PTC (temperatuur) sensor WHR 90/91 zelf vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:41
Beste mensen, heb zelf de twee ventilatoren vervangen van mijn WHR91 (mechanische ventilatie/WTW). De unit trilt nu niet meer, dat is goed, maar A4 fout code blijft. Er zitten volgens mij drie temperatuur sensoren in de unit, maar ze zitten in die piepschuim ingewerkt. Hoe kun je die sensoren vervangen zonder die inbouw piepschuim kapot te maken? Of is er toch een manier om dat netjes eruit te halen? Ik kan eventueel wat foto's nasturen. Bedankt voor het meedenken alvast.

Nummer 10 zijn de sensoren/voelers op pagina 19 van:
http://www.ihb.nl/export/...dingen_Rvent-WHR90-91.pdf

Foto mede-tweaker: https://i.imgur.com/3PihfQ5.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door hansie18 op 05-01-2020 05:56 ]

Beste antwoord (via hansie18 op 11-01-2020 17:28)

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-12 12:48
@hansie18

Mooi dat het opgelost is. Het gebeurt vaak inderdaad dat bij het uit elkaar halen stekkers of verbindingen los raken. Vandaar ook mijn advies om de aansluitingen/verbindingen te controleren.

Gasloos sinds 2020.

Alle reacties

• Herkz
Voor je de sensor wil uitbouwen, heb je al aan de storing gevende meting gemeten? Even de draden van de sensor loshalen bij de klemmenstrook en de weerstand meten.

Eventueel de aansluitingen controleren kan ook helpen, slecht contact kan de gemeten waarde beïnvloeden.

Edit: PTC heeft wel hoge weerstandwaarden, Moeilijk te intepreteren. Ik wilde zeggen, hou hem vast(verwarm hem) en kijk of de waarden veranderen, maar dan zit je dus alsnog met het probleem dat je bij de sensor moet komen. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Herkz op 10-01-2020 09:29 ]

Gasloos sinds 2020.

• hansie18
Dank je wel voor meedenken. Weerstanden doormeten kan ik niet helaas en niet alleen omdat ik nergens bij kan vanwege die piepschuim.Temperatuur wordt niet aangegeven bij P46. Gaat over retourlucht T3. Er zitten drie sensoren in, als ik al eens wist welke van de 3 de A4 foutcode gaf. Maar belangrijkste blijft inderdaad ik lijk nergens bij te komen vanwege die mooie piepschuimvorm. Ik ga straks nog één keer kijken of ik het in de deksel (met 2 van de 3 sensoren) er toch niet netjes uit kan krijgen.

• hansie18
Heb de unit bij laatste poging (voor inroepen hulp) toch nog eens open gemaakt. Piepschuim gaat er in deksel toch uiteindelijk makkelijk uit. In de deksel zitten twee sensoren die dan vervolgens toch vrij gemakkelijk te vervangen zijn. Ik had 1 nieuwe gekocht (15 euro) en gelukkig was de eerste sensor die ik probeerde te vervangen gelijk al de kapotte. Vervolgens kreeg ik A3 en A4 foutcode totdat ik er achter kwam dat de stekker op de unit er niet goed op zat. Daarna geen foutcode meer. :)

De stekker voor de twee deksel-sensoren zit er eigenlijk wat los op, dus het zou met niet verbazen als de oorspronkelijke A4 foutcode ook al kwam doordat de stekker er niet zo goed op zat; ook omdat ik het wel heel toevallig vind dat de eerste sensor die ik vervang al direct de goede (de kapotte dus) is. Ik heb geen zin meer om de oude terug te zetten en te kijken of het alleen een kwestie van de niet goed vastgezette stekker was.

Hoe dan ook, foutcode is weg en weet nu dat zowel beide motoren als beide deksel-sensoren zelf te vervangen zijn. Scheelt weer paar honderd euro t.o.v. als ik het had laten moeten doen. :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Herkz
@hansie18

Mooi dat het opgelost is. Het gebeurt vaak inderdaad dat bij het uit elkaar halen stekkers of verbindingen los raken. Vandaar ook mijn advies om de aansluitingen/verbindingen te controleren.

Gasloos sinds 2020.