Verhuur eigen woning tijdens reis. Inschrijving of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik ben op dit moment een huurder aan het zoeken voor mijn eigen woning in Amsterdam. Ik wil 4 maanden op reis gaan. Nu heb ik gelezen over de mogelijkheid van huis bewaring, waardoor dit gewoon mogelijk is.

Nu merk ik echter dat veel van de potentiele huurders zich willen inschrijven bij de gemeente. Ik heb wat ervaring in het verleden op gedaan (~5 jaar geleden) met een huurder die zich zelf inschreef, mij uitschreef en vervolgens zichzelf niet wilde uitschrijven. Dit leverde veel gedoe op waardoor ik nu twijfel of ik nog wel iemand moet laten inschrijven.

Ik heb met de gemeente gebeld en die zeggen dat het in principe geen probleem moet zijn, tijdelijk inschrijven kan gewoon. Ik ben echter sceptisch over wat medewerkers van de gemeente in zo'n situatie zeggen, met name door die voorgaande ervaring.

Ik sprak iemand anders die zijn huis ook weleens verhuurd. Hij zegt: absoluut niet laten inschrijven. Geeft geregeld problemen.

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben? Of zijn er misschien mensen die weten hoe dit zit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je hebt helemaal niets te willen. De wet bepaalt wie zich wanneer waar in moet schrijven.

Formeel gezien kun je een ander ook niet uitschrijven. Je doet een melding waarna de gemeente een adresonderzoek doet. Als dat schriftelijk verloopt dan heeft degene die fysiek toegang heeft tot de post praktisch de controle.

[ Voor 58% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Als iemand ergens woont moet die zich toch kunnen inschrijven, om aanspraak te kunnen maken op allerlei regelingen?

Als tijdelijk dan inderdaad kan, ga dan mee en regel een tijdelijke inschrijving samen en controleer de einddatum goed?

[ Voor 56% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2020 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als er een hypotheek op je huis zit, let dan ook even op of de bank het goed vindt dat je je huis verhuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:27:
Als iemand ergens woont moet die zich toch kunnen inschrijven, om aanspraak te kunnen maken op allerlei regelingen?

Als tijdelijk dan inderdaad kan, ga dan mee en regel een tijdelijke inschrijving samen en controleer de einddatum goed?
Ik denk dat dit de oplossing is inderdaad.
Rukapul schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:25:
Je hebt helemaal niets te willen. De wet bepaalt wie zich wanneer waar in moet schrijven.
Formeel heb je helemaal gelijk maar in de praktijk is het mij bijna altijd gelukt om huurders te vinden die het ok vonden om zich niet in te schrijven en dat zo met mij afspraken. Ze bleven dan meestal ingeschreven op hun oude adres.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 04-01-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Philflow schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:48:
Formeel heb je helemaal gelijk maar in de praktijk is het mij bijna altijd gelukt om huurders te vinden die het ok vonden om zich niet in te schrijven en dat zo met mij afspraken. Ze bleven dan meestal ingeschreven op hun oude adres.
Je selecteert daarmee natuurlijk wel huurders die het niet erg vinden om het af en toe niet te nauw te nemen met de regels, kan je ook afvragen of je dat wil (nog los van het feit dat zo juist lakse in/uitschrijvingen in stand worden gehouden: je kan je niet uitschrijven, alleen inschrijven op een nieuw adres).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:33
Naast de tips die al zijn gegeven moet je ook even op je vaste lasten letten. Als je nu alleen woont, is de kans vrij groot dat je gemeentelijke belastingen omhoog gaan als zich een 2e persoon inschrijft op je adres. Weet niet hoe dat zit met tijdelijke gevallen, maar dat kun je navragen bij de gemeente.

Edit, aanvulling.
Onze vorige woning hebben wij tijdelijk onderverhuurd met toestemming van verhuurder. Onderhuurder heeft zich ingeschreven en ook weer uitgeschreven, geen problemen gehad. Nu koopwoning, maar zou dat zo weer doen (met toestemming van hypotheeknemer).

[ Voor 31% gewijzigd door cryptapix op 04-01-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ilmar schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:57:
[...]
Je selecteert daarmee natuurlijk wel huurders die het niet erg vinden om het af en toe niet te nauw te nemen met de regels, kan je ook afvragen of je dat wil (nog los van het feit dat zo juist lakse in/uitschrijvingen in stand worden gehouden: je kan je niet uitschrijven, alleen inschrijven op een nieuw adres).
Zit wat in. Voor wat het waard is; Ik denk dat ik inmiddels 15x mijn huis heb verhuurd, slechts 1x problemen gehad en dat was met die persoon die zich perse moest inschrijven omdat alles volgens de regels moest. Deze persoon had allerlei eisen op andere vlakken ook.

Mijn ervaring is dus dat het prima kan zonder inschrijving, alleen valt het momenteel wat tegen om een geschikte kandidaat te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Misschien omdat mensen geen zin hebben in een boete van €240 / €325 omdat ze niet ingeschreven staan op het adres waar ze wonen.

Verhuren zonder inschrijving is meestal een hele goede indicatie dat je huisbaas zich ook van de rest van de wet niet zo heel veel zal aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
pennywiser schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:27:

Het is zelfs wettelijk verplicht je in te schrijven daar waar je primaire woonplaats is. Dus de OP heeft geen keuze.

Als de tijdelijke bewoners op de een of andere reden moeilijk doen na de terugkeer van de OP, is inderdaad de remedie de gemeente verwittigen welke dan een adresonderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Armin schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:21:
[...]
Het is zelfs wettelijk verplicht je in te schrijven daar waar je primaire woonplaats is.
Ook bij tijdelijke bewoning? Heb je hier een bron van?

Bij verhuur van bijv. 3 dagen zal niemand zich inschrijven. Ben benieuwd waar de grens wettelijk ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 05-01-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Philflow schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:37:
[...]

Bij verhuur van bijv. 3 dagen zal niemand zich inschrijven. Ben benieuwd waar de grens wettelijk ligt.
Het gaat om bewoning. Dus als je ergens echt 3 dagen gaat wonen, moet je je inschrijven.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Het gaat om bewoning. Dus als je ergens echt 3 dagen gaat wonen, moet je je inschrijven.
Tenzij diegene niet gedurende 6 maanden tenminste 2/3 van de tijd in Nederland zal zijn meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Heb je daar een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Zodra je een bepaald adres tot je hoofdverblijf maakt, moet je je op dat adres inschrijven.

Hoofdverblijf is als je er je persoonlijke spullen gaat stallen en van daaruit je leven leeft.

Ben je ergens op vakantie, dan ligt het gros van je persoonlijke bezittingen nog in je andere huis en hoef je je dus niet in te schrijven in op het vakantie adres.

Studeer je, zit je op kamers en ga je in het weekend naar je ouders? Dan moet je je op het adres van je kamer inschrijven.

Woon je met je gezin ergens rustig 'in de provincie', maar heb je een pied a terre in de stad en gebruik je het stadsadres alleen ter reductie van reistijd, dan moet je je inschrijven op het adres van je gezin en niet op het gehuurde stadsappartement. Je privéleven vindt dan immers plaats vanuit de woning van je gezin.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Philflow schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Als er al een bron is die aangeeft je bij bewoning (als hoofdverblijf) verplicht ingeschreven moet zijn, zou ik niet naar een bron vragen waarin staat dat dit ook moet bij 6 maanden, bij 4 weken of bij 4 dagen, maar eerder naar een bron die zegt dat het niet hoeft bij korte bewoning.

Niemand gaat ergens 4 dagen wonen uiteraard. Maar als je dat wel doet, moet je je dus strict genomen inschrijven op die plek. Tenzij je een bron vindt die de door jou gewenste uitzondering beschrijft :P. Wij hoeven niet voor elke mogelijke uitzondering die je kan vinden te bewijzen dat die uitzondering niet geldt.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 05-01-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij zou eigenlijk alles, plichten en uitzonderingen, wel in de Wet BRP en eventueel enkele aanverwante gevonden moeten kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
JvS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:55:
[...]
Niemand gaat ergens 4 dagen wonen uiteraard.
Genoeg buitenlanders die hier voor 4 dagen een woning huren. Ik heb ook vaak buitenlandse huurders. In dit geval gaat het dus niet om 4 dagen maar om 4 maanden.

Het lijkt mij sterk dat ze voor 4 dagen verblijf zich moeten inschrijven bij de gemeente, maar ik ben niet bekend met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals gezegd, als iemand voor 4 dagen een woning huurt als hoofdverblijf (dus de plek waar je duurzaam woont, waar je spullen zijn, waar je je post heen laat sturen, etc), zal hij zich moeten inschrijven.

Ik geloof er geen moer van dat iemand ergens 4 dagen een woning huurt met de intentie 'als hoofdverblijf'. Dat zullen wel vakantiegangers zijn of een soort van nomaden zonder echte vaste woon of verblijfplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Tsja.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2019-02-03
1.1 geeft de definities waar het hier om gaat.
2.38 geeft de regels.
onder 1:
Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden, meldt zich uiterlijk op de vijfde dag na de aanvang van zijn verblijf in persoon bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, kiest hij een briefadres en meldt hij zich binnen de gestelde termijn bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.

Dit is een regel welke sinds 1932 bestaat en is slechts enkele malen tekstueel aangepast. De basis is altijd hetzelfde gebleven: waar je woont doe je aangifte binnen vijf dagen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Inschrijven mag gewoon, ook voor 4 maanden (4 dagen lijkt me de moeite van het papier niet waard). De situatie die je hebt meegemaakt is vervelend, maar wel te voorkomen door contractueel vast te leggen dat het verblijf verhuurd wordt aan huurder voor de gestelde periode. Dat voorkomt gezeik achteraf. Uiteindelijk moet je kunnen bewijzen (indien poep de ventilator raakt) dat jij de hoofdhuurder bent en recht hebt op het hoofdverblijf. Dus: stel een kort contractje op met ingangsdatum, einddatum en eventuele andere afspraken die je erin wilt hebben.
https://www.thladvocaten....-hebben-van-hoofdverblijf

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
Philflow schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:37:
[...]

De wettelijke grens is daar waar je officiele verblijfplaats is. Je kunt niet non-tijdelijke inwoner van Nederland zijn en niet ingeschreven.

Dus het punt is niet de duur van de huur duur van jou woning, maar of je aangemerkt bent als inwoner in Nederland. Ofwel een Pool die 3 maanden komt soms niet, en een Nederlander die verhuist binnen Nederland vrijwel altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Philflow schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Genoeg buitenlanders die hier voor 4 dagen een woning huren. Ik heb ook vaak buitenlandse huurders. In dit geval gaat het dus niet om 4 dagen maar om 4 maanden.

Het lijkt mij sterk dat ze voor 4 dagen verblijf zich moeten inschrijven bij de gemeente, maar ik ben niet bekend met de wet.
Woning huren =/= wonen.

Een weekje een verblijf huren voor vakantie of zakenreis maakt het niet dat je met je verblijf aldaar ook daar woont. Je verblijft er in dat geval, terwijl je woonst elders is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1