Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Dit topic is geen vraag, maar een eigen projectje, voor de leuk maar ook praktisch, misschien helpt het anderen.

Ik wilde mijn radiatorkraan smart maken, maar dit is (helaas) geen thermostaat kraan, en wil je dat wel in een ouder pand met blokverwarming, dan moet de buidel redelijk ver open, gezien de leidingen bevroren moeten worden etc, winter is niet de juiste tijd hiervoor, dus dacht, dit moet goedkoop kunnen.

Er bestaan valve actuators voor water/gas/tuinslangen met wifi (!), daar zit een hoge torque motor in. Zijn wel behoorlijk bulky tov een thermostaatkraan maar goed hij is uit het zicht. De torque is echt nodig voor mijn een ouderwetse kraan.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1vNuhbyLxK1Rjy0Ffq6zYdVXaI/3-4-Smart-WIFI-Water-Manipulator-Valve-DN20-Smart-Home-Garden-Automation-System-Valve-Gas-Water.jpg

Hier betaal je iets van 20 euro voor (China), wifi gestuurd en zijn Tuya compatible, wat op zijn beurt inhoud dat je er Tasmota op kan draaien, erg nice.

Nu was de beugel die er bij zat net niet lang genoeg waardoor de kraan scheef kwam te zitten, dus met tinkercad zitten spelen en een ontwerp gemaakt waar de beugel in vast komt te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/obeJCnj.jpg

De radiatorknop verwijderd en vervangen met deze hendel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SWxnwoY.jpg

Met een 3D printer de boel geprint - meerdere keren :') om de boel passend te krijgen, met als uiteindelijk resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N0HZz14.jpg

Frankenstein is er niks bij, maar het werkt prima :)

Tuya convert gedraait en toen Tasmota er op.
De kraan gaat een kwartslag open en dat is voldoende om een hete verwarming te krijgen.

Daarna met Node-RED een flow gemaakt die tegen homekit praat dmv homebridge-mqtt en de boel gaat in de ochtend aan. Als er niemand thuis is, alles uit en met Siri te bedienen :)

Heeft nog wat iteraties nodig voor de hendel, verwarming word heet, maar het gedeelte waar de hendel omheen zit ook, dit is met PLA geprint, denk niet dat het lang goed blijft zo, een metalen oplossing zou beter zijn, ook meer rigide. Er komt nog wel een temperatuur sensor ergens om de kraan te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:37
Even een vraagje. Hoezo moet de leidingen bevroren worden. Het is toch gewoon het water er uit laten lopen en je kan nieuwe kranen erop zetten?

[ Voor 24% gewijzigd door Daniel. op 04-01-2020 17:36 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Daniel. schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:36:
Even een vraagje. Hoezo moet de leidingen bevroren worden. Het is toch gewoon het water er uit laten lopen en je kan nieuwe kranen erop zetten?
Nee helaas kun je hier niet de kranen er zomaar vanaf halen, het zit op een streng (blokverwarming). Ik zal dat even verduidelijken in het topic.
Het is heel erg heet water ;)

[ Voor 20% gewijzigd door z1rconium op 04-01-2020 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daniel. schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:36:
Waarschijnlijk stadsverwarming of blokverwarming.
Enige manier om dat 'droog' te krijgen is met het bevriezen van de delen voor en na de kraan.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzJack
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 14:37
Geweldig project! Ben al een tijdje aan het twisten om hetzelfde voor elkaar te krijgen bij mijn huis met blokverwarming maar deze oplossing ziet er een stuk charmanter uit dan wat ik in gedachten had. Ik stuur je een DM om wat verder erover in contact te komen met je als je dat goed vindt. Kudos iig!