Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 09:24
Eerlijk gezegd weet ik niet of dit de juiste groep is om deze vraag te stellen.

Wat betreft de hardwarekeuze ben ik er al uit. Ik wil deze camerabody wel.

Maar wat is redelijk om er voor te betalen? Alle bekende en bewezen betrouwbare Nederlandse aanbieders lijken wel een kartel. Ze vragen allemaal 3999. Dan heb je een goede garantie. Voor wat het waard is: Met de vele apparatuur die ik in mijn 64 jarige leven heb aangeschaft heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Ooit eenmaal een issue gehad met mijn fonkelnieuwe KM7D. Geleverd via KE uit Capelle. Die verwezen me door naar het officiële KM reparatiebedrijf. Mogelijk een voorbode dat het niet goed zou gaan aflopen met de fotodivisie van KonicaMinolta. Het werd een drama in drie bedrijven. KE deed haar plicht maar kon er verder ook niet veel aan veranderen. Gelukkig is dat dus mijn enigste issue ooit geweest met foto apparatuur.

Met dat in het achterhoofd durf ik nu wel even verder te kijken. Een prijsverschil van pakweg 10%, vooruit daar maal ik niet om. Nu zie ik hier een 7R IV voor € 2.976,33 of nog goedkoper 2,859.99

Wat moet ik hierbij denken? Zijn de marges bij onze Nederlandse aanbieders zo hoog? Hebben die andere aanbieders afdankertjes? Of hoor je daar misschien nooit meer wat van nadat je betaald hebt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De fabrikanten bepalen de prijzen op dit soort apparatuur en dat wordt voor zover mij bekend is streng gehandhaafd.

De links die je stuurt leveren uit Hongkong (eglobalcentral in ieder geval). Je kan dan niet in Nederland terecht voor garantie, dan kan je je camera een eind wegsturen.

Persoonlijk durf ik het niet aan met zulke dure apparatuur. Als je het risico het prijsverschil waard vind kun je het uiteraard proberen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
2999 als Weekendknaller bij Foto Hans Keuzekamp:
https://www.fotohanskeuze...7r-iv-body-zwart-ilce-7m4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
@Kwintessens Dat lijkt me een redelijk gerenommeerde leverancier.... In ieder geval is duidelijk dat er toch een behoorlijke speelruimte in de marge op dit product is. Ik ga vooralsnog geen paniekaankoop doen :) Het gaat vast nog weleens knallen.

@FeareX De fabrikanten bepalen de prijzen op dit soort apparatuur en dat wordt voor zover mij bekend is streng gehandhaafd.

Dat zou niet mogen kunnen lijkt me. Maar het gebeurt helaas wel. De praktijk is weerbarstiger dan de regelgeving.

Met eglobalcenter denk ik dat ik de camera in ieder geval wel ga ontvangen. Met zelfs een grotere kans op "nieuw in doos" dan bij een gemiddelde Nederlandse leverancier. Man, wat wordt er toch vaak gebruik gemaakt van het retourrecht. Met als gevolg dat je een product in handen kunt krijgen dat iemand anders al eens een weekje geprobeerd heeft. Blijft over het risico van een mogelijk moeilijker aanspraak op garantie. Hoe groot is dat risico? Niet zo groot denk is. En met mijn inleiding heb ik willen aantonen dat het met levering via de reguliere kanalen ook niet altijd koek en ei is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@OttiglioM Ik heb goede ervaringen met Foto Hans Keuzekamp. En Sony-camera’s zijn verzegeld, dus je weet of je een nieuwe hebt of niet. Enfin, succes met je keuze. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@Kwintessens Ik heb nog eens goed gelezen: "Doosschade" (en je moet iets inruilen) Maar, .... hoe hard zou ie gevallen zijn denk ik dan. Maar ik heb nog wel even geduld. De camera is nog niet zo lang op de markt. Ik heb nog een "gewone" A7-III. En nog een A77 als back-up. Dus ik heb geen bijzondere haast. Ik kijk nog een paar maanden de kat uit de boom. Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

OttiglioM schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:16:
@Kwintessens Ik heb nog eens goed gelezen: "Doosschade" (en je moet iets inruilen) Maar, .... hoe hard zou ie gevallen zijn denk ik dan. Maar ik heb nog wel even geduld. De camera is nog niet zo lang op de markt. Ik heb nog een "gewone" A7-III. En nog een A77 als back-up. Dus ik heb geen bijzondere haast. Ik kijk nog een paar maanden de kat uit de boom. Dank je!
Bij Hans Keuzekamp? Ik zie het niet staan, waar staat dat? :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Er staan er twee in de sale. 1 inderdaad met doosschade en de andere gewoon op te pikken voor 2999. Als je deze camera toch wil hebben, lijkt deze aanbieding me een complete no-brainer. Zo goedkoop ga je hem komend jaar (of jaren) niet meer tegenkomen bij NL retailer, denk ik.

En inderdaad. De (grote) cameraboeren hebben volgens mij regelmatig overleg over de prijzen. Kijk maar naar de PW. Vaak geen speld tussen te krijgen. De marges liegen er ook niet om maar van de andere kant is het ook een dure "hobby", een camerawinkel runnen. Je hoeft in ieder geval geen medelijden met ze te hebben.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sys64738 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:51:
Er staan er twee in de sale. 1 inderdaad met doosschade en de andere gewoon op te pikken voor 2999. Als je deze camera toch wil hebben, lijkt deze aanbieding me een complete no-brainer. Zo goedkoop ga je hem komend jaar (of jaren) niet meer tegenkomen bij NL retailer, denk ik.

En inderdaad. De (grote) cameraboeren hebben volgens mij regelmatig overleg over de prijzen. Kijk maar naar de PW. Vaak geen speld tussen te krijgen. De marges liegen er ook niet om maar van de andere kant is het ook een dure "hobby", een camerawinkel runnen. Je hoeft in ieder geval geen medelijden met ze te hebben.
Ik zag later dat er inderdaad 2 staan, ik heb die zonder doosschade en inruil kortingen gekocht. Ik laat het weten zodra die binnen is. De aanbieding was zeker te goed om te laten liggen. Als die komt, dan bestel ik de Tamron 17-28 en 28-75 erbij en een sigma 50 art (de 1.4). En ik houd met de MC-11 adapter dan nog even mijn 35 en 85 Arts, dat werkt nu ook prima op mijn a7III. Een 70-200 moet ik helaas nog even op wachten, daar is niets qua keuze die mij aantrekt. De Canon 70-200 2.8 IS II die ik nu heb is erg goed, de Sony variant ervan is nog duurder en nergens beter in. De Tamron 70-180 zou wat kunnen worden, maar is er nog niet. En Sigma heeft er ook nog niets voor. Maar dat bereik gebruik ik zelden, dus ik houd de Canon daarin nog wel even, met de MC-11 adapter of door de 5d4 nog even langer aan te houden.

Gaat een duur grapje worden alsnog, om geheel over te gaan naar Sony, maar als deze aankoop door gaat, dan gaat het gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
@Nomad Gefeliciteerd! Had ik maar sneller moeten zijn..... Nou ja, ik heb in het eindejaarsweekend ook al ruim 4k uitgegeven. Ik ben getrouwd en wil dat eigenlijk ook nog wel blijven. Anders komt die advocaat er ook nog eens bij en dan wordt het pas echt duur.

Ik weet zo goed als zeker dat je geen spijt gaat krijgen van deze impulsaankoop. Ben wel benieuwd naar de toestand van de doos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
OttiglioM schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:10:
@Nomad Gefeliciteerd! Had ik maar sneller moeten zijn..... Nou ja, ik heb in het eindejaarsweekend ook al ruim 4k uitgegeven. Ik ben getrouwd en wil dat eigenlijk ook nog wel blijven. Anders komt die advocaat er ook nog eens bij en dan wordt het pas echt duur.

Ik weet zo goed als zeker dat je geen spijt gaat krijgen van deze impulsaankoop. Ben wel benieuwd naar de toestand van de doos :)
Via de link die ik deelde is hij nog steeds te koop bij mij. Gewoon de nieuwe, geen doosschade. Dus mocht iemand nog willen, dan zou ik zeggen: doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 18:43
Over doosschade: jaren geleden kocht ik een Sony A5000 "Open Doos". Scheelde 10% of meer. Komt de verkoper met de camera, verbreekt de verzegeling, zegt: "doos open", toont het toestel, en afrekenen met korting.
Marges zijn er zeker, prijsbinding ook. Bijvoorbeeld de Sigma 16/1.4 E kost in NL veel meer dan in Duitsland. En het gekke is, Kamera Express levert die in Duitsland voor 365 euro, en in Nederland voor 449. In beide gevallen de reguliere prijs voor het land.
Nu meer on-topic: Duitse prijzen van de prijsvergelijker geizhals.de.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Goed bezig Nomad. Leuk nieuw "speeltje" erbij.

Ja tis soms verbazingwekkend hoeveel korting je krijgt omdat de doos kapot is. Soms wel 500 a 600 euro. Prima! Met de doos schiet ik toch geen plaatjes :Y)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
Keuzekamp heeft hem nog steeds in de aanbieding. Het brandt me in om hem te kopen. Ik kan hem zelfs nog betalen ook. Maar dat gaat op dit moment heel slecht vallen thuis. Keuzekamp is helaas een paar maanden te vroeg. Voor mij. Stiekem hoop ik dat hij (of een ander) nog eens gaat knallen.

Iedereen in dit topic heeft goed geantwoord. Indien ik een beste zou aanwijzen doe ik een ander weer te kort.

Edit maandag 6-1: Hij staat nu voor € 3.499,00. Dat is toch nog € 500 goedkoper dan het "kartel". Dat biedt hoop voor de toekomst :)

[ Voor 14% gewijzigd door OttiglioM op 06-01-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De mijne komt morgen, hij lijkt gewoon verzonden te worden zonder issues. Mooie deal, thanks guys.

En sorry voor het afpakken van je topic, dit was even haastige pingpong stress om in 1 dag te beslissen of ik definitief over ga naar Sony, vanaf Canon. Ik heb voor een 15.000 euro aan canon apparatuur, dus was even stress in mijn hoofd.

Ik woon in Groningen, mocht je in de buurt wonen en eens met de A7rIV willen spelen zonder dat in een winkel te moeten doen met een verkoper naast je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Leuk dat je inhaakt. Hoe meer leven hoe meer vreugd.

Leuk aanbod. Dank je. Zo ver is Groningen niet vanuit Lemsterland. Vooralsnog heb ik de A7-III nog niet zo lang in mijn bezit. Ik besef hoe decadent het is om nu al weer naar een A7R-IV uit te kijken. Maar mijn plan zit strak in elkaar. Daar moet ik alleen mijn vrouw nog maar van overtuigen.

Ik stop helemaal met de A-mount. Maar ik wil wel twee body's in de E-mount hebben. Zoals ik voorheen 3 A-mount body's had. Gelukkig heeft dat geheel wel een stuk minder dan 15k gekost. Misschien helpt het indien ik mijn vrouw daarop wijs. haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Nomad schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:26:
De mijne komt morgen, hij lijkt gewoon verzonden te worden zonder issues. Mooie deal, thanks guys.

En sorry voor het afpakken van je topic, dit was even haastige pingpong stress om in 1 dag te beslissen of ik definitief over ga naar Sony, vanaf Canon. Ik heb voor een 15.000 euro aan canon apparatuur, dus was even stress in mijn hoofd.

Ik woon in Groningen, mocht je in de buurt wonen en eens met de A7rIV willen spelen zonder dat in een winkel te moeten doen met een verkoper naast je.
Graag gedaan. Ik hoop dat de overstap naar Sony je goed bevalt. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Nog even over doosschade en verzegeling:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/tweakers/sony_doosschade.JPG

Wat zouden jullie doen indien de verkoper in de fotowinkel deze doos op de balie legt? Met dat Sony plakbandje op de afsluiting als verzegeling. Het gaat even om rechtsboven. Accepteren? Weigeren? Korting vragen?

@Kwintessens Is dat "Sony" plakbandje het bewijs voor de originele verpakking? (Nieuw in doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het zit wel goed verpakt gelukkig maar ik vind het altijd wel zuur om te zien hoe er blijkbaar mee omgegaan is. We hebben het niet over een lens van een paar tientjes maar over een behoorlijk dure camera.

Voordat ik hem mee zou nemen zou ik wel even vragen of ze niet toevallig ook nog een andere hebben. Zo niet dan wil ik hem wel eerst zonder aankoopverplichting willen bekijken of alles het doet. Imho zouden ze hier gewoon 10% korting op moeten geven oid.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
OttiglioM schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:30:
Nog even over doosschade en verzegeling:

[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen indien de verkoper in de fotowinkel deze doos op de balie legt? Met dat Sony plakbandje op de afsluiting als verzegeling. Het gaat even om rechtsboven. Accepteren? Weigeren? Korting vragen?

@Kwintessens Is dat "Sony" plakbandje het bewijs voor de originele verpakking? (Nieuw in doos)
Dat Sony plakkertje zit bij een ongeopende doos over de opening, dat kartonnen stukje dat in de klep schuift. Deze is dus duidelijk open geweest. Misschien om te checken of de camera nog intact is, vanwege de doosschade? Ik zou dit niet accepteren zonder een flinke korting op de nieuwprijs. En je hoort natuurlijk gewoon dezelfde garantie te krijgen als op een nieuwe. Is dit de beschadigde-doos-A7rIV die Keuzekamp verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
De korting (€ 300) komt van Sony Cashback. Die heb je pas indien die daadwerkelijk op de bankrekening staat. Niet van de leverancier dus. Een groter bedrijf met vier winkels in NL. Het was Keuzekamp niet. Tja, het advies was wel goed en gedegen. Dat is ook wel wat waard. En het was erg druk achter me in de winkel. Vele wachtenden. Dus ik dacht, "niet zeuren, niet op elke slak zout willen leggen."

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 09-01-2020 17:37 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
OttiglioM schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:27:
De korting (€ 300) komt van Sony Cashback. Die heb je pas indien die daadwerkelijk op de bankrekening staat. Niet van de leverancier dus. Een groter bedrijf met vier winkels in NL. Het was Keuzekamp niet. Tja, het advies was wel goed en gedegen. Dat is ook wel wat waard. En het was erg druk achter me in de winkel. Vele wachtenden. Dus ik dacht, "niet zeuren, niet op elke slak zou willen leggen."
Dan zou ik hem niet zo accepteren. Die cashback geldt ook voor gloednieuwe camera’s in een verzegelde doos. Deze doos is beschadigd en geopend, dus dan zou je extra korting moeten krijgen bovenop de cashback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
Kwintessens schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:33:
[...]Dan zou ik hem niet zo accepteren. Die cashback geldt ook voor gloednieuwe camera’s in een verzegelde doos. Deze doos is beschadigd en geopend, ..............
De doos was wel beschadigd maar m.i. niet geopend geweest. Ik heb die foto gemaakt nadat ik de doos zelf geopend had. Nu ik een beetje weet wat voor marges er op die producten zit heeft het me wel aan het denken gezet. Dit was onderdeel van een combi aankoop van ruim boven de 4k. Er kon geen cent af t.o.v. de adviesprijzen.

Nu het goede nieuws: Ik heb die A7R-IV toch maar bij Hans Keuzekamp gekocht. Toffe vent. Met gevoel voor win-win situaties. 300 euro duurder dan die weekendknaller. Maar toch weer 200 goedkoper dan de reguliere prijs op zijn webshop. Dat kwam mede omdat ik de rest van mijn switch naar de E-mount nu ook bij hem gekocht heb. In totaal toch 1000 euro minder duur uit dan dat ik de rest van mijn boodschappen in het vissersdorp gedaan zou hebben. Had ik maar eerder op Tweakers rondgevraagd...... Ik ben 64 maar een mens is nooit te oud om te leren :)

Het zijn beesten van camera's. Die was die A7-III al. Maar die wordt toch weer royaal overklast door de A7R-IV. Op deze manier is het niet vervelend om oud te worden :)

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/tweakers/2020_010975_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb ook de A7III naast de A7rIV. En ik vind dat ze beiden hun mannetje goed staan, de A7III blijft ook en zal ik ook blijven gebruiken. Overdag wint de A7r zeker, maar in de avond heeft de A7III toch net een stapje qua ruis voordeel lijkt het op eerste gebruik.
Hoe dan ook, ze werken mooi samen, qua interface ook. Even de custom knoppen hetzelfde programmeren, daar ging ik eerst wel de mist in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Ben jij daar heel zeker van qua ruisvoordeel? Want op gelijk afdrukformaat gaan ze toch zeer vergelijkbaar presteren:
http://www.dpreview.com/r...291&y=-0.5260906757912743
De A7 III lijkt iets minder korrel te hebben, maar de A7R IV meer detail.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:33:
Ben jij daar heel zeker van qua ruisvoordeel? Want op gelijk afdrukformaat gaan ze toch zeer vergelijkbaar presteren:
http://www.dpreview.com/r...291&y=-0.5260906757912743
De A7 III lijkt iets minder korrel te hebben, maar de A7R IV meer detail.
Ik moet zeker nog meet testen. Ik heb de A7r nog te weinig gebruikt om conclusies te trekken, het was een eerste bevinding voor mijzelf. Zal komende tijd meer ervaringen wel op doen.
De 5d4 houd zich op het eerste oog voor mij ook behoorlijk goed staande naast Sony, maar dat zal in tests ook wel niet helemaal zo zijn.

Pagina: 1