Zolder geïsoleerd maar toch nog een vraag

Pagina: 1
Acties:

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:05
Goedemiddag, even een vraag mbt zolder isolatie. Ik heb een woning uit 67 met aan de buitenzijde onder de pannen een gele pur laag. Afgelopen jaar heb ik de zolder geïsoleerd met een glaswol en afgeplakt met klimaatfolie (isover vario xtrasafe). Doordat ik in één deel van het dak een aantal dak doorvoeren en leidingen heb lopen heb ik dit deel overgeslagen, zie foto. Ik heb tot de gordingen / dakhout de folie geplaatst. Zou dit problemen kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O0DvDv2u9LGPRn1lowtI9Suy/thumb.jpg

We stoken de zolder / eerste verdieping verder niet warm en hebben de ventilatieroosters het gehele jaar open.

Ik zou eventueel zo goed mogelijk de klimaatfolie alsnog kunnen plaatsen in dit vak en dan rondom de afvoeren de boel kunnen afplakken. Zou dit perse nodig zijn?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom een stuk overslaan?

• cverkooyen
Vanwege alle doorvoeren, het leek me erg lastig om hier de isolatie goed in het vak te plaatsen en met folie af te werken

Rondom die mv box bijvoorbeeld is het lastig om de folie goed te plaatsen

[ Voor 24% gewijzigd door cverkooyen op 04-01-2020 14:48 ]

• kabeltjekabel
Wat ik op de foto zie is dat je gewoon 2 complete vakken helemaal niet van isolatie voorzien hebt. Rond die afvoeren kunnen je het afpurren. Zorg wel dat ze van buitenaf rondom ook dicht zijn.

Het wordt wel makkelijker als je de vaste pijp wat verlengd. Rond die flex kun je niks doen natuurlijk.

• cverkooyen
Ik heb inderdaad een vak compleet overgeslagen maar kan dat problemen geven doordat de rest wel gedaan is? Gevoelsmatig denk ik van niet doordat ik met de folie goed het geïsoleerde deel heb afgesloten.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:15
cverkooyen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:25:
Ik heb inderdaad een vak compleet overgeslagen maar kan dat problemen geven doordat de rest wel gedaan is? Gevoelsmatig denk ik van niet doordat ik met de folie goed het geïsoleerde deel heb afgesloten.
Het is alsof je een winterjas met korte mouwen hebt.

Je kunt rond die doorvoeren een kistje timmeren en daarop de folie bevestigen, of een andere isolatie gebruiken (steen/glaswol) voor een stukje.
Ik zou wel de moeite nemen het netjes helemaal dicht te maken.

• cverkooyen
Daar heb je wel gelijk in maar dat zou ik dan wel op langertermijn willen doen. Kan het kwaad hoe het nu zit (ik snap dat ik nu niet het maximale eruit haal qua isolatie)

• kabeltjekabel
Als je dak onder het dauwpunt van de lucht binnen komt had je vroeger minimaal condens over het ganse dak... nu alles op 1 stukje; dus daar veel meer.

Maargoed, als je dat dauwpunt toch nooit bereikt (hoe dan?) boeit het niet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan even in de gaten houden of het niet geisoleerde deel niet nat wordt. Dat kan een koude brug zijn waar vochtige lucht op neerslaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• cverkooyen
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:35:
Als je dak onder het dauwpunt van de lucht binnen komt had je vroeger minimaal condens over het ganse dak... nu alles op 1 stukje; dus daar veel meer.

Maargoed, als je dat dauwpunt toch nooit bereikt (hoe dan?) boeit het niet.
Je zegt hiermee dat het dus problemen gaat geven?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:56
cverkooyen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:33:
Daar heb je wel gelijk in maar dat zou ik dan wel op langertermijn willen doen.
Van uitstel komt afstel, helemaal als dat ergens weggestopt is in een hoekje op zolder. Nu hop die mouwen omhoog, je parkside wand und deckenschleifer aan de kant leggen, vaste pijp verlengen en afmaken die isolatie klus.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• cverkooyen
Zo eenvoudig is dat niet want er lopen nog 2 ventilatie slangen =|

• kabeltjekabel
cverkooyen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Je zegt hiermee dat het dus problemen gaat geven?
Dat hangt af van je binnenklimaat en wat die originele PUR isolatie nog doet (zal wel niet veel zijn).

• cverkooyen
Ik denk dat het pur niet super veel meer zal doen gezien de leeftijd. Binnenklimaat is veel ventilatie (roosters open) en radiatoren staan uit dus temperatuur verschil met buiten is niet extreem. Ik kan ook een zij ingang van de mv box open zetten zodat de ruimte nog meer ventileert daar.

[ Voor 19% gewijzigd door cverkooyen op 04-01-2020 22:17 ]

• kabeltjekabel
Het gaat niet om temperatuurverschil, het gaat om wat het dauwpunt binnen is en wat de temperatuur van het dak is. Aangezien je MV hebt zal het wel loslopen.

Maar ik heb bijvoorbeeld 's winters 24/7 een luchtbevochtiger draaien zodat ik gewoon 20 graden 40% haal ofzo, want ik heb een pesthekel aan gescheurde lippen. Als je dak dan onder de 6 graden komt, krijg je daar condensatie.

Kijk eens hier;
https://www.dolder-ing.ch...ier_h-x-diagramm_Bild.htm
Als je je binnentemperatuur en luchtvochtigheid weet kun je vanaf dat punt verticaal naar beneden totdat je de temperatuur van het dak bereikt. Als je dan onder de kromme van 100% zit heb je condensatie.

• cverkooyen
En dan gaat het om de binnen temperatuur van het dak dat je meteen infrarood meter kunt meten?

Als het binnen 10 graden is en 40% luchtvochtigheid dan mag het dak dus met 0 graden zijn om geen condensatie te hebben? Daar is dus met geen kachel boven aan bijna niet aan te komen?

[ Voor 12% gewijzigd door cverkooyen op 04-01-2020 22:32 ]

• kabeltjekabel
Dak binnen onder nul is wel heel maf hoor. Binnen je woning stijgt er ook een hoop warmte op naar boven. Meer als je een open trapgat hebt.

• cverkooyen
Ja maar ik bedoel dus dat het lastig is om condensatie te krijgen wanneer er niet word verwarmd boven. Het dak zal niet snel extreem laag zijn waardoor je dus ook niet snel onder die 100% lijn uit zal gaan komen

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:50
cverkooyen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:16:
Binnenklimaat is veel ventilatie (roosters open) en radiatoren staan uit dus temperatuur verschil met buiten is niet extreem.
Waarom dan uberhaupt isoleren :? Je warmte vliegt dan nog steeds zo die open ramen/roosters uit ...

Ikzelf zou dus wat minder ventileren als je wilt gaan isoleren. En nu dus eerst als test, kijken hoe warm en vochtig het wordt. Als het niet vochtig wordt op die muren doet de PUR laag dus nog steeds genoeg. Merk op dat die PUR laag enkel hoeft te zorgen dat het dauwpunt niet bereikt wordt. De echte isolatie zit immers aan de binnenkant.

Volgens de meest moderne internationale isolatie-normen wordt bij platte daken ook maar een cm of 2 a 3 isolatie geplaatst aan de buitenkant, en de rest zit eronder. Die buitenlaag is vooral voor het tegengaan van condensatie.

Mocht er wél vocht neer slaan, zou ik een dubbele isolatie-laag nemen. Bijvoorbeeld eerst XPS en dan pas glaswol. Zo isoleert men ook vochtgevoelige kelders. Maar goed, dat laatste is in jouw geval waarschijnlijk niet meer mogelijk omdat je al een deel gedaan hebt.

Kijk ook waar eventueel vocht vandaan komt als je een vochtprobleem hebt. Als het van binnen komt, kun je eventueel een ontvochtiger of mini-WTW nemen. Maar dikke kans dat het wel meevalt. Condensatie op muren is zoals ik aangaf niet zo heel moeilijk tegen te gaan met slecht een beetje isolatie aan de buitenkant.

Dampfolie op de buitenkant werk nooit goed is mijn ervaring. Er komt toch vocht in want een folie-installatie is nooit perfect. En als die dat onverhoopt wel is, is dat na de eerste schrof in de muur topch niet meer.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:15
Lees anders dit:

http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml

Is een goede site.

Daar kun je berekenen of je dauwpunt überhaupt ín je constructie komt te liggen (foute boel) of niet.
Pagina: 1