Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-11 18:50
Mijn vraag

2 maanden geleden had ik mijn voeding ter RMA opgestuurd, omdat er een click geluidje vanaf kwam en kreeg netjes een nieuwe van RMA afdeling. Heb intussen prima kunnen gamen niks aan de hand, voltages, temperaturen van alle componenten keurig in orde, al met al goed zou je denken..

Tot nu vandaag, PC viel spontaan uit en het enige wat ik deed was; Browser (YouTube), Discord en een simpele game welk geen high-end game is. Verder geen BSOD. Nadat mijn PC uitviel, bleef gek genoeg RGB leds van het moederbord aanstaan en mijn voeding bij selftest een oranje ledlampje aangaf.

Mijn vraag, is deze nieuwe voeding afkomstig van RMA ook defect?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn systeem en software;
CPU: Intel I9-9900k 3,6GHz
RAM: GeIL 16GB DDR4 3200Mhz
Moederbord; Z390 AORUS MASTER
Videokaart; AORUS GTX 1080 Xtreme Edition 8G
Voeding; AX1200i Corsair
Windows 10 Pro 64Bits

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb verder niks geprobeerd aangezien ik mijn hardware niet kapot wil maken als ik bijvoorbeeld mijn PC weer aanzet.

Ik hoop dat iemand iets weet wat ik kan doen? Of is dit gewoon weer een RMA gevalletje?

Bij voorbaat dank!

Mijn PC configuratie

Beste antwoord (via Vincent227 op 08-01-2020 17:31)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou het juist niet aanzetten zoals het nu is maar eerst strippen tot het minimum. Daarmee neemt het risico sowieso flink af.

De methode beschreef ik in dit bericht.

Als je denk dat de voeding schade kan veroorzaken meet je eerste de spanning op de kabels met een multimeter. Die zijn voor weinig geld te koop. Je kunt niet alles meten met een multimeter, maar je kunt wel bijvoorbeeld meten of de spanning niet te hoog of te laag is. Het geeft geen zekerheid dat een voeding goed is, het spanningsniveau kan fluctueren zonder dat je het ziet. Daarvoor heb je labapparatuur nodig. Maar je hebt het risico dan wel beperkt door de spanning te meten.

Ik heb wel eens USB apparatuur gehad die moederborden kapot kon maken, dat kwam dan door een interne kortsluiting en een gebrek aan een effectieve zekering op het het moederbord. Het kan dus wel dat het ene onderdeel het andere kapot maakt, maar je kunt niet alles regiseren, een risico neem je linksom of rechtsom toch.

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je je 9900k ook overklokt of draait alles volgens spec?

• Vincent227
bierschuit schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:16:
Heb je je 9900k ook overklokt of draait alles volgens spec?
Bedankt voor je reply.

De 9900k draait volgens spec, alles standaard waardes.

Mijn PC configuratie

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:55

db87

Mach 2 GT modded

Wat voor voeding heb je teruggekregen? een nieuwe, de orginele gerepareerd of een refurbished exemplaar?

Ontkoppel sowieso alles wat je niet nodig hebt, fanconrtoller, RGB meuk, USB-apparaten etc.
Het beste wat je nu kunt doen is dingen gaan uitsluiten. Zoek een scenario waarbij je systeem elke keer uit klapt en test dan nog eens met een andere voeding. etc etc.

Als een voeding slecht is dan gaat het systeem vaak op zwart (of vastloper danwel uitklappen) onder vollast (en na verloop van tijd ook onder steeds minder zware last).

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als je hiervoor geen problemen had met je systeem,dan zou ik zeker de terug gekregen voeding eens wisselen met een ander exemplaar.

Dit neigt toch wel sterk naar een brakke voeding,maar dat dan je alleen uitsluiten door te testen met een andere voeding

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2020 22:44 ]

• Wannabe_PJ
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-02-2023
Hoi Vincent,

Krijgt je voeding voldoende koele lucht aangezogen?
Als de fan van je voeding onvoldoende koele lucht kan aanzuigen dan gaat hij op den duur kapot.
Ik heb zelf met mijn stomme kop een keer de PSU verkeerd om in mijn kast geplaatst waardoor er maar 1cm ruimte was om lucht aan te zuigen.(i.p.v. de fan naar beneden te laten wijzen)

• bierschuit
  • Niet online
Er zit toch ook een Self Test knop op de achterzijde van de voeding?
In order to use the self-test feature, please follow the steps below.
1. Connect the PSU to an AC power source, and flip the power indicator on the
back of the PSU to the On position (I).
2. Press the self-test button on the modular connector side of the PSU.
3. If the button lights up green and the fan spins for a moment, you’re good to go!
4. If the button lights up red or does not light up at all, please contact Corsair
customer service for further technical support.
Ik zou tevens het programma HWinfo64 downloaden en installeren en deze starten met alleen sensor uitlezingen. https://www.hwinfo.com/download/

Je kan wat rijtjes naast elkaar zetten met de <-- --> knop onderin. Dat scheelt een hoop scroll werk en misschien kan je dan 1 a 2 screenshots hier plaatsen.

Dus HWinfo opstarten even een minuutje niets doen.. daarna start je iets op wat werk verzet voor je CPU en GPU, misschien voor 5 of 10 minuten een spel starten. Dat stop je en maak je van HWinfo wat screenshots. Hier zijn dan de minimale waardes te zien tevens de maximale.

• Fronkie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-10 09:50
Het klinkt bij mij als een typisch gevalletje overheating. a.k.a. de temperatuur loopt waarschijlijk te hoog op, en om je hardware te beschermen gooit hij automatisch de pc uit.

Heb je de temperatuur kunnen meten (voornamelijk CPU, maar met gewoon zoveel je kan :P) ?

En dan kan dat of met voeding te maken hebben of met wat anders, maar volgens mij zou dat de bron wel eens kunnen zijn.

• bierschuit
  • Niet online
@Fronkie Dat zat ik me ook al te bedenken.

• Vincent227
Allereerst bedankt iedereen voor de reacties!
Wannabe_PJ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:47:
Hoi Vincent,

Krijgt je voeding voldoende koele lucht aangezogen?
Als de fan van je voeding onvoldoende koele lucht kan aanzuigen dan gaat hij op den duur kapot.
Ik heb zelf met mijn stomme kop een keer de PSU verkeerd om in mijn kast geplaatst waardoor er maar 1cm ruimte was om lucht aan te zuigen.(i.p.v. de fan naar beneden te laten wijzen)
Voeding krijgt voldoende lucht en mijn pc staat op mijn bureau, fan zit naar ondergericht waar hij lucht vandaan kan halen.
bierschuit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:51:
Er zit toch ook een Self Test knop op de achterzijde van de voeding?

[...]

Ik zou tevens het programma HWinfo64 downloaden en installeren en deze starten met alleen sensor uitlezingen. https://www.hwinfo.com/download/

Je kan wat rijtjes naast elkaar zetten met de <-- --> knop onderin. Dat scheelt een hoop scroll werk en misschien kan je dan 1 a 2 screenshots hier plaatsen.

Dus HWinfo opstarten even een minuutje niets doen.. daarna start je iets op wat werk verzet voor je CPU en GPU, misschien voor 5 of 10 minuten een spel starten. Dat stop je en maak je van HWinfo wat screenshots. Hier zijn dan de minimale waardes te zien tevens de maximale.
Bedankt ik ga de selftest eens proberen. Ik heb wel een aantal screenshots van HWINFO welk ik had gemaakt een week voordat alles spontaan uitviel.
Fronkie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:25:
Het klinkt bij mij als een typisch gevalletje overheating. a.k.a. de temperatuur loopt waarschijlijk te hoog op, en om je hardware te beschermen gooit hij automatisch de pc uit.

Heb je de temperatuur kunnen meten (voornamelijk CPU, maar met gewoon zoveel je kan :P) ?

En dan kan dat of met voeding te maken hebben of met wat anders, maar volgens mij zou dat de bron wel eens kunnen zijn.
Wat ik dan niet echt snap, ik heb weken lang kunnen gamen tot nu toe. Temperatuur van CPU tijdens belasting gemiddeld, 67 - 69C. Idle status 30 - 40C

GPU tijdens belasting 70C -71C en idle gemiddels 45C (fans gaan automatisch uit)

Temperaturen van mijn voeding heb ik nooit kunnen lezen aangezien ik Corsair link niet kan aansluiten.

Mijn PC configuratie

• Fronkie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-10 09:50
Sorry, hoe bedoel je 'fans gaan automatisch uit' precies?

Is het een probleem dat zich nu continu voordoet of maar soms/zelden ?
Kan zijn dat 'opeens' een fannetje t begeven heeft ofzo ?
(zit nu wel op unlikely scenario's maar toch)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Fronkie schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:51:
Sorry, hoe bedoel je 'fans gaan automatisch uit' precies?

Is het een probleem dat zich nu continu voordoet of maar soms/zelden ?
Kan zijn dat 'opeens' een fannetje t begeven heeft ofzo ?
(zit nu wel op unlikely scenario's maar toch)
Hij bedoelt de videokaart ventilatoren. Tenzij je zo'n stofzuigermodel hebt met maar één fan gaan bij de meeste videokaarten de ventilatoren uit als er weinig tot geen belasting is. Bij zo'n 50-55 graden gaan ze pas draaien.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• mrmrmr
  • Niet online
TS @Vincent227 geeft aan dat er geen te hoge temperaturen op het moederbord zijn.

Voor de duidelijkheid: de voeding (en het moederbord) hebben zekeringen aan boord die reageren op overspanning en/of te hoge temperatuur. Temperatuurzekeringen schakelen in door bijvoorbeeld kortsluiting of onvoldoende koeling. Een voeding kan er mee stoppen, maar dat lijkt hier minder waarschijnlijk tenzij de voeding er meerdere gescheiden lijnen op na houdt, waardoor bijvoorbeeld 12V uitschakelt, maar 3.3V of 5V niet. Gereguleerde hoog efficiente voedingen kunnen onstabiel zijn, dat is voor de fabrikanten nog nieuw terrein.

Kortgesloten USB apparaten bijvoorbeeld kunnen een beveiliging op het moederbord aanzetten. Normaal gesproken gaat daar de PC niet van uit.

De processor zal automatisch terugklokken bij ~100 graden, die schakelt het systeem niet af.

Deze processor heeft een gpu aan boord, dus je kunt de videokaart eruit halen en de rest van het systeem minimaliseren, wat @db87 al aangaf. Daarna kun je met een ATX voeding met een voldoende sterke (>100W, >8,4A) 8 pin cpu stroomvoorziening verder testen. Vervang ook de USB randapparatuur en monitor. DIMM's kun je wisselen, vervangen en van XMP afhalen (BIOS).

• Vincent227
nelizmastr schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Hij bedoelt de videokaart ventilatoren. Tenzij je zo'n stofzuigermodel hebt met maar één fan gaan bij de meeste videokaarten de ventilatoren uit als er weinig tot geen belasting is. Bij zo'n 50-55 graden gaan ze pas draaien.
Juist, dit bedoel ik met de ventilatoren. Ze gaan automatisch uit bij weinig tot geen belasting. Mijn excuses had ik er misschien bij moeten vermelden.
mrmrmr schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:37:
TS @Vincent227 geeft aan dat er geen te hoge temperaturen op het moederbord zijn.

Voor de duidelijkheid: de voeding (en het moederbord) hebben zekeringen aan boord die reageren op overspanning en/of te hoge temperatuur. Temperatuurzekeren schakelen in door bijvoorbeeld kortsluiting of onvoldoende koeling. Een voeding kan er mee stoppen, maar dat lijkt hier minder waarschijnlijk tenzij de voeding er meerdere gescheiden lijnen op na houdt, waardoor bijvoorbeeld 12V uitschakelt, maar 3.3V of 5V niet. Gereguleerde hoog efficiente voedingen kunnen onstabiel zijn, dat is voor de fabrikanten nog nieuw terrein.

Kortgesloten USB apparaten bijvoorbeeld kunnen een beveiliging op het moederbord aanzetten. Normaal gesproken gaat daar de PC niet van uit.

De processor zal automatisch terugklokken bij ~100 graden, die schakelt het systeem niet af.

Deze processor heeft een gpu aan boord, dus je kunt de videokaart eruit halen en de rest van het systeem minimaliseren, wat @db87 al aangaf. Daarna kun je met een ATX voeding met een voldoende sterke (>100W, >8,4A) 8 pin cpu stroomvoorziening verder testen. Vervang ook de USB randapparatuur en monitor. DIMM's kun je wisselen, vervangen en van XMP afhalen (BIOS).
Klopt geen hoge temperaturen, zowel moederbord als andere componenten. Ik heb op dit moment de PC niet meer aangehad omdat ik vrijwel zeker ben dat ik meer schade aanricht.. beetje bang laat ik het zo zeggen.

Verder is de interne GPU van Intel al sinds de bouw uitgeschakeld en loopt alles via de GTX 1080.

Even ter duidelijkheid, deze voeding, ax1200i is afkomstig van RMA nadat mijn vorige ax1200i met een click sound vervangen werd en sinds dat ik de nieuwe erin heb gezet probleemloos kunnen gamen tot nu.

Mijn PC configuratie

• mrmrmr
  • Niet online
Minimalisatie van het systeem is een standaard troubleshooting methode. Zodoende kun je potentiele oorzaken uitsluiten of insluiten.

Als je het zelf niet aandurft kun je beter met het systeem naar de leverancier teruggaan of laten repareren.

• Vincent227
mrmrmr schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:58:
Minimalisatie van het systeem is een standaard troubleshooting methode. Zodoende kun je potentiele oorzaken uitsluiten of insluiten.

Als je het zelf niet aandurft kun je beter met het systeem naar de leverancier teruggaan of laten repareren.
Dat snap ik. Wat is wijsheid om te doen? Wat voor eventuele schade zou ik kunnen aanrichten als ik het systeem aanzet zoals het nu is?

Het is dat ik geen extra voeding heb liggen, anders had het wel een stuk makkelijker geweest.

Mijn PC configuratie

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou het juist niet aanzetten zoals het nu is maar eerst strippen tot het minimum. Daarmee neemt het risico sowieso flink af.

Als je denk dat de voeding schade kan veroorzaken meet je eerste de spanning op de kabels met een multimeter. Die zijn voor weinig geld te koop. Je kunt niet alles meten met een multimeter, maar je kunt wel bijvoorbeeld meten of de spanning niet te hoog of te laag is. Het geeft geen zekerheid dat een voeding goed is, het spanningsniveau kan fluctueren zonder dat je het ziet. Daarvoor heb je labapparatuur nodig. Maar je hebt het risico dan wel beperkt door de spanning te meten.

Ik heb wel eens USB apparatuur gehad die moederborden kapot kon maken, dat kwam dan door een interne kortsluiting en een gebrek aan een effectieve zekering op het het moederbord. Het kan dus wel dat het ene onderdeel het andere kapot maakt, maar je kunt niet alles regiseren, een risico neem je linksom of rechtsom toch.

• Vincent227
mrmrmr schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:34:

Duidelijk, top! Dan weet ik genoeg en ga ik ermee aan de slag. Dank iedereen voor het meedenken!

Mijn PC configuratie

• Vincent227
Even een update, het heeft even geduurd voordat ik daadwerkelijk wat kon doen aan mijn PC. Ik heb de voeding getest met de self-test functie en krijg geen groen of rood lampje, de fan spint wel heel kort en stopt direct weer.

Ik heb de voeding toch maar aangemeld voor RMA.

Mijn PC configuratie

Pagina: 1