Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05-2022
Hallo,

Wij zijn slachtoffer geworden van fraude.
Er is een bestelling geplaatst bij Media Markt met mijn gegevens. Naam, geboorte datum en adres is blijkbaar voldoende. Volgens Media Markt was de levering op ons adres, echter in Post NL app staat deze bestelling niet in. Is ook nooit bij ons of buren geleverd. Wij waren voor 100% thuis daar wij een bedrijf aan huis hebben. Bestelling was met betaling achteraf bij Klarna. Vermoedelijk is met de track and trace bezorgadres gewijzigd. Kan dat?
Moet er altijd getekend worden voor zo'n pakket (IPad van bijna 400 euro)? Moet er dan ook ID gegeven worden?
Is dit iemand anders overkomen?

Alvast dank.

Jacek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Simpel: als je even de zoekfunctie gebruikt zie je hem vaak voorbij komen
Je bent geen partij in deze, gezien jij geen koop contract hebt afgesloten, en de mediamarkt is verantwoordelijk voor het pakket. Op het moment dat dit tijdens bezorging kwijt raakt is dit niet jouw fout.
Als er geen pakketten op jouw adres zijn bezorgd, kan je dit gewoon aangeven.
En nee, ze controleren nooit je id bij pakket bezorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:22:
Hallo,

Er is een bestelling geplaatst bij Media Markt met mijn gegevens. Naam, geboorte datum en adres is blijkbaar voldoende. Volgens Media Markt was de levering op ons adres, echter in Post NL app staat deze bestelling niet in. Is ook nooit bij ons of buren geleverd. Wij waren voor 100% thuis daar wij een bedrijf aan huis hebben. Bestelling was met betaling achteraf bij Klarna. Vermoedelijk is met de track and trace bezorgadres gewijzigd. Kan dat?
Moet er altijd getekend worden voor zo'n pakket (IPad van bijna 400 euro)? Moet er dan ook ID gegeven worden?

Alvast dank.

Jacek
Aangifte doen van Identiteitsfraude.
(zoveelste geval waar afterpay service bij betrokken is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 20:56

Mach

[END]Avengers

Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:22:
Hallo,

Alvast dank.

Jacek
Maar als het bezorgadres is veranderd kan de mm dat toch zien ?

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het goed is moet de MM kunnen zien waar het pakket heen gegaan is. Anders moeten ze dat uitvechten met de pakketbezorger.

Heb jij niks besteld heb je hier niks mee te maken, wel even aangifte doen van identiteitsfraude zodat 't zwart op wit staat dat jij het niet was.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
Mach schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Maar als het bezorgadres is veranderd kan de mm dat toch zien ?
Vraag hebben we weggezet bij MM. Ze gaan on shierover nog bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecaj1306
SmurfLink schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:53:
Als het goed is moet de MM kunnen zien waar het pakket heen gegaan is. Anders moeten ze dat uitvechten met de pakketbezorger.

Heb jij niks besteld heb je hier niks mee te maken, wel even aangifte doen van identiteitsfraude zodat 't zwart op wit staat dat jij het niet was.
We hebben dinsdag een afspraak bij de politie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Topicstarter doet in verhouding nogal veel moeite voor wat niet primair zijn probleem is. MM en PostNL gaan hier namelijk echt niet zoveel tijd en moeite insteken als topicstarter lijkt te (gaan) doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citizen.Erased
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Rukapul schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:21:
Topicstarter doet in verhouding nogal veel moeite voor wat niet primair zijn probleem is. MM en PostNL gaan hier namelijk echt niet zoveel tijd en moeite insteken als topicstarter lijkt te (gaan) doen.
In dit geval moet je inderdaad duidelijk stellen dat jij niet degene bent die het pakket besteld heeft; er geen pakket bezorgd is en je om die reden geen partij bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecaj1306
Okay, dank voor de reacties, wordt na dinsdag vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rukapul schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:21:
Als je hier mee te maken krijgt zonder daarbij te weten hoe het 'spel' gespeeld wordt door de frauderende partij dan kan ik me dat ook wel voorstellen. TS heeft waarschijnlijk een account bij de Mediamarkt waarin hij/zij de online garantiebewijzen (lees: Aankopen) kan inzien en ziet daar nu een vreemd apparaat staan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
wimmel_1 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:49:
[...]

Als je hier mee te maken krijgt zonder daarbij te weten hoe het 'spel' gespeeld wordt door de frauderende partij dan kan ik me dat ook wel voorstellen. TS heeft waarschijnlijk een account bij de Mediamarkt waarin hij/zij de online garantiebewijzen (lees: Aankopen) kan inzien en ziet daar nu een vreemd apparaat staan?
Dat is niet het geval. Er is een email adres gebruikt die niet van ons is. Wij hebben bij MM idd een account met een ander (ons) email adres. Wij bestellen overigens nooit met achteraf betalen. Er is in ieder geval nep email adres gebruikt en gekoppeld aan onze gegevens (naam/adrs/geboorte datum). Is dus blijkbaar vrij eenvoudig. Enige vraag rest, wie heeft dit pakket aangenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Dat is niet het geval. Er is een email adres gebruikt die niet van ons is. Wij hebben bij MM idd een account met een ander (ons) email adres. Wij bestellen overigens nooit met achteraf betalen. Er is in ieder geval nep email adres gebruikt en gekoppeld aan onze gegevens (naam/adrs/geboorte datum). Is dus blijkbaar vrij eenvoudig. Enige vraag rest, wie heeft dit pakket aangenomen?
Met een klein beetje Social Engineering kan iedereen dat pakketje in jouw postcode gebied aangenomen hebben. De 'handtekening' welke voor ontvangst geplaatst moet worden wordt zelfs door de medewerker van de bezorgdienst wel 'even' gezet op het moment dat jij je handen vol hebt.... Óf de ontvanger van je pakketje dat dus heeft.

Woon je toevallig in een flatgebouw óf staan er lege panden in de straat/wijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-01-2020 20:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
wimmel_1 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:14:
[...]

Met een klein beetje Social Engineering kan iedereen dat pakketje in jouw postcode gebied aangenomen hebben. De 'handtekening' welke voor ontvangst geplaatst moet worden wordt zelfs door de medewerker van de bezorgdienst wel 'even' gezet op het moment dat jij je handen vol hebt.... Óf de ontvanger van je pakketje dat dus heeft.

Woon je toevallig in een flatgebouw óf staan er lege panden in de straat/wijk?
Wij wonen in een hele nette rustige buurt met alleen koophuizen en grote sociale controle. Mijn vrouw heeft zaak aan huis en is elke dag thuis. De bezorger kennen we goed en hij ons ook. Ik denk dat de fraudeur de track and trace link heeft ontvangen op net email adres en daar bezorgadres heeft gewijzigd. Kan toch niet zo makkelijk zijn om iets met achteraf betalen te bestellen met zo weinig gegevens die je overal kan vinden en dat nog eens ergens anders laten bezorgen. Je kan bezorg adres na verzending nog wijzigen denk ik, kan niet anders. Dat lijkt me een slechte beveiliging van Post NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:27

M2M

medicijnman

Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:21:
[...]

Wij wonen in een hele nette rustige buurt met alleen koophuizen en grote sociale controle. Mijn vrouw heeft zaak aan huis en is elke dag thuis. De bezorger kennen we goed en hij ons ook. Ik denk dat de fraudeur de track and trace link heeft ontvangen op net email adres en daar bezorgadres heeft gewijzigd. Kan toch niet zo makkelijk zijn om iets met achteraf betalen te bestellen met zo weinig gegevens die je overal kan vinden en dat nog eens ergens anders laten bezorgen. Je kan bezorg adres na verzending nog wijzigen denk ik, kan niet anders. Dat lijkt me een slechte beveiliging van Post NL.
Tja, als ik een account aanmaak met de gegevens van de buurman, kan ik ook alles bestellen. Zeker met afterpay. Of dat nu bij postNL is of bij een willekeurige webshop maakt geen verschil. Voor een bestelaccount is enkel een email adres en adresgegevens nodig. Voor afterpay meestal niets meer dan eenvoudige NAW gegevens.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
M2M schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:40:
[...]

Tja, als ik een account aanmaak met de gegevens van de buurman, kan ik ook alles bestellen. Zeker met afterpay. Of dat nu bij postNL is of bij een willekeurige webshop maakt geen verschil. Voor een bestelaccount is enkel een email adres en adresgegevens nodig. Voor afterpay meestal niets meer dan eenvoudige NAW gegevens.
Rare wereld leven we in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34
[...]

Een ander bezorg adres kan niet. Ophalen bij een pakketpunt is wel een optie. Al zouden ze daar dan wel je ID moeten controleren voor een pakket met een ipad erin.
En er zijn een hoop winkels waar je de rekening kan laten bezorgen op een ander adres dan het pakketje. Dat gebruik ik bijvoorbeeld als ik onderdelen bij de klant op locatie wil laten bezorgen. Maar de rekening moet bij mij komen.

Een nette buurt is verder geen garantie. Dit soort dingen wordt vaak gedaan door tieners die vinden dat ze te weinig zakgeld krijgen.

Een andere manier om deze scam te doen is om in het telefoonboek iemand op te zoeken die dezelfde voorletters + achternaam heeft. Op zijn naam een bestelling doen. Doorsturen naar een pakketpunt. En dan met jouw ID het gewoon afhalen.

Uiteindelijk is het niet jouw verantwoordelijkheid. Dit is het probleem van de MM. Maar als je niks doet kan het je wel problemen opleveren als AfterPay besluit de rekening door te sturen naar een incasso bureau. Dan sta jij straks bij het BKR als wanbetaler.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
RocketKoen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:51:
[...]

Een ander bezorg adres kan niet. Ophalen bij een pakketpunt is wel een optie. Al zouden ze daar dan wel je ID moeten controleren voor een pakket met een ipad erin.
En er zijn een hoop winkels waar je de rekening kan laten bezorgen op een ander adres dan het pakketje. Dat gebruik ik bijvoorbeeld als ik onderdelen bij de klant op locatie wil laten bezorgen. Maar de rekening moet bij mij komen.

Een nette buurt is verder geen garantie. Dit soort dingen wordt vaak gedaan door tieners die vinden dat ze te weinig zakgeld krijgen.

Een andere manier om deze scam te doen is om in het telefoonboek iemand op te zoeken die dezelfde voorletters + achternaam heeft. Op zijn naam een bestelling doen. Doorsturen naar een pakketpunt. En dan met jouw ID het gewoon afhalen.

Uiteindelijk is het niet jouw verantwoordelijkheid. Dit is het probleem van de MM. Maar als je niks doet kan het je wel problemen opleveren als AfterPay besluit de rekening door te sturen naar een incasso bureau. Dan sta jij straks bij het BKR als wanbetaler.
We hebben een bedrijf met zero schulden. Ook nooit geld geleend en nooit iets niet betaald. Bij BKR moeten we superschoon zijn, dus idd... Klote als door zoiets je naam wordt aangetast. We hebben Klarna inmiddels op de hoogte gebracht en ze hebben de factuur on hold gezet. Dus ik neem aan dat ze het niet naar incasso bureau doorsturen. Heb een belangrijke vraag. Is het mogelijk om de after pay methode voor je voornaam/achternaam/adres/geboorte datum te laten blokkeren. Ik hoef dat toch niet omdat ik direct alles betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:27

M2M

medicijnman

nu ja, raar... Het is uiteindelijk een kwestie van kosten en baten. Als je zoveel mogelijk wil verkopen als bedrijf, moet je het zo gemakkelijk mogelijk maken om iets te kunnen bestellen. Adresgegevens controleren is lastig, accountgegevens ook. Vooraf betalen lost alle problemen op, maar afterpay is zeer lucratief. Als de hoeveelheid fraudegevallen die vergoed moeten worden niet opweegt tegen de extra winst die je binnenharkt dan is het rendabel om te doen.

Idem met zelfscankassa's in de supermarkt. Je kunt bewust of onbewust misbruik maken van de situatie. Pakkans is niet heel erg groot, maar de hoeveelheid kosten die de supermarkt niet hoeft te maken aan kassapersoneel + de additionele klanten die een schurfthekel hebben aan in de rij staan bij de supermarkt en daarom een supermarktje verder gaan, wegen niet op tegen de verloren inkomsten door die paar artikelen die niet gescand zijn.

Indien je denkt slachtoffer te zijn van identiteitsfraude, dan moet je altijd dit bij de politie melden. Scheelt achteraf in ieder geval ellende met deurwaarders en incassoburo's :).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

99ruud99 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:25:
En nee, ze controleren nooit je id bij pakket bezorgen.
Hangt ervan af welke bezorging gebruikt wordt, de optie is er wel degelijk namelijk bij PostNL.

Meestal gaan bedrijven voor de goedkoopste optie, dan zit ID verificatie er inderdaad niet bij, maar er zijn dus wel degelijk opties (iig bij PostNL) waar dat er gewoon bij zit en dan gebeurd het wel. Het is dus wat te kort door de bocht te stellen dat er niet op ID wordt gecontroleerd.
Dat lijkt me een slechte beveiliging van Post NL.
Daar is PostNL ook niet verantwoordelijk voor; de MediaMarkt is dat wel. Maar het is mij wat onduidelijk; hebben jullie nu wel of niet iets besteld? :? Ik zou wel zsm de MediaMarkt contacteren en Klarna indien de factuur binnenkomt.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecaj1306
CH4OS schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:03:
[...]
Hangt ervan af welke bezorging gebruikt wordt, de optie is er wel degelijk namelijk bij PostNL.

Meestal gaan bedrijven voor de goedkoopste optie, dan zit ID verificatie er inderdaad niet bij, maar er zijn dus wel degelijk opties (iig bij PostNL) waar dat er gewoon bij zit en dan gebeurd het wel. Het is dus wat te kort door de bocht te stellen dat er niet op ID wordt gecontroleerd.
[...]
Daar is PostNL ook niet verantwoordelijk voor; de MediaMarkt is dat wel. Maar het is mij wat onduidelijk; hebben jullie nu wel of niet iets besteld? :? Ik zou wel zsm de MediaMarkt contacteren en Klarna indien de factuur binnenkomt.
Wij hebben pas vandaag een aanmaning ontvangen. Ik vermoed dat de herinneringen eerst via email zijn gestuurd naar het neppe adres..
Nee, wij hebben niks besteld noch ontvangen.
Ja, wij hebben vandaag direct contact gezocht met Media Markt en Klarna. Vervolgens de politie gebeld en afspraak gemaakt om een aangifte te doen.
Media Markt gaat ons bellen en Klarna moeten we maandag nog even zelf bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:00:
[...]

We hebben een bedrijf met zero schulden. Ook nooit geld geleend en nooit iets niet betaald. Bij BKR moeten we superschoon zijn, dus idd... Klote als door zoiets je naam wordt aangetast. We hebben Klarna inmiddels op de hoogte gebracht en ze hebben de factuur on hold gezet. Dus ik neem aan dat ze het niet naar incasso bureau doorsturen. Heb een belangrijke vraag. Is het mogelijk om de after pay methode voor je voornaam/achternaam/adres/geboorte datum te laten blokkeren. Ik hoef dat toch niet omdat ik direct alles betaal.
Dat zou je bij Mediamarkt moeten kunnen regelen, dat op jouw adres niks met achteraf betalen besteld mag worden. Hier in de flat hebben een aantal mensen hetzelfde gehad met ik dacht H&M en andere kledingsites. Toen hebben ze onze hele flat laten blokkeren in combinatie met achteraf betalen bij de H&M, zodat het niet meer kan gebeuren. Gezien iedereen hier dat prima vond en er toch nooit bestelden danwel niet met afterpay.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
SmurfLink schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Dat zou je bij Mediamarkt moeten kunnen regelen, dat op jouw adres niks met achteraf betalen besteld mag worden. Hier in de flat hebben een aantal mensen hetzelfde gehad met ik dacht H&M en andere kledingsites. Toen hebben ze onze hele flat laten blokkeren in combinatie met achteraf betalen bij de H&M, zodat het niet meer kan gebeuren. Gezien iedereen hier dat prima vond en er toch nooit bestelden danwel niet met afterpay.
Dat is wat... Maar er zijn natuurlijk veel meer webwinkels die achteraf betalen accepteren...ik vraag het zowel aan Klarna als aan After pay. Ze hebben vast acceptatie regels in hun systemen. Althans, dat claimen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

RocketKoen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:51:
[...]
Maar als je niks doet kan het je wel problemen opleveren als AfterPay besluit de rekening door te sturen naar een incasso bureau. Dan sta jij straks bij het BKR als wanbetaler.
Zo'n vaart zal het niet lopen. Ten eerste moet die actie aangezegd worden en ik zie dat @Kecaj1306 bezwaar maakt/heeft gemaakt tegen de vordering. Alles staat dus zwart op wit. Mediamarkt moet maar bewijzen dat ts het heeft ontvangen.

Zie ook art. 7:11 bw. Maar goed, ts zegt niet de koper te zijn en dus niks te maken te hebben met de order of de bezorging. Daarmee klaar (na bezwaar).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
PcDealer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Zo'n vaart zal het niet lopen. Ten eerste moet die actie aangezegd worden en ik zie dat @Kecaj1306 bezwaar maakt/heeft gemaakt tegen de vordering. Alles staat dus zwart op wit. Mediamarkt moet maar bewijzen dat ts het heeft ontvangen.

Zie ook art. 7:11 bw. Maar goed, ts zegt niet de koper te zijn en dus niks te maken te hebben met de order of de bezorging. Daarmee klaar (na bezwaar).
Dank voor de geruststelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22
Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Wij hebben pas vandaag een aanmaning ontvangen. Ik vermoed dat de herinneringen eerst via email zijn gestuurd naar het neppe adres..
Nee, wij hebben niks besteld noch ontvangen.
Ja, wij hebben vandaag direct contact gezocht met Media Markt en Klarna. Vervolgens de politie gebeld en afspraak gemaakt om een aangifte te doen.
Media Markt gaat ons bellen en Klarna moeten we maandag nog even zelf bellen.
tip: als je belt, gesprek opnemen en daarna schriftelijk bevestigen. Beter nog: niet bellen ,maar meteen schriftelijk reageren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecaj1306
StevenK schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:21:
[...]

tip: als je belt, gesprek opnemen en daarna schriftelijk bevestigen. Beter nog: niet bellen ,maar meteen schriftelijk reageren.
Tegenwoordig lastig om al die organisaties via email te bereiken. Heb ze via chat benaderd en daarna de chat content copy/paste in word. Neem dit ook mee bij het doen van de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kecaj1306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:33:
[...]

Tegenwoordig lastig om al die organisaties via email te bereiken. Heb ze via chat benaderd en daarna de chat content copy/paste in word. Neem dit ook mee bij het doen van de aangifte.
Het is goed verstopt, maar hier te vinden:
of via
https://www.thuiswinkel.org/leden/mediamarkt.nl
https://www.thuiswinkel.org/leden/mediamarkt.nl/certificaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
Dank, Media Markt ga ik mailen. Klarna kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Heb dit ook gehad in mijn flat. Af en toe werd het product daadwerkelijk bezorgd, maar regelmatig probeerde de fraudeur het voor het bezorgen al van de postbode te krijgen (denk dat hij dan stond te wachten voor de postvakken, of wie weet werkte hij zelf bij PostNL.

Je kan je zelf eenvoudig laten blokkeren bij AfterPay, klarna, etc. Heb toen zelf AfterPay laten blokkeren voor de hele flat. Dat doen zij met liefde, want dit soort fraude kost klarna/AfterPay gewoon dik geld. Heb er soms wel eens last van, want soms zie je bijvoorbeeld een goed pepperdealtje waarvan je niet altijd weet of die wel uitgeleverd gaat worden, en dan wil je soms liever niet meteen al betaald hebben, maar de toegankelijkheid hebben van achteraf betalen. En dat kan ik dan dus niet, omdat ons postcodegebied nu dus geblokkeerd is.

In ons geval kwamen de naw gegevens ook niet overeen met de bewoners, en was er dus geen sprake van identiteitsfraude, dat maakt het ook iets makkelijker de aanmaningen gewoon te negeren, want je bent in dat geval niet de geadresseerde partij.

[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 05-01-2020 10:06 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Toen ik bij een grote webwinkel werkte, heb de hele Amsterdamsestraatweg in Utrecht geblacklist. Teveel studenten die dachten dat internetaankopen niet betaald hoefden te worden. Betalende klanten werden dan gewhitelist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kecaj1306 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:43:
Dank, Media Markt ga ik mailen. Klarna kan ik niet vinden.
An sich heb je ook niets te maken met de betalingsverwerker, daar heb je geen overeenkomst mee, MediaMarkt is in dit geval de verantwoordelijke. De partijen waarmee MediaMarkt werkt is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat je het dus wel bij derde partijen wilt melden is goed, maar an sich niet nodig, die aansturing moet vanuit MediaMarkt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
CH4OS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:09:
[...]
An sich heb je ook niets te maken met de betalingsverwerker, daar heb je geen overeenkomst mee, MediaMarkt is in dit geval de verantwoordelijke. De partijen waarmee MediaMarkt werkt is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat je het dus wel bij derde partijen wilt melden is goed, maar an sich niet nodig, die aansturing moet vanuit MediaMarkt komen.
Ik krijg wel van de derde partij een aanmaning voor iets wat ik niet heb besteld en nooit heb ontvangen. Ik wil dat ook uit de lucht hebben. Tevens wil ik dat ze ons adres blokkeren voor achteraf betalen. Wij betalen alles direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
MsG schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:05:
Heb dit ook gehad in mijn flat. Af en toe werd het product daadwerkelijk bezorgd, maar regelmatig probeerde de fraudeur het voor het bezorgen al van de postbode te krijgen (denk dat hij dan stond te wachten voor de postvakken, of wie weet werkte hij zelf bij PostNL.

Je kan je zelf eenvoudig laten blokkeren bij AfterPay, klarna, etc. Heb toen zelf AfterPay laten blokkeren voor de hele flat. Dat doen zij met liefde, want dit soort fraude kost klarna/AfterPay gewoon dik geld. Heb er soms wel eens last van, want soms zie je bijvoorbeeld een goed pepperdealtje waarvan je niet altijd weet of die wel uitgeleverd gaat worden, en dan wil je soms liever niet meteen al betaald hebben, maar de toegankelijkheid hebben van achteraf betalen. En dat kan ik dan dus niet, omdat ons postcodegebied nu dus geblokkeerd is.

In ons geval kwamen de naw gegevens ook niet overeen met de bewoners, en was er dus geen sprake van identiteitsfraude, dat maakt het ook iets makkelijker de aanmaningen gewoon te negeren, want je bent in dat geval niet de geadresseerde partij.
Is er ergens een soort van een bel me niet register maar dan voor betalingen? Dat je daar eenmalig aanmeld zodat niet meer op dot adres besteld ka worden met achteraf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kecaj1306 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:12:
Is er ergens een soort van een bel me niet register maar dan voor betalingen? Dat je daar eenmalig aanmeld zodat niet meer op dot adres besteld ka worden met achteraf betalen?
Ik denk het niet. Partijen als Klarna en AfterPay zijn commerciële partijen. Zij nemen de factuur over van de winkel. De winkel is dus al betaald en krijgt hun geld gewoon, vervolgens gaan zij bij de consument het geld ophalen, met wat rente natuurlijk, want voor niets komt de zon op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecaj1306
Uiteindelijk een aangifte gedaan en ben van al dat gezeur af. Dank allen!
Pagina: 1