Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn Optimisers in mijn situatie de moeite waard ?

Pagina: 1
Acties:

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-11 16:13
Wellicht kan ik de vraag beter anders formuleren: zijn ze de kosten waard ?

Mijn dak ligt op een hoek 40 graden en net iets teveel naar het westen, ca. 30 graden dus de zon staat daar dan 2 uur na de hoogste zon stand recht op.

Ik heb alleen in de winter last van schaduw van de buren ... heb alles vandaag bekeken, opgemeten, berekend en een online zoncalculator geraadpleegd.

Het komt er op neer dat het schoorsteentje van de buren pas schaduw op de dakpannen geeft als de zon lager dan 19 graden aan de horizon staat.
En dat komt alleen maar voor tussen 4 november en 6 februari.

De situatie:

Wij wonen op nummer 8 en je ziet dat de buren rechts een flinke schaduw maakt op de zijkant van ons huis.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2H789kod9rdF/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/BJqu8p7Tg5FU/1k0.jpg

De zijgevel van de buren:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Ju68aWsSiwbH/1k0.jpg

De schaduw op de dakpannen vandaag met de zon op z'n hoogste punt (om 12:50):

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5gjaWZi2Mm4e/1k0.jpg

En ca. 2 uur later .. de zon staat nog niet loodrecht op het dak maar het begon al wat bewolkter te worden dus de schaduw zal nog wat hoger komen.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ziQszENpYC5e/1k0.jpg

Het dak is 265 x 970 cm.

Het idee is om 11 panelen te monteren en zo veel mogelijk richting door voorgevel om de schaduw van de boom achter te ontwijken, zie 2e foto waar de achtergevel vol in de schaduw ligt.
Dan 7 panelen portrait (onderste rij) en daarboven 4 panelen landscape.
Dan blijven de bovenste 4 altijd in de zon en heb ik alleen optimisers nodig voor de 7 onderste.

Maar 7 optimisers kosten ruim 300 Euro.
En aangezien de maanden november t/m januari samen maar 8% van de jaarlijkse opbrengst genereren en dan maar 7 van de 11 panelen er last van hebben (7 / 11 x 8%) = 5% verlies als ik die 7 een eigen string geeft en de optimisers achterwege laat.

En met optimisers zal ik ook niet de volle 5% terug kunnen winnen want door de schaduw haal ik er dan wellicht 2-3% extra uit.

Dat lijkt me de investering niet waard of zie ik iets over het hoofd ?

[ Voor 0% gewijzigd door Oystein op 05-01-2020 10:40 . Reden: In 2e regels stond "teveel naar het oosten" ... had "westen" moeten zijn .. is nu aangepast. ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Winter is niet het juiste moment om een zonnepaneel installatie te ontwerpen/bekijken.

Dus nee, geen optimizers nodig. Zonde vh geld.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oystein
Van het voorjaar wil ik panelen plaatsen dus dan moet je ondertussen wel alvast gaan nadenken wat je wilt :?

Bedankt voor je bevestiging :)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar de rest vh dak?
Platdak?
Andere kant schuindak?

2x1 mtr panelen op schuin en dan nog wat op het platdak op betonvoeten?
Je nok is ook gemetseld, dus rekening houden met de haken en pannen die niet los/omhoog kunnen.

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 19:21 ]

Verwijderd

wil je de opbrengst per paneel weten, dan ja.
anders nee

• Oystein
Ik kan de 11 panelen makkelijk kwijt aan deze (zon) kant ... waarvan in de winter een beetje schaduw ...

Het platte dak zit nog dichter naar de buren en zodoende nog meer schaduw.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Platdak is dan ook een "zomer" setje, dus maakt niet zo heel veel uit in de wintermaanden.
Met 2x mppt omvormer is dat gescheiden van schuindak.
Een SMA heeft shadefix ook. (zelf ff googlen)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 19:23 ]

• Oystein
De gemetselde nok kan inderdaad een uitdaging worden ... maar in principe heb ik wel genoeg hoogte.

Als ik 2 rijen boven elkaar in landscape leg passen er 10 panelen op .... haal ik net wel/niet mijn jaarbehoefte mee.

• AUijtdehaag
  • Niet online
10 "gewone" van 320 of 9 van 2x1 mtr a 370 Wp, levert de 370 Wp meer op.
En die zijn groot, dus de rail/haak kan lager.

Mag het wat meer kosten, kan je kijken naar 12x panasonic hit 325/330/335 Wp. (1590 x 1053) in landscape.
Dan kun je ook 2 onafhankelijke strings maken op een 1-fase omvormer of zelfs op een 3-fase omvormer aansluiten. Die zijn 59 Vmpp per stuk.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
(kies nieuw project, vul lokatie gegevens in, en ga naar de pv configuratie)

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2020 19:37 ]

• Oystein
Ik heb de JA Solar 315 Wp op het oog.
Die 2x1 mtr ben ik nog niet tegen gekomen ... standaard is 166x99 cm

Aanvulling: de 2x1 mtr ondertussen gevonden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Oystein op 04-01-2020 19:29 ]

• Oystein
Met de ontdekking van de extra grote panelen van 2x1 mtr ( thanks @AUijtdehaag ) heb ik alles nog eens bekeken en kom tot de conclusie dat 9 van deze panelen naast elkaar (portrait) van 405 Wp een mooie oplossing is.

Ziet er ook nog eens heel strak uit en met montage makkelijker alles op één set rails dan dat ik een plukje portrait en een deel landscape moet monteren wat in de hoogte bij elkaar ook al erg krap word.

Blijft dan wel het dilemma dat de 3 wintermaanden er dan een groot deel van een (zonnige) dag een paneel schaduw heeft.

Hoe is dat eigenlijk op een bewolkte dag ?
Ik weet dat de opbrengst van de panelen flink achteruit holt maar omdat ik dan geen slagschaduw heb, heb ik dan geen "uitval" van een paneel en daarmee de hele string van 9 wat ik met een harde schaduw wel zou hebben ?

En wat dan nog met slagschaduw ?
Het paneel wat slagschaduw heeft zal dan toch niet helemaal uitvallen ? ... in de schaduw is er nog steeds een bepaalde lichtintensiteit dus dan zal er toch nog wel iets opgewekt worden ?

Ik heb ondertussen begrepen door de diodes in de panelen je 3 zones hebt.
Maar zoals in onderstaand voorbeeld zou het paneel in portrait stand helemaal niks meer doen ?

Zij er algemene waardes bekend hoeveel % opbrengst ik nog heb in zo'n situatie ?
Als ik vol in de zon als 100% neem
Ca. hoeveel % heb ik dan op een zwaar bewolkte dag ?
En hoeveel % bij volle zon maar dan alle 3 de zones met slagschaduw zoals het linker "portrait" paneel?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/cUYaXZbUrjvT/1k0.jpg

Kleine correctie van mijn openingspost: ik schreef daar in regel 2 dat mijn panelen iets teveel naar het Oosten liggen maar dat had Westen moeten zijn ... is nu aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Oystein op 05-01-2020 10:42 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens naar buiten?
Dat is winter...

Die enkele dag dat de zon schijnt in de winter is leuk, maar levert ook weinig op tegenover de zomer.

1 paneel schaduw, dat geeft niet.
Als je een omvormer hebt zoals SMA (maar "meeste" anderen zullen dat ook wellicht doen), dan heb je een wisselende Mppt power point.
Met mijn schaduw van de dakkapel van de buren is mooi te zien dat de spanning, in elkaar dondert en daardoor diodes in het paneel gaan bypassen, op het paneel wat schaduw krijgt.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen offerte, welke offerte is de juiste"

Het is dus niet zo dat alles indonderd, zoals de meesten denken.

Als je het wilt perfectioneren, dan kan het in landscape. Dan mis je inderdaad maar een deel van het paneel, ipv het hele paneel.
Vandaar dat ik ook met de 12 panasonics in landscape aankwam. Dan heb je 2 strings op een 1-fase omvormer. En voldoende spanning (ook een vereiste voor goedwerkende shadefix / optitrac)
Maar tegen welke kosten?
En nogmaals: winter boeit niet. (ik heb dan liever veel WP dan te weinig WP, maw jaaropwek is ook onzin, die warmtepomp moet gratis kunnen draaien)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2020 11:05 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Oystein schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:30:
Met de ontdekking van de extra grote panelen van 2x1 mtr ( thanks @AUijtdehaag ) heb ik alles nog eens bekeken en kom tot de conclusie dat 9 van deze panelen naast elkaar (portrait) van 405 Wp een mooie oplossing is.

Ziet er ook nog eens heel strak uit en met montage makkelijker alles op één set rails dan dat ik een plukje portrait en een deel landscape moet monteren wat in de hoogte bij elkaar ook al erg krap word.

Blijft dan wel het dilemma dat de 3 wintermaanden er dan een groot deel van een (zonnige) dag een paneel schaduw heeft.
Die 405 Wp panelen zijn halve cell panelen.
Die werken nog voor de helft door indien de onderste helft schaduw krijgt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Oystein
Thansk voor de info.

Ik realiseer mij nu dat door een denkfout dat de diodes eigenlijk al lokale optimisers zijn.
Dus ook al ligt een portrait panel met alle 3 de zones een stukje in de schaduw zullen de panelen er naast gewoon door blijven produceren.

Of is het toch niet zo simpel ?

Ik heb de SMA Tripower 4.0 op het oog ... ik weet dat het ook met 1 fase kan maar heb 3x 25A aansluiting dus waarom ook niet over 3 fasen terug voeden ?
Zal vast een hoop discussie opleveren maar zal wel mijn beroepsdeformatie zijn want op mijn werk zit ik heel veel in de krachtstroom 8)
FD2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:06:
[...]
Die 405 Wp panelen zijn halve cell panelen.
Die werken nog voor de helft door indien de onderste helft schaduw krijgt.
Oh ja .. dat is natuurlijk ook nog een voordeeltje ... niet eens bij stil gestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Oystein op 05-01-2020 11:10 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet de verschillende configuraties eens invullen in sunnydesignweb. (en selecteer dan enkel de 3-fase omvormers)
Nadeel van 3-fase omvormer is wel de hogere (gewenste) Vmpp.

Mocht je 10 a 11 Panasonic hit kuro plaatsen, zit je al wel op de perfecte spanning voor een 3-fase omvormer.
12 is misschien net teveel Vmpp. (behalve op een fronius, die gaan nog altijd tot 1000 Voc)

Ik heb gekozen voor 2x SMA 2.5 voor 14 panasonic panelen, leveren over 2 fase terug.
Mijn noord dak zit op een 3e SMA omvormer op de 3e fase.
Dat gaf een beter Vmpp op een 1-fase omvormer dan op een 3-fase omvormer

Het verschil tussen 2x SMA 2.5 en 1x SMA 6.0 (tripower) was minimaal (been there done that :P )

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2020 11:13 ]

• Oystein
De 405 Wp panelen leveren 41,4 Volt per stuk = 373 Vdc bij 9 panelen.

De SMA 3-fase heeft zijn optimale werkpunt bij 580 Vdc (n=97,5%) maar in een range van 260 - 800 Vdc zit je nog op een n>96%

De 1-fase omvormers zitten inderdaad met hun hoogste rendement op ca. 360-380 Vdc.
Ik zal alles nog eens doorrekenen ..

[ Voor 23% gewijzigd door Oystein op 05-01-2020 11:19 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik had het probleem op de SMA 6.0 tripower dat optitrac niet wilde werken.
Maar dat was maar op 1 ingang, terwijl de andere wel prima werkte.
Of dat aan (te) lage Vmpp spanning is mij nog steeds niet duidelijk. (410 Vmpp)
Ik hou wel van een experiment, dus heb toen 2x SMA 2.5 aangeschaft (goedkoper via MP)

Het is een west dak. Belangrijk is dan om te kijken hoe hoog de pieken gaan worden.
(dat is lastig zonder vergelijkingsmateriaal)
Wat ik bedoel te zeggen, met 4000 Wp is het niet nodig een SMA 4.0 tripower aan te schaffen.
Tenzij je gaat uitbreiden naar zuid op het platdak.
Wellicht kan je dan al met een kleinere 1-fase omvormer aan de gang met ideale Vmpp.
Dit is wat je voor jezelf duidelijk moet krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2020 11:25 ]

• Oystein
Thanks ... heb weer wat huiswerk te doen (y)

Nog even een aanvulling wegens mijn beroepsdeformatie (frequentie-omvormers voor draaistroom/servo motoren) weet ik dat het wat ruimer in het jasje zitten van vermogens elektronica de levensduur flink kan verlengen.

Dan kan ik wellicht 1-2% beter rendement halen met 100% benutting van de omvormer maar als deze dan 5 jaar minder lang mee gaat is de vraag wat dan uiteindelijk het hoogste rendement heeft opgeleverd ...

[ Voor 82% gewijzigd door Oystein op 05-01-2020 11:31 ]

• Oystein
We zijn ondertussen een aantal maanden verder maar vandaag liggen de panelen er eindelijk op :)

Ik heb 8 st. van de grotere 100x200 cm panelen van JA Solar van 410 Wp elk.
Dit samen met een SMA Tri-Power 4.0 kW.
Ik heb geen optimisers toegepast.

De 8 panelen liggen netjes naast elkaar en vult het dak precies binnen de eisen van de welstandscommissie.

Ondanks de theoretische piek van 3280 W geeft de SMA pagina soms pieken aan tot > 3600 W.
Ik weet niet hoe nauwkeurig deze metingen zijn maar ben er blij mee _/-\o_
De oriëntatie is ZZW.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/cSxEG7ERR6x6/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Cii8XMwD3Exw/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DphNoaSCRVEQ/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/VMNZcQvMVNX2/1k0.jpg

Pagina: 1