ook leaseauto) en in een grijs verleden een 206 en 2x205 gehad (allen diesel), nooit iets mee gehad.. Volgens mij maakt PSA best betrouwbare diesels..

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
01. Seat – 5,2
02. Citroën – 5,8
03. Skoda – 6,1
03. Peugeot – 6,1
03. Fiat – 6,1
06. Volvo – 6,2
07. Audi – 6,4
08. Volkswagen – 6,5
09. Opel – 6,6
10. Renault – 6,7

01. Toyota – 8,7
02. Suzuki – 8,6
03. Honda – 8,5
03. Mazda – 8,5
03. Subaru – 8,5
06. Hyundai – 8,3
07. Mitsubishi – 8,1
08. Kia – 7,9
08. Mercedes 7,9
10. BMW – 7,6

Ik stel me altijd de vraag hoe het kan dat er zo’n groot verschil zit tussen Seat en VW, terwijl die 1:1 dezelfde motoren gebruiken.

Zelf heb ik 2 franse auto’s gehad, en dat waren 2 drama’s. (citroen en renault). Met een Toyota heb ik ook gesukkeld, en de meest betrouwbare was een Audi A6.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Red-Front
Wat mij opvalt bij het zoeken naar Volkswagen Polo's is dat 60-70% van de aangeboden auto's uit het buitenland komen. En soms na 1 jaar al weer te koop staan. Wat is hierbij handig, vermijden? Dan heb je nog maar een klein aanbod wat origineel Nederlands is.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:32
Ik zou voor de Citroën gaan, zeker als je gaat dieselen. Fransen zijn heer en meester in dieseltechniek en hebben comfort hoog in het vaandel staan. Niet onbelangrijk als je flink wat kilometers gaat maken.

Wel grappig om te lezen dat het oude sentiment met gedateerde vooroordelen weer boven komt drijven hier dat Franse auto’s per definitie onbetrouwbaar zijn en Duitse auto’s per definitie degelijk en betrouwbaar. Mensen die dat serieus beweren kunnen beter niet meer reageren.

Verwijderd

Als je stukken van 16 km gaat rijden zou ik een diesel afraden. Lijkt me te kort om goed op te warmen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik heb 185k in ongeveer 8 jaar gereden in een DS3 eHDI. Ik vond het een hele fijne auto, ondanks dat ik wel een en ander aan onderhoud heb gehad in die jaren. Hier en daar moest een onderdeel weer vastgelast worden, en de airco-radiator moest eens vervangen worden omdat die wat ellendig in elkaar zit. Er kwamen rond dat kilometrage ook andere zaken aan die wat duurder onderhoud vroegen - distributieriem, koppelingsplaten en ik dacht een filter werden geloof ik genoemd. Details heb ik helaas niet meer.

Als auto reed hij erg prettig. De 1.6 eHDI heeft meer vermogen dan je zou verwachten voor een destijds eco-diesel. Hij kwam dan ook nét aan door de CO2 grens, en moest op stalen velgen met wieldoppen geleverd worden, want op lichtmetaal voldeed hij niet aan de uitstootnorm. Tegelijk, als je echt serieus je best doet, dan haalde je wel 1:23 tot 1:25 met een vmax van 100. Dan rij je wel als een oma overigens. Bij normaal verbruik haalde hij gemiddeld 1:19 ongeveer.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37

3_s

Steven.w schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:10:
Niet onbelangrijk als je flink wat kilometers gaat maken.
Ik ga ongeveer 12.000 tot 14.000 per jaar rijden, lastig in te schatten aangezien ik nog nooit een auto heb gehad.
<15000 km/jaar valt bij mij niet onder de noemer 'flink wat kilometers maken'.
Bij die afstanden zou ik voor benzine of elektrisch gaan.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18

snmght

imho dan he

Red-Front schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:32:
Het interieur is luxer bij de Franse auto. De 5 deurs Polo en gebruiksgemak had ik even niet bij stil gestaan, dus dat is een mooie tip.
Een prettiger interieur lijkt me een goede reden om de Fransoos te kiezen. Maar je tweede zin is ook relevant; maar hoe vaak neem je meer dan 1 passagier mee?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik zou trouwens wel in je achterhoofd houden dat diesel een uitstervende techniek is en er best kans is dat de 2ehands waarde over een jaar of 5 een stuk lager ligt dan vergelijkbaar benzine.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-11 06:39
Diesel valt vies tegen qua afschrijving, en als je minder dan 20.000km per jaar rijdt is dat gewoon te duur. Ook al betaal je minder qua aanschaf bij inruil krijg je nog veel minder terug. Ik raad een Toyota Yaris aan of een Kia Rio/Hyundai i20 in dit segment. Genoeg aanbod van en zeer betrouwbaar, wat is je precieze budget dat heb ik nog niet gezien?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
FitTiv schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:40:
Dat is alleen als ze geen roetfilter vanuit de fabriek hebben en dat is sinds 2011 verplicht op nieuwe diesels, maar veel hadden het daarvoor al.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TheUninvited schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:41:
Diesel valt vies tegen qua afschrijving, en als je minder dan 20.000km per jaar rijdt is dat gewoon te duur. Ook al betaal je minder qua aanschaf bij inruil krijg je nog veel minder terug. Ik raad een Toyota Yaris aan of een Kia Rio/Hyundai i20 in dit segment. Genoeg aanbod van en zeer betrouwbaar, wat is je precieze budget dat heb ik nog niet gezien?
Hij wil onder de 5k aanschaf blijven, dus qua afschrijving is dat peanuts.
En pak maar eens een oudere 1.4 benzine of een 1.6 Diesel en trap bij beiden het gaspedaal in. Die benzine moet dan ff nadenken en gaat dan pas wat doen, maar diesel geeft je een smile op je gezicht :)
Ter indicatie: onze 2008 peug 207 HDI doet net 100 euro MRB per maand en 4 tientjes wa casco plus verzekering. Dagwaarde nu ca 2500-3000, 150k gelopen. Kunnen we helemaal afrijden als we willen, die loopt nog wel ff :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• elboero
The Eagle schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:52:
[...]

...maar diesel geeft je een smile op je gezicht :)
Ook zoiets ja. Er wordt altijd en overal maar geroepen dat diesel alleen maar mag/kan mits het "uit" kan. Waarom niet kiezen voor een diesel, vanwege de prettige rij-eigenschappen, of vanwege het duurzamere karakter van de motor?
Qua kosten zal het in veel gevallen elkaar niet eens zoveel ontlopen, en met de spaardiesels al helemaal. Dan kan voor een paar centen meer een diesel best, vind ik.
Overigens wordt de spoeling wel wat dunner als je zoekt naar DS3's onder de 5K. Dan zal het aanbod Polio's wat groter zijn. Maar dan zit je al snel in de gedateerde modellen.

• Tolga07
elboero schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Ook zoiets ja. Er wordt altijd en overal maar geroepen dat diesel alleen maar mag/kan mits het "uit" kan. Waarom niet kiezen voor een diesel, vanwege de prettige rij-eigenschappen, of vanwege het duurzamere karakter van de motor?
Qua kosten zal het in veel gevallen elkaar niet eens zoveel ontlopen, en met de spaardiesels al helemaal. Dan kan voor een paar centen meer een diesel best, vind ik.
Overigens wordt de spoeling wel wat dunner als je zoekt naar DS3's onder de 5K. Dan zal het aanbod Polio's wat groter zijn. Maar dan zit je al snel in de gedateerde modellen.
Omdat zo’n spaardiesel voor geen meter rijdt, met zo’n kilometrage de motor nooit lekker warm wordt met de daarbij behorende dure problemen en een benzine bij zo’n jaarkilometrage uiteindelijk gewoon goedkoper is.

Oh en was ik al vergeten dat je waarschijnlijk als je de auto wilt verkopen het niet meer aan de straatstenen verkocht krijgt? Gebeurt overigens hoogstwaarschijnlijk ook bij de benzinemotoren maar goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Tolga07 op 07-01-2020 09:22 ]

• elboero
Tolga07 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Omdat zo’n spaardiesel voor geen meter rijdt, met zo’n kilometrage de motor nooit lekker warm wordt met de daarbij behorende dure problemen en een benzine bij zo’n jaarkilometrage uiteindelijk gewoon goedkoper is.

Oh en was ik al vergeten dat je waarschijnlijk als je de auto wilt verkopen het niet meer aan de straatstenen verkocht krijgt? Gebeurt overigens hoogstwaarschijnlijk ook bij de benzinemotoren maar goed.
Zonder precies te weten wat "voor geen meter rijdt" betekent, maar nee, dat is zeker niet mijn ervaring. Dat noemde ik al eerder. Die BlueHDI is een heerlijke motor. Toegegeven, 100 pk uit een 1.6 liter diesel is geen record, maar dat komt misschien juist de kwaliteit, levensduur en rij-eigenschappen ten goede. Kan maar zo.
De eventuele problemen kun je deels omzeilen door bijv. de EGR-klep te laten uitschakelen.
Verkopen lukt uiteindelijk altijd wel, maar niet voor de hoofdprijs.
Dat benzine bij die kilometers goedkoper is begreep ik wel. Het punt was juist dat het dan nog geen geschreven wet hoeft te zijn om benzine te moeten rijden.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:18

Metalfreak

Hoije woh!

The Eagle schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Hij wil onder de 5k aanschaf blijven, dus qua afschrijving is dat peanuts.
En pak maar eens een oudere 1.4 benzine of een 1.6 Diesel en trap bij beiden het gaspedaal in. Die benzine moet dan ff nadenken en gaat dan pas wat doen, maar diesel geeft je een smile op je gezicht :)
Dan rijd je met te weinig toeren in je benzinewagen. Ik heb nog nooit een diesel gehad die een smile op mijn gezicht heeft getoverd. Meestal was ik altijd weer blij als ik 'm weer in kon leveren.

Ik zou ook nooit voor een Franse auto kiezen. Dat "comfort" wat iedereen noemt zorgt ervoor dat je totaal geen gevoel meer met het wegdek hebt. Aan de andere kant ben je met VW in Nederland weer afhankelijk van Pon en mijn ervaring met VW dealers is ook verre van goed te noemen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
@Red-Front
1. Trek je niks aan van 'merk A is ruk' of 'alles uit land X is ruk'. Dat is niet te zeggen namelijk. Zoek naar occasion aankoopadviezen van bijvoorbeeld ANWB, Autoweek of Autoblog en kijk echt typespecifiek, modeljaarspecifiek naar de plus en minpunten.

2. Koop geen diesel voor korte stukjes, dat is niet goed voor een dieselmotor. Bovendien is het in maandelijkse kosten allemaal vrij duur en de kans zit er best in dat dat de komende tijd verder gaat toenemen.

Er zijn veel meer B- en C-segmenters, benzine, die je ook voor dit geld kan rijden trouwens. Fiat Punto al eens overwogen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:25
@Red-Front En, heb je wat gehad aan alle adviezen hier? Welke auto neig je nu naar en om welke reden?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Red-Front schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:43:
Wat mij opvalt bij het zoeken naar Volkswagen Polo's is dat 60-70% van de aangeboden auto's uit het buitenland komen. En soms na 1 jaar al weer te koop staan. Wat is hierbij handig, vermijden? Dan heb je nog maar een klein aanbod wat origineel Nederlands is.
Dat komt omdat benzine auto's in Nederland veel gevraagd worden als occasion door particulieren, maar dat ze nieuw maar weinig verkocht zijn. In de A-segmenters (C1, Aygo, Up) is er nog wel wat aanbod maar een stap groter haast niet meer. Een heel groot deel van de nieuwverkochte auto's in Nederland is immers een leasebak en zeker in de periode waarin jij aan het kijken bent waren dat vooral diesels.

Daarover gesproken, ik heb nog nergens jaartallen voorbij zien komen. Gezien de lage prijzen in de TS voor een DS3 vermoed ik dat je naar de eerste serie modellen aan het kijken bent, dus 2010-2012 ongeveer? Geldt dat ook voor de Polo?

🖥️ | 🚗

• Tolga07
elboero schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Zonder precies te weten wat "voor geen meter rijdt" betekent, maar nee, dat is zeker niet mijn ervaring. Dat noemde ik al eerder. Die BlueHDI is een heerlijke motor. Toegegeven, 100 pk uit een 1.6 liter diesel is geen record, maar dat komt misschien juist de kwaliteit, levensduur en rij-eigenschappen ten goede. Kan maar zo.
De eventuele problemen kun je deels omzeilen door bijv. de EGR-klep te laten uitschakelen.
Verkopen lukt uiteindelijk altijd wel, maar niet voor de hoofdprijs.
Dat benzine bij die kilometers goedkoper is begreep ik wel. Het punt was juist dat het dan nog geen geschreven wet hoeft te zijn om benzine te moeten rijden.
Gelukkig is het iets subjectiefs. Pas vanaf 2 liter of hoger begint een diesel voor mij lekker te rijden. Daarnaast zie ik een 1.6 ook niet echt meer als een 'spaardiesel' maar meer een 1.2 of 1.4.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Heel de merken discussie is in mijn ogen onzin.
Mijn vrouw's picasso was behoorlijk wispelturig en mijn Saxo was de degelijkheid zelve. De laatste 3 jaar is er zelfs geen seconde onderhoud aan gedaan en toch is de wagen probleemloos 17 jaar mijn transportmiddel geweest.

Het gaat hier eerder over benzine/diesel. Toen wij onze caddy kochten, zo'n 6 jaar geleden hadden we dezelfde vraag en ik vertrouwde het niet. We kozen voor benzine en ik ben er nog blij om.
Ondertussen is diesel in BE een pak duurder en benzine goedkoper. Benzine is hier zelfs goedkoper dan diesel. (het tankstation waar ik ga: super 95 E10: €1,367 - diesel B7: €1,448)

Tel dat bij het feit dat je over een paar jaar geen enkele grote stad meer binnen mag en ik weet het wel.

Afhankelijk van je profiel moet je ook rekening houden met de gebruikstijd. Als je van plan bent de auto 'op' te rijden moet je zeker ook rekening houden met aantal deuren, koffer, ...

Rijcomfort vind ik niet echt een argument meer. Zelfs mijn up! vind ik zeer comfortabel rijden. Er zijn geen reguliere wagens meer zonder comfort.

[ Voor 3% gewijzigd door cadsite op 07-01-2020 11:37 ]

Verwijderd

Wat dacht je van een Lexus CTH200 Hybride?

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:37:
Wat dacht je van een Lexus CTH200 Hybride?
Budget is plots geen issue meer? 8)7

Verwijderd

cadsite schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:38:
[...]

Budget is plots geen issue meer? 8)7
Whoops. Heb TS zijn budget over het hoofd gezien..

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Tolga07 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Een 1,2 tdi 3 cilinder uit de VAG-groep rijdt inderdaad voor geen meter, dat klopt. Zo'n 1,6 hdi rijdt stukken lekkerder.
Pagina: 1