Toegang tot USB HDD met OpenVPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numnum
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-01-2020
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje ivm het toegang krijgen tot mijn USB HDD via Open VPN.
Even schetsen wat opstelling/bedoeling is:

Ik heb een TP_link router c2600 met opgewaardeerde firmware die achter een modem only geplaatst is.
Aan de router heb ik een USB harddisk geplaatst en die is toegankelijk via de router en via de LAN.
Ik heb ook via FTP toegang tot de HDD, maar omdat de router geen SFTP ondersteunt en reguliere FTP niet echt veilig is om te gebruiken vanuit het internet, had ik gedacht in de router een OpenVPN op te zetten.

Tot daar alles gelukt, OpenVPN vanaf telefoon(android) tot router werkt en is secured.

De vraag is, hoe kan ik de USB harddisk aangelsoten op mijn router benaderen vanaf mijn telefoon?
Welke app kan ik het beste gebruiken?

met dank,

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
welke app gebruik je als je op je lan/wifi zit.
Deze app zou ook moeten werken als je via je VPN connect.

Dit is een welke ik wel eens installeer als er via android FTP gebruikt moet worden
https://play.google.com/s...etails?id=lysesoft.andftp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numnum
En hoe zou je deze app dan moeten configureren? Ik kan nergens vinden hoe gebruikt te maken van de OpenVPN die ik opgezet heb.
momenteel gebruik ik gewoon een file explorer (Cx file explorer) en vie FTP werkt deze prima. Ik wil weliswaar af van gewoon ftp en via Open VPN tussen Android en mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:53
numnum schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:27:
Beste tweakers,

Tot daar alles gelukt, OpenVPN vanaf telefoon(android) tot router werkt en is secured.

met dank,
Je geeft hier aan dat de OpenVPN werkt?

Je VPN aanzetten en de Cx app openen en gaan.

Krijg je een fout melding?
Kan je wel pingen?
Wat heb je getest / stappen plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numnum
Dat is het hem juist, ik kan niet zien of Cx file manager of andFTP gebruikmaken van de OpenVPN functie of niet. In de OpenVPN app kan ik de secured verbinding aan/uitzetten, maar dat is het dan. Hoe maakt mijn telefoon of de app die ik gebruik dan van die veilige verbinding gebruik?

Hoe moet ik de usb gekoppelde harde schijf pingen als die geen IP Adress heeft of krijgt van de Router?

Ik heb nog niets getest, ik weet niet hoe ik moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Ik benader mijn Samba-shares altijd met EStrong File Manager; ook via OpenVPN.
Je USB-disk heeft geen eigen IP-adres, maar die benader je via het lokale IP-adres van je router.

Als je configuratie voor OpenVPN klopt dan zal je Android automatisch het verkeer over je VPN routeren; ook als je buitenshuis bent.

Ik neem aan dat je niet ál het verkeer (dus ook je browser/twitter/facebook) over de VPN wil laten lopen?

[ Voor 13% gewijzigd door RudolfR op 07-01-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numnum
Inderdaad, ik wens geen gewoon verkeer over VPN, alleen de toegang tot usb hdd via ftp.

Moet je in die Estrong filemanager dan ook iets extra aanzetten?
settings?
Hoe kan je er zeker van zijn dat je ftp verbinding dan over de OpenVPN loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:48
Hoe koppel je binnen je netwerk dus zonder vpn die schijf? Samba? Iets moet daar ook ftp op loslaten, kan je modem dat?

Iig dat ip moet je gebruiken, dat zal een lokaal ip zijn. Als je daarvan buitenaf via vpn bij kunt zit je sws op je vpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numnum
Op mijn Tp-link c2600 kan ik kiezen voor ftp via LAN of ftp via Wan... Dus in Cx file explorer op mijn Android telefoon stel ik de FTP in via wan...dit lukt prima, van buitenshuis kan ik dan aan de files op de hdd aan de router gekoppeld.

Met de andFTP app kan ik ook zonder probleem een ftp opzetten via wan, maar geen SFTP of FTPS of SCP...en ik kan in geen van beide Apps openVPN selecteren.
Pagina: 1