Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dame die eigen pc wil bouwen. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjitske90
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-04-2024
Hee allemaal :) Ik ben Tjitske, en ik wil graag m’n eigen pc bouwen. Ik heb dit een keer eerder gedaan met een beetje hulp, maar dit is al heel lang geleden en er verandert zo veel op hardware gebied.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
basis software gebruiken zoals microsoft office, adobe (photoshop, indesign) en ik wil dat het allemaal lekker draait. Ik wil ook gamen met mijn pc, maar ik hoef niet de nieuwste games op hoge resolutie te hoeven spelen. Liefst wel nieuwere games, op wat lagere resolutie, zonder constante haperingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zot het liefst rond de 500 euro. Ik heb al een 500gb SSD dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden. Monitor muis en keyboard heb ik ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD: samsung 840EVO
Eventueel een setje werkgeheugen van 2x2 gb (pc3 16000) maar koop misschien liever nieuwe.
Ook heb ik een koeling van mijn broertje gekregen, een cooler master waterkoeling.. welk type staat er niet op.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
een voeding, videokaart, moederbord, processor, werkgeheugen (8 of 16 gb ofzo?) en eventueel een geluidskaart als die er niet standaard op zit. Ook heb ik geen internetkabel
Boven en is het lastig om eentje door te trekken, dus ik wil een goede wifi adapter. Eventueel een extra hdd maar dat is geen noodzaak.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
een betaalbare pc die wat jaartjes mee gaat. Wanneer de specs niet gied genoeg meer zijn voor goede games, zou ik hem op zijn minst nog voor huis tuin en keuken dingen willen gebruiken.

Ga je overklokken?
Als dit aangeraden word, misschien. Maar ik speel liever safe.

Wat verwacht je van ons? advies over de juiste basics zou heel fijn zijn! ik ga wat rondkijken naar onderdelen die ik zou willen gebruiken. Maar ik ben een leek op dit gebied, dus misschien kies ik onderdelen bij elkaar die eigenlijk helemaal niet lekker samen lopen. Zodra ik mijn lijstje heb dan is feedback zeer welkom :) Ik wil niet het beste van het beste, maar ik wil graag zo veel mogelijk bang voor buck, natuurlijk. Dus een lekker lopende low budget pc. Of dit realistisch is weet ik niet, maar dat verwacht ik wel te gaan horen hier!

Oh ja games die ik graag speel:
- cities skylines
- subnautica
- sims :’)

Alvast super bedankt!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Als je nog geen exact idee hebt kun je je licht eens opsteken bij de diverse Best Buy Guides van Tweakers, bijvoorbeeld: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03
Edit: Zelfde gedachte als poster voor mij, net wat later op verstuur gedrukt.

Deze maand staat er een best buy guide hier op tweakers. Zie: reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Hier wordt ook een systeem geadviseerd van €500.

[ Voor 13% gewijzigd door Lumics op 04-01-2020 15:00 ]

• Tjitske90
Thanks! Dat ziet er goed uit :)
Moet ik dan ook nog extra schroeven, kabels enzo kopen of zit dit standaard bij een computerkast? En koelpasta zit dat standaard bij een processor? Zou jammer zijn als ik niet gelijk aan de slag kan wanneer ik m’n onderdelen binnen heb :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kabels (toch voor S-ATA) ga je nodig hebben. Koelpasta zit bevestigd aan de koeler die bij je processor wordt meegeleverd (opgelet: veel modellen worden ook zonder koeler verkocht, 'Boxed' geeft aan dat er een koeler bij zit).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Borromini schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:05:
Kabels (toch voor S-ATA) ga je nodig hebben.
Veel moederborden zitten sata kabels bij.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's ook waar. Lang geleden dat ik nog moederbord gekocht heb maar des te meer processoren of schijven :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 21:48

lordsnow

I know nothing

Een aantal onderdelen kan je houden, indien deze voldoen:
- 500gb SSD
- PC kast (mits je kast ATX ondersteund, want de MSI B450 Tomahawk in de lijst onder heeft het ATX formaat)

De Basis: budget gaming / Photoshop + InDesign etc

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 134,-€ 134,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,55

Ik heb hiert gekozen voor de betere mobo en voeding uit de Guide voor het geval je (in de toekomst) een betere (zwaardere) processor wil installeren.

Ik heb gekozen voor de 2600X als basis want deze komt, iig in Photoshop, de beste uit de bus (bang for the buck) op bv deze site: https://www.cgdirector.com/best-computer-for-graphic-design/

Optionele extras:

[ Voor 145% gewijzigd door lordsnow op 04-01-2020 19:45 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Borromini schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:05:
Kabels (toch voor S-ATA) ga je nodig hebben. Koelpasta zit bevestigd aan de koeler die bij je processor wordt meegeleverd (opgelet: veel modellen worden ook zonder koeler verkocht, 'Boxed' geeft aan dat er een koeler bij zit).
Boxed geeft aan dat het product in een normale retail verpakking zit, dat kan ook zonder cooler staan. Zie recente Intel -K CPU's.
Sata kabels zitten gewoon bij je moederbord dus die hoef je normaal gesproken ook niet los bij te kopen.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Wekko306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:56:
[...]

Boxed geeft aan dat het product in een normale retail verpakking zit, dat kan ook zonder cooler staan. Zie recente Intel -K CPU's.
Sata kabels zitten gewoon bij je moederbord dus die hoef je normaal gesproken ook niet los bij te kopen.
Idd, "Boxed" betekend tegenwoordig helaas niet dat er automatisch een koeler bij zit! (Bij intel cpu's)

• Tjitske90
Thanks thanks!! Hier heb ik wat aan. Er is gewoon zo belachelijk veel keus dat ik niet goed weet wat te kiezen en waarop ik kan besparen en waarop juist niet. Ik heb nog een shitload SATAkabels liggen dus dat zit wel goed. Een kast heb ik wel nodig.. komen die vaak met een (goede) voeding?

Ik zie bijvoorbeeld ook voedingen staan van hetzelfde wattage met een vrij groot prijsverschil. Ik neem aan dat dat mede komt door de verschillende aansluitingen die er aan zitten etc? Is er wellicht een eenvoudige tool waarmee ik kan zien welke voeding de aansluitingen heeft die ik nodig zal hebben?

Ik ging laatst namelijk met iemand van twee pc’s 1 pc maken door de beste onderdelen te combineren, en kwam er toen achter dat ik toch een andere voeding moest kopen vanwege de aanlsluitingen. Of knippen en patchen maar dat doe ik liever niet.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je wil geen voeding met een ingebouwde kast, tenzij bij heel kleine formaten. Voor een gewone kast betekent die combinatie vaak dat de kast middelmatig is en de voeding rommel.

Begin met een lijstje op basis van de Best Buy Guide die iemand eerder linkte en dan kan je die verder aanpassen met hulp hier.

Voedingen openmaken moet je al helemaal niet aan beginnen, tenzij je geld teveel hebt en graag snel je spullen wil vervangen ;).
Wekko306 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:56:
[...]

Goede tip, maar Tweakers heeft een 'Boxed' filtertje in de pricewatch en de klassieke interpretatie daarvan is 'met koeler'. Het is jammer dat Intel daar met een paar nicheproducten van wil afwijken, maar dat verandert de norm niet. @lordsnow Bedankt om dat even op te helderen.

Ik heb alle Zen 2-processoren in de Pricewatch gecontroleerd en ze zijn allemaal 'boxed': met koeler.

categorie: Processors

Ik denk niet dat de TS een Intel K-processor gaat kopen met 500 €, dus je hebt technisch wel gelijk maar in deze is het niet relevant.

[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 04-01-2020 17:24 ]

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Tjitske90 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:13:
Een kast heb ik wel nodig.. komen die vaak met een (goede) voeding?
Een kast met voeding bestaan wel, maar het is niet standaard voor ''normale" kasten. Eigenlijk is het bijna altijd: losse kast + losse voeding. Dan kan je zelf bepalen welke voeding er in moet.

Je zou ook eens op tweakers V&A kunnen kijken voor een 2e-hands kast. Daar heb ik zelf mijn laatste twee gescoord: categorie: Behuizingen (Je kan bij Lokatie en afstand bv 5 of 10km selecteren om te zien wat er lokaal te halen is. Niet vergeten om ook ATX te selecteren voor je kast)
Ik zie bijvoorbeeld ook voedingen staan van hetzelfde wattage met een vrij groot prijsverschil. Ik neem aan dat dat mede komt door de verschillende aansluitingen die er aan zitten etc?
Prijs is afhankelijk van kwaliteit en evt opties (bv "modulaire" voedingen, waar je alleen kabels aansluit die je daadwerkelik gaat gebruiken), en afhankelijk van merk betaal je ook voor de naam.
Is er wellicht een eenvoudige tool waarmee ik kan zien welke voeding de aansluitingen heeft die ik nodig zal hebben?
Je kan op tweakers de voeding zoeken, en dan kijken onder het tabje Kenmerken. Voor meer info, de link onderin aanklikken naar de website van de fabrikant en daar de volledige specs bekijken.

Aardige instructies / How-to voor een PC build: YouTube: First Person View PC BUILD Guide! (POV)

[ Voor 13% gewijzigd door lordsnow op 04-01-2020 18:24 ]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Er staan nog wat zaken in de openingspost die nog niet zijn behandeld, dus bij deze:

Waterkoeling is mooi en heeft ook voordelen, maar er zijn ook genoeg nadelen. Op lekkage zit je niet te wachten. Een luchtkoeler doet zijn werk ook meer dan prima en is in de regel een stuk simpeler om in te bouwen. Bij weinig ervaring is een luchtkoeler de veiligere keuze.

Bij gebrek aan een netwerkkabel heb je de keuze tussen een losse adapter of een moederbord met geïntegreerde wifi module. Moederborden met ingebouwde wifi zijn vaak duurder, maar een goeie losse module is aan de andere kant ook prijzig. Denk daarbij ook aan verschillen in de standaard (N vs AC) en de bijbehorende snelheiden, wat is in jouw geval nodig? Uiteraard is het daarbij ook van belang hoe jouw netwerk er nu uitziet (is jouw toegangspunt N of AC?).

Kabels en schroeven krijg je in de regel meegeleverd bij het moederbord en/of de kast. Meestal gaat het om een minimum aantal om mee te kunnen bouwen, bij luxere exemplaren krijg je vaak wat extra (bijv. 4 sata kabels ipv 2 etc.) Op elk modern moederbord zit tegenwoordig wel een fatsoenlijke geluidskaart ingebouwd. Voor de meeste situaties zijn deze ruim voldoende.

PS: Het setje geheugen (pc3 16000) dat je nog had liggen is DDR3, die passen niet in nieuwere systemen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1